Auteur Topic: Bogenbrug installeren  (gelezen 3517 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hansw

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 85
Bogenbrug installeren
« Gepost op: 7 januari 2022, 19:57:29 »
Beste , ik heb dit al eerder gevraagd maar geheel duidelijk is het mij nog niet
Ik wil op een recht baanstuk graag een bogenbrug  installeren maar omdat de stijging niet meer als 3cm per meter mag bedragen vraag ik mij af of dit wel kan .
Het rechte stuk is ongeveer 2 meter lang en ik wil de brug in het midden plaatsen van het rechte stuk
De brug is 457 mm lang en er staat bij stahoogte    96 mm 
Moet ik dan al veel eerder op de baan beginnen met ophogen van de rails en hoe kom je precies horizontaal uit voor dat je de brug opgaat en afgaat
Mvg Hans
 

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Boogbrug installeren
« Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2022, 23:02:29 »
In de eerste plaats moet je je afvragen wat er onder de boogbrug door moet kunnen. Je noemt 96mm. In h0 is dat 8,35 meter. Voor een scheepvaartbrug is dat aannemelijk, maar als er autoverkeer onderdoor moet is 4,10m voldoende. En dat levert een ruimte onder de brug op van 47mm in h0. Dat is iets minder dan de helft, dus dat scheelt al een heleboel.

Een helling heeft altijd 3 delen. Vanaf de ondergrond eerst het deel waarin je van vlak overgaat in hellend. Dan het middendeel waarin de helling constant is. En tenslotte een deel waarin je van hellend overgaat naar vlak.
Aan het begin van het eerste deel is de helling van de baan nog 0%, aan het einde van dat deel is het 3%. Dat moet vloeiend verlopen, want je wilt geen knik in de rails. Gemiddeld is de helling op dit stuk 1,5%.
Het tweede deel heeft een vaste helling van 3%.
Het derde deel is als het eerste deel maar dan precies andersom: je begint met 3% en dat gaat over in 0%. Ook hier is de helling gemiddeld 1,5%.

Het eerste en het derde deel neem ik gewoonlijk elk 0,3 meter voor. Dus samen 0,6 meter. Met een gemiddelde helling van 1,5% zijn die twee stukken samen goed voor een stijging van 9mm. Om op 96mm te komen heb je dan een middenstuk nodig waarin (96-9=) 87mm stijging plaats vindt. De lengte voor het middenstuk is dan 87mm / 3% = 2,9 meter. Je hebt dus 0,3 + 2,9 + 0,3 = 3,5 meter nodig aan elke zijde van de brug. Als de brug zelf 30cm is, is de totale lengte 7,3 meter (!).

Ga je naar een hoogte van 47mm, dan moet het middenstuk 47mm-9mm=38mm stijgen. 38mm / 3% = 1,27m. De totale lengte wordt dan 1,87m aan elke zijde van de brug. Als de brug zelf 30cm is, is de totale lengte 4,04 meter. Nog steeds lang, maar al wat beter te doen.

In jouw geval moet de helling al in de boog (bocht) beginnen.

Heb je de baan op twee verschillende hoogtes, dan plaats je de brug op het hoge niveau en hoef je alleen aan de andere kant een helling te maken. Dat kan een heel stuk schelen.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Boogbrug installeren
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2022, 21:32:35 »
Ik kreeg per PB een vraag die mooi hier beantwoord kan worden (dan blijft alles bij elkaar)

Citaat van: Hansw
Als ik het goed begrepen heb moet ik dus per 10 cm  3mm ophogen om na een meter op 3% ( 30 mm ) uit te komen.
Kan ik dan met   1 mm beginnen en na 10 cm een 2 mm  hoog blokje aanbrengen of moet de verhoging aan een stuk doorlopen voor betere steun van de rails   

