Auteur Topic: Hoe breed moet een railbedding zijn  (gelezen 1761 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Martingj

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Man
  • Railbusje komt zo
Hoe breed moet een railbedding zijn
« Gepost op: 2 februari 2022, 21:25:14 »
Ik heb van Minitec flexibele stroken van ik denk rubber granulaat met een breedte van 15 mm. 2 stroken naast elkaar pas mooi onder mijn Peco code 100 rails, maar dan moet het ballastbed nog worden gelegd. Dus eigenlijk moet er aan de zijkant nog wat bij.
3 stroken  naast elkaar is erg breed. Je hebt dan 7,5 mm aan elke kant van de rail. Dat ziet er niet mooi uit en volgens een boek waarvan ik de titel helaas kwijt ben zou het totale railbed voor HO 38 mm moeten zijn.

Mijn vraag is nu wat te doen: 3 stroken gebruiken, of 2 stroken en dan de zijkant aanvullen met kurk of misschien nog een andere mogelijkheid?

Alvast bedankt voor de hulp.
Peco, Piko, digitaal.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Hoe breed moet een railbedding zijn
« Reactie #2 Gepost op: 3 februari 2022, 08:56:32 »
Hoi Anne, de link werkte niet door de komma achter pdf

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Hoe breed moet een railbedding zijn
« Reactie #3 Gepost op: 3 februari 2022, 10:33:32 »
Gerepareerd, weer eens geleerd dat computers eigenlijk domme dingen zijn, ze kunnen zelf niet denken......

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Hoe breed moet een railbedding zijn
« Reactie #4 Gepost op: 3 februari 2022, 13:25:06 »
Gerepareerd, weer eens geleerd dat computers eigenlijk domme dingen zijn, ze kunnen zelf niet denken......
Daar zijn ze ook niet voor uitgevonden Anne, de bedoeling was dat ze een ondersteunende taak zouden hebben.


Offline Martingj

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Man
  • Railbusje komt zo
Re: Hoe breed moet een railbedding zijn
« Reactie #5 Gepost op: 3 februari 2022, 22:02:32 »
Zie http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Nem-Normen%20NL.pdf ,
NEM 122

Groet, Anne W

http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Nem-Normen%20NL.pdf , Nem 122

Dankjewel. 
Ik zie dat de afmetingen die ik heb gelezen de NEM 122 normen zijn. Wil ik me daar min of meer aan houden dan worden het die kurkstroken zo lijkt het. Of ben ik dan roomser dan de paus?
Peco, Piko, digitaal.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Hoe breed moet een railbedding zijn
« Reactie #6 Gepost op: 3 februari 2022, 23:11:23 »
Het staat iedere modelspoorder vrij zijn baan in te richten zoals hij/zij dat wil, daarnaast is ook een baan gebouwd volgens de NEM normen nog steeds een slechte imitatie van de werkelijkheid........dit alles ter relativering.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"