Auteur Topic: probleem bezetmelding met terugmelddecoder DR4088LN-cs van Digikeijs icm. DR5000  (gelezen 7687 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan



Onderstaande tekst is geenszins bedoeld om negatieve beoordelingen te ventileren. De informatie welke ik heb samengevat geeft weer tegen welk probleem ik ben opgelopen bij mijn modelbaan. Door het hier op dit h0-Modelspoor-forum te vermelden kunnen andere modelspoor hobbyisten die soortgelijke problemen ondervinden - maar de oorzaak ergens anders zoeken - misschien worden geholpen.

probleem bezetmelding met terugmelddecoder DR4088LN-cs van Digikeijs icm. DR5000
In dit hoofdstuk breng ik mijn ervaring met de bezetmelding met de DR4088LN-cs, en een hardnekkig probleem met die bezetmelding, onder de aandacht.
Voluit heet de terugmelddecoder: DR40888LN-CS LocoNet terugmeldmodule met 16 geïntegreerde bezetmelders voor twee rail systeem met LocoNet aansluiting.
Op diverse fora heb ik in het verleden berichten gezien waarin wordt gesproken over een probleem met deze terugmeldmodule. Klaarblijkelijk zijn er problemen die voortkomen uit verkeerde (te dunne) bedrading, spookmeldingen, verkeerd programmeren, enz.

Maar het probleem dat ik ervaar heeft niets van doen daarmee. Op De Geuldalbaan wordt voor de bedrading van de bezetmelding 0,5 mm² gebruikt, de bedrading van de bezetmelders is gescheiden van alle andere bedrading en alle niet-gedetecteerde railstukken worden voorzien van spanning via een diodeschakeling.

aard van het probleem met de DR4088LN-cs
Op De Geuldalbaan zijn alleen DR4088LN-cs terugmeldmodules gebruikt, dus uitsluitend de Loconet uitvoering. De keten van DR4088LN is aangesloten op de DR5000 via de Loconet-T aansluiting. De Terugmeldmonitor van de DR5000 geeft aan waar een verbruiker zich bevindt door middel van een vinkje.   
 


Per toeval ontdekte ik dat bij het opstarten van de DR5000 er af en toe een vinkje ontbreekt in de terugmeldmonitor, terwijl er op dat moment wel een verbruiker op de terugmelder staat. Bij ongeveer 1 op de 20 pogingen treedt de fout op.
Eerst dacht ik dat misschien vervuilde rails of vuile wielen de oorzaak zouden kunnen zijn. Dat bleek niet het geval. Verder onderzoek heeft uitgewezen dat de fout optreedt ongeacht de bezetmelder, en dus onafhankelijk is van de terugmeldmodule. Het kan dus op eender welke plek op de baan optreden. Het probleem is ook onafhankelijk van de betreffende loc. Verder blijkt dat wanneer de ‘gemiste’ loc/trein op de volgende bezetmelder komt, de terugmeldmonitor weer correct alles weergeeft, en vanaf dan blijft ook alles correct weergegeven. De fout manifesteert zich uitsluitend bij het opstarten van de baan.

een analyse
Op het moment dat ik het bezetmeldprobleem opmerkte waren er vijf DR4088LN-cs modules aangesloten volgens onderstaand schema. De vraag was of er wellicht een of meerdere defecte modules tussen zaten? Of dat er een defecte Loconet-kabel was gebruikt?
Eerst heb ik de Loconet-kabels uitgewisseld. Dat blijkt niet van invloed. De kabels zijn goed.