De meeste modelspoor rails is van zichzelf niet sterk genoeg om een trein te dragen zonder ondersteuning van de rails. In het echt zal de helling naar een spoorbrug toe zoveel mogelijk op een soort van dijk gelegd worden, waarbij de dijk laag begint en steeds hoger wordt. In de brug zelf kan het een raamwerk van stalen balken zijn dat de rails draagt. Even een paar plaatjes om te laten zien hoe dat er in het echt uit kan zien:





In model is het vaak het mooist om dat zo na te bouwen. Dus waar mogelijk een dijk. Pijlers gebruik je onder de brug. En als er een afstand tussen het einde van de dijk en het begin van de brug overbrugd moet worden, dan imiteer je daar bijvoorbeeld een betonnen brugdek door grijs triplex of iets dergelijks onder de rails te leggen. Dat betonnen brugdek ondersteun je ook met pijlers.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Hansw

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 85
Re: Bogenbrug installeren
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2022, 17:33:11 »
Nu ik dit gelezen heb ben ik er toch maar van afgestapt om een bogenbrug te plaatsen op mijn baan . Ik wist niet dat dit zo complex is en te meer ik zelf niet handig ben wordt dit waarschijnlijk een mislukking .

Maar in ieder geval bedankt voor de toelichting

Mvg Hans     

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bogenbrug installeren
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2022, 10:19:40 »
...wordt dit waarschijnlijk een mislukking.
Het bouwen van een modelspoorbaan bestaat in veel gevallen uit één aaneenschakeling van mislukkingen. Je wilt vast niet weten hoeveel keren bij mij karretjes in de poep zijn gereden en ik domweg weer opnieuw ben begonnen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bogenbrug installeren
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2022, 16:28:08 »
...wordt dit waarschijnlijk een mislukking.
Je wilt vast niet weten hoeveel keren bij mij karretjes in de poep zijn gereden.

Ook bij mij stinken de wieltjes van mijn karretje. Niet alles gaat altijd goed maar dat geeft niet. Als je maar lekker bezig bent.
Des de groter de voldoening als het wel lukt. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Hansw

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 85
Re: Bogenbrug installeren
« Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2022, 19:36:23 »
Ik heb  wel geprobeerd met hout blokjes van verschillende hoogtes de rails op te hogen naar de vereiste hoogte voor het plaatsen van een boogbrug
Maar bij nader inzien vindt ik dit geen gezicht . Zijn hiervoor geen kant en klare oplossingen verkrijgbaar in de handel . Ik heb uitvoerig zitten googelen maar kon er niet zo gauw iets vinden.
Ik heb respect voor mensen die na een mislukking weer opnieuw beginnen met iets totdat het resultaat goed is . Ik kan dit niet wordt er gefrustreerd van en stop ermee
Zodoende heb ik mijn treinbaan een aantal jaren geleden volledig afgebroken en de treinen in een vitrinekast gezet .
Ik geef makkelijk een paar honderd euro uit voor een mooie lok maar heb geen geld over voor scenery materiaal omdat het resultaat vaak teleurstelt
Mij  manke is dat ik geen klusser ben en twee linkerhanden heb en daar loop je telkens tegenaan .

Mvg Hans             

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Bogenbrug installeren
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2022, 22:54:23 »
Beste Hans,

Voor mensen die minder met landschappen en scenery kunnen, zijn er de voorgevormde landschappen van Noch, wellicht iets om over na te denken.

Verder zijn er ook mensen die alleen het rijden met treinen op alle mogelijke manieren het leukste vinden, ik heb een modelspoorclub collega die blind is en dus een baan heeft zonder landschap, wat hij leukt vindt is het uitdenken van het "hoe laat ik het rijden"

