Auteur Topic: De Geuldalbaan  (gelezen 55562 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #150 Gepost op: 25 juni 2022, 19:39:28 »
Ziet er allemaal goed en netjes uit. Mooi filmpje. Dat geeft een goed overzicht van deze, toch wel omvangrijke, baan!
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #151 Gepost op: 26 juni 2022, 08:23:40 »
Mooi, dat ziet er strak uit. Dat is een aardig ,,baantje,,

Gr. Bert.

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #152 Gepost op: 26 juni 2022, 12:27:15 »
iTom,
Rob,
Bert Senden,

Bedankt voor de reacties!

De tijdsduur van het filmpje van de modelbaan komt ongeveer overeen met de werkelijke doorlooptijd van 8 min. 10 sec. De snelheid van de trein is 0,16 m/s, in werkelijkheid dus ca. 50 km/uur. Het afgelegde traject zou dan circa 78 meter zijn. Zodra station Schin op Geul gereed is - dat duurt nog jaaaren - zal deze route ongeveer 85 meter lang zijn.

Voor degene die het 'totaal plaatje van de modelbaan' wil zien - in ongeknipte versie maar met vervormende groothoeklens - bij deze:

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #153 Gepost op: 14 juli 2022, 17:11:25 »
Het toegangsluikje uit reactie#123 heb ik verder afgewerkt.

De binnenste driehoek is voorzien van een bodem, en gevuld met XPS. De bodem van de buitenste driehoek is weggezaagd zodat de onderliggende sporen bereikbaar worden.



Daarna het stuk XPS laten aansluiten bij het omringende landschap met behulp van de schraper. De houten randen liggen gelijk met het omringende XPS.



Om kleine oneffenheden in het XPS weg te werken, heb ik de randen geplamuurd met modelgips en een grote spatel. Daarbij is het niet de bedoeling dat er een laag gips op het multiplex wordt aangebracht. Het XPS wordt, waar nodig, op gelijke hoogte gebracht met het multiplex (en niet andersom).

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #154 Gepost op: 15 juli 2022, 20:53:54 »
Een aantal randen van de landschapsbakken zijn op dezelfde manier geplamuurd. Nadat het gips voldoende hard is heb ik de multiplex randen met grof schuurpapier weer ontdaan van gips. Op de plekken waar de randen elkaar raken zal het gips dat op het hout zit sowieso kapot gaan breken. Dus ik kan het beter nu wegschuren dan dat er straks bij de afwerking overal kapotte stukjes langs de randen ontstaan.




Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #155 Gepost op: 16 juli 2022, 18:01:34 »
De wegen op dit deel van de baan zijn bospaden of veldwegen. In elk geval onverharde wegen/paden die in werkelijkheid niet mooi gladgestreken zijn.

Ik heb ze met gips gemaakt. Na een aantal bewerkingen van het nog niet uitgeharde gips ziet de structuur van de wegen en paden er passend uit. Omdat de wegen overal door hellend terrein lopen had ik in het XPS schuim de basis voor de weg uitgesneden. Met een spatel heb ik het modelgips mooi gelijkmatig kunnen maken verlopen.


Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #156 Gepost op: 18 juli 2022, 17:08:38 »
grondkleur van de scenery

Nadat het gips voor de wegen en paden is gehard en gedroogd, heb ik nog een paar kleine correcties moeten aanbrengen aan het gips. Op vorige modelbanen heb ik met gips gewerkt met de spanten/gaas methode. Ook heb ik met piepschuim en XPS voor het landschap gewerkt. Maar het schuim werd dan afgedekt door een laag gips.

Op De Geuldalbaan wil ik het anders gaan doen. Door het afschrapen van het XPS is een fijne structuur ontstaan die mij wel bevalt. Het is misschien niet ideaal voor de aanleg van een gladgestreken gazon, maar voor bosgrond etc. lijkt het prima zo. Ik ga dus niet alles gipsen, maar de basisverf of de grondkleur wordt direct op het XPS aangebracht. Benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

Dat een deel van het landschap afneembaar is van de modelbaan blijkt nu een geweldig voordeel te zijn. De hogere heuvels heb ik op een tafel geplaatst, en dat werkt wel zo makkelijk.

De kleur van de verf heb ik bepaald op basis van mijn eerder genomen grondmonsters uit reactie#137.

