Auteur Topic: De Geuldalbaan  (gelezen 1926 keer)

Offline antoni-a

• Kruier
  • *
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #50 Gepost op: 25 november 2021, 17:31:12 »
Bert,

Interessant. Ik kan mij het gebouw op de Schaelsberg niet precies meer voor de geest halen. Maar ik vraag me af of de getekende detaillering in de gevel daadwerkelijk zo is gebouwd (in Oud-Valkenburg), of dat het ontwerp van de architect soberder is uitgevoerd.

Weet je ook iets over de maatvoering Bert? En is dit het enige aanzicht dat je in bezit hebt? Wat ik wel weet is dat er ooit een dertig meter diepe put is geslagen voor de watervoorziening (volgens dhr. Pisters).
Groet, Tony

De Geuldalbaan | modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0
https://www.geuldalbaan.nl/

► index - De Geuldalbaan

Offline Bert Senden

• Stationchef
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #51 Gepost op: 25 november 2021, 18:58:44 »
Dit is het enige wat ik er van heb. De afbeelding komt uit het boek Spoorweg Architectuur in Nederland. Voor details ben je aangewezen op foto's.
De halte plaats Oud Valkenburg is niet aangelegd voor de Heer van Kasteel Oost maar voor de Heer van kasteel Sjaloen. Ze mochten alleen over zijn grondgebied mits hij een eigen Halte kreeg. Een ander verhaal is dat zijn dochter kennis had met een spoorweg ingenieur die aan de lijn werkte en deze gezorgd heeft dat er een halte kwam. 

Gr. Bert.
The following users thanked this post: antoni-a