Auteur Topic: Combinatiebaan wel en niet digitaal  (gelezen 5065 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mercruiser

  • Gast
Combinatiebaan wel en niet digitaal
« Gepost op: 17 juni 2011, 21:36:45 »
Hallo allemaal,

Het is weer een tijd geleden dat ik hier ben geweest..
Ik had last van het bekende fenomeen, dat ik door de bomen het bos niet meer zag, en geen heil meer zag in het voltooien van mijn baan.

Tja, veels te groot begonnen natuurlijk ( 4 x 4 mtr)
Nu ga ik een andere baan bouwen op een rechthoek van 3.60 mtr x 1.50 mtr.

Dit is een bestaand ontwerp waar 3 schaduwsporen in zitten en op 3 niveau's wordt gereden.
Echte zou ik hier niet al mijn scenery op kwijt kunnen.

Nu had ik het idee om in deze baan een aftakking te maken naar een andere baan, waardoor het eigenlijk een L- baan wordt.
De orginele tafel zou dan volledig digitaal worden, en de aftakking wordt dan een opzichzelf staand rangeerterrein.
Mijn vraag is:
als ik bij de aftakking allebei de rails zou isoleren, en dit deel zou voorzien van een eigen krachtbron en daar bv een mobile station op zou aansluiten zou ik dan hier bv een op zichzelf staand rangeerterrein kunnen bouwen.

zodat ik daar dan alleen met het MB zou kunnen rangeren?

de treinen van de originele baan komen hier niet op.

groetjes,

Berrie

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Combinatiebaan wel en niet digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2011, 22:20:48 »
Beste Berrie,

De sleper zal altijd er voor zorgen dat er een verbinding ontstaat tussen beide systemen, dus "ellende".

Wat wel kan is dat je een sluis maakt tussen de twee gedeeltes: een stuk rails langer als je langste sleper en aan beide zijden geheel ge?soleerd, en verbonden met de twee centrales d.m.v. een dubbelpolige 3 standenschakelaar: systeem A, geen systeem, systeem B.

De schakelaar staat op "geen systeem", de lok rijdt vanaf systeem A het stuk rails op en zal stoppen zodra de sleper het laatste puntcontact verlaten heeft, je zet de schakelaar op systeem B en rijdt verder.

Wel moet zeker zijn dat de lok ook naar systeem B rijdt op het moment dat je de lok met centrale B bedient, dat is een addertje onder het gras.

Groet, Anne W
 
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Mercruiser

  • Gast
Re:Combinatiebaan wel en niet digitaal
« Reactie #2 Gepost op: 18 juni 2011, 00:17:57 »
Beste Anne,

Dank voor je reactie, maar je zegt dat de sleper altijd het bruggetje zal zijn tussen de twee trajecten.
maar.... de treinen komen daar in principe niet.. ik heb daar puur 2 rangeerlocs rijden om een beetje te rangeren, en deze komen niet op het andere traject.
Dus als ze dat punt niet overschrijden zou het dus geen probleem zijn..

dit gedeelte wordt puur gebouwd vanwege de vele aanwezige scenery  ;D

groetjes..

Riny

  • Gast
Re:Combinatiebaan wel en niet digitaal
« Reactie #3 Gepost op: 18 juni 2011, 08:44:27 »
Beste Berrie,

Zoals Anne al aangaf verzoek je de goden om problemen.
Veronderstel dat in een onbewaakt moment er toch een loc doorkruipt naar de scheiding, wat er dan gebeurd laat zich raden.

Beter het rangeerdeel te betrekken bij de volledige baan en zo nodig een booster bij plaatsen.
Helaas weet ik niet met welk materiaal je rijd zoals centrales e.d.
Beter dat je dit even aangeeft in je onderschrift, dit werkt makkelijker om eventuele antwoorden en suggesties te geven.

