Auteur Topic: Lima BR 515 / ETA 150 verlagen (en dan verder verbeteren)  (gelezen 2964 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Lima BR 515 / ETA 150 verlagen (en dan verder verbeteren)
« Gepost op: 17 november 2021, 20:01:36 »
Een tijdje geleden heb ik als 'bijvangst' van een Ebay veiling een Lima BR515 gescoord. Hij reed eigenlijk vrij aardig en ik heb al wat aan dit accu treinstel zitten friemelen, maar ik vond hem eigenlijk veel te (p)lomp. En daarom is het aan de kant gelegd. Gisteren het apparaat maar weer eens op de baan gezet om te kijken wat ik er mee wil.
En toen zag ik het: hij staat te hoog op de poten! Verlagen is dus het devies.


^ Links het verlaagde motortreinstel, rechts de bijwagen op oorspronkelijke hoogte


Ik ben dus begonnen met de motorwagen. Het grootste "probleem" is het aangedreven draaistel met de Lima pannenkoek motor. Die zit tot tegen het dak.




Eerste klus: een andere (lagere) motor monteren. Eerst wordt het motorschild losgeschroefd en het anker er uit gehaald. Dan kan de bovenkant worden afgezaagd en blijft een mooie steun over voor een motortje van een computer-CD-laatje. Op de as van dat motortje past precies een Piko tandwieltje. Verder buig en boor ik een reststukje messing om de nieuwe motor vast te zetten. (Toch handig om wat zooi te verzamelen in de loop van de tijd)






En dan de bak laten zakken... Deze rust losjes op een paar steuntjes op het draaistel. Deze steuntjes worden wat lager en daarna wordt het restje van de "kop" verstevigd met wat styreen.






Natuurlijk even proefgereden of de motor werkt, en of het motordraaistel met wielen voldoende ruimte heeft om te draaien en kantelen. De motor is erg enthousiast (die ga ik nog wat temmen), maar verder loopt het treinstel prima over de baan en door krappe bogen (r = 357 mm). Er moest nog wel iets aan de onderkant van het frame worden weg gevijld om het draaistel wat meer te laten kantelen (ik had er geen last van tijdens de proefrit, maar zag dat later).




Tijd voor het niet aangedreven draaistel. Hier zaag ik de ophanging rechthoekig in de lengte uit het kunststof onderstel. Die wordt dan een kwarslag gedraaid en bovenop de bodemplaat weer vastgelijmd. Zo zit de bak met de dikte van het kunststof (zo'n 1,5 mm) lager






En dan kan de boel in elkaar gezet voor de proefritten.

Nog even detail van de verlaagde en oorspronkelijke rijhoogte.




En een plaatje van het treinstel langs het perron (nog steeds met hoge bijwagen op de achtergrond).




Tot zover voor nu.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Lima BR 515 / ETA 150 verlagen (en dan verder verbeteren)
« Reactie #1 Gepost op: 18 november 2021, 09:45:31 »
Wat een mooie oplossing Rob. Het lage treinstel ziet er gelijk een stuk beter uit. In het verleden ben ik ook wel bezig geweest om cd motortjes in te bouwen bij een Lima treintje. Werk heel erg goed en loopt ook mooi (en hard). Beter dan de Lima motoren maar net zo hard. Met wat diodes is dit redelijk goed aan te passen heb ik gemerkt. Succes man ... en ik ben benieuwd hoe het hele treinstel er straks uit komt te zien (en loopt) op je baan.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Lima BR 515 / ETA 150 verlagen (en dan verder verbeteren)
« Reactie #2 Gepost op: 18 november 2021, 20:53:04 »
Ha bedankt, Pierre

Met wat diodes is dit redelijk goed aan te passen heb ik gemerkt.
Ja, met 2x drie diodes in serie is de motor al wat getemd. De motorspanning kan echter nog wat verder omlaag.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Lima BR 515 / ETA 150 verlagen (en dan verder verbeteren)
« Reactie #3 Gepost op: 18 november 2021, 22:00:02 »
Nog even en je kunt met die motortjes op een USB-lader rijden.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: Lima BR 515 / ETA 150 verlagen (en dan verder verbeteren)
« Reactie #4 Gepost op: 19 november 2021, 08:19:03 »
Mooi idee. Ik heb ook noch twee accu motorwagens met bijwagen. Zou dit idee ook opgaan voor een Lima lok. Ik heb namelijk een model van de Le Capitole en die staat ook wat hoog op z'n poten.

