Auteur Topic: De Geuldalbaan  (gelezen 55551 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #100 Gepost op: 13 maart 2022, 12:47:31 »
In plaats van gips kan je Sculptamold gebruiken, kost wel iets meer maar is veel minder zwaar dan gips.
Denk dat de structuur ook aardig overeen kan komen met mergel.

Mee eens en bovendien barst het niet op de overgangen van schuim naar hout. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: iTom

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #101 Gepost op: 15 maart 2022, 16:06:42 »
iTom, Pierre,

Ik had er wel al eens van gehoord, maar zelf heb ik er nooit mee gewerkt. Het is wel aan de prijs zie ik.
Ik begrijp dat vooral het geringe gewicht van dat spul een voordeel is?

Voorheen heb ik gewerkt met modelgips. Kun je met Sculptamold net zo'n fijne structuur maken als met modelgips?
Modelgips heet ook niet voor niets modelgips natuurlijk.

Ik ga niet de hele baan afdekken met een laag gips. Alleen specifieke gebieden worden uit gips (of een ander materiaal) gemaakt, zoals bijvoorbeeld mergelwanden. En op die plekken moet ik wel kunnen 'modelleren'. Overigens heb ik nog modelgips.
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #102 Gepost op: 15 maart 2022, 17:43:48 »
Inderdaad is het geringe gewicht het grootste voordeel maar er is ook geen breuk of beschadiging. Verder kan je er vrijwel hetzelfde mee doen als met gips. Ook het bewerken met een spatel of mes gaat prima. Alleen het inkrassen als het hard is zoals je bij gips kan doen werkt niet lekker. ;)

Hieronder wat foto's van het gebruik op mijn N baantje.

Glad bewerken gaat prima.


Iets meer grof.


En erg woest.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #103 Gepost op: 15 maart 2022, 17:54:04 »
Pierre,

Dat ziet er interessant uit.

Alleen het inkrassen als het hard is zoals je bij gips kan doen werkt niet lekker.

Bedoel je dat er dan stukjes vanaf kunnen springen oid?
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #104 Gepost op: 16 maart 2022, 10:22:36 »
Bedoel je dat er dan stukjes vanaf kunnen springen oid?

Er springen geen stukjes af maar het is wat flexibel. Een soort vezels lijkt het wel. Het lijkt een beetje of je in papier-marche krast.
Voorzichtig snijden, vijlen of schuren gaat wel. Maar je kan er b.v geen steentjes in krassen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #105 Gepost op: 16 maart 2022, 11:08:47 »
De demontage van mijn baan was ook alleen maar mogelijk omdat ik niet met gips werkte, maar met hydrofibre van ER-Decor, zeg maar een soort zaagsel in behanglijm (een heel vrije interpretatie) en dus redelijk flexibel, gips is prachtig maar raakt heel gauw beschadigd.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"
The following users thanked this post: Luud

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #106 Gepost op: 16 maart 2022, 18:40:22 »
Anne W,

Mee eens dat gips - zeker bij demontage/montage - snel kan beschadigen. En om het dan weer exact te herstellen valt niet mee.

Daarom heb ik randen waar de segmenten en de bakken voor het landschap op elkaar aansluiten, uitgevoerd in multiplex. Dat betekent dat elk deel 'omringd' is door multiplex. Dat betekent ook dat het multiplex alle contouren (in 3D) moet volgen. Daarom rasp ik het multiplex gelijktijdig met het XPS weg.
Bovendien zijn de bakken voor het landschap zo uitgevoerd dat er nergens (tot nog toe) rotswanden op een scheiding komen te liggen. Bij de wegen/paden lukt dat niet, kijken hoe ik dat oplos. Maar dat is denk ik altijd een probleem bij modules/segmenten, vanwege het gladde oppervlak dat nauwelijks te camoufleren is. Misschien dat daar een meer flexibel materiaal zoals hydrofibre uitkomst kan bieden.

Nu heb ik gelezen bij ER-Decor dat de hydrofibre bij bevochtigen weer vervormbaar is. Wat is dan het effect bij schilderen van het materiaal?
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #107 Gepost op: 16 maart 2022, 22:30:06 »
Beste Tony,

Ik gebruikte Hydrofibre in Graniet kleur, als het uitgehad was ging er een laag grijze muurverf overheen, dat moet je niet al te "hardhandig" doen, anders ga je de sporen van de kwast zien. Als dat uitgehard is dan een 2e laag grijze muurverf, dat gaat makkelijk, daarna ging er bij mij Heki Graniet overheen, daarna Heki Lazur en afwissen. En daarna het echte werk: spelen met diverse kleuren verf en krijtpoeder.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #108 Gepost op: 20 maart 2022, 12:08:44 »
De opbouw van de kalkbranderij was niet naar tevredenheid. Daarom heb ik het gedeelte in zijn geheel uit de bak gesneden.