Ik heb gekozen voor een goede verf die in elk geval:
  • zeer mat is
  • uitstekend dekt
  • behoorlijk schrobvast is (ivm het later bewerken van de grond)
  • in kleur te reproduceren is (dus geen eigen mengsels)



De verf heb ik met een kwast aangebracht. Het kleuren van de kleine putjes en gaatjes in het XPS blijkt erg arbeidsintensief te zijn, maar zoals achteraf zal blijken is het dat meer dan waard. Wel belangrijk om de gaatjes niet volledig dicht te plamuren met verf. Dus: goed verf opbrengen en daarna goed uitborstelen met de kwast.



Zodra het XPS is geverfd ziet de baan er direct anders uit.
Het is anderhalf jaar geleden dat ik de eerste stukken piepschuim/XPS op de modelbaan begon te plakken. Naar het moment dat de blauwe kleur onder een laag verf zou verdwijnen heb ik lang uitgekeken.



Na het drogen van de verf wordt de kleur donkerder. Door het indrogen komt de structuur van het XPS beter tot zijn recht. Voor een natuurlijke omgeving vind ik dit een mooie basis om de scenery mee op te bouwen. Over het resultaat ben ik erg tevreden.



Waar de spoorlijn in de ingraving van de Schaelsberg ligt, is door het kalksteenmassief (mergel) gegraven. Op een enkele plek dagzoomt het kalksteen nog langs de weg. Voor de kalksteenrijke grondlaag heb ik een lichtere kleur kleur gebruikt op basis van de grondmonsters.



De werkwijze is hetzelfde als bovengenoemd. Wel is het zo dat de structuur van het XPS iets gladder is gemaakt, met opzet. De taluds zijn uitgegraven, en zullen dus niet zo hobbelig zijn als de bodem van het bos. Rondom de mergelrotsen heb ik met een kleinere en hardere kwast gewerkt om te voorkomen dat het gips vol gekliederd wordt. De rotsen zijn gemaakt vlak voor deze schilderbeurt. Het gips is dan nog vochtig en zuigen nog niets van de verf op.



Het schilderwerk kan het best nat-in-nat worden gedaan omdat dan het kleurverloop gelijkmatig is. In de praktijk bleek dat moeilijk vanwege de grote oppervlakte die geverfd moest worden. De verf droogt dan toch aan op sommige plekken voordat de volgende kleur wordt opgebracht.

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #157 Gepost op: 18 juli 2022, 18:53:24 »
Ik vind het leuk om landschap te zien ontstaan en met alles een beetje op kleur krijg je al een aardige indruk hoe het gaat worden. Netjes, Tony.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #158 Gepost op: 21 juli 2022, 10:33:49 »
Het is en blijft een prachtig project Tony. Klasse! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #159 Gepost op: 21 juli 2022, 17:23:01 »
Rob,
Pierre,

Door een simpel laagje verf is dit deel van het bouwwerk getransformeerd van een hoop bouwmaterialen in iets wat toch inderdaad begint te lijken op een modelbaan. Dat wat ik probeer uit te beelden staat voor een groot deel op papier (eigenlijk pc  ;)) en zit helemaal in mijn hoofd. Maar als je anderhalf jaar naar een berg piepschuim hebt zitten kijken, wil je toch iets tastbaars gaan zien. Uiteraard heb ik tussentijds vele andere dingen aan de baan gedaan, maar dit schilderwerkje motiveert uiteraard wel.
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #160 Gepost op: 21 juli 2022, 18:23:40 »
Het voorste gedeelte van de eerste twee segmenten ga ik pas verder vormgeven nadat de rails een basis kleur heeft gekregen. Vanwege de bereikbaarheid van de spoorstaven met de airbrush lijkt mij dat handiger.

In dit stadium geef ik alleen de spoorstaven een kleur. Omdat ik vóór de rails nog XPS moet aanbrengen en verder bewerken, denk ik dat het weinig nut heeft de dwarsliggers nu al te schilderen. De dwarsliggers zal ik naderhand met een penseel een passende kleur geven. Voor de ballast geldt hetzelfde, als ik dat nu aanbreng zal de kiezel toch vol met troep komen te zitten. Dus ook dat doe ik later.

Het kleuren van de spoorstaven heb ik met de airbrush gedaan, in dunne laagjes. Dit om te voorkomen dat de mooie details van Mein Gleis onder een dikke laag verf verdwijnen.