Gr. Bert.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Lima BR 515 / ETA 150 verlagen (en dan verder verbeteren)
« Reactie #5 Gepost op: 19 november 2021, 10:13:26 »
Bedankt, Bert.

Zou dit idee ook opgaan voor een Lima lok. Ik heb namelijk een model van de Le Capitole en die staat ook wat hoog op z'n poten.
ik denk het haast wel. Volgens mij hadden vroeger alle Lima draaistel locs en treinstellen zo'n beetje hetzelfde motorblok met wielen. Ik ken Le Capitole niet, maar als ook die loc op 2 pootjes van het aangedreven draaistel rust, zou 't moeten kunnen. Als je van het aangedreven motordraaistel aan de onderkant 2 schroeven los maakt, dan til je de rest van het draaistel er aan de bovenkant uit. Moet wel eerst de kap van de loc/treinstel af :)
Dan kun je zien of het er een beetje hetzelfde uit ziet als hier...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: Lima BR 515 / ETA 150 verlagen (en dan verder verbeteren)
« Reactie #6 Gepost op: 20 november 2021, 08:10:46 »
Is inderdaad dezelfde constructie. Moet ik proberen. Weer een nieuw projectje.

Bedankt.

Gr. Bert.

Dit is de Le Capitole.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Lima BR 515 / ETA 150 verlagen (en dan verder verbeteren)
« Reactie #7 Gepost op: 20 november 2021, 18:59:31 »
Hoi Bert,

Is inderdaad dezelfde constructie. Moet ik proberen. Weer een nieuw projectje.
Ik ben benieuwd. Mooie loc. Nog mooier als 'lowrider', denk ik :)
Volgens mij zitten hier ook wagons bij, toch? Die moeten dan ook wat lager  :o om de witte streep mooi te laten doorlopen. Daar kun je eventueel overwegen wielen met een kleinere diameter te nemen.

Ondertussen in de BR515...

Het oorspronkelijke gewicht heb ik er al eerder uitgehaald. Het was wit uitgeslagen en opgezwollen (zinkpest ofzo?)




Ik vervang het door wat blokjes lood en een dikke, op maat gezaagde, staalplaat uit een sloopwagon. Dan is er ruimte in de buik voor wat elektronica: 10 diodes om de motor te temmen (5 in elke stroomrichting), nog eens 2 voor de kop/sluit verlichting, en een gelijkrichter (eigenlijk nog 4 diodes  8) ) met elco en weerstandje voor de LED binnenverlichting.




Daarmee is deze ruimte al aardig vol. Geluid komt in de bijwagen.
Dan het interieur. Er zit wel een interieur in, maar dat beslaat alleen het deel tussen de draaistellen. Ik heb nog wat bankjes over en die komen er bij.




Bij het aangedreven draaistel komt de bagageruimte. Dat wordt aangeduid met de stangen van de bagagerekken tegen het raam. Ook het raam van de WC wordt geblindeerd met een stukje papier


^ een stukje draad als bagagerek (links) en een papiertje voor het raam van de WC (rechts)


Daarna wordt het interieur bekleed. Lichtbruine houten wanden en bekleding op de stoelen: steenrood vinyl in de 2 klasse en grijs-blauw corduroy in de 1e klasse.


^ De dame in het geel zit zo wel gevaarlijk dicht bij die grote tandwielen...  :D

Het wordt het al wat.




