Auteur Topic: extra kosten Sounddecoder  (gelezen 1338 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hansw

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 85
extra kosten Sounddecoder
« Gepost op: 4 december 2021, 14:48:57 »
Beste , ik wil niet overkomen als een krentenweger en te negatief maar waarom wordt er achteraf vaak geprobeerd de prijs op te hogen .
Ik wil in een van mijn ROCO loks de  normale decoder vervangen door een sounddecoder ( 8 pins  , NEM 652).
De prijs 99 euro  voor de sounddecoder  en afspraak dat de geluiden er gratis worden opgezegd   
Nu komt er 30 euro bovenop omdat  de decoder afgeregeld moet worden met de rijeigenschappen.
Kan ik dat niet zelf doen door de waardes van de CV, s  aan te passen van de sounddecoder
Ik heb zo ook het adres van CV1 in de andeer loks aangepast met de Multimaus

Mvg Hans   
 

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: extra kosten Sounddecoder
« Reactie #1 Gepost op: 4 december 2021, 15:33:52 »
Beste Hans,

Het inregelen van de rijeigenschappen in de decoder is nogal wat "meer" als het veranderen van een adres, natuurlijk kan nagenoeg iedereen het, maar je hebt technisch inzicht nodig en geduld, en daarnaast een testbaan.

Zoek maar eens naar de gebruiksaanwijzing van een Esu Loksound, zoek het hoofdstuk over het inregelen van de motor en kijk of je er iets van snapt.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: extra kosten Sounddecoder
« Reactie #2 Gepost op: 4 december 2021, 15:37:26 »
Een hobby kost nu eenmaal geld.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Hansw

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 85
Re: extra kosten Sounddecoder
« Reactie #3 Gepost op: 4 december 2021, 16:58:27 »
Daar ben ik het mee eens en de zon gaat niet voor niets  op , dat vindt ik ook niet erg maar als mijn vrouw boodschappen afrekent zeggen ze bij de kassa ook niet u moet nog extra betalen voor het scannen en eventuele handelingen die de kassiere doet . Als ik  de handleiding van de Roco multimaus bekijk krijg ik de indruk dat je zelf functies kunt wijzigen naar je voorkeur zoals rijstappen etc
Ik was in de veronderstelling dat een sounddecoder die geschikt is voor het  merk Lok vanuit de fabriek zo is ingesteld dat de standaardfuncties goed werken . 
Als het vooraf en niet achteraf wordt vermeld dat de Sounddecoder nog moet worden ingesteld en extra kosten met zich meebrengt heb ik daar vrede mee

Mvg Hans
   
   

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: extra kosten Sounddecoder
« Reactie #4 Gepost op: 4 december 2021, 17:09:01 »
Waar heb je dan de decoder in laten bouwen, bij mijn treinenwinkelier krijg ik altijd vooraf de prijsopgave.
Misschien moet je eens hier naar Dordrecht komen, 't Winkeltje geeft een goede service en altijd een eerlijk advies.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: extra kosten Sounddecoder
« Reactie #5 Gepost op: 4 december 2021, 17:23:26 »
als het een esu is dan is er een simpel trukje voor met F1
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: extra kosten Sounddecoder
« Reactie #6 Gepost op: 4 december 2021, 19:50:44 »
raar ik regel het ook zelf in met de multie mause ,,en de adressen rijden enz ,,
maar wat doet de lok ,,schokkend rijden of wat anders
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: extra kosten Sounddecoder
« Reactie #7 Gepost op: 4 december 2021, 23:01:03 »
Beste Hans,

Het gaat om dingen als stoppen met een "hikje", schokkend rijden op volle snelheid, schokkend rijden op lage snelheid en nog wat van die dingen, decoders zijn algemene dingen maar elektromotoren/tandwieloverbrengingen en loks niet.

Er is bij Esu in ieder geval, een procedure waarbij de decoder zich zelf afstelt,  maar dat is geen garantie dat de lok ook mooi "loopt"

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Hansw

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 85
Re: extra kosten Sounddecoder
« Reactie #8 Gepost op: 6 december 2021, 16:28:15 »
Beste AnneW,

Ik had in 2009 een treinset van TRIX gekocht ( de koploper ) . Toen ik ging rijden reed hij inderdaad schokkend . Ik kan mij nog herinneren dat ik toen van iemand het advies kreeg om CV 53 of 54  aan te passen  met een bepaalde waarde ( Dat weet ik niet meer) . Nadien liep de koploper goed op mijn baan.

Mvg Hans

Wat mij nu opvalt : Voorheen als ik op de LOKmaus op pauze zette stond de trein gelijk  stil  nu loopt hij soms een klein stukje door voor hij stil staat
Zelfs als ik voor een andere LOk kies op de Multimaus rijdt hij enigszins hoewel hij op de Multimaus op pauze is gezet
Dit doet zich voor sinds in de baan groter heb gemaakt  ( L  vorm ).
Ik heb geen CV, s aangepast   

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: extra kosten Sounddecoder
« Reactie #9 Gepost op: 6 december 2021, 23:27:01 »
Beste Hans,

Er zijn 4 cv's die daar over gaan, dat nog wat verder door lopen zit hem in het "afremgewicht" in de decoder, ook een cv.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"