Voordat de verf helemaal droog is heb ik met een stukje hout de bovenkant van de spoorstaven van verf ontdaan.



Voor de verf heb ik ModelAir van Vallejo gebruikt. De verf is kant en klaar om te verspuiten. In eerste instantie heb ik kleur 71.249 gebruikt, maar dat vond ik te bruin en te licht van kleur. Daarom heb ik kleuren gemengd: 5 delen 71.249 met 2 delen 71.040



Na eerst uren 'geoefend' te hebben op de rails, heb ik de wissels gespoten. Het was toch even afwachten hoe dat uit zou pakken bij deze kostbare wissels. Maar het blijkt alleszins mee te vallen als je steeds een dun laagje opbrengt. In elk geval kunnen de scharnierende delen van de wisseltongen niet vollopen met verf, want die zijn er niet. De wissels hebben verende tongen.

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #161 Gepost op: 23 juli 2022, 16:49:07 »
Ik ben begonnen met de bouw van het landschap op de voorgrond van de segmenten F en G. (Voor een overzicht van de segmenten zie reactie#3). Zodra dat gereed is kan de brug over het spoor geplaatst worden.
Het gaat om dit stuk van de baan.



Zo zag het er uit na het spuiten van de rails:



Ik ben weer begonnen met de multiplex dragers. Het stuk plaat is uitgezaagd bij de bouw van het eerste gedeelte van segment F. Het sjabloon is een deel van de volledige 1:1 afdruk van het baanontwerp. Met de 'ouderwetse' methode van carbonpapier het plan overbrengen.



En dan de plaat zagen in delen voor verschillende hoogten. Daarom waren de spanten twee jaar geleden al zo gezaagd. Het past allemaal precies zoals gepland.

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #162 Gepost op: 23 juli 2022, 17:19:36 »
Wauw! strak ontworpen en gepland, Toni.
Ik ben zelf meestal meer steuntjes op een raamwerk en dan ter plekke op maat maken, maar een strak ontwerp en uitvoering kan ik evengoed waarderen. Petje af, hoor.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #163 Gepost op: 26 juli 2022, 17:56:18 »
Rob,

Dank je :)
Bij dit project heb ik wel zo veel als mogelijk gepland. Het is een U-vormige baan. Gerekend van het ene naar het andere uiteinde van de U zal de lengte een meter of 11-12 zijn.

Ik dacht zo: als ik eenmaal begin te improviseren en te schuiven, dan komt er vele meters verderop niets meer van het idee terecht. Overigens in het landschap zal het nooit zo exact gaan uitzien als getekend. Dat geldt wel voor de rails en het constructiewerk van hout. Hieronder een plaatje van het ontwerp van alle zichtbare onderdelen van de modelbaan.



Deze tekening heb ik dus 1:1 laten afdrukken. Dat levert dan een aantal stroken papier van 6,50 m lengte op.
Mocht je geïnteresseerd zijn: op deze pagina https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-concept heb ik tijdelijk een grotere afbeelding van het ontwerp geplaatst (vanwege de grootte van het bestand past dat niet in deze post).
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #164 Gepost op: 26 juli 2022, 20:20:32 »
Hoi Toni,
Volg jouw project al een poos in stilte, ja ik wordt er stil van. Respect voor de hoge mate van perfectie!
Net jouw website bekeken, erg interessant en tot in detail vastgelegd.
The following users thanked this post: antoni-a

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #165 Gepost op: 28 juli 2022, 18:16:07 »
Bert,

Dank je :)

Ik heb er de tijd en het geld niet voor om de baan met vallen en opstaan te bouwen. Dus dan is een doordacht plan wel zo handig. En vooralsnog gaat het ook volgens plan, op de geplande bouwtijd na.

De grootse domper van het project is de aankoop van een stukje techniek van een zekere firma DK. Op een later tijdstip meer daarover in mijn andere draadje.
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #166 Gepost op: 28 juli 2022, 18:34:51 »
Ondertussen ben ik weer bezig geweest om XPS voor het landschap te snijden en te verlijmen. Daar waar het mogelijk is gebruik ik lijmklemmen om de platen aan te drukken. Waar geen lijmklemmen gebruikt kunnen worden leg ik er voldoende gewicht op. Dan zijn de kalkzandstenen met hun rechte vlakken een uitkomst omdat ze goed stapelbaar zijn. De halterschijven van 5kg zorgen ervoor dat er snel veel gewicht op de platen gelegd kan worden voordat het purschuim expandeert.

