Auteur Topic: Roco 72012, NS-sik 337  (gelezen 1629 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Charles

  • Gast
Roco 72012, NS-sik 337
« Gepost op: 26 november 2021, 11:58:02 »
Zoals reeds geschreven in het welkomst-topic is modelspoor nog totaal nieuw voor mij.
Ik heb als nieuwkomer onder andere een roco locomotiefje gekocht, een NS-sik met het nummer 337. Artikelnummer is 72012. In het doosje bevinden zich ook 2 zakjes met heel kleine onderdeeltjes waarvan niet duidelijk is waar die aangebracht moeten worden en hoe, lijmen? De documentatie die erbij zit geeft geen enkele info hierover.
Wie weet wat waar hoort en hoe aan te brengen? Dan kan ik dat in orde gaan maken, met sterke loep en een lamp die veel licht geeft zodat ik kan zien wat ik doe :)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Roco 72012, NS-sik 337
« Reactie #1 Gepost op: 26 november 2021, 23:11:56 »
Het staat hierin https://www.roco.cc/doc/an/1/de/8072012920.pdf denk ik, zat dat er niet bij in het doosje?

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Charles

  • Gast
Re: Roco 72012, NS-sik 337
« Reactie #2 Gepost op: 27 november 2021, 11:23:25 »
Dank voor je reactie.
Ja, dat zit erbij. Maar da's nogal technisch en volgens mij bedoeld voor ervaren mensen. Ik kan daar geen aanknopingspunten vinden waar die onderdeeltjes aangebracht moeten worden.
Wellicht kan ik beter bij een modelspoorbouwclub mijn licht opsteken, geen idee of er toevallig eentje hier in de buurt zit. Afgezien dan van wat er mogelijk is mbt inachtneming overheidsmaatregelen.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Roco 72012, NS-sik 337
« Reactie #3 Gepost op: 27 november 2021, 12:04:25 »
Op bladzijde 6 van de pdf zie je links een aantal onderdelen met een ? (vraagteken). Die onderdelen kun je plaatsen maar dat hoeft niet. En niet alles gaat samen. Zo kun je kiezen of je de koppelingen aanbrengt (wanneer je er mee wilt rijden)  of dat je de koppelingen weglaat en de slangen voor de remleiding e.d. aanbrengt. Dat laatste doe je als je zonder wagens wilt rijden, of hem in de vitrine wilt zetten.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Roco 72012, NS-sik 337
« Reactie #4 Gepost op: 27 november 2021, 12:05:29 »
Ja, het is en blijft een technische hobby en het is meestal zo dat als een model mooier wordt het model ook moeilijker wordt.

Inderdaad bij modelspoorclubs zijn mensen die meer inzicht hebben, maar die zijn er op dit forum, en andere forums ook, nee, ik heb het inzicht wel, maar door een oogkwaal is mijn zicht op details slecht.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Charles

  • Gast
Re: Roco 72012, NS-sik 337
« Reactie #5 Gepost op: 27 november 2021, 13:25:40 »
Op bladzijde 6 van de pdf zie je links een aantal onderdelen met een ? (vraagteken). Die onderdelen kun je plaatsen maar dat hoeft niet. En niet alles gaat samen.
Aha, dat is nu verduidelijkt. Dank daarvoor!
Maar het blijft natuurlijk wel teksten en plaatjes, dat is toch echt anders dan wanneer een ervaren iemand mij op praktische wijze laat zien hoe het hoort of zou kunnen. Eens kijken of ik verder kom, zo'n pdf kan je goed vergroten op het pc-scherm.

Zó uit de doos op de baan gezet (baan uit de Piko startset, zie mijn voorstelbericht) rijdt ie al en er kon al een wagentje mee getrokken worden.
Als het om een vitrinemodel zou gaan, dan zit er toch geen motor in?

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Roco 72012, NS-sik 337
« Reactie #6 Gepost op: 27 november 2021, 16:14:10 »
Ha Charles,

Je, even fysiek vragen en bezig zijn is natuurlijk lwel zo gezellig. Maar gelukkig kan een en ander ook online , zeker in deze tijden.
En verder kun je ook op zoek naar foto's van het grote voorbeeld ter inspiratie (al weet ik niet of het dan duidelijker wordt).

Als het om een vitrinemodel zou gaan, dan zit er toch geen motor in?
Nou, er zijn mensen die verzamelen, zonder er mee te rijden. Ik denk dat er gewoon veel meer keus is in modellen met motor dan zonder  :o
Ik koop nog wel eens 2e hands, en vitrinemodellen zijn vaak optisch in goede staat, maar vragen meestal vooral technisch aandacht om ze weer goed te laten rijden....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Charles

  • Gast
Re: Roco 72012, NS-sik 337
« Reactie #7 Gepost op: 27 november 2021, 21:13:25 »
Ha Charles,

Je, even fysiek vragen en bezig zijn is natuurlijk wel zo gezellig. Maar gelukkig kan een en ander ook online , zeker in deze tijden.
En ongetwijfeld leer ik meer en sneller dan enkel online vragen gaan stellen. Maar dat is in deze tijden lastig te organiseren en zal ik het vooralsnog moeten doen met teksten en plaatjes.