Het ziet er een beetje vreemd uit, het nieuwe XPS heeft een roze kleur

 

Nu blijkt ook weer het voordeel van de losse bak voor het landschap, en de opbouw uit XPS. Had ik kippengaas en gips gebruikt dan was de ravage veel groter geweest. De bak staat op de werktafel. En de ingreep is relatief eenvoudig.
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #109 Gepost op: 24 april 2022, 12:52:02 »
Het is alweer een paar weken geleden sinds de laatste post. Niet dat er niets gebeurd is, maar er is weinig veranderd aan de modelbaan.

Ik heb een ontwerp gemaakt voor de laserprinter van de karakteristieke boogbrug bij Oud-Valkenburg. Ik heb de onderdelen nog niet ontvangen, dus of het experiment is gelukt? Vanwege de bogen in de brug had ik besloten om dat niet 'uit de hand' te snijden.

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #110 Gepost op: 25 april 2022, 14:09:31 »
Omdat de werkzaamheden aan het gedeelte bij station Oud-Valkenburg en de kalkbranderij stil liggen, heb ik aan de andere zijde van de baan wat voorbereidend werk verricht aan een baanvak tussen het verdwijnpunt richting Wijlre bij station Schin op Geul (W) en een reeds gereed gedeelte richting schaduwstation (C). Vanaf (C) wordt het enkelspoor weer dubbelspoor. Voor het hele baanplan kijk hier: https://www.geuldalbaan.nl/ontwerp-modelbaan/sporenplan-geuldalbaan






Het multiplex voor het enkelspoor is gemonteerd, en het geluiddempend rubber is verlijmd. Binnen dit baanvak moet een keerlusschakeling worden opgenomen. De keerlusschakeling zal ik gaan maken met behulp van een bistabiel relais en een paar reedcontacten. Elke trein zal geheel binnen de sluis moeten passen. Met een lengte van ruim vier meter zal dat wel goedkomen.
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #111 Gepost op: 25 april 2022, 22:09:45 »
Hallo Antoni,

Ik ben een tijdje afwezig geweest op het forum en heb dus pas net jou bouwproject voor het eerst gezien. Wat ik tot nu gezien heb ziet er geweldig uit!
Ik ga de komende tijd op mijn gemak dit hele topic eens bekijken.

Groet,
Gert-Jan

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #112 Gepost op: 26 april 2022, 17:51:09 »
Gert-Jan,

Nou, welkom terug dan! Als er vragen en/of opmerkingen zijn; laat maar horen.
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #113 Gepost op: 28 april 2022, 11:35:36 »
Op de segmenten G,F en E ligt de bedrading al grotendeels onder de baan. Bij de afwerking van het landschap zal nog wel het een en ander nodig zijn voor verlichting en dergelijke. Ik ben begonnen met het plaatsen van de deksels op de kabelgoten onder de baan.

Vrijwel alle bedrading ligt in kabelgoten van 25 x 25 mm. De 'ringleiding' en de bedrading naar de eerste verdelers op elk segment liggen in goten van 40 x 40 mm. Alles bij elkaar is nu zo'n 10 meter van de 40 x 40 kabelgoten gebruikt, en ruim 30 meter van 25 x 25 goten. Het is nogal een gepuzzel omdat de goten niet tegelijk gekocht zijn, en steeds een ander merk (en dus met andere specs.) werd geleverd. Dus: niet alle deksels passen op alle goten.


Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #114 Gepost op: 28 april 2022, 13:46:22 »
Ondanks dat het allemaal verschillende goten zijn ziet het er toch retestrak uit.
Je werkt strak en netjes en zeker ook overzichtelijk.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0
The following users thanked this post: antoni-a

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #115 Gepost op: 30 april 2022, 21:12:30 »
Ik heb persoonlijk helemaal niets met digitaal reiden en al helemaal niets met de hoeveelheid draden die daarvoor benodigd zijn,  ;)
maar dit ziet er allemaal wel heel strak uit!

Groet,
Gert-Jan

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #116 Gepost op: 2 mei 2022, 11:41:38 »
iTom,
Gert-Jan,

Dat strakke komt door het uniforme Chinees-grijze kunststof kleurtje.  ;)

Het is/was best een gepuzzel om de bedradingskokers op de juiste plek te monteren, rekening houdend met de bedrading voor de bezetmelding die gescheiden is van de overige bedrading. Dus (Gert-Jan) ik snap ook je aversie tegen de hoeveelheid bedrading bij het digitaal rijden. Het is wel zo dat op mijn baan alle railstukken (ook alle wisseltongen en alle puntstukken) worden gevoed. Dat zorgt ook voor vele extra meters bedrading. Ik heb dat uit voorzorg zo gedaan. Als er ooit ergens een slechte (soldeer) verbinding ontstaat door breuk of oxidatie, dan zijn er nog voldoende voedingspunten op de spoorstaven om dat euvel te ondervangen.

Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #117 Gepost op: 2 mei 2022, 12:03:33 »
Het verbaast mij toch steeds weer dat analoge rijders (juiste spelling) steeds weer beginnen over de bedrading.
Volgens mij worden wissels analoog met 3 draden aangestuurd en digitaal idem.
Analoge banen moeten toch ook om de spanning goed te hebben op bepaalde punten via een ringleiding voeding krijgen en daar waar de treinen moeten stoppen komen stopsecties die een stukbaan stroomloos zetten, is bij digitaal niet nodig.
Alleen de bezetmelders krijgen een extra bedrading maar tegenwoordig kunnen we al heel goed met 1 bezetmelder in een blok werken. Dat valt dus wel mee en afwegend naar analoog waar stukken stroomloos worden gemaakt heft dan de zogenaamde vele bedrading van digitaal wel op.
Voordeel is ook bij digitaal dat alle functies werkend blijven wat bij analoog toch wel weer een aantal voorzieningen nodig blijkt te hebben eventueel via Arduino.
Maar om dan als analoge rijder steeds maar weer anti digitaal te zijn vind ik beetje kort door de bocht.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0
The following users thanked this post: Bert

Offline koosjong

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 71
  • Geslacht: Man
  • Je bent nooit te oud om digitaal te ontdekken!
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #118 Gepost op: 2 mei 2022, 14:20:29 »
Het verbaast mij toch steeds weer dat analoge rijders (juiste spelling) steeds weer beginnen over de bedrading.
.....
Maar om dan als analoge rijder steeds maar weer anti digitaal te zijn vind ik beetje kort door de bocht.

Hi Tom,
Ben het helemaal eens met je beschouwing!

Toen ik na lange tijd weer begon om de analoge techniek met schakelrailsjes van 50 jaar terug weer te herontdekken was ik daar na een jaartje weer op uitgekeken.
De volgende stap was digitaal rijden met een Multimaus, maar met analoge aansturing van de wissels, middels reed kontakten en magneetjes onder de lok's.
Eigenlijk was dit digitaliseren met aansluiten van alleen een paar voedingsdraadjes.
Nu had ik veel geld uitgegeven aan een centrale en een paar digitale lok's, maar optisch was het nog steeds hetzelfde.

Toen ik 'echt' digitaal ging toe explodeerde inderdaad het aantal draden moest er heel wat geïnvesteerd worden in een laptop, lok's en decoders etc.
Voor mij was het een geweldige ontdekkingstocht en voelde het als een overwinning dat ik het uiteindelijk na mijn pensionering onder de knie heb gekregen.
Een betere methode om af te kicken van mijn wat abrupt gestopte drukke werk als controller is er niet, althans voor mij!
Mijn grijze massa is nu wel tot rust gekomen, ondanks dat vreselijke spinnenweb aan draden!  :-\ ;D

Gr Koos
Koos kan helpen met: 2 rail analoog én digitaal, Koploper software besturing, Digikeijs hardware, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #119 Gepost op: 2 mei 2022, 16:35:53 »
iTom,

Ik weet niet of er sprake is van tegen digitaal rijden zijn. Ik kan me wel iets voorstellen bij dat hele idee van de digitale bedrading. Lang geleden werd m.i. gesproken over digitaal rijden met een paar draden. En in principe klopt dat ook wel. Op een eenvoudig baantje kun je eenvoudig met meerdere treinen rijden. Dan valt het logischer wijze tegen als je (als analoog rijder) toch een grote hoeveelheid draden bij een digitale modelbaan ziet.

De situatie verandert zodra je de gehele besturing voor een digitale modelbaan gaat opzetten. Met een 'paar' draadjes red je het dan niet meer. En dan is de conclusie - zoals je aangeeft - "die hoeveelheid bedrading is er bij de analoge banen ook", juist.
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #120 Gepost op: 2 mei 2022, 21:50:14 »
(Gert-Jan) ik snap ook je aversie tegen de hoeveelheid bedrading bij het digitaal rijden.
Het is geen aversie @antoni-a. Ik ben ook zeker niet anti digitaal @iTom. Het is mijn benadering van de hobby. Bij mij draait het voornamelijk om de scenery bouw. Dat daar een spoorlijn doorheen loopt waar treinen op reiden, is voor mij min of meer een bijzaak.
Als die trein twee keer hetzelfde rondje heeft gereden dan heb ik het eigenlijk wel weer gezien. Dan voldoet analoog prima en vind ik de hoge kosten en de hoeveelheid werk die benodigd is voor digitaal rijden zonde van tijd en geld.

