Auteur Topic: Spoorbaan tekenen?  (gelezen 4266 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline BébertNL

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 8
  • Geslacht: Man
  • ....en er was stoom...
Spoorbaan tekenen?
« Gepost op: 4 november 2021, 14:37:30 »
Dag allemaal,
Zoals eerder geschreven bij het voorstellen, na 30 jaar opnieuw met een modelspoorbaan bezig. Heel erg leuk allemaal!
Rijdend materieel heb ik zat, ik was vergeten dat ik zoveel had. De rest komt wel, als ik weet wat ik nodig heb.
Dus nu aan het tekenen op velletjes papier, op schaal 1:10. Ik weet ongeveer wat ik wil op een (tegen het plafond te hijsen) plaat van 230x150cm. Meer kan niet en het ik vind het prima zo. De krappe bochten zullen toch uit zicht blijven.

Ik lees over tekenprogramma's van miniatuurspoorbanen en ik zie langs komen tijdens het surfen. Ik voel er eigenlijk niets voor om tijd en energie in het leren zo'n programma, zeer waarschijnlijk maar voor één keer, te stoppen. Laat mij maar aanleggen, bouwen, en "prutsen". Zelfs "digitaal gaan" zal ik aan mij voorbij laten gaan. Voorlopig, tenzij...
Ik kies, voorlopig voor 2 of 3 "ovaaltjes" plus een pendel. Onafhankelijk van elkaar.
Zoals elders op het forum al geschreven, het is een stukje ZW Frankrijk in de tweede helft van de jaren '60. Iets hoger dan glooiend landschap.
Er rijdt nog wat stoom rond, diesel zijn er volop aanwezig en de grote trajecten zijn geëlektrificeerd.
Dit moet allemaal in mijn baan passen.

Daarom de volgende vragen:

- Zou ik ergens op het forum mijn plannen kunnen laten "keuren" om enorme flatters te vermijden?
- Bestaan er bedrijven die, aan de hand van mijn schets, een modelspoorbaan op papier kunnen omzetten op schaal en tekenen?
- Is er iemand bij het forum of kent iemand die, eventueel tegen betaling, kan/wilt doen?

Alvast bedankt voor hulp en tips!

Zo, en nu een paar boompjes verder versieren...









Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Spoorbaan tekenen?
« Reactie #1 Gepost op: 4 november 2021, 16:27:36 »
Ik lees over tekenprogramma's van miniatuurspoorbanen en ik zie langs komen tijdens het surfen. Ik voel er eigenlijk niets voor om tijd en energie in het leren zo'n programma, zeer waarschijnlijk maar voor één keer, te stoppen.
Ik ben behoorlijk bedreven in tekenprogramma’s zoals Adobe Illustrator, maar volgens mij is er niks mis met een vel papier en potlood. Er zijn op dit forum werkelijk fantastische banen die zijn voortgekomen uit  potlood en papier.
Citaat
Laat mij maar aanleggen, bouwen, en "prutsen". Zelfs "digitaal gaan" zal ik aan mij voorbij laten gaan. Voorlopig, tenzij...
Je moet vooral doen wat het best bij je past.
Citaat
Zoals elders op het forum al geschreven, het is een stukje ZW Frankrijk in de tweede helft van de jaren '60. Iets hoger dan glooiend landschap.
Perfecte keuze:


Citaat
- Zou ik ergens op het forum mijn plannen kunnen laten "keuren" om enorme flatters te vermijden?
Tuurlijk kan dat. Dat kun je hier doen als je gelijk doorgaat met bouwen en als het alleen gaat om het plannen kun je dat hier doen. Wij leveren graag feedback.
Citaat
- Bestaan er bedrijven die, aan de hand van mijn schets, een modelspoorbaan op papier kunnen omzetten op schaal en tekenen?
Voor zover ik weet niet. En dat komt waarschijnlijk omdat een modelspoorplan maken een behoorlijk persoonlijke keuze is en de meeste modelspoorders dat liever zelf doen. Bovendien is het proces van planning niet iets dat je op een regenachtige zondagavond even in elkaar tekent. Ook omdat het tijdrovend is, valt er op dit onderdeel dus weinig te verdienen.
Maar bij de De Grote Kleine Treinencompetitie is ene Evan Daes als jurylid en die is professioneel modelspoorbaanbouwer. Ik weet ook niet precies hoe dat dan de schoorsteen laat roken.
Citaat
- Is er iemand bij het forum of kent iemand die, eventueel tegen betaling, kan/wilt doen?
Na lezing van je bericht zal de professionele planner zich vast melden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Spoorbaan tekenen?
« Reactie #2 Gepost op: 4 november 2021, 16:30:27 »
Hoi Bebert,


Ik kies, voorlopig voor 2 of 3 "ovaaltjes" plus een pendel. Onafhankelijk van elkaar.

Daarom de volgende vragen:

- Zou ik ergens op het forum mijn plannen kunnen laten "keuren" om enorme flatters te vermijden?

Je kunt in het topic "Bouw modelbaan">>"Planning modelbaan" en schets zetten en vragen om commentaar. Als je er bij verteld wat je er mee wil (automatisch rijden , handmatig rijden, veel rangeren of 'gewoon' rondjes en heen-en-weer), dan kunnen we reageren....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline BébertNL

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 8
  • Geslacht: Man
  • ....en er was stoom...
Re: Spoorbaan tekenen?
« Reactie #3 Gepost op: 4 november 2021, 17:18:57 »
Heren, wat een uitgebreide en welkome reactie!
Wat fijn dat er zoveel mogelijk is en "voor het grijpen" ligt qua info en evt hulp.
Ik kijk er naar uit.
Wat ik al gelezen door een beetje te bladeren door het forum is indrukwekkend. Een schat aan informatie.
En nu, verder tekenen!

Offline BébertNL

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 8
  • Geslacht: Man
  • ....en er was stoom...
Re: Spoorbaan tekenen?
« Reactie #4 Gepost op: 4 november 2021, 18:17:05 »
En de foto van Villefranche!! Wat een sfeer! Wat een details!
Deze aanzicht straalt precies het tijdperk van mijn (toekomstige) baan.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Spoorbaan tekenen?
« Reactie #5 Gepost op: 4 november 2021, 19:05:56 »
Dankjewel @BébertNL
Mijn Franse diorama is wel in een wat grotere schaal gemaakt. De beschikbaarheid aan materiaal voor Duits-talige banen is behoorlijk wat groter. Maar met een beetje meer inzet is een Franse modelspoorbaan is ook heel goed te doen.
Succes en ik blijf je volgen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Bosch

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 2
Re: Spoorbaan tekenen?
« Reactie #6 Gepost op: 2 juni 2022, 21:49:46 »
Hoi.

Zelf heb ik een oudere versie van "Wintrack", wanneer je me een ruwe schets stuurd met het merk rail en de gebruikte railnummers kan ik dat wel even invoeren.
 
Weet je ook of een en ander redelijk op elkaar aansluit etc.