Auteur Topic: Fleischmann wagons  (gelezen 1642 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hansw

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 85
Fleischmann wagons
« Gepost op: 29 januari 2022, 17:34:09 »
Beste , ik kan van iemand nog Fleischmann  wagons overnemen o.a model 5087   
Past de koppeling van deze wagons op bv  de Roco lok  86  en andere Roco loks 

Mvg Hans   

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Fleischmann wagons
« Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2022, 17:45:35 »
Als het goed is, zijn deze rijtuigen voorzien van een zogenaamde NEM schacht. Dat is een soort van huls waar je de koppeling in kunt klikken. De koppelingen zijn dan verwisselbaar, dus passen de verschillende Roco koppelingen er dan ook in. Heb je een foto van de onderkant? Dan is dat zo te zien.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Hansw

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 85
Re: Fleischmann wagons
« Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2022, 19:04:59 »
ik heb een foto gevonden van de onderkant

https://myalbum.com/album/U5EFW9s8u8jT2v

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Fleischmann wagons
« Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2022, 20:56:44 »
Deze versie heeft geen NEM schacht. Er is een nieuwere versie van de 5087, de 5087 K, die wel een NEM schacht heeft.

Bij de versie op jouw foto kun je de koppeling (een Fleischmann haak-koppeling) eventueel vervangen door de zogenaamde Fleischmann profi koppeling. Dat hoeft niet, maar veel mensen vinden de profi koppeling mooier. Maar het is bij deze versie dus: òf de Fleischmann haak-koppeling, òf de Fleischmann profi koppeling. De "gewone" beugelkoppeling zoals o.a. Roco en Lima gebruik(t)en, kan niet zonder flink aan de gang te gaan met het rijtuig.

Alternatief: als de Roco lok wel een NEM schacht heeft, dan kun je die eenvoudig voorzien van van een Fleischmann haak-koppeling (nr 6510) of een Fleischmann profi koppeling (nr 6515)
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Fleischmann wagons
« Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2022, 22:10:42 »
Hoi Hans,

Vroeger had Fleischmann ook beugelkoppelingen in het programma, zodat deze konden koppelen met bijvoorbeeld Roco materiaal.
Ik heb er 6 stuks van, ongebruikt. Als je wil, kan ik ze opsturen.




Eventueel zijn ze 2e hands ook nog wel te krijgen, bijvoorbeeld op beurzen (als die weer open gaan). Misschien ook in een modelspoorwinkel.
Om te wisselen: pennetje onder uit de koppeling trekken (dat kan behoorlijk strak zitten), en erop letten dat het bladveertje achter de koppeling weer goed (rechtop) achter de koppeling komt bij het vervangen.

Maar ik begrijp dat je de wagons nog moet aanschaffen?

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Fleischmann wagons
« Reactie #5 Gepost op: 30 januari 2022, 19:27:54 »
Bovendien: als je de wagons als vaste groep bij elkaar houdt (dat noemen we dan een stammetje), hoeft er maar 1 wagon aan 1 zijde dezelfde koppeling te hebben als de lok.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Hansw

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 85
Re: Fleischmann wagons
« Reactie #6 Gepost op: 2 februari 2022, 20:33:00 »
Beste nog even voor de zekerheid als ik de koppelingen van de Fleischmann wagons wil verwisselen hoe moet ik dan de oude verwijderen
Er zit volgens mij een soort pin in moet ik die er uittrekken of moet ik eerst het onderstel loskoppelen

https://myalbum.com/album/gN6SL9VeY3oG

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Fleischmann wagons
« Reactie #7 Gepost op: 3 februari 2022, 09:13:30 »
Hoi Hans,

Dat pinnetje trek je er inderdaad uit. Kan behoorlijk klem zitten.
Pinnetje er uit, koppeling er af schuiven.
Dan bladveertje dat achter de koppeling zit rechtop zetten (meestal valt de plat), nieuwe  koppeling er weer op schuiven en het pinnetje er weer in drukken terwijl je het gaatje van de koppeling uitlijnd.

Meestal lukt dat met het draaistel gemonteerd, als kan demontage jezelf wat meer ruimte geven...
Het is wel wat pielen. Ik gebruik meestal een klein punttangetje om die pin er uit te trekken en ook weer terg te zetten.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...