Vervolgens heb ik alle terugmeldmodules losgekoppeld op de eerste (A) na. De fout treedt dan niet op! Daarna heb ik de tweede terugmeldmodule (B) weer aangesloten op de eerste. Dat blijkt ook goed te gaan. Zo heb ik ook weer terugmeldmodule (C) en terugmeldmodule (D) weer aangesloten, alles zonder problemen.
Zodra ik terugmeldmodule (E) aansluit treedt de fout weer op. Ik dacht dus een defecte terugmeldmodule te hebben gevonden. Maar … als ik module (E) verwissel met module (A) krijg ik dezelfde uitslag.
Met andere woorden: zodra er vijf DR4088LN-cs terugmeldmodules in de keten zijn opgenomen kan de fout optreden. Zelfs als module nummer vijf uitsluitend via de Loconet-kabel is verbonden met de voorgaande module (dus zonder voeding en zonder bedrading naar de bezetmelders). Dit is wat ik constateer bij De Geuldalbaan, misschien hebben anderen er geen last van.

Ik heb de volgende tabel opgesteld om een en ander inzichtelijk te maken.
 


verder naar een oplossing
Is deze fout erg? Het hoeft geen probleem te zijn bij een gering aantal treinen op de baan welke overal in het zicht zijn. Er kan dan worden ingegrepen. Maar zodra het grootste gedeelte van de sporen verdekt is en er veel verkeer is op de baan, zal het tot ongelukken leiden bij geautomatiseerd treinverkeer simpelweg omdat de besturingssoftware niet ‘weet’ waar alle treinen zich bevinden.
Voor mijn modelbaan is deze fout zeker een probleem.

Ik heb met Digikeijs uitvoerig over het probleem gecommuniceerd, waarna een aantal controles zijn uitgevoerd. Digikeijs heeft ook een eigen centrale ter beschikking gesteld om te achterhalen of het probleem in mijn DR5000 zou kunnen liggen, maar ook bij de eigen centrale treedt de fout op.

In september 2021 heb ik bericht ontvangen van Digikeijs dat men het probleem heeft kunnen reproduceren. Dat is goed nieuws in die zin dat het niet aan mijn baan ligt, maar dat er een fout in het systeem zit. Een aantal voorgestelde testen (waaronder een aanpassing in de software) heb ik uitgevoerd, maar helaas heeft dat nog niet tot de oplossing gevoerd (november 2021).
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: probleem bezetmelding met terugmelddecoder DR4088LN-cs van Digikeijs icm. DR5000
« Reactie #1 Gepost op: 10 december 2021, 11:03:05 »
vervolg

Een volgende stap in december 2021 is een aanpassing in de hardware. Digikeijs heeft een DR5000 centrale, een DR5033 booster en aantal DR4088LN modules aangepast. Volgens een testreeks worden de aangepaste onderdelen geïmplementeerd teneinde de fout in de bezetmelding te achterhalen.

Eerst zijn de 'oude' instelbare voedingen van Digikeijs vervangen door de nieuwe 18V voedingen (voor h0) en is de 'oude' standaard centrale vervangen door de aangepaste DR5000 centrale. Deze aanpassingen blijken het probleem niet op te lossen.

Vervolgens zijn de DR4088LN vervangen door de aangepaste DR4088LN modules in combinatie met de 'oude' standaard DR5000 centrale. Ook deze configuratie lost het bezetmeldingsprobleem niet op.
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: probleem bezetmelding met terugmelddecoder DR4088LN-cs van Digikeijs icm. DR5000
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2022, 12:00:38 »
vervolg

Mijn bevindingen van de vorige testreeks heb ik doorgestuurd naar Digikeijs. In een daarop volgende eerste reactie heb ik het volgende advies gekregen:

Citaat
UIt onze ervaring en dat geven we altijd mee aan onze klanten, is 0.5 op langere lengtes echt te dun.

Draaddiktes en lengtes
max. 15 cm 0,5 mm² AWG20
max. 1 m 0,75 mm² AWG18
max. 3 m 1,5 mm² AWG15
max. 6 m 2,5 mm² AWG13
max. 10 m 4 mm² AWG10-11

 

Dit betreft een advies voor de diameters van de draad tussen de terugmeldmodule (o.a. DR4088LN-cs) en de spoorstaaf! Het gaat hier niet over een voeding(ring)leiding.
Iedereen mag iets vinden van dit advies. Uiteraard dient het vermogensverlies in de draad binnen de perken te blijven, en dan is een grotere koperdiameter altijd beter dan een kleinere. Maar naar mijn mening is dit advies volstrekt overdreven.

