Auteur Topic: keuze 2 types Roco stoomlok 86  (gelezen 1452 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hansw

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 85
keuze 2 types Roco stoomlok 86
« Gepost op: 26 januari 2022, 15:32:53 »
Beste  ik zag de nieuwe Roco  86   ( 2022 )  nr 70022 maar kan ook nog die van 2021  kopen  nr 70318
Het verschil is dat de nieuwe 16 bits geluid heeft maar de prijs van de oude is 62 euro goedkoper
Is de extra investering van 62 euro het wel waard voor het 16 bits geluid . 

De voorraad  van de 70318 is beperkt  dus ik moet op korte termijn de keuze maken omdat de 70022 nog niet leverbaar is

Mvg Hans 

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: keuze 2 types Roco stoomlok 86
« Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2022, 13:11:02 »
Wellicht is het geluid iets mooier (voor hoever je dat ooit kunt horen uit de ieniemienie luidspreker die in de lok zit en tussen alle andere modeltreinbaangeluiden), of zitten er meer geluiden in. Maar dat weten we pas zeker als beide modellen naast elkaar gezet kunnen worden.

En dan ben je zelf de enige die kan bepalen of je er € 62 extra voor over hebt.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: keuze 2 types Roco stoomlok 86
« Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2022, 15:35:55 »
Ben zelf in het verleden actief geweest in de professionele Audio en Video sector als distributeur.
Er zijn maar weinig mensen die het verschil horen tussen 16 bit en een paar bit minder.
En dat met goede speakers in een accoustisch goede ruimte. Sluit me dan ook bij Dirk aan.
Dit nog even buiten de gedachte dat de content (het geluid wat eruit moet komen) alles bepalend is.
Heb je goed opgenomen klassieke muziek of platgedrukt pop, of nog “erger” een stoonfluit en wat tjoek-a-tjoek :D

Hoeveel bit de goedkopere is kan ik overigens niet zo vinden.

Offline Hansw

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 85
Re: keuze 2 types Roco stoomlok 86
« Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2022, 17:38:19 »
Ik was helaas te laat in de winkel  de lok was al verkocht maar ik kon een alternatief aanschaffen de Roco 72193  85 
Die heeft een stoomgenerator die is afgestemd op de rij snelheid alhoewel hij nog wel bijgesteld wordt door de winkel omdat hij toch behoorlijk rookte bij de proefrit.
De verkoper  zag ook geen groot voordeel in de 16 bit uitvoering . Belangrijker is dat de geluiden zijn afgestemd op de lok
Volgens hem is dit bij Roco het geval en andere fabrikanten brengen soms loks uit met willekeurige geluiden die niet zijn afgestemd op de lok
Dit schijnt vooral bij Marklin voor te komen . Verbaasd mij toch wel ik dacht dat dit merk  in een hoge klasse zat   

Mvg Hans 

Online Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: keuze 2 types Roco stoomlok 86
« Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2022, 10:37:02 »
Ik geloof niet dat een stoomlok amateur, wat de meesten van ons zijn, de specifieke geluiden van de diverse stoomloks kan herkennen, behalve dan het verschil in aantal stoom-exhaust slagen tussen een 2 cilinder en een 4 cilinder lok, geen compound lok zijnde.

Marketing is een heel leuk vak....

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: keuze 2 types Roco stoomlok 86
« Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2022, 14:51:17 »
Nou  ;D eigenlijk wel ,,en bij vrijloop zelfs wat voor schuif bediening ,, ;)
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Online Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: keuze 2 types Roco stoomlok 86
« Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2022, 23:29:32 »
Beste Henk,

Jij bent een deskundige, dus je hoort er wat van te weten, hebben jullie 4 cilinder loks?

Groet, Anne W

Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"