Gestaag krijgt dit stukje baan al vorm.



Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #167 Gepost op: 29 juli 2022, 18:25:57 »
En nog een beetje XPS erbij. De taluds aan de voorzijde van de baan bij station Oud-Valkenburg steken boven de rails uit. Ik denk dat dit een leuk effect zal hebben.


Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #168 Gepost op: 31 juli 2022, 11:39:12 »
De volgende fase is het in de juiste vorm brengen van de taluds aan de spoorzijde. Eerst heb ik met een mes en een schraper de ruwe vorm weer gemaakt. Voor de grotere delen die weggehaald moeten worden gebruik ik een zaag.



Ondertussen worden de (waarschijnlijk) laatste stukken XPS verlijmd.
Om overal dezelfde helling te maken van de taluds gebruik ik een mal. Het grove schraap- en snijwerk heb ik steeds verder bijgeschaafd totdat de juiste hellingshoek is bereikt. Dat is wel een tijdrovend werkje. Maar het idee van de ingraving van de spoorlijn wordt al concreter.

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #169 Gepost op: 2 augustus 2022, 17:51:08 »
Na nog meer schaafwerk begint het gedeelte van station Oud-Valkenburg ergens op te lijken. Het toegangspad naar het kleine haltegebouw is in het talud uitgesneden, en het talud is verder aan de brug aangepast.



Aan de voorzijde van de baan krijgen de heuvels richting de Geul al vorm.

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #170 Gepost op: 4 augustus 2022, 16:03:27 »
Bert,
allen,

Misschien is het al opgevallen. Op de foto's in mijn laatste berichten ontbreken de terugmeldmodules DR4088LN-cs van Digikeijs. Niet zichtbaar op de afbeeldingen, maar ook de booster en de centrale van DK zijn verwijderd. Enkele weken geleden heb ik besloten om deze DK producten te retourneren, in overleg met DK.

Voor een uitgebreid relaas over het 'waarom' zie mijn andere draadje: https://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=4231.msg68021#msg68021
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #171 Gepost op: 5 augustus 2022, 15:51:12 »
Hoi Tony,

wat een prachtige baan!


Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #172 Gepost op: 7 augustus 2022, 12:17:47 »
Gert-Jan,

Dank je :)
Dat is het doel, maar er is nog een lange weg te gaan. Naarmate meer platen XPS en piepschuim worden verwerkt vind ik het steeds boeiender worden. Maar ik ben dan ook meer van het landschap, en niet zozeer van het treintjes rijden.
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #173 Gepost op: 7 augustus 2022, 12:35:19 »
Nu het voorste gedeelte wat meer vorm krijgt, blijkt dat ik - om rivier, paden en hellingen juist te kunnen uitvoeren - ook segment D onder handen moet gaan nemen. Dat was niet zo gepland, maar het lijkt de meest logische stap op dit moment.



Eerst weer multiplex dragers monteren die al twee jaar in de weg lagen. En dan kunnen weer schuimplaten worden gelijmd. En steeds weer goed opletten dat de segmenten onderling niet verlijmd raken. Dat is goed opletten en steeds vooruit denken op de plek waar drie segmenten samenkomen. Segment D heeft vele niveaus om enerzijds maximale ruimte onder de modelbaan te houden voor de bereikbaarheid van de sporen, en anderzijds om de benodigde hoeveelheid XPS/EPS te beperken. En met deze hoogteverschillen in het landschap zijn dat aardige volumes.


Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #174 Gepost op: 7 augustus 2022, 13:52:17 »
Het ziet er weer gelikt uit hoor. Mooi om de opbouw zo te blijven volgen.

Vervelend dat je nu trammelant hebt met de terugmelders van Digikeijs. Heb het bericht van Karts gelezen en zegt mij genoeg.
Digikeijs gaat meer voor kwantiteit dan kwaliteit lijkt het. Uiteindelijk is de consument daar niet bij gebaat.
Zag ook dat Rosoft momenteel de zaak heeft gesloten, zo te horen zijn daar problemen met aanvoer van materialen welke nodig zijn voor de terugmelders en wissel/seindecoders.
Rare tijd is het momenteel geworden, hopen snel op betere tijden.

Voorlopig is er dacht geen te kort aan XPS plaat dus bouwen kan blijven doorgaan.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0