Als we kijken naar de praktische uitvoerbaarheid is er ten eerste een probleem bij de modules zelf. Het is al moeilijk om een 0,5mm² met een adereindhuls in de klemschroefblokjes te bevestigen, laat staan grotere diameters. Ten tweede de bevestiging aan de spoorstaaf. Uiteraard kan een grotere diameter worden opgesplitst in meerdere kleine diameters, maar zijn we dan niet weer terug bij af?

Als de fout in de bezetmelding zou ontstaan door te kleine koperdiameters dan moet de fout terugkerend zijn in gelijke situaties. En dat is niet het geval. De door mij geconstateerde fout treedt af en toe op. Althans totdat ik de aangepaste modules toepaste, daarover later meer.

Onderstaande schermafdruk geeft een foutieve melding weer (afbeelding is gelijk aan bovenstaande). De door de DR5000 gemeten stroom door de gebruiker (BR50) is op het tijdstip van de melding 174mA.


De weerstand van een koperen draad met een diameter van 0,503mm² is per 100 meter 3,49Ω (https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/27/2). Het vermogensverlies over de draad wordt berekend met Pv=I²*R.
Uitgaande van een afstand - tussen terugmeldmodule en spoorstaaf - van 4 meter bedraagt het vermogensverlies: 0,174² * (4/100) * 3,49 = 0,0042W. Dat dit vermogensverlies zou leiden tot de fout in de bezetmelding lijkt erg onwaarschijnlijk. Hierbij is de afstand van 4 meter een voorbeeld. In de praktijk is de fout ook opgetreden bij een draadlengte van 2 meter.

Volgend op het advies van de diameter voor de bedrading, stelde Digikeijs voor om alle oude standaard modules te vervangen door de aangepaste modules en betaversie 1.6.2 te installeren. Dat heb ik dan ook gedaan. Zowel voeding, centrale, booster en terugmeldmodules zijn vervangen. Het resultaat is een veelvoud van vreemde meldingen op de terugmeldmonitor. De aansturing van de locs is evenwel correct.
Met slechts twee locs op de baan 'ziet' de terugmeldmonitor opeens vier gebruikers. Een bezetmeldmodule geeft plotseling een bezetmelding (terecht) met het adres van een andere module.

Mijn verslag van een aantal testen staat hier: https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws#voorbeeld-test-DR4088LN-cs

Vooralsnog is de conclusie dat met de aangepaste modules het oorspronkelijke probleem niet wordt opgelost. Voor de duidelijkheid: het oorspronkelijke probleem is dat na de opstart soms (af en toe) een vinkje in de terugmeldmonitor ontbreekt als er vijf DR4088LN-cs in de keten zijn opgenomen, een fout die wordt opgeheven zodra de loc het volgende blok binnenrijdt.

Actuele ontwikkelingen bij De Geuldalbaan: https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: probleem bezetmelding met terugmelddecoder DR4088LN-cs van Digikeijs icm. DR5000
« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2022, 12:59:26 »
Geeft zo niet veel vertrouwen dat er 1 zit bij Digikeijs die er verstand van heeft.
Inmiddels ben ik voor een groot deel over op Rosoft, ook goed betaalbaar en tot nu toe geen rare zaken.

Groet Mies

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: probleem bezetmelding met terugmelddecoder DR4088LN-cs van Digikeijs icm. DR5000
« Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2022, 13:20:34 »
Mies,

Mijn insteek bij de aanschaf van Digikeijs was dat ik een product wilde waarbij ik alle onderdelen van één producent kon betrekken, zodat alles op elkaar afgestemd zou zijn. En, dat bij een eventuele hulpvraag ik geen maanden op een reactie moest wachten. Dat is dan ook wel gelukt.

