Auteur Topic: Vraag over Kuehn T65.  (gelezen 15878 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Riny

  • Gast
Vraag over Kuehn T65.
« Gepost op: 15 juni 2011, 21:12:10 »
Wie kan mijn helpen aan de goede CV- instellingen van de Kuehn T65 MultiProtocol decoder voor de volgende m?rklin motoren?

SFCM : Small Form Collector Motor = Kleine schijf collector motor.
LFCM : Large Form Collector Motor = Grote schijf collector motor.
DCM : Drum Collector Motor = Trommel collector motor.

De decoders moeten gaan werken onder Motorola II.

Mijn vraag komt voort uit het feit dat ik de optrek en afremvertraging niet krijg zoals ik er van verwacht.
Op dit moment zijn het net een "oude" Delta decoders.  :'(
Vandaar mijn vraag naar de CV- instellingen.

Op dit moment zit ik het meeste verlegen om de CV's voor de DCM : Drum Collector Motor = Trommel collector motor.
Van de meegeleverde Duitse handleiding word ik ook niet veel wijzer, er wordt meer gesproken om 2 railsysteem/motoren. >:(

Bij voorbaat dank voor de eventuele info.

bob

  • Gast
Re:Vraag over Kuehn T65.
« Reactie #1 Gepost op: 15 juni 2011, 21:39:32 »
Helaas Riny,

Heb je dezelfde handleiding als deze
http://www.kuehn-digital.de/download02.html
die je hier kan downloaden.

Vreemd dat Kuehn geen NL-handleiding/site heeft.

http://www.anw-modeltreinen.nl/index.htm zijn dealer mogelijk hebben die een Nl-handleiding.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.910
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Vraag over Kuehn T65.
« Reactie #2 Gepost op: 15 juni 2011, 21:54:59 »
Beste Riny,

Het zijn nog wel motoren met een "elektrisch" magneetveld?, zo ja dan worden de rijeigenschappen niet echt om over naar huis te schrijven

De CV's voor de optrek en afremvertraging zijn redelijk gestandaardiseerd, ik heb pas een M?rklin FX decoder gedaan met behulp van een blaadje van de Uhlenbrock decoders, ik dacht CV3 en 4, 5 is de maximum snelheid, als de maximumsnelheid te hoog is dan helpt het terugregelen in de decoder ook om de rijeigenschappen wat te verbeteren.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groet
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Piet

  • Gast
Re:Vraag over Kuehn T65.
« Reactie #3 Gepost op: 15 juni 2011, 21:58:58 »
Volgens deze beschrijving
http://www.anw-modeltreinen.nl/kuehn/productinfo/pi_ku82710.htm
Is deze decoder alleen geschikt voor een Faulhauber, die als je een M* hebt helaas pindakaas.
grt P.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.910
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Vraag over Kuehn T65.
« Reactie #4 Gepost op: 15 juni 2011, 23:49:15 »
Beste Riny en Piet,

Ik lees gelijkstroom en faulhaber motoren, indien je de veldspoelen nog hebt zitten dan interpreteer ik dat als "niet mogelijk".

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Piet

  • Gast
Re:Vraag over Kuehn T65.
« Reactie #5 Gepost op: 16 juni 2011, 00:51:54 »
Nee maar ik denk dat Riny er wel een gelijkstroommotor van gemaakt heeft dmv een permanente magneet.
Of zie ik dat vekeerd Riny?

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Vraag over Kuehn T65.
« Reactie #6 Gepost op: 16 juni 2011, 10:40:52 »
Beste Piet en Anne,

Ten aller tijden gebruik ik permanent magneten om de motoren naar DC te brengen.
Dus de veldspoel magneten gaan er gelijk uit.

Ik ben er inmiddels wel achtergekomen dat, onder MM I of MM II de optrek en remvertraging niet zo werken, alleen onder DCC.
Dit moet ik vandaag een uittesten.
Alleen balen want het is voor iemand die een MS-1 heeft, dus MM I/II.

Kuehn had dit in de omschrijving beter aan moeten geven want dan had ik de Kuehns niet gekocht.

Riny

  • Gast
Re:Vraag over Kuehn T65.
« Reactie #7 Gepost op: 16 juni 2011, 10:56:55 »
Vreemd dat Kuehn geen NL-handleiding/site heeft.

Beste Bob,

Ook dat vind ik een vreemde zaak want volgens de Europese regelgeving dienen artikelen voorzien te zijn met een handleiding in de taal betreffende het land waar de artikelen verkocht worden.
Doorgaans wordt daar de importeur aansprakelijk voor gesteld en dient deze dit als zodanig uit te voeren.

Maar ja, bij onze oosterburen zitten nogal wat eigenheimers op dergelijk gebied en wie de importeur van Kuehn is, ik zou het niet weten.

Riny

  • Gast
Re:Vraag over Kuehn T65.
« Reactie #8 Gepost op: 16 juni 2011, 11:16:11 »
Even een kleine update:

Omdat er bij de buren toch iets meer technische personen zitten betreffende CV kennis van Decoders, heb ik daar de vraag ook even geplaatst.
Niet om jullie het gevoel te geven Nono's te zijn maar dit is toch een heel andere terrein van de hobby.
Ik heb dit gedaan omdat dit twee ombouwprojecten zijn van een klant en ja, die moeten toch opgelost worden, het zij links of rechts om.

Dit wilde ik jullie niet onthouden, eerlijkheid duurt het langst.

bob

  • Gast
Re:Vraag over Kuehn T65.
« Reactie #9 Gepost op: 16 juni 2011, 11:47:01 »
Omdat er bij de buren toch iets meer technische personen zitten betreffende CV kennis van Decoders, heb ik daar de vraag ook even geplaatst.
Dit wilde ik jullie niet onthouden, eerlijkheid duurt het langst.

Ja........en, dat had menigeen ook gedaan. Daar is internet voor.
Jij hebt een probleem(pje) en het belangrijkste is dat deze opgelost wordt, indien mogelijk.
Je hoeft ons geen verantwoording af te leggen, we leven in een vrij land!
Maar Riny het siert je.

Riny

  • Gast
Re:Vraag over Kuehn T65.
« Reactie #10 Gepost op: 16 juni 2011, 12:45:03 »
Heb even aan Ad (AnW), waar de decoders vandaan komen, ook even de nodig info gevraagd met het verhaal van een NL handleiding.
Ben benieuwd. :(

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.910
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Vraag over Kuehn T65.
« Reactie #11 Gepost op: 16 juni 2011, 13:13:34 »
Beste Riny,

Er zijn decoders die je in DCC programmeert en die dan ook naar MM "luisteren", meer weet ik ook niet, ik blijf nog een jaar of wat van het CV gebeuren af, eerst de baan klaar is het motto.

Groet, Anne W

Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Vraag over Kuehn T65.
« Reactie #12 Gepost op: 16 juni 2011, 13:30:40 »
Omdat er bij de buren toch iets meer technische personen zitten betreffende CV kennis van Decoders, heb ik daar de vraag ook even geplaatst.
Dit wilde ik jullie niet onthouden, eerlijkheid duurt het langst.

Ja........en, dat had menigeen ook gedaan. Daar is internet voor.
Jij hebt een probleem(pje) en het belangrijkste is dat deze opgelost wordt, indien mogelijk.
Je hoeft ons geen verantwoording af te leggen, we leven in een vrij land!
Maar Riny het siert je.

Niets aan toe te voegen. En.......iedereen gaat wel eens vreemd  8).

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Riny

  • Gast
Re:Vraag over Kuehn T65.
« Reactie #13 Gepost op: 16 juni 2011, 13:54:56 »
Er zijn decoders die je in DCC programmeert en die dan ook naar MM "luisteren",

Beste Anne,

Ik werk alleen maar met multiprotocol- decoders.
Verder pas de CV waardes altijd aan in de DCC modus, dit werkt makkelijker dan met Bits te werken in het Motorola protocol.
Maar toch weer dank voor je bijdragen.

En.......iedereen gaat wel eens vreemd  8).

Beste Roel,

Ik niet, ik stel mij altijd eerst netjes voor. :D :D

Riny

  • Gast
Re:Vraag over Kuehn T65.
« Reactie #14 Gepost op: 16 juni 2011, 16:37:12 »
Na nog eens een hele middag aan het fukkedukke zijn geweest zijn er toch voldoende verbeteringen t.a.v. de CV instellingen van de Kuehn T65.

De Kuehn T65 is ingebouwd in de locs: E410 en een T5.
Beiden hebben een Trommelcollector motor aan boord met een Esu Hamo permanentmagneet.

Hier een acceptabele CV instelling die voor mij voor 99% goed zijn. (al is het geen LoPi v3.0, deze was beter)

CV-2 =  4
CV-3 = 10
CV-4 = 10
CV-5 =  4
CV-6 = 19
CV-9 =  1

CV-27 =  1

CV-53 = 56
CV-54 = 32

Zowel onder DCC als onder MM I en MM II is het gedrag gelijk al is bij het Motorola protocol de 28 rijstappen iets waarneembaar.


