Auteur Topic: Rivarossi Big Boy - wat kun je er mee?  (gelezen 3075 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Rivarossi Big Boy - wat kun je er mee?
« Gepost op: 25 januari 2022, 21:51:33 »
Bij gelegenheid een Rivarossi Big Boy aangeschaft. Natuurlijk past deze loc niet in het Duitse thema op mijn baan, maar deze Mega loc is eigenlijk té indrukwekkend. En ik kon een goede (aan)bieding gewoon niet weerstaan  ;)




Nu is mijn idee om deze loc vooral af en toe op de modulebaan in te zetten, en voor een klein deel op mijn vaste baan. Dat laatste met name op het doorgaande spoor en een schaduwstation.

Dit model van Rivarossi is volgens mij de versie die in de jaren 80 van de vorige eeuw is ontwikkeld. Ik heb wat tegenstrijdige info gevonden over deze loc, met name over een onnauwkeurige schaal en hoe hoe deze loc door krappe bogen loopt.
Nu kan ik dat zelf onderzoeken en hier delen....

Schaal
Natuurlijk is dit model niet zo gedetailleerd als nieuwere modellen. Eerlijk gezegd vind ik dat niet zo erg: ik wil rijden. En dan is enige robuustheid best fijn.
Maar als ik kijk naar de maatvoering klopt het vrij goed.

origineel1:87model
lengte: 40,47m 465mm 467mm
hoogte: 4,94m 56,8mm c.a. 57mm
breedte: 3,35m 38,5mm c.a. 39mm






Bogen
Eerlijk gezegd ben ik behoorlijk onder de indruk van wat de constructeurs van Rivarossi voor elkaar hebben gekregen. Deze enorme loc loopt soepel door R1 van Fleischmann modellgleiss (R = 357mm!)




Daarbij valt de overhang (aan de binnenzijde van de boog) erg mee, maar de loc zwenkt wel behoorlijk uit: 35mm buiten het hart van het spoor.
Dit betekent dat het verdekte deel en schaduwstation van mijn baan, met hier en daar R1 bogen en gebogen wissels, door deze loc te berijden is. Mits er voldoende ruimte is voor het uitzwenken. Dat laatste moet ik dan nog wat aan doen  :o

Natuurlijk is een wat ruimere boog mooier: op mijn modules is de krapste boog zo'n 750 mm.



Andere eigenschappen
Naar verluid is het vermogen van de motor in deze loc aan de lage kant. Daar ga ik verder nog naar kijken. Misschien komt er wel een andere motor in. Of twee (een voor elk drijfwerk).

Maar tot zover gaat het goed

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Rivarossi Big Boy - wat kun je er mee?
« Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2022, 22:25:43 »
Dank voor het meekijken op de schuifmaat.

Wat betreft het uitzwenken, dit betekent dat er 2 draaistellen zijn met de assen relatief dicht bij elkaar.
En dat de "koppen" dus lang zijn, en daarom ver uitzwenken t.o.v. die assen.

Mooi om te zien hoe dat werkt. Het bevestigt de theorie.
Hopelijk heeft je verdekte deel en schaduwstation van je baan zo min mogelijk parallel lopende sporen?
Ik vrees voor je van niet.  ;D
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: Rivarossi Big Boy - wat kun je er mee?
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2022, 08:10:17 »
Ik heb er ook een. Eentje uit de tweede serie die Rivarossie gemaakt heeft. Prachtige machine, maar................... hij staat in een aparte vitrine. ;D

Gr. Bert.

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Rivarossi Big Boy - wat kun je er mee?
« Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2022, 09:14:18 »
Kolossaal mooi!
Voor de liefhebber staat er nog 1 op MP, de 2e staat gereserveerd

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rivarossi Big Boy - wat kun je er mee?
« Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2022, 11:42:21 »
Bedankt heren,

Hopelijk heeft je verdekte deel en schaduwstation van je baan zo min mogelijk parallel lopende sporen?
Nou Jan, ik rij enkelspoor. In het schaduwstation liggen de sporen redelijk dicht bij elkaar, maar waar de treinen stoppen is grotendeels recht. Dus dat zou redelijk moeten kunnen (desnoods met een beetje planning wanneer welke trein er staat of rijdt).
De big boy loopt alleen tegen de zij- en achterwanden aan op het buitenste spoor, en de sporen naar/van het schaduwstation. Maar  daar kan ik waarschijnlijk gewoon wat meer inspectiegaten zagen waar in 'uitgezwaaid' gaat worden.

