Auteur Topic: Vage problemen met Marklin Delta 6604  (gelezen 3162 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jeroen1518

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 4
Vage problemen met Marklin Delta 6604
« Gepost op: 14 januari 2022, 21:08:02 »
Heb sinds kort mijn marklin treinen weer tevoorschijn gehaald en ben er een baan mee aan het leggen ( M rails) Ik wil graag met Delta gaan rijden, 4 locs afzonderlijk bedienen is genoeg voor mij. Echter heb ik zojuist de derde delta module (6604) in de hoek gegooid omdat elke keer hetzelfde probleem optreedt: zelfs bij een kleine dosering van mijn hoofdtrafo, geeft de Delta een output van 46 Volt op de rails: het is alles of niets. Mijn locs zijn wel afzonderlijk bestuurbaar maar ze schieten ervandoor en zijn niet doseerbaar. De 6604's waren getest maar lijken nu alle 3 kapot. De 2 verschillende hoofdtrafo's werken zonder de Delta module perfect.


Weet iemand wat het probleem is? Alvast dank, groeten

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Vage problemen met Marklin Delta 6604
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2022, 21:35:45 »
Hoe heb je die 46 volt gemeten?
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Vage problemen met Marklin Delta 6604
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2022, 23:25:41 »
Hele goede vraag, groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Vage problemen met Marklin Delta 6604
« Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2022, 10:20:31 »
Meten is weten ..
Meten wat waar uit komt en zo stap voor stap .
Lijkt wel of de delta het niet goed omzet
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Vage problemen met Marklin Delta 6604
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2022, 11:36:21 »
Natuurlijk, nadat de vraag "hoe" beantwoord is.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Vage problemen met Marklin Delta 6604
« Reactie #5 Gepost op: 23 februari 2022, 17:24:59 »
(...)Mijn locs zijn wel afzonderlijk bestuurbaar maar ze schieten ervandoor en zijn niet doseerbaar.
(...)De 2 verschillende hoofdtrafo's werken zonder de Delta module perfect.


Hoezo werken die hoofdtrafo's correct? Hoe stel je dat vast?
Je hebt 2 hoofdtrafo's, dus ook 2 Delta-modules, 1 per trafo?
Hoe zitten die 2 trafo's aan elkaar vast?

Een trafo geeft analoog een variabele rijspanning met een maximum van 16 volt.
Een delta control 6604 geeft een constante rijspanning van 16 volt, en heeft daartoe een analoge trafo nodig.

Het maximum wat een delta control 6604 kan leveren, is gelijk aan het maximum van 1 trafo (meestal 32 VA).
En dat zou net aan toereikend zijn voor 4 treinen (of eigenlijk net niet, want in de handleiding wordt ervan uitgegaan dat er altijd een loc net eventjes stil staat).

Digitale stroom kun je niet zomaar meten. Punt 1 moet je daarvoor iets aanpassen op je meetapparaat, en punt 2 moet je een hulpschakeling gebruiken (nou ja, lees het zelf maar na, ik rij analoog).

Dus die 46 volt zegt mij helemaal niets.
Pas als je erbij vertelt hoe dat gemeten is, kan er bij mij een lampje gaan branden.

Het 3e punt wat je noemt, is dat treinen er vandoor gaan ("het is alles of niets").
Dat is typerend gedrag van een analoge loc of van een delta loc die op analoog staat ingesteld
bij een constante spanning van 16 volt.

Als de rijspanning hoger is dan 16 volt (wat jij denkt, 46 volt),
dan doet een echt analoge loc helemaal niets meer (bokkesprongen en/of doorbranden).
De motor verbrandt in plaats van de trafo (of de decoder in plaats van het delta control apparaat).

Alle kans dus (als jouw verhaal klopt) dat je delta control apparaten
het allemaal nog doen, maar je loc-decoders  nooit meer.

Even wat verwijzingen:

Klaas Zondervan: Het meten van digitale spanning
Een pagina 2tubes over allerlei M* apparaten
Een website met een pagina Delta FAQ
Märklin-users forum met delta decoder adressen
Een downloadbare handleiding van de 6604
3rail wiki: Hoe werkt Delta Control?
3rail wiki: Hoe een 6604 gebruiken als booster voor een Mobile Station
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof