Auteur Topic: Geautonatiseerd stoppen en rijden.  (gelezen 1031 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Cosy K

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 5
Geautonatiseerd stoppen en rijden.
« Gepost op: 19 oktober 2021, 14:41:27 »
Hallo,

Voor mijn vraag heb ik het forum doorgespit, maar ik kan geen antwoord vinden.
Wat ik wil is geautomatiseerd stoppen en starten vanuit de volgende situatie.
- twee treinen rijden in tegenovergestelde richting en naderen een wissel
- baanvak A splitst na de wissel in baanvak B en baanvak C
- trein X nadert de wissel vanaf baanvak A en gaat naar baanvak C
- trein Y nadert de wissel vanaf baanvak B en gaat naar baanvak A
- wissel blijft hetzelfde staan

Vraag: hoe zorg ik ervoor dat trein Y vóór de wissel stopt als trein X zich nog op baanvak A bevindt en weer gaat rijden als trein X baanvak A verlaten heeft (en op baanvak C aangekomen is).
Hoop dat iemand me een beetje op weg kan helpen.
Met een tip of een artikel.

Alvast dank.

Koos

Offline Cosy K

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 5
Re: Geautonatiseerd stoppen en rijden.
« Reactie #1 Gepost op: 19 oktober 2021, 14:42:57 »
O ja, ik rijd met Marklin en heb een Mobile Station 2

Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 165
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
Re: Geautonatiseerd stoppen en rijden.
« Reactie #2 Gepost op: 19 oktober 2021, 17:59:08 »
Hoi Koos,

Ik zou het probleem op mijn manier oplossen door gebruik te maken van een sensor die meet of er wel of geen trein is in baanvak A.
Bij spoor B zou ik een onderbreking (stopblok) die alleen onder spanning staat als er geen trein is op blok A.
Het geheel kan je met een IC aansturen, kan je gelijk timers, seinen end. inbouwen.

Theo

Offline Cosy K

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 5
Re: Geautonatiseerd stoppen en rijden.
« Reactie #3 Gepost op: 19 oktober 2021, 21:58:29 »
Dank voor je antwoord.
Lijkt vrij simpel en ik ga hier verder mee.

Maar aan de volgende vragen zul je herkennen dat ik echt een beginner ben.
Hoe heet een sensor in de winkel? En een IC?

Ik ga er van uit dat ik niet hoef te solderen.......

Groet,

Koois

Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 165
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
Re: Geautonatiseerd stoppen en rijden.
« Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2021, 07:52:34 »
Nou, helemaal simpel is het nou ook weer niet.
Er komt toch wel wat elektronica en/of soldeerwerk bij kijken.
Mij Marklin hebben ze contactrails (de sensor) die je naar een zogenaamd holdrelais kan sturen.
En dan heb je ook nog twee contactrails nodig, een om aan te zetten en een om hem ook weer uit te zetten.
Verder moet je een plan maken waar je precies de sensoren (contactrails) gaat plaatsen.

Gr Theo

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 130
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Geautonatiseerd stoppen en rijden.
« Reactie #5 Gepost op: 20 oktober 2021, 15:42:10 »
Wat ik wil is geautomatiseerd stoppen en starten vanuit de volgende situatie.

Vraag: hoe zorg ik ervoor dat trein Y vóór de wissel stopt als trein X zich nog op baanvak A bevindt en weer gaat rijden als trein X baanvak A verlaten heeft (en op baanvak C aangekomen is).

Je plaatst dit bericht in de rubriek "digitale vraagbaak".
 
Dat betekent dat je vraag zeer waarschijnlijk betrekking heeft op een digitaal systeem.
Maar je vertelt er niet bij welk systeem.

Juist omdat er zoveel verschillende digitale systemen bestaan,
is het van belang om te weten om welk systeem jouw vraag betrekking heeft.
Dat systeem bepaalt het antwoord op je vraag.

Want stel je hebt een MS2, maar geen CS, Ecos, Tams, geen PC (dus geen software iTrain, Rocrail, Koploper oid).
Dan krijg je een ander antwoord dan wanneer je wel een van die zaken hebt.

Omdat je die info niet geeft, krijg je zeer algemene info op een specifieke vraag.
Jouw vraag houdt in:

gegeven:
-Er rijdt een trein X in baanvak A
-Er rijdt een trein Y achter X aan.
-Er is een wissel vóór baanvak A.
-Er is een stopplaats voor dat wissel.

Hoe stel ik condities in die maken dat:

Zolang X in A, stopt Y op de stopplaats
Als A = vrij => Y vertrekt naar A

Je krijgt een algemeen antwoord:
Je moet weten of baanvak A bezet is of vrij (sensor).
Je moet de stopplaats regelen.

Dat antwoord lijkt analoog. De vraagstelling lijkt ook analoog.
Een digitale trein stopt niet door een stroomonderbreking in de rails,
maar door rijspanningonderbreking in de loc-decoder.
Je moet in beide gevallen weten of dat baanvak bezet is of vrij.

De situatie: baanvak A is bezet of is vrij, kun je meten door vast te stellen of er een trein is (meting),
maar ook constateren: als de trein voldoende ver is in het baanvak na A.

