Auteur Topic: Digitaal in de toekomst, nu al baanvakken maken?  (gelezen 2166 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline tjibbe

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 5
  • Geslacht: Man
Digitaal in de toekomst, nu al baanvakken maken?
« Gepost op: 11 november 2021, 08:30:32 »
Hallo allemaal, heb mezelf net kort voorgesteld als 'herintreder' http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=4236.0

Zoals ik daar ook al schreef. Ben eigenlijk net weer begonnen, heb een plan dat ik stapsgewijs wil gaan opbouwen, waar ik overigens rustig mijn tijd voor wil nemen.
Naar de toekomst lijkt het me leuk om te digitaliseren.

Hoewel ik stapsgewijs ga bouwen en uitbreiden, komen er nu direct aan het begin al rails te liggen die ook voor mijn uiteindelijke plan vrijwel zeker op hun definitieve plek liggen. Het lijkt me dus handig om voor die gedeeltes nu al rekening te houden met toekomstige baanvakken en de optie om wellicht in de toekomst met bezetmelders etc. te gaan werken. Dus op de juiste plaatsen nu alvast een isolerend railschoentje her en der; naar elke sectie een apart voedingsdraadje die in eerste instantie gewoon op een standaard analoge voeding aansluiten. Da's nu een kleine extra moeite en het lijkt me dat je daar in de toekomst een boel voordeel van kunt hebben.

Dan mijn uiteindelijke vraag. Geldt ook voor digitaal rijden met baanvakken:
  • Eén van beide spoorstaven onderbreken/isoleren?
  • Is dat per definitie de + rail?
  • Deel je ook bij digitaal het baanvak nog weer op in drie geïsoleerde secties, inrij / hoofd / stop sectie?
  • En stel, je wilt uiteindelijk met iets als z21 rijden, gebruik je dan dus ook drie adressen op een bezet/terugmelder per baanvak, dus 1 voor inrijsectie, 1 voor hoofdsectie, 1 voor stopsectie?

Overigens leg ik me nog niet vast op een bepaald systeem hoor, z21 ben ik toevallig al een en ander over tegengekomen. Ik ben nu dus vooral op zoek naar de gemene deler waar ik nu al eenvoudig rekening mee kan houden.

Dank!

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Digitaal in de toekomst, nu al baanvakken maken?
« Reactie #1 Gepost op: 13 november 2021, 10:15:18 »
Hoi Tjibbe,

1. Ja, je moet onderbrekingen maken. Dat kan met geïsoleerde railschoenen, maar je hebt veel meer vrijheid en flexibiliteit als je op de noodzakelijke punten de betreffende spoorstaaf doorslijpt met een dremel, proxxon, of iets dergelijks. Bijkomend voordeel in jouw situatie is dat je het doorslijpen pas doet als de rails al ligt. Met andere woorden, als je voor doorslijpen kiest hoef je er nu nog geen rekening mee te houden.

2. Bij digitaal spreken we niet meer van + en -.   Maar het is wel altijd dezelfde spoorstaaf, en als je dat de + wilt noemen, wat mij betreft prima.

3. Hoe je een sectie indeelt ligt met name aan het besturingsprogramma dat je gaat gebruiken. Bijvoorbeeld, het programma Koploper heeft wat dat betreft een andere filosofie dan iTrain. Het beste is om eerst te onderzoeken welk programma je wilt gaan gebruiken, dan te kijken welke mogelijkheden voor wat betreft indeling in secties en bezetmeldpunten het betreffende programma biedt, en dan pas de baan in te delen in secties en bezetmelders.

4. In elk systeem heeft elke bezet-/terugmelder zijn eigen adres.

En kijk rustig rond als het om de keuze van een centrale gaat. Voor een deel is dat simpel persoonlijke voorkeur. Maar de technische kant is:
- wat moet de centrale voor je doen? Wil je bijvoorbeeld (eenvoudig) geautomatiseerd rijden maar zonder computer, dan krijg je een andere lijst met mogelijke centrales dan wanneer je wilt rijden met een computer.
- welke protocollen moet de centrale kunnen? Als je de vrije keuze hebt kun je voor uitsluitend DCC gaan. Dan heb je veel meer keuze tussen centrales dan wanneer de centrale ook MFX of Selectrix moet kunnen.
- welke aansluitingen moet de centrale hebben? S88, S88N, Loconet, Roco bus, Wifi, ....  ?
- wil je de centrale ook kunnen gebruiken om firmware van decoders te upgraden? Zo ja, dan wordt je keuze in centrales zeer beperkt, en bovendien werkt het alleen voor decoders van de betreffende fabrikant.
- hoeveel vermogen moet de centrale hebben?
- wil je er ook handregelaars op aan kunnen sluiten, en zo ja, welke?
- niet onbelangrijk: hoeveel wil je er aan uitgeven?

En dan de adders onder het gras. Je noemt bijvoorbeeld de z21. Bedoel je daarmee de "oude" z21 (grijs, zonder het woord "Start" op de voorzijde), of de z21 Start (grijs, met het woord "Start" op de voorzijde), of de z21 Start met ontsloten netwerk (die dan hetzelfde kan als de oer z21), of de Z21 (zwart)?

Als je nog niets hebt op digitaal vlak, bekijk dan tenminste ook de Digikeijs spullen zoals de DR5000 centrale. Spreekt alleen DCC en vereist het gebruik van een PC, maar is verder de centrale met de meeste aansluitmogelijkheden voor een veel lagere prijs dan de concurrenten.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline tjibbe

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 5
  • Geslacht: Man
Re: Digitaal in de toekomst, nu al baanvakken maken?
« Reactie #2 Gepost op: 13 november 2021, 19:20:27 »
Bedankt Dirk voor je uitgebreide reactie! Erg nuttig, ik zal me eens wat breder gaan oriënteren in de verschillende digitale systemen!

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Digitaal in de toekomst, nu al baanvakken maken?
« Reactie #3 Gepost op: 13 november 2021, 23:21:40 »
Beste Tjibbe,

Heel goed, maar nog belangrijker is de vraag waar je uiteindelijk met je baan naar toe wilt.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline tjibbe

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 5
  • Geslacht: Man
Re: Digitaal in de toekomst, nu al baanvakken maken?
« Reactie #4 Gepost op: 15 november 2021, 13:39:24 »
de vraag waar je uiteindelijk met je baan naar toe wilt.

Hoi Anne, wat bedoel je hiermee precies? Volgens mee iets anders dan de vraag digitaal/analoog, klopt dat?

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Digitaal in de toekomst, nu al baanvakken maken?
« Reactie #5 Gepost op: 15 november 2021, 23:10:00 »
Ja dat klopt, als dat je einddoel zou zijn,  maar als je al over bezetmelders denkt, dan is je einddoel niet puur alleen digitaal, want dat is simpel: een digitale centrale, digitale loks en digitale wisseldecoders, dat is alles.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline tjibbe

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 5
  • Geslacht: Man
Re: Digitaal in de toekomst, nu al baanvakken maken?
« Reactie #6 Gepost op: 16 november 2021, 08:59:50 »
Ah zo, ja daar heb je denk ik gelijk in, op de lange termijn lijkt het me mooi wanneer het inderdaad ook werkt met evt automatisch rijden, werkende seinen etc..

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Digitaal in de toekomst, nu al baanvakken maken?
« Reactie #7 Gepost op: 16 november 2021, 09:31:16 »
Dat laatste had ik begrepen uit je vraag over "toekomstige baanvakken".

Zolang je zonder automatisering rijdt, heb je die niet nodig.

Wat hoe dan ook handig kan zijn, is nadenken over de stroomvoorziening. Je kunt natuurlijk de centrale op 1 plek met de rails verbinden, maar als je baan wat groter wordt kan de stroomvoorziening naar treinen die wat verder van dat punt verwijderd zijn slecht worden. Rails zijn nu eenmaal minder goede geleiders dan een koperdraad. Dat is voor digitaal niet anders dan voor analoog.
De oplossing is gewoonlijk het leggen van een ringleiding van koperdraad (bijvoorbeeld installatiedraad dat je bij de bouwmarkten op rolletjes van 5/10/20/100 meter kunt kopen). En dan regelmatig met korte draden de rails verbinden met de ringleiding. Ga je dan later baanvakken makken, dan heb je de voeding al goed onder de baan en kun je daarmee verder werken.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.
The following users thanked this post: tjibbe

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Digitaal in de toekomst, nu al baanvakken maken?
« Reactie #8 Gepost op: 16 november 2021, 10:13:36 »
Geen slecht idee, dat heb ik zelf ook gedaan. Zelf gebruik ik 2,5mm² luidsprekerkabel in rood en zwart omdat ik zelf de kleuren bruin en blauw liever niet onder m’n baan wilde gebruiken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline hgr

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 69
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Digitaal in de toekomst, nu al baanvakken maken?
« Reactie #9 Gepost op: 16 november 2021, 10:35:12 »
Toen ik me aan het inlezen was om na 40 jaar weer de hobby op te pakken kwam ik het onderdeel ringleiding tegen. Ik denk nog steeds in van de belangrijkste onderdelen van een goed werkende modelbaan.
Herbert
------------------------------------------
DR5000 - 2 rail-

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Digitaal in de toekomst, nu al baanvakken maken?
« Reactie #10 Gepost op: 16 november 2021, 11:26:37 »
Beste Tjibbe,

Als je wilt automatiseren is de "gang naar een computerprogramma" de meest logische gang en dan val je in het probleem dat met computerprogramma's heel veel geld te verdienen is (de Nederlandse grote Jachtbouw heeft nogal wat klanten uit die wereld), echter alleen als je er vele miljoenen van kan verkopen.

Modelspoor is iets van duizenden, dus is er met het maken van computerprogramma's voor treinbesturing eigenlijk geen droog brood te verdienen, dus zijn er aan aantal hobbyisten actief met als grootste nadeel: als ze er mee stoppen (of overlijden) staat het programma stil, als ik je een aanbeveling mag doen dan zou ik me oriënteren op het Nederlandse programma iTtrain, dat ziet er nu het "blijvendst" uit en, belangrijk en kan goed werken met "één melder per blok".

Ringleiding: altijd twee, één voor de toe- en één voor de afvoer.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"
The following users thanked this post: tjibbe