Deze week eindelijk weer wat werkzaamheden verricht aan de baan. Om verder te werken aan niveau-0 wordt eerst aan de tweede (kleine) railspiraal gebouwd. De toegang tot de tweede railspiraal verloopt via segment-B, het segment waar een deel van Schin op Geul komt te liggen. Het lijkt dus logisch om eerst de sporen op de lagere niveaus te bouwen. Bovendien duurt het nog wel even voordat ik de nieuwe YaMoRC modules en centrale in bezit heb.
Alle rails wordt weer bevestigd op 9mm multiplex met daarop een laag rubber voor de geluiddemping. Eerst bouw ik de railspiraal (en de toegang) helemaal op. Vervolgens wordt alles weer uit elkaar gehaald om daarna weer alles in delen opnieuw (en definitief) te bevestigen.
Ter ondersteuning heb ik M6 draadstang gebruikt. Sterk genoeg en veel minder gewicht dan de gebruikelijke M10 draadstangen. Ter controle heb ik een volledige ronde van Rocoline R5 railstukken uitgelegd. De maximale steilheid van het stijgende spoor (in de buitenbocht uiteraard) bedraagt 2,3% en voldoet daarmee aan mijn gestelde criteria voor de baan
Nu alles past wordt de spiraal weer gedemonteerd om vervolgens alles weer definitief op te bouwen. Ik heb weer veel aandacht besteed aan de segmentenovergang.
In de vorige stap (tijdelijke montage) is het multiplex op de segmenten overgang eerst aan beide zijden vastgeschroefd. Daarna is het deel geheel losgemaakt en doorgezaagd en weer op de plek gelegd.
Vervolgens met twee houtjes (die van onderen zijn vastgeschroefd) zorgen dat de bovenzijde op gelijke hoogte blijft. Daarna de onderkant aan weerszijden van de moduleovergang met lijm insmeren. En dan aan één zijde vastschroeven. Nadat de lijm is uitgehard kan de andere kant worden vastgeschroefd en ligt de basis voor de rails volledig gelijk.