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bogenbrug installeren
« Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2022, 09:40:07 »
Dag @Hansw
Ik heb nog geen foto's gezien van je brug met blokjes. Vaak geven foto's inzicht en komen anderen met bruikbare suggesties.
Ik heb respect voor mensen die na een mislukking weer opnieuw beginnen met iets totdat het resultaat goed is .
Respect? Respect heb ik voor mensen die in het ijskoude water springen om iemand van de verdrinkingsdood te redden. Ik heb wel vaak bewondering als ik zie wat anderen maken. Het sleutelwoord is denk ik "geduld". En loop je vandaag vast op bepaalde dingen dan is er altijd nog morgen. Het is geen aangenomen werk.
Het grootste deel van wat hier wordt gedaan is denkwerk en daarna proberen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Hansw

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 85
Re: Bogenbrug installeren
« Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2022, 14:03:56 »
Beste , Ik heb iets gevonden  Faller 120470 brug op en afrit  . Kan ik die gebruiken voor mijn Roco Geoline rails want er staat bij C rails ( ken die term niet ).
En zou ik niet kunnen volstaan met alleen de pijlers van deze set dus de brugdelen buiten beschouwing laten of is de constructie dan te zwak
De set is nogal prijzig .
Mvg HANS   

Ps   Ik zie nu ook een set van Vollmer 44547 maar geen specificatie van hoeveel onderdelen wel staat de stijging vermeld 12 cm

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Bogenbrug installeren
« Reactie #10 Gepost op: 14 januari 2022, 15:17:12 »
Bij de beschrijving staat OOK geschikt voor C-rails, maakt dus niet uit. Je kunt rails niet alleen laten steunen op de pijlers. Mooie set overigens.

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: Bogenbrug installeren
« Reactie #11 Gepost op: 14 januari 2022, 15:56:31 »
je schrijft zelf dat je niet handig bent en dit zijn beide bouwpakketten.Mss eens kijken naar kant en klare opritten zoals deze van marklin k rails.Heb ik ook gebruikt en nu liggen ze hier want niet meer nodig bij de grotere baan.Heb zelf opritten in landschap voorzien zoals in begin van mijn topic : https://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline Hansw

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 85
Re: Bogenbrug installeren
« Reactie #12 Gepost op: 14 januari 2022, 17:48:31 »
Het leek mij dat je dit pakket met brugdelen en pijlers eenvoudig in elkaar kan klikken en de rails erop plaatsen of zie ik dit verkeerd je hoeft toch zelf niets meer te bouwen .
Een ding waar ik nu wel tegenaanloop   mijn 3  bochten op de baan aan zowel de linker als rechterkant zijn zowel voor  R2 , R3  en R4  opgebouwd in de verhouding  3 bochten , 4 rechte  en 3 bochten   
Ik heb dus nergens een bocht die bestaat uit 4 bochten , 4 rechte en 4 bochten 

In het pakket zitten 8 bochten en 4 rechte
Als ik nu begin met de ophoging bij de 1e 3 bochten en daarna de vier rechte en daarna weer 3 bochten ( en de boogbrug moet er dan ook nog tussenkomen )  lukt dit volgens mij niet

   

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: Bogenbrug installeren
« Reactie #13 Gepost op: 15 januari 2022, 10:19:47 »
zet eens een plan en als het andere radiussen zijn heb je ook andere brugdelen nodig of opritten.De faller is enkel R2=360 mm.De faller is ook een bouwpakket van 123 onderdelen.Voor info bestaat er zoiets als google waar veel oplossingen en uitleg staan.

Dit bouwpakket bevat: 123 onderdelen in 4 kleuren.
Gebruik voor het knutselen FALLER - kunststoflijm.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline Hansw

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 85
Re: Bogenbrug installeren
« Reactie #14 Gepost op: 15 januari 2022, 13:14:12 »
Dank voor de toelichting
Ik lees nu ook wel wat negatieve reviews van de Faller set
Geen duidelijke handleiding en veel te duur voor een berg plastic.
Probeer nu wat info te krijgen over de Vollmerset
Mvg Hans