Overigens is het uitzwenken van de Fleischmann spoorwegkraan minstens zo erg als dat van de Big Boy (ik meet 'm op zo'n 36mm van het hart van het spoor bij R1).




Al kun je met die kraan nog wat smokkelen met de ruimte naast het spoor door de arm altijd aan één kant te leggen, hij zwenkt tenslotte maar aan één kant uit.

Hoe dan ook: als ik de Big Boy in kan zetten, kan die kraan ook weer de baan op :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Rivarossi Big Boy - wat kun je er mee?
« Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2022, 19:15:13 »
gelukkig gaat het met deze kraan makkelijker in de bochten
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rivarossi Big Boy - wat kun je er mee?
« Reactie #6 Gepost op: 6 februari 2022, 11:49:34 »
Haha, Henk.

Zo zie je maar: met de keuze van het materieel kom je ook een heel eind...
Maar ik kon met wat rasp- en vijlwerk het schaduwstation geschikt maken voor de Big Boy.




Nu hoef ik alleen nog bij één tunnelingang wat aan de tunnelwand te doen, en dan is er voldoende ruimte voor deze loc op het beoogde (maar deels nog aan te leggen) traject.

En dan is er alvast één antwoord op de vraag in dit draadje: je kunt in ieder geval met de loc zelf wat doen. Gisteren heb ik lekker wat zitten rommelen met het vervangen van de motor. Op zich is de standaard motor sterk genoeg, maar hij "gromt" nogal (blijkt later erg ongebalanceerd: het ding trilt als een mega trilmotor van een telefoon), optisch zit vult de motor nagenoeg de hele cabine (tot tegen het raam aan de kant van de machinist), het gevaarte steekt opvallend uit aan de achterkant, en de handgrepen van de tender blijven haken aan de uitpuilende koolborstelveren (alleen bij tegenbogen en korte tenderafstand, maar toch).






Ik had nog wat relatief grote klokanker motortjes liggen ("groot genoeg voor elke H0 loc"), maar die hadden toch wat moeite met dit gevaarte. Met een testinstallatie reedt de loc aardig, maar "gilde" de motor erg luid op de pulsbreedte stroom en liep snel warm. Beide tekenen van een te hoge belasting.
Ik heb nog overwogen om dan 2 klokanker motoren in te bouwen en die in de ketel onder te brengen. Maar uiteindelijk toch gekozen voor een andere motor in de cabine.


^ Nieuwe motor met cardankoppeling die ooit dienst heeft gedaan in een RC modelboot. De oorspronkelijke motor ligt op de voorgrond.


De nieuwe motor is wat platter en iets korter, waardoor er wat ruimte voor een machinist ontstaat. Verder had ik wat moeite om de oorspronkelijke cardanas tussen motor en eerste drijfwerk soepel te laten werken. Dus een cardankoppeling van een eerder gebouwde, en weer gesloopte, modelboot komt goed van pas.

Blijf ik natuurlijk wel met een flinke klont motor in de cabine zitten. En is er dus weinig mogelijkheid voor een gedetailleerde cabine inrichting. Maar gelukkig biedt het origineel flinke mogelijkheden dit gebrek te verhullen:


^ De cabine van de Big Boy is gesloten.


^ De ramen hebben (spiegelend!) glas en kunnen zijwaarts open schuiven.

Met een gesloten cabine en glas in de ramen zie je sowieso niet veel van de binnenkant. Ik zet één raam open bij de machinist (sponning er uit knippen en vijlen, en verglas de rest. En de achterkant wordt dicht gemaakt.