Om verder te gaan over mijn vraag, in het bijgevoegde zakje heb ik een paar onderdeeltjes herkend (koppelingen) uit die pdf. Als ik het goed begrijp moet ik eerst de bodemplaat losnemen (5 schroefjes) en dan die koppelingen samenvoegen met de onderdeeltjes uit het zakje, elke koppeling bestaat uit 4 onderdelen als ik het juist heb.
Dan is nog de vraag hoe het locje op z'n kop te houden tijdens en na het loschroeven...
Het is allemaal zo klein, daar heb ik best wat moeite mee omdat mijn ogen niet meer zo goed zijn als vroeger toen ik nog jong was :)

Wat betreft vitrinemodellen.
Mij is gezegd: als je 'm koopt om in de vitrine te gaan zetten, vraag dan naar een vitrinemodel. Die zijn goedkoper omdat er geen motor inzit.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Roco 72012, NS-sik 337
« Reactie #8 Gepost op: 27 november 2021, 22:54:47 »
Als ik het goed begrijp moet ik eerst de bodemplaat losnemen (5 schroefjes) en dan die koppelingen samenvoegen met de onderdeeltjes uit het zakje, elke koppeling bestaat uit 4 onderdelen als ik het juist heb.

5 schroefjes, dat klopt, zie figuur 7 op bladzijde 5.

Voor de koppelingen kun je kiezen uit de "breedbek koppeling" zoals ik hem meestal noem, dat is het onderste deel van de 4 delen die je ziet. Of voor een NEM schacht met een erin te schuiven koppeling, dat zijn de middelste twee delen in dezelfde tekening. Het bovenste deeltje heb je altijd nodig.

Dan is nog de vraag hoe het locje op z'n kop te houden tijdens en na het loschroeven...

Daar gebruik ik een U vormig bakje voor (bodem en twee opstaande wanden) van zacht materiaal, waar de loc ondersteboven in kan liggen. Kun je eenvoudig zelf maken. Of je koopt bijvoorbeeld dit.

Mij is gezegd: als je 'm koopt om in de vitrine te gaan zetten, vraag dan naar een vitrinemodel. Die zijn goedkoper omdat er geen motor inzit.

Dan moet er wel een motorloze variant van het betreffende model uitgebracht zijn. Zo'n motorloze variant noemen we een dummy. De meeste modelspoor locomotieven worden niet als dummy geleverd, omdat dat voor de fabrikant niet interessant genoeg is.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Roco 72012, NS-sik 337
« Reactie #9 Gepost op: 28 november 2021, 01:24:34 »
Ik zou ze lekker in de doos laten zitten.
Mijn ervaring is dat na het aanbrengen je bij ieder rondje op je baan moet gaan zoeken waar de onderdelen liggen.
Vast lijmen zou je dan zeggen, maar veelal past het model dan niet meer in de verpakking.
Roco levert ze niet voor niets los in een zakje, bij het model.

grt Piet.

Charles

  • Gast
Re: Roco 72012, NS-sik 337
« Reactie #10 Gepost op: 28 november 2021, 14:01:30 »
Voor de koppelingen kun je kiezen uit de "breedbek koppeling" zoals ik hem meestal noem, dat is het onderste deel van de 4 delen die je ziet. Of voor een NEM schacht met een erin te schuiven koppeling, dat zijn de middelste twee delen in dezelfde tekening. Het bovenste deeltje heb je altijd nodig.
Het locomotiefje is standaard voorzien van een "breedbek koppeling", zo komt het uit de doos. De wagonnetjes die ik heb zijn voorzien van een NEM schacht en ze kunnen al aangehaakt worden aan het locje, zonder aanpassingen.

Dan is nog de vraag hoe het locje op z'n kop te houden tijdens en na het loschroeven...
Of je koopt bijvoorbeeld dit.
Dat is een handig hulpmiddeltje, dank voor de tip.

Ik zou ze lekker in de doos laten zitten.
Mijn ervaring is dat na het aanbrengen je bij ieder rondje op je baan moet gaan zoeken waar de onderdelen liggen.
Komt op mij over als dat ze niet op de juiste wijze zijn aangebracht.

Roco levert ze niet voor niets los in een zakje, bij het model.

grt Piet.
Of, zoals eerder in dit topic opgemerkt: men laat de keuze over aan de eigenaar :)
Dat het nadien niet meer in het doosje past, is toch geen bezwaar? Waarom zou het terug in het doosje moeten kunnen? In geval van verhuisplannen kan ik me dat goed indenken, maar een andere reden kan ik niet bedenken. Op de vele youtube filmpjes die ik bekeken heb staan de treintjes en locs of op de baan of ernaast.

Aanvulling:
In het zakje zitten ook 2 gewichten en dankzij een youtube filmpje begrijp ik dat die toegevoegd kunnen worden om het locomotiefje meer gewicht te geven. In geval dat de wielen geen goed contact kunnen houden met de rails. Die gewichtjes worden geplaatst boven de aangedreven as werd in dat -duitstalige- filmpje uitgelegd.