Haha, Henk.
Zo zie je maar: met de keuze van het materieel kom je ook een heel eind...
Maar ik kon met wat rasp- en vijlwerk het schaduwstation geschikt maken voor de Big Boy.
Nu hoef ik alleen nog bij één tunnelingang wat aan de tunnelwand te doen, en dan is er voldoende ruimte voor deze loc op het beoogde (maar deels nog aan te leggen) traject.
En dan is er alvast één antwoord op de vraag in dit draadje: je kunt in ieder geval met de loc zelf wat doen. Gisteren heb ik lekker wat zitten rommelen met het vervangen van de motor. Op zich is de standaard motor sterk genoeg, maar hij "gromt" nogal (blijkt later erg ongebalanceerd: het ding trilt als een mega trilmotor van een telefoon), optisch zit vult de motor nagenoeg de hele cabine (tot tegen het raam aan de kant van de machinist), het gevaarte steekt opvallend uit aan de achterkant, en de handgrepen van de tender blijven haken aan de uitpuilende koolborstelveren (alleen bij tegenbogen en korte tenderafstand, maar toch).
Ik had nog wat relatief grote klokanker motortjes liggen ("groot genoeg voor elke H0 loc"), maar die hadden toch wat moeite met dit gevaarte. Met een testinstallatie reedt de loc aardig, maar "gilde" de motor erg luid op de pulsbreedte stroom en liep snel warm. Beide tekenen van een te hoge belasting.
Ik heb nog overwogen om dan 2 klokanker motoren in te bouwen en die in de ketel onder te brengen. Maar uiteindelijk toch gekozen voor een andere motor in de cabine.
^ Nieuwe motor met cardankoppeling die ooit dienst heeft gedaan in een RC modelboot. De oorspronkelijke motor ligt op de voorgrond.De nieuwe motor is wat platter en iets korter, waardoor er wat ruimte voor een machinist ontstaat. Verder had ik wat moeite om de oorspronkelijke cardanas tussen motor en eerste drijfwerk soepel te laten werken. Dus een cardankoppeling van een eerder gebouwde, en weer gesloopte, modelboot komt goed van pas.
Blijf ik natuurlijk wel met een flinke klont motor in de cabine zitten. En is er dus weinig mogelijkheid voor een gedetailleerde cabine inrichting. Maar gelukkig biedt het origineel flinke mogelijkheden dit gebrek te verhullen:
^ De cabine van de Big Boy is gesloten.
^ De ramen hebben (spiegelend!) glas en kunnen zijwaarts open schuiven.Met een gesloten cabine en glas in de ramen zie je sowieso niet veel van de binnenkant. Ik zet één raam open bij de machinist (sponning er uit knippen en vijlen, en verglas de rest. En de achterkant wordt dicht gemaakt.
^ Motor zwart geverfd, achterwandje voor de cabine gemaakt, glas in de ramen, stoker achter het raam, machinist uit een open raam.En zo is de optiek niet perfect, maar wat mij betreft een stuk beter dan eerder.
^ Tijdens normaal gebruik met lichtval en schaduwen valt de motor in de cabine nauwelijks opEn oh ja, de loc is een stuk stiller geworden en rijdt wat soepeler. En de tender haakt niet meer aan de motor (maar nu raakt het dak de tender bij korte tenderafstand, met name bij overgangsbogen).
Hoe dan ook, ruimte zat voor 2 kanaals geluid in deze loc. Maar dat is voor later.
Oh ja, en die rode kraantjes onder de cabine, dat is ook nog wel een leuk detail om iets mee te doen.
Rob