Zelf ben ik niet thuis in de IT-materie. Maar met dit advies voor de diameters van een draadje kan ik me voorstellen dat er toch wel vraagtekens gezet mogen worden. Met deze toestand van proberen, controleren en rapporteren, ben ik nu ongeveer een jaar bezig. En ja, dan komt onvermijdelijk het moment waarop ik me afvraag: kan ik hiermee vooruit?
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: probleem bezetmelding met terugmelddecoder DR4088LN-cs van Digikeijs icm. DR5000
« Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2022, 15:06:55 »
De dikte van een draad  hangt af van het vermogen wat je gebruik of het apparaat ,en de lengte van de draad van af de bron tot verbruiker ,,
Hier zijn tabellen voor gewoon op Google te vinden
Gr henk
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: probleem bezetmelding met terugmelddecoder DR4088LN-cs van Digikeijs icm. DR5000
« Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2022, 17:50:55 »
Henk,

Mee eens Henk.
Met het berekende vermogensverlies wilde ik duidelijk maken dat - naar mijn mening - de tabel van Digikeijs erg overdreven is. Ik ga dan wel uit van een modelbaan, en in mijn geval h0 schaal.
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: probleem bezetmelding met terugmelddecoder DR4088LN-cs van Digikeijs icm. DR5000
« Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2022, 19:42:29 »
tja hun nemen het zekere voor het onzekere en weten niet wat de koper van plan is ,,dus safe
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
vervolg

Een kleine update over de DR4088LN problematiek.

De fout in de bezetmelding is nog steeds niet opgelost. Nadat de aangepaste modules waren geïnstalleerd heb ik nog contact gehad met Digikeijs. Een geplande afspraak begin maart kon helaas geen doorgang vinden. Sindsdien (stand 22 april) heb ik geen reactie meer mogen ontvangen op mijn berichten.

De adressen van de aangepaste modules heb ik nogmaals zelf geprogrammeerd. Wat bleek? Digikeijs heeft daadwerkelijk twee modules voorzien van gelijke adressen, vandaar de vele blokjes in de terugmeldmonitor. Dat is dus opgelost. Maar het oorspronkelijke probleem van af en toe geen vinkje blijft bestaan.

Zoals eerder beschreven treedt de fout niet op bij één tot en met vier modules. Omdat ik nu vijf eigen modules en zes modules van Digikeijs kan gebruiken, heb ik gekeken naar het effect wanneer de keten van DR4088LN modules groter wordt. Het blijkt niets uit te maken, bij gebruik van meer dan vier DR4088LN modules blijft de fout af en toe optreden.

Digikeijs heeft toegezegd dat men pas tevreden is als het probleem is opgelost. Dat is een mooie gedachte. De realiteit is dat na anderhalf jaar de facto niets is opgelost.
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Beste Tony,

Ik ben een simpele "massa detectie S88 gebruiker" geweest, dus uit ervaring kan ik je niet helpen, wat ik wel weet is dat een "concullega" van Digikeijs, (Rosoft) echt hemel en aarde zou bewegen om dit verschijnsel uit te zoeken en op te lossen (en berg, je mocht blijken dat jij iets fout doet, dan gaat hij ook hemel en aarde bewegen om je dat in te peperen).

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Dirk55

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 2
  • Geslacht: Man
Zoals ik lees heb jij 11 Loconet modules, Ikzelf gebruik er 8, samen met telkens een standaard S88. dus elke module heeft 32 contacten. De LN modules zijn zowel van digikeys als van Rosoft en alles werkt probleemloos. Wat ik wel doe is de modules extra power geven met een module van Huub Maaskant https://www.floodland.nl/aim/info_locohubsupply_1.htm, ik weet ,iet of dat nodig is, maar moest je mijn baanbekabeling zien, dat is geen goed voorbeeld, dus heb ik zeker gespeeld en het werkt zoals gezegd prima.
H0 digitaal, voornamelijk Belgisch. iTrain, DR5000, Rosoft decoders Peco code100

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Anne W,
Dirk55,

Beiden bedankt voor het meedenken.