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: Bogenbrug installeren
« Reactie #15 Gepost op: 15 januari 2022, 15:15:31 »
als je makkelijk wil zijn en degelijk kan je toch de marklin brugdelen gebruiken ? Die bouwen makkelijk en zijn er in alle maten :

https://www.marklin.nl/producten/spoor-h0/accessoires/bruggen

met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline Hansw

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 85
Re: Bogenbrug installeren
« Reactie #16 Gepost op: 15 januari 2022, 16:54:42 »
Beste Belletje,


Daar had ik niet zo gauw aangedacht omdat ik in de veronderstelling was dat Marklin onderdelen niet voor mijn Roco baan geschikt zijn o.a met aansluiting van rails .
Ik ga hier naar kijken
Bedankt   Mvg Hans 

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: Bogenbrug installeren
« Reactie #17 Gepost op: 15 januari 2022, 17:09:36 »
juist opletten dat je voor de bochten dezelfde radius kwa diameter aanhoud.De verschillende fabrikanten durven nogal eens zondigen tegen de R waarden (zelfs in hun eigen assortiment)
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline Hansw

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 85
Re: Bogenbrug installeren
« Reactie #18 Gepost op: 15 januari 2022, 19:16:06 »
Beste  Belletje,

Dit ziet er goed en degelijk uit  alleen staat er bij de bochten niet exact bij  voor welke bocht hij gebruikt kan worden  ( R2, R3  of R4 )
Ik ben zo vrij om wat foto,s  bij te voegen van mijn huidige baan .
Misschien wil deze even bekijken en adviseren waar ik het beste een ophoging kan maken voor het plaatsen van een ( boog )brug
Als het noodzakelijk is wil ik de rails anders aanleggen
Ik had wat moeite met de foto, s plaatsen : sommige zijn wat wazig
  Bij voorbaat dank  Mvg Hans   

https://myalbum.com/album/z6ZF4xhcwB9v7h

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: Bogenbrug installeren
« Reactie #19 Gepost op: 15 januari 2022, 19:22:43 »
volledig vlakke baan.Mss op het achterste spoor langzaam omhoog gaan maar dan moet je ook bergen maken of het is niet natuurlijk.Je kan wel een boogbrug plaatsen achteraan in het midden maar dan heb je links en recht opritten nodig al dan niet met brugdelen of vast landschap.Google eens naar opritten en er bestaan ook vaste delen om dit te doen voor je brug.
De radius van de brugdelen kan je afleiden uit het spoor dat M gebruikt.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline Hansw

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 85
Re: Bogenbrug installeren
« Reactie #20 Gepost op: 15 januari 2022, 23:46:07 »
Ik heb trouwens nog een ander probleempje
Ik krijg aan de linkerkant vooraan waar ik veel wissels heb zitten steeds kortsluiting vooral met lange treinen
Moet ik die weghalen
Mvg Hans

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Bogenbrug installeren
« Reactie #21 Gepost op: 16 januari 2022, 07:39:20 »
Ik heb trouwens nog een ander probleempje
Ik krijg aan de linkerkant vooraan waar ik veel wissels heb zitten steeds kortsluiting vooral met lange treinen
Moet ik die weghalen
Mvg Hans

Hans, ik zou eerst eens voor me zelf gaan bepalen wat je wilt met je baan. Daarna een baanplan ontwerpen. Je hebt best wel wat ruimte.
Wat mij opvalt is dat er links/midden veel wissels liggen die naar mijn idee geen toevoeging aan je baan is. Sluiting oplossen lijkt me beter dan maar niet met lange treinen te rijden.
Weet je zeker dat alle rails de zelfde polariteit heeft links en rechts van de wissels? Ik denk dat daar het probleem zit.

Verder denk ik dat als je er minder wissels neer zou leggen dat je veel meer kunt met de sporen die overblijven, lees opstel/station spoor.

Dus tips: bepaal wat je wilt, maar een baanplan, en ga bouwen. Als de googled op baanplan HO dan krijg je zat basis voorbeelden die je dan kan aanpassen naar wat je wilt.

Groet Mies