Zo, nu eerst verder met de bijwagen.

Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: Lima BR 515 / ETA 150 verlagen (en dan verder verbeteren)
« Reactie #8 Gepost op: 21 november 2021, 08:38:13 »
Hallo Rob.

Gisteren heb ik hem open gemaakt. Het motor draaistel is hetzelfde als in de accu motorwagen maar het andere zit met een clipje vast op het chachi.
Dus dat moet ik nog even bekijken. De rijtuigen heb ik ook. Niet die omgespoten Duitse exemplaren van Lima, maar de originele van Joueff, 9 stuks.

Gr. Bert.

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: Lima BR 515 / ETA 150 verlagen (en dan verder verbeteren)
« Reactie #9 Gepost op: 21 november 2021, 08:47:12 »

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Lima BR 515 / ETA 150 verlagen (en dan verder verbeteren)
« Reactie #10 Gepost op: 21 november 2021, 14:39:16 »
Hoi Bert,

Gisteren heb ik hem open gemaakt. Het motor draaistel is hetzelfde als in de accu motorwagen maar het andere zit met een clipje vast op het chachi.
Dus dat moet ik nog even bekijken.
Misschien is dat ook soortgelijk. Bij de BR515 zit het niet aangedreven draaistel ook met een pen en clipje vast.




Aan de onderkant zit om deze pen een veertje, en dat drukt op de stroomafnemers. Ik heb het draaistel los gehaald(clipje losgetrokken), en het draaipunt uit het chassis gezaagd en weer terug gelijmd.
Bij het uitzagen is als lengte de breedte van het chassis aangehouden (binnenmaat), en voldoende ruimte aan beide zijden gelaten om het uitgezaagde stuk, na een kwart slag draaien, er weer bovenop terug te lijmen. Dat is op deze foto al gebeurd. Zo komt het draaistel zo'n 1,5 mm omhoog (of de bak omlaag).

En dan kijken hoe de hoogte van de loc aansluit bij die van de wagons. Zo op de foto zien de Joueff wagons er niet erg hoogpotig uit...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: Lima BR 515 / ETA 150 verlagen (en dan verder verbeteren)
« Reactie #11 Gepost op: 21 november 2021, 19:02:07 »
De Joueff lok is ook beduidensd lager.




Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Lima BR 515 / ETA 150 verlagen (en dan verder verbeteren)
« Reactie #12 Gepost op: 27 november 2021, 22:38:16 »
Ondertussen is de bijwagen verlaagd. Zoals eerder al geschreven is het een kwestie van de ophanging van de draaistellen zo uitzagen, dat ze er met een kwart draai weer in terug gelijmd kunnen worden.
Zo dus:








Ik rij met de verlaagde bijwagen wat testritten om te kijken of de draaistellen voldoende ruimte hebben. Dat hebben ze, maar nu blijkt het motordraaistel van de aangedreven eenheid uit de rails te lopen. Bergop, in een krappe boog steigert het draaistel.






Nu had ik bij het verlagen de extra ruimte aan de uiteinden niet opgevuld, omdat dat niet nodig leek. Dat bij deze alsnog gedaan om het kantelen in de lengte wat verder te beteugelen.




Alleen, dat biedt geen soelaas...
Wat me wel op valt, is dat de slipbandjes wat dik zijn, en die zitten in deze boog aan de binnenkant. Ik heb ze vervangen door dunnere exemplaren en dat helpt wel (van 0,5 mm naar 0,2 mm rubber).
Dus nu dat gefixed is, kan de bijwagen verder worden af gemaakt. Licht en geluid er in, en dan het interieur.




^ Deze bak is geheel 2e klasse, dus alle stoelen worden steenrood.


Technisch en van binnen klaar...


^ Gezellig met de voorganger: de ETA 176 "Limburger Zigare".




Nu eens kijken of we een beetje kunnen verouderen en vervuilen....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...