Auteur Topic: Setje N - 1100 met twee keer plan E  (gelezen 1314 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Setje N - 1100 met twee keer plan E
« Gepost op: 6 december 2021, 14:01:07 »

Van de week een setje overgenomen. Gisterochtend kwam de postbode met het pakje aan de deur. Een 1100 en twee plan E rijtuigen. Ik kreeg er ook nog gratis twee bakwagentjes bij.



De bakwagentjes kunnen zo ingezet worden maar aan de rest zit een beetje werk. Ik ben er gelijk maar aan begonnen. Als eerste het locje maar eens uit elkaar geknutseld. Hij liep niet helemaal lekker. Alles lekker in een wasbenzine badje gedaan en weer in elkaar gezet. Stroomafnemers en wielen gepoetst. Er was verder niets mee aan de hand en het loopt weer als een nieuwe.



De schroefjes van het kapje waren wat strak aangedraaid en dat had de kap wat naar binnen getrokken dat is weer opgelost met een heet waterbadje. Met de steel van een kwast heb ik het kapje weer uitgedeukt. De pantografen heb ik wat recht gebogen en netjes gangbaar gemaakt. Aan het verfwerk mankeert niets alleen van de draad op de isolatoren ontbreken wat stukjes. Het plastic is hard en broos geworden.



Ik heb de andere stukjes er ook afgeknipt en de isolatoren plat gevijld en …



… er een stukje Evergreen profiel op gelijmd.



Dat kan even mooi drogen. Ondertussen de wagons maar eens aangepakt. Ze zijn in een duidelijk bespeelde staat. Het blauwe gedeelte is best redelijk maar de daken en raamlijsten zijn erg beschadigd.




De dakjes worden opgeschuurd met een stukje waterproef schuurpapier 600.





Daarna een nieuw kleurtje. T.z.t. de hele wagons nog wat verouderen.



Ondertussen is het lokje ook droog en kan ik daar ook een kwastje overheen halen en de kap vast schroeven.



Zo tegen de kerst zijn er gelukkig allemaal verschillende stiften te koop om de kerstkaarten te schrijven. Ik heb een zilverkleurige stift gehaald om daar mijn raamlijsten mee bij te werken. Dat gaat veel beter dan met een kwastje.



Al met al ben ik weer lekker aan het knutselen geweest en heb ik er een heel leuk setje aan overgehouden.



Het heeft al weer dapper een paar rondjes op mijn baantje gereden.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Setje N - 1100 met twee keer plan E
« Reactie #1 Gepost op: 6 december 2021, 15:26:12 »
Met wat moeite heb je er wat moois van gemaakt!

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Setje N - 1100 met twee keer plan E
« Reactie #2 Gepost op: 6 december 2021, 19:38:58 »
Mooie workshop, Pierre.
En als het in N kan, moet het ook in H0 kunnen, toch. Top!
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Setje N - 1100 met twee keer plan E
« Reactie #3 Gepost op: 6 december 2021, 20:58:37 »
En als het in N kan, moet het ook in H0 kunnen, toch.
Nog even en alles wordt daar N!  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)