Groet,
Gert-Jan   
The following users thanked this post: iTom

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #121 Gepost op: 2 mei 2022, 22:17:25 »
@GéJé
Wat de scenery betreft kunnen we elkaar de hand schudden.
Ik kan juist er van genieten dat mijn 3 Locjes automatisch druk bezig zijn met omlopen, af- en aankoppelen en rangeren van en naar.
En dat alles gebeurt in ruim een half uur en rijden ze door de scenery waar ik nog steeds mee bezig ben en geen genoeg van kan krijgen om dat op mijn manier te bouwen.
Ik hoef dan niet op mijn 3 locjes te letten welke 4 verschillende stammetjes wagons her en der heen brengen, dat is mijn grote plezier.
Het programmeren om dat zover te krijgen vind ik dan ook een leuke toevoeging in de hobby en het houd mijn bovenkamer nog een beetje scherp.

En zo beleven we allemaal op onze manier de hobby.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0
The following users thanked this post: GéJé

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #122 Gepost op: 2 mei 2022, 23:05:37 »
Gert-Jan,

Je maakt een duidelijke afweging. En dat is dus niet tegen digitaal maar vóór de scenery. Gezien mijn eigen beperkte middelen kan ik me daar zeker iets bij voorstellen.

Op De Geuldalbaan staat de scenery ook voorop. Ik probeer een (zoveel mogelijk) realistisch tijdsbeeld te scheppen. Omdat ik uiteindelijk een geautomatiseerd treinbedrijf wil realiseren maak ik gebruik van het digitaal rijden. Het is voor mij nooit een streven op zich geweest. Ieder het zijne, maar het liefst ben ik bezig met iets te bouwen en vorm te geven.
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►
The following users thanked this post: GéJé

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #123 Gepost op: 4 mei 2022, 10:59:30 »
Na lang denken en puzzelen heb ik een besluit genomen over hoe ik de rails uit het zicht laat gaan bij het 'verdwijnpunt' bij station Oud-Valkenburg. Bij het maken van het ontwerp voor de modelbaan had ik oplossingen in gedachte. Om die in de praktijk te verwezenlijken en tot een tevredenstellende scenery te komen is een ander verhaal.

Het probleem dat ik al lang geleden voorzag was dat het niet mogelijk is om een spoor door middel van een tunnel te laten verdwijnen. Want geen tunnels in het traject Valkenburg - Schin op Geul. Omdat het - visueel gezien - een enorme afbreuk is de bocht die de spoorlijn maakt naar de achterzijde van de baan in het zicht te laten, moet de rails ergens voorbij station Oud-Valkenburg verdwijnen. Dat 'verdwijnpunt' valt nauwelijks te camoufleren zonder tunnel / bergen / grote bebouwing. Een idee was om het spoor direct door een wand (stippellijn) te laten verdwijnen wat betekent dat een behoorlijk deel van de baan buiten zicht zou raken.


Ik heb ervoor gekozen om het landschap intact te laten, en de rails te laten verdwijnen door een zo klein mogelijke opening welke met 'groen' wordt afgewerkt. In eerste instantie ga ik uit van NEM 102/103 profiel vrije ruimte. Naderhand kan ik dat eventueel aanpassen aan de feitelijk benodigde ruimte voor het rijdend materieel.

Door de opening zo klein mogelijk te houden komt de toegankelijkheid van de rails in het geding.



Omdat ik de bakken voor het landschap van de baan kan schuiven had ik dat op andere plekken ondervangen. Er moet nu een kleine extra toegang gaan komen.






Het idee is om twee precies in elkaar passende driehoeken te maken die taps toelopen. Dat zou ervoor moeten zorgen dat ze altijd nauw aansluiten, en dat de binnenste driehoek uitneembaar is. Daaromheen wordt met XPS het landschap weer opgebouwd.




Voor het uiteindelijke resultaat zal veel afhangen van de beplanting op en rondom de opening. Maar het is een model(baan), dus concessies moeten worden gedaan. Voordat de fase van begroening aanbreekt zal nog wel geruime tijd duren.



Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De Geuldalbaan
« Reactie #124 Gepost op: 4 mei 2022, 17:38:31 »
Het lijkt mij een briljante oplossing op deze manier.
Netjes afwerken dan komt het allemaal wel goed.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0