Auteur Topic: ombouw naar digitaal  (gelezen 1648 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline sandor4us

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 2
ombouw naar digitaal
« Gepost op: 4 december 2021, 14:03:51 »
Hoi, ik ben Sandor en 66 jaar. Jaren geleden heb ik een analoge Marklin baan gehad. Deze i.v.m. ruimte gebrek moeten opruimen.
Ik heb wel de locomotieven bewaard en wil deze graag ombouwen naar digitaal.Nu ben ik druk aan het uitzoeken hoe dat moet.Valt nog niet mee.
Ik heb o.a. een stoomloc 003160-9 en een krokodil 13305 Be 6/8III:  Santa Fe en nog 3 andere. Misschien kan ik hier gelijk mijn vraag stellen.
Welk setje motor moet ik nu hebben om om te bouwen naar digitaal en welke decoder past daarop. Er zitten nu 3 polige motoren in.
Alvast bedankt.
Sandor.

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: ombouw naar digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 4 december 2021, 14:38:46 »
Hoi,

Voor zover ik weet zijn er voor Marklin een aantal verschillende ombouwsets.
https://www.conrad.nl/o/modelspoor-elektromotoren-1608060

De keuze is afhankelijk welk type in je locomotieven hebt zitten. Ik heb zelf aan aantal Hamo loc's omgebouwd.
Eerst even de loc openen en kijken wat er in zit. Het verschil zit hem in de magneet montage en niet zo zeer in het anker.

Ik weet niet waar je woont maar als je in de buurt van Midwoud woont kan ik je wel helpen met een juiste keuze.

Groet Mies

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: ombouw naar digitaal
« Reactie #2 Gepost op: 4 december 2021, 15:26:59 »
Beste Sandor,

Een collega-forum heeft een "wiki", zie https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Categorie:M%C3%A4rklin_Ombouw_Rollend_Materieel

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"