Wat er nu precies scheelt is mij niet bekend. Maar het heeft er alle schijn van dat ik de oplossing buiten Digikeijs om moet gaan zoeken. Dat heeft niet mijn voorkeur, en dat zou toch ook voor Digikeijs moeten gelden. Het is niet dat DK niets heeft gedaan, de update 1.6.2 is voortgekomen uit het hier besproken DR4088LN probleem. De aangepaste modules die DK ter beschikking heeft gesteld lossen dit probleem niet op maar een aardige bijkomstigheid is wel dat er veel minder dender is, de blokjes in de terugmeldmonitor zijn stabieler.

Dat brengt mij bij de 11 modules waar Dirk het over heeft. Daarvan zijn 6 door DK aangepaste modules. Ik heb gekeken naar de hub-module van Huib Maaskant. Vanaf half juni kan pas weer worden besteld. Of de hub iets oplost vraag ik me af, maar het is het proberen waard. Of het signaal na 8 meter en vijf DR4088LN opgekrikt moet worden?

Daarbij moet worden bedacht dat het signaal dan slechts mank gaat bij de opstart, en dan ook nog maar in 1 van de 20-30 gevallen. Overigens vraag ik me ook af hoeveel gebruikers van de (uitsluitend) DR4088LN deze situatie gesimuleerd (kunnen) hebben. Aangezien het een sporadisch optredende fout is zou het ook zomaar geschaard kunnen worden onder een toevallig opstartprobleem met de besturingssoftware, of een toevallig slecht contact met de spoorstaaf. En voor de duidelijkheid: dat is het niet.

Een tijd geleden heb ik de DK suggestie van de bedradingsdiameters uit een eerdere post voorgelegd aan de bedenker van het systeem, meneer Drenth. Naar eigen zeggen gebruikt hij dezelfde draaddiameters als ik, en acht hij de door DK verstrekte diameters als volledig overdreven.

Tot slot heb ik mij vandaag weer gericht tot DK via de supportaanvraag..........



Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Tjonge, wat vervelend zo’n langdurige storing. Vanuit mijn verleden weet ik dat af en toe storingen super lastig zijn te verhelpen. ( heb jarenlang lang Röntgen en MRI systemen gerepareerd)
Vast wel eerder bedacht:
Van grote afstand bekeken lijkt het op een verstoord signaal of een verzwakt signaal ( bedrading, capaciteiten) waardoor het meestal wel maar af en toe fout gaat en DK niet robuust genoeg lijkt.
Maar dit is erg vanaf afstand bedacht, ken de werking verder niet.

Heb je (DK) er een oscilloscoop aan gehangen om de signaal niveaus goed te bekijken?

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Er wordt ook wel eens gesproken over een "signaal-oppoetser" dit gebaseerd op het feit de diverse siignaalpulsen niet echt netjes voorzien blijven van 90 graden hoeken, waardoor het tot niet verwerken van zo'n signaalpuls komt. Ik kan het me voorstellen, maar dat is dan ook alles wat ik er van kan zeggen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Bert,

Antwoord op jouw vraag: nee, ik heb ook geen oscilloscoop. Hoe DK de zaak bekeken heeft is mij niet bekend.

Wat wel zeker is, is dat de geconstateerde fout geen hersenspinsel is. Dat blijkt ook uit een bericht van DK van 28 september 2021:
Citaat
ik heb het probleem eindelijk kunnen nabootsen en ben nu verder aan het onderzoeken waar het probleem kan liggen en hoe ik het kan oplossen. Ik heb ook een aantal onderdelen / producten besteld die eventueel dit probleem kunnen oplossen. Ik vraag nog even uw geduld maar ik hou u op de hoogte.

Een deel van de oplossing is/was de software update 1.6.2 voor de DR5000. Dat was althans het idee. Een andere deeloplossing was de aanpassing van de hardware van de DR4088LN modules. Het zullen ook daadwerkelijk verbeteringen in het systeem zijn. Maar het lost niet het probleem op dat ik registreer.