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re:Combinatiebaan wel en niet digitaal
« Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2011, 11:52:30 »


Delta plan voor combinatie baan

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Combinatiebaan wel en niet digitaal
« Reactie #5 Gepost op: 19 juni 2011, 15:42:13 »
Hallo Ben,

Is de tekening iets groter af te drukken? Het is door mij niet te lezen en daardoor onbegrijpelijk.
Ik vind dit toch wel een belangrijke topic!

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Riny

  • Gast
Re:Combinatiebaan wel en niet digitaal
« Reactie #6 Gepost op: 19 juni 2011, 15:55:15 »
Beste Ben,

Wanneer het een probleem zou zijn om een grotere foto te plaatsen, stuur de originele foto als bijlage dan even naar mij, dan pas ik dat even aan in jouw bericht.
Zelf vind ik hem ook wat aan de kleine kant en zit er ook met dicht geknepen ogen naar te kijken.

P.s. Ga nu niet bijdehand zitten doen dat ik mijn ogen open moet doen,.............. Ik ken je nu wel zo'n beetje. :-*

Riny

  • Gast
Re:Combinatiebaan wel en niet digitaal
« Reactie #7 Gepost op: 19 juni 2011, 19:08:40 »
Baas Ben heeft een een groter foto toegezonden.
Deze is inmiddels in zijn bericht vervangen.
De afbeelding is nu d.m.v. twee muisklikken te vergroten.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Combinatiebaan wel en niet digitaal
« Reactie #8 Gepost op: 19 juni 2011, 19:59:53 »
Dank jullie wel, Ben en Riny, voor het vergroten van de schets.
Nu goed leesbaar.

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re:Combinatiebaan wel en niet digitaal
« Reactie #9 Gepost op: 20 juni 2011, 00:21:42 »
Van digitaal naar analoog

Moeilijk maar niet onmogelijk lijkt mij, maar hoe dan?
Punt 1 het moet voor 100% veilig zijn want een verkeerde handeling kunnen de gevolgen groot tot veel schade aan de apparatuur.

Dus met potlood en papier proberen een mogelijke oplossing op papier te krabbelen (zie bijgaande tekening).

Alle secties op de tekening zijn volledig elektrisch van elkaar gescheiden.

De afkorting STRK1 staat voor digitale stroomkring STRK2 voor de analoge stroomkring.

Volgens de tekening rijdt een trein van rechts naar links.

De secties E D C zijn aan gesloten op STRK1 dus digitaal.

De trein zal stoppen in de  C stopsectie.
Als de trein niet langer is dan de toegestane lengte kan de sectie C losgekoppeldd worden van STKR1 en aangesloten op STKR2.
Nu kan trein als analoog verder gaan naar B en A die de status  STKR2  hebben.

Tot dus ver geen probleem!!!

Maar als er dit of dat gebeurt wat dan?

1)De trein kan door schieten van sectie C naar B en A
2)Lengte van de trein is te lang
3)Na het om schakelen STRK1 naar STRK2 wordt de trein terug gestuurd van C naar D en E
4)-----

We kijken eerst naar:
1) Sectie B en A moeten vrij zijn van STRK2 (analoog)
    Trein zal geen geen stroom krijgen in B en zal dan stoppen zo is doorrijden (schieten) uit C beveiligt.
    Hoe de trein weer gecorrigeerd moet worden moet later worden bekeken.

2) Trein stopt in stopsectie C naar het laatste wagen/rijtuig staat op sectie D er kan niet omgeschakeld
    worden van STRK1 naar STRK2.

3) Na het om schakelen STRK1 naar STRK2 wordt de trein terug gereden in de richting secties D en E
    sectie D vrij STRK1 en STRK2 naar geeft wel signaal af  van bezet.
    De STKR1 wordt uitgeschakeld waar trein zal stoppen.

Dit zijn  enkele voorbeelden/idee?n om van DIGITAAL om te schakelen naar ANALOOG en anders om.