Piet

  • Gast
Re:Vraag over Kuehn T65.
« Reactie #15 Gepost op: 16 juni 2011, 16:58:57 »
Hi Riny,
CV3 en CV4 zijn dat ook bij deze decoder de optrek en afrem vertragingen?
Krijg je dan geen problemen met automatisering programmas als Koploper?
Want ik stel 3 en 4 voor een koploper gestuurde lok altijd in op 2.
Dan is koploper altijd in de lead met optrekken en afremmen.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Vraag over Kuehn T65.
« Reactie #16 Gepost op: 16 juni 2011, 17:23:25 »
Beste Piet,

Je hebt gelijk dat de CV 3 & 4 een negatieve invloed kunnen hebben op besturing-software.
In dit geval zijn de locs van iemand die uitsluitend met de MS1 rijd, dus voor hem geen nadeel.

Hetgeen jij aangeeft heb ik jaren terug al aan diverse software gebruikers als tip meegegeven.
Zet locs op een gemiddelde cv waarde en configureer het juiste rijgedrag in de software.


Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.910
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Vraag over Kuehn T65.
« Reactie #17 Gepost op: 16 juni 2011, 21:55:57 »
Beste Riny,

Duidelijk, wellicht is het nog "wijs" om, indien iemand met een MS1 of een CS1(R) rijdt, er een ESU M4 decoder in te stoppen, kan hij de vaak voorkomende parameters max. snelheid en de optrek/afremvertraging makkelijk instellen.

Overigens de handleiding van de MS1 vermeldt dat deze instelmogelijkheden er zijn voor MFX Loks of Loks met een programmeerbare decoder, het laatste kan een typische M?rklin omschrijving zijn voor de ESU M4 decoder, maar zou ook kunnen betekenen dat die instelmogelijkheden ook in de Kuehn instelbaar zijn.

Ik kan je niet verder helpen,ik rijd met MFX decoders op MMII, 27/28 stappen(instellen met een MS1) en (nog) een drietal 6090X decoders op MMII 27 stappen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Riny

  • Gast
Re:Vraag over Kuehn T65.
« Reactie #18 Gepost op: 16 juni 2011, 22:08:03 »
Duidelijk, wellicht is het nog "wijs" om, indien iemand met een MS1 of een CS1(R) rijdt, er een ESU M4 decoder in te stoppen, kan hij de vaak voorkomende parameters max. snelheid en de optrek/afremvertraging makkelijk instellen.

Beste Anne,

Zolang de Esu M4 in de versie 3.0 blijft hangen is dat een goede optie.
Maar wanneer Esu ook de M4 v4 gaat geven zijn de rapen gaar.
De 54610 is nauwelijks goed in te stellen i.c.b.met de Esu (Hamo) permanentmagneten, zo ook met de z.g. Hoogvermogen M?rklin motoren 5*.
Met Faulhuaber en Maxxon motoren zijn er geen problemen met de 54610 v4.0.

Ik moet hier eens goed voor gaan zitten om het stotterende rijgedrag te minimaliseren of helemaal weg te krijgen.

bob

  • Gast
Re:Vraag over Kuehn T65.
« Reactie #19 Gepost op: 17 juni 2011, 02:32:48 »
aan het fukkedukke zijn geweest

Ook iets voor het woordenboek?  ;D

Ik blijf nog effe analoog, dacht dat ik begon te snappen  ;)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.910
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Vraag over Kuehn T65.
« Reactie #20 Gepost op: 17 juni 2011, 10:40:22 »
Beste Riny,

Volgens de jonge "whizzkid" bij mijn winkel zou het best eens kunnen zijn dat M?rklin het MFX gebeuren een zachte dood gaat laten sterven ten gunste van DCC, de centrales en de decoders zijn al multi-protokol.

Dit zou ook de reden zijn dat ESU geen M4 versie maakt van de V4.0

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Riny

  • Gast
Re:Vraag over Kuehn T65.
« Reactie #21 Gepost op: 17 juni 2011, 11:26:47 »
Beste Anne,

Zou zo maar kunnen, met M?rklin weet je het nooit, neem het gedoe met de CS1 maar.
Ik zal eens informeren bij mijn lijntjes bij Esu Duitsland.
Mocht ik daarover meer weten, wat het een en ander bevestigd, zal ik dat hier melden.

Bedankt voor de "info".