Als we nu andersom redeneren dan was er dus schijnbaar geen systematische fout in de terugmelding van DK met de DR4088LN totdat ik het registreerde. Met andere woorden: de fout heeft waarschijnlijk altijd al in het DK systeem gezeten, maar werd door andere gebruikers niet als zodanig geïnterpreteerd.

Omdat de fout blijft bestaan worden er vervolgens de zogenaamde 'verkeerde' bedradingsdiameters bijgehaald. Evenals de bewering dat het dan wel een probleem met mijn baan moet zijn. Het zijn de klassieke drogredenen: ik (DK) weet dat ik het goed doe, dus als het niet werkt doe jij het fout. Voor het gemak wordt vergeten dat ik een systeemfout heb aangetoond welke DK vervolgens reproduceert. Ik zie ook geen bewijs dat er niet nog een fout in het systeem zit.

Terugkomend op de mogelijkheid van een verstoord en/of verzwakt signaal. Dat zou natuurlijk kunnen. De bedrading is echter een constante in dit verhaal. Het verschijnsel treedt op, en slechts dan, als het systeem wordt opgestart en op de 'groene' knop gedrukt wordt en dan slechts 1 op de 20 tot 30 keer. Bedenk ook dat de locs gewoon functioneren. Het is slechts het vinkje in de terugmeldmonitor dat niet verschijnt.
Sterker: als ik de baan op 4 modules laat draaien is er nooit een probleem, terwijl de bedrading nog steeds hetzelfde is. Hang vervolgens een vijfde module met uitsluitend de loconetkabel aan de keten, en de fout is er weer terwijl er dus tussentijds in het geheel niets is veranderd aan de baan. En dat is wat DK dus zelf ook heeft ervaren.

In elk geval ben ik blij dat je meedenkt Bert.
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Hoi Tony,
Gelukkig heb ik nog wel een scoop, erg veel gemak ervan, het is ook nog eens een analoge geheugenscoop overgehouden van mijn Philips medical tijd.

Maar het gaat natuurlijk om jouw probleem. Had geen twijfel over dat ‚het‘  bij DK zit, had al gezien dat ze het ook erkend hebben.
Het lijkt me dat er voldoende aanknopingspunten voor DK zijn om het probleem te tackelen. Het is toch wel waarschijnlijk dat een signaal verstoord is. Helaas ken ik jouw spul niet, anders had ik wellicht iets meer ideeën gehad.

Ontwerpfouten komen veel voor, heb  wel eens een stomme fout in een 20 jaar oud ontwerp gevonden,
De ontwikkelaar wou me eerst uiteraard niet geloven, het was meer geluk (ruime tolerantie van een actief component) dan wijsheid dat het zolang goed ging. Had ook nog eens met patientveiligheid te maken..

Na ja, hoop dat je DK kunt overtuigen, zou ze elke dag even gaan bellen totdat ze het zat zijn. ;D


Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Bert,

Dank voor de motiverende woorden.

Zojuist heb ik een bericht van DK ontvangen in reactie op mijn bericht aan DK van gisteren. Mijn mails (vanaf begin maart) zijn schijnbaar niet aangekomen bij DK. Na 23 mei kan ik een afspraak inplannen met een medewerker die de situatie terplekke komt bekijken. Ik ben benieuwd, en hoop dat er dan een oplossing in zicht komt.
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►
The following users thanked this post: Bert

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: probleem bezetmelding met terugmelddecoder DR4088LN-cs van Digikeijs icm. DR5000
« Reactie #17 Gepost op: 4 augustus 2022, 15:35:54 »
vervolg

Het is alweer een paar maanden geleden dat ik een update over de DR4088LN-cs plaatste.

Er was in mijn vorige bijdrage nog sprake van dat (een medewerker van) Digikeijs de problematiek ter plekke zou komen bekijken. Na een aantal berichten over en weer bleek dat niet mogelijk op korte (!) termijn. Na anderhalf jaar communiceren werd ik met deze nonsens stil gehouden. Het probleem met de DR4088LN bezetmelding was dus niet opgelost. Digikeijs is ingegaan op een eerder voorstel van mij: oplossen van het probleem, of mijn geld terug omdat geleverde producten niet voldoen aan de door fabrikant voorgestelde functionaliteiten.