^ Motor zwart geverfd, achterwandje voor de cabine gemaakt, glas in de ramen, stoker achter het raam, machinist uit een open raam.

En zo is de optiek niet perfect, maar wat mij betreft een stuk beter dan eerder.




^ Tijdens normaal gebruik met lichtval en schaduwen valt de motor in de cabine nauwelijks op

En oh ja, de loc is een stuk stiller geworden en rijdt wat soepeler. En de tender haakt niet meer aan de motor (maar nu raakt het dak de tender bij korte tenderafstand, met name bij overgangsbogen).

Hoe dan ook, ruimte zat voor 2 kanaals geluid in deze loc. Maar dat is voor later.
Oh ja, en die rode kraantjes onder de cabine, dat is ook nog wel een leuk detail om iets mee te doen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rivarossi Big Boy - wat kun je er mee?
« Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2022, 22:13:15 »
Weer wat verder aan de Big Boy geknutseld, zodat er "iets mee kan"...

Allereerst de koppeling aan de tender. Het Amerikaanse rollend materieel heeft vooral Kadee en Horn-hook koppelingen. Ik heb de haakkoppeling bijgevijld zodat deze met de kadee's en horn-hooks overweg kan, maar ook een wagon met beugelkoppeling kan eventueel nog achter de Big Boy worden gehangen.


^ De bijgevijlde haakkoppeling aan de tender


^ Koppelen met de Kadee


^ koppelen met de Horn-hook


Nu de motor stil is, wil ik graag wat andere herrie uit deze loc halen. Na het inbouwen van de geluidsmodule heb ik me vooral uitgeleefd op de 3 tonige stoomfluit (de Hancock Long-Bell 3-Chime Whistle). Een korte impressie daarvan in dit filmpje.



(De fluit speelt bij elkaar 25 seconden. Ik was voor die tijd al aan het einde van de modulebaan....)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rivarossi Big Boy - wat kun je er mee?
« Reactie #8 Gepost op: 2 april 2022, 14:03:50 »
Wat is indrukwekkender dan een Big Boy stoomlocomotief?




Precies: 2 Big Boys :)

Er stond op Ebay al enige tijd een Big Boy te verpieteren. Volgens de Belgische verkoper "geen gebreken", maar ik zag op de foto's dat de voorkant van de ketel (rookkastdeur) ontbrak en een handgreep bij de cabine was verdwenen. Tot mijn verbazing werd een brutaal prijsvoorstel door verkoper zondermeer geaccepteerd, en toen zat ik er aan vast  :o
Bij aankomst bleek de aandrijving niet goed te werken: een motordraad zat los en de cardanas raakte los bij vooruit rijden. Dat was vrij eenvoudig te fixen.

Dus dan de rookkastdeur. Met de voorkant van de andere Big Boy had ik wel een idee hoe dat er uit moest zien.
Een beetje fröbelen met styreen, klaprooszaadjes en een stukje draad levert iets dat enigszins in de buurt komt.


Een paar schijfjes styreen op elkaar. Het grootste schijfje heeft alvast de basis voor de "oren" met het bedrijfsnummer.


^ De vorm is klaar. Nog even wat schuren, dan zwart verven


^ Als je nauwkeurig kijkt, zijn er verschillen te zien. Maar voor mij is dit goed genoeg.

Deze zwarte Big Boy is een eerdere versie dan de zwart/zilver uitvoering. Er zit een smallere en open motor in. Aan de kant van de machinist zie je het anker draaien. Daar gaat nog iets aan gedaan worden...
Maar nu is hij compleet en rijdt (met een hoop lawaai van de motor, dat wel).

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Rivarossi Big Boy - wat kun je er mee?
« Reactie #9 Gepost op: 2 april 2022, 15:00:24 »
Vraag: Wat is indrukwekkender dan een Big Boy stoomlocomotief?
Antwoord: Hetgeen wat jij ervan hebt gemaakt!  ;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rivarossi Big Boy - wat kun je er mee?
« Reactie #10 Gepost op: 3 april 2022, 11:52:47 »
Bedankt, Wim  :D
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...