In de beschrijving van dit draadje heb ik aangegeven: ...tegen welk probleem ik ben opgelopen bij mijn modelbaan. Door het hier op dit h0-Modelspoor-forum te vermelden kunnen andere modelspoor hobbyisten die soortgelijke problemen ondervinden - maar de oorzaak ergens anders zoeken - misschien worden geholpen... 
Aan mijn eigen onderzoekje kan ik het volgende toevoegen. Tussentijds heb ik contact gehad met de bedenker van de originele Digirails producten, Karst Drenth. Als iemand iets zinnigs over de DR4088LN-cs kan vertellen is hij het wel. En dat heeft Karst dan ook gedaan, in een korte maar niets aan duidelijkheid overlatende reactie.


Hoi Tony,

... wat de "fout" aangaat. Ik kan daar iets meer dan de gemiddelde DK-er over zeggen, omdat ik natuurlijk het gehele systeem ontworpen heb.
Wat ik ook kan zeggen, is dat de RoSoft terugmelders van identiek het zelfde ontwerp zijn en identiek dezelfde firmware aan boord hebben. Zowel DK als RoSoft komen namelijk uit mijn keuken ;) :P
Waarom werken dan RoSoft wel en DK niet.. ?? Dat heeft mij, ook nadat ik de samenwerking met DK in sept. 2019 opgezegd heb, ook bezig gehouden. Voor een paar vrienden heb ik ook onderzoek gedaan.
Daar zijn een aantal zaken uit naar voren gekomen. Ten eerste: Oudere DK 4088LN ( vóór 2017 geproduceerd ) werken wél goed :o :o :o Ik heb zelf nog vele van die "Digirails" ( let op, de oude naam ) 4088LN onder mijn modelbanen hangen. Geen probleem mee. Ten tweede: Er zit een basale fout in de 4088LN ( en DR5033 ) FirmWare die het LocoNet ophangt onder hoge belasting.
Echter openbaart zich deze bug niet bij de RoSoft en Digirails terugmeldermodules... ?? Vraag is dan natuurlijk, waarom niet. Of beter: waarom bij nieuwere Digikeijs wél ??
Ook daar heb ik onderzoek naar gedaan, het blijkt, dat DK niet meer de originele onderdelenlijst gebruikt voor de nieuwere modules. Mogelijk zijn er ook kwalitatief mindere onderdelen door de low-cost Chinese fabrikant gebruikt. Feit is echter, dat door het vervangen van een 3.9V Zener door een "echt", europees exemplaar een zeer groot deel van de storing verdwenen was.

Goed, heb je allemaal niets aan, maar dan weet je wat er aan de hand is, en het dus ook niet aan de centrale (DR5000) ligt, want ook Intellibox- en Z21 gebruikers hebben hetzelfde fenomeen waargenomen.



conclusie DR4088LN-cs van Digikeijs

Er zijn een aantal subjectieve criteria. Zoals dat het hele proces van communiceren met Digikeijs veel te lang heeft geduurd. Anderhalf jaar zitten wachten, dubben en fouten zoeken op mijn modelbaan die er niet zijn. Maar interessanter is het om naar objectieve criteria te kijken. En dan stel ik vast dat de geleverde apparaten niet doen wat de leverancier/fabrikant beweert dat ze doen. En dus blijft Digikeijs in gebreke.
Het wrange is dat ik Loconet-terugmeldmodules van Digikeijs heb aangeschaft om de betrouwbaarheid van het treinverkeer op mijn modelbaan te vergroten, terwijl de realiteit is dat het Digikeijs systeem een grote mate van onbetrouwbaarheid heeft opgeleverd.

Deze conclusie heeft mij doen besluiten alle DR4088LN-cs terug te sturen naar DK. Bovendien heb ik ook de centrale DR5000 en de booster DR5033 geretourneerd. Volgens afspraak zal Digikeijs mijn aankoopbedrag van alle spullen restitueren. Helaas blijkt ook dat weer niet van een leien dakje te gaan. Alle producten zijn in goede orde ontvangen door Digikeijs (daar heb ik een bevestiging van ontvangen) maar op mijn geld wacht ik nog steeds (d.d. 04-08-2022). Niet netjes.

Voor de volledigheid iets dat vóór Digikeijs pleit. Hoewel de communicatie anders dan optimaal is verlopen, heeft een medewerker van DK een aantal producten ter beschikking gesteld teneinde inzicht in de bezetmeldingsproblematiek te verkrijgen. Hieraan waren geen kosten verbonden. Het is natuurlijk wel zo dat deze producten waren aangepast (andere zenerdiode) om eigen falen door 'slechte' componenten te corrigeren. Dit contact verliep vriendelijk, en ik reken deze bepaalde medewerker dan ook niets persoonlijk aan.


hoe verder?

Op mijn baan zijn alleen nog de DR4018 schakeldecoders van Digikeijs te vinden. Met andere woorden; er kan niets meer rijden. Maar een oplossing voor de terugmelding, boosters en centrale ligt in het verschiet...
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: probleem bezetmelding met terugmelddecoder DR4088LN-cs van Digikeijs icm. DR5000
« Reactie #18 Gepost op: 20 augustus 2022, 16:52:50 »
EDIT

Na het plaatsen van onderstaande tekst gisteren (dd. 20 augustus 2022) heb ik heden (dd. 21 augustus 2022) gezien dat uitbetaling op de dag van plaatsing is geschied.
Man, man, man ..... waarom moet het op deze manier? In elk geval: ik heb mijn geld en zal mijn verzekering adviseren het lopende proces te staken.



niet alleen producten van Digikeijs blijken onbetrouwbaar



In mijn vorige post heb ik aangegeven dat onderzoek aantoont dat de terugmeldmodules DR4088LN-cs van Digikeijs onbetrouwbaar blijken. Het blijkt dat niet alleen deze terugmelders onbetrouwbaar zijn, maar dat Digikeijs als firma zelf een onbetrouwbare partner is.

Na alle trammelant met de DR4088LN-cs dacht ik een duidelijke afspraak met Digikeijs te hebben gemaakt over terugzending van producten en restitutie van het aankoopbedrag. Dat was althans de toezegging die DK zwart op wit gedaan heeft.

Citaat
21 jun. 2022 11:28 CEST
Ok bedankt voor de informatie, heeft u de facturen nog van de producten gekocht bij ******?
Ik zal u vandaag een retour label sturen om alles naar ons terug te sturen, daarna kunnen we het geld naar u overmaken.
Citaat
12 jul. 2022 15:52 CEST
Alles is goed ontvangen en nagekeken, helaas is op dit moment de persoon die de betalingen doet niet aanwezig, zodra hij er weer is zal ik vragen om het geld terug te storten. Ik kom uit op een totaal bedrag van *****, klopt dat ook volgens u?

De persoon die de betalingen doet is blijkbaar nog steeds niet aanwezig. En dus is blijkbaar geen betaling mogelijk. Niet dat ik ooit nog iets bestel bij deze firma, maar ik ben er van overtuigt dat als ik iets zou bestellen op hun site dat betaling direct geschiedt. Maar dat werkt natuurlijk heel anders!

Nadat ik tot 4 maal toe heb aangedrongen op uitbetaling van mijn geld, zijn de weken voorbij gegaan maar heeft Digikeijs nog geen cent overgemaakt. Omdat ik geen andere keuze heb is deze week het besluit genomen om juridische stappen te ondernemen teneinde mijn geld te ontvangen. Het hele Digikeijs dossier is overgedragen aan mijn rechtsbijstandverzekering opdat een jurist zich met de zaak gaat bemoeien. Triest dat het zover heeft moeten komen, maar helaas onvermijdelijk.
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►