Digitaal schakelt het systeem de loc-decoder (het sensor-signaal kan bij wijze van spreken 0,7 volt bij 10 mA zijn).
Analoog moet de sensor in staat zijn om de stopplaats in of uit te schakelen
(het analoge signaal moet voldoende sterk zijn om een relais te schakelen, en wordt daartoe meestal versterkt).
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Cosy K

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 5
Re: Geautonatiseerd stoppen en rijden.
« Reactie #6 Gepost op: 20 oktober 2021, 23:23:21 »
Hoi,

Dank voor je uitgebreide antwoord.
Ik ben dus een behoorlijke beginner en m.n. de techniek vind ik lastig.
Heb ook een simpele baan, C-rail en een MS2.
Heb twee treinen rijden, twee wissels, en heb verlichting en dat is het wel
Maar geen andere aansluitingen, geen PC etc.
Als datgene wat ik wil wat kost, geeft dat niet, maar ik wil niet solderen.

Groet,

Dank

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 130
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Geautonatiseerd stoppen en rijden.
« Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2021, 17:20:20 »
Het komt niet vaak voor dat ik op het ene forum een draadje lees, en op het andere forum ook, en dan denk dit gaat over het zelfde probleem.
Ik bedoel: het draadje Geautonatiseerd stoppen en rijden.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 130
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Geautonatiseerd stoppen en rijden.
« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2021, 02:27:37 »
Okee, de basis is:
1. Je wilt niet zelf hoeven te solderen.
2. Je bent niet technisch genoeg om complexe schema's te lezen en na te bouwen.
3. Dus het resultaat moet kant-en-klaar en simpel zijn.
4. Het moet analoog zijn, want uitbreiding richting digitaal geautomatiseerd rijden zit er niet in

Er zijn 3 ideeën om af te wegen  (in mijn ogen),  de opties van goedkoop naar duur:

Het 1e idee heet TCRT5000 module (o.a. te vinden via alibaba, de zoekmachine van alieexpress), kosten rond de €0,50 per stuk ex. btw, ex. eventuele douanekosten, ex transport,  en daar komen kosten bij voor een relaismodule per situatie.
Dat zijn feitelijk groothandelsprijzen, al worden ze desnoods per stuk geleverd.
(In een elektronica winkel b.v. bij Haarlem station in de buurt kosten ze rond de € 5,- per stuk in plaats van €0,50).

Het 2e idee heet S471F-lichtsluismodule met relais, kostte in 2020 rond € 10,- per stuk,
(met als waarschuwing: koop niet de S471F-lichtsluis van modelbouwled.nl want daarin zit een fout op de printplaat,
de documentatie daarover vind je op circuitsonline.nl)

Het 3e idee heet massadetectie (en vergt een  bezetmeldingsmodule, b.v. van Rosoft), en vergt per signaal een relais.
De module kost ongeveer 2 € per baanvak, met een minimum van 16 baanvakken. Per stopplaats komt daar 1 relais bij.

ad 1. TCRT lichtsluis module met relaismodule (en stekkervoeding)
Zoek hier eens:
zoek tcrt5000 module (de TCRT-lichtsluis)
Een infrarood reflex sluis

zoek een relais module b.v.
Een simpele relais module

Je hebt twee apparaten en daar koop je een stekkervoeding bij.
 
Als de TCRT-lichtsluis (gemonteerd tussen de bielsen van de rails) een trein waarneemt,
trekt het relais aan, als er geen trein te zien is, valt het relais af.

Als het relais aantrekt, dan moet de 2e trein op de stopplaats stoppen.
Als het relais afvalt, rijdt de 2e trein van de stopplaats weg.

Nadeel: je moet een gaatje boren in de C-rails tussen de bielsen.

idee 2: S471F Sharp-lichtsluis met ingebouwd relais:
De Alibaba TCRT-lichtsluis kun je ook vervangen door een S471F Sharp-lichtsluis (beter en duurder, zeg 10 €).
Denk aan b.v. lichtsluis van Huub Maaskant.
Er zijn allerlei firma's die zo'n sluis kant en klaar leveren, desgewenst met relais. Ook op aanvraag.
Stel je vraagt Rosoft, dan kan hij dat leveren, denk ik.

Die S471F-sluis werkt net andersom, vergeleken met een TCRT-sluis.
De sluis bevindt zich niet tussen de bielsen maar aan twee kanten van de rails.
-als er een trein in de sluis staat, dan heb je geen signaal,
-als de sluis vrij is, dan heb je wel signaal.
 
Dus ook weer precies wat je nodig hebt (alleen is de stopplaats op het relais andersom aangesloten).
Voor elke stopplaats heb je er eentje nodig.

Kijk je naar gemak, en het aantal handelingen dan is een S471F-lichtsluis-met-relais het handigst.
Je hoeft met alles op één module het minste zelf te doen (1 rood draadje trekken tussen relais en puko's).
Kijk je naar de prijs dan is Alibaba je grote vriend op zoek naar speelgoed voor een zacht prijsje.
Iets meer draadjes, iets meer uitleg. En met Chinglish alleen kom je niet ver.
 
Al het andere kan ook, pakt duurder uit, maar is net zo goed herbruikbaar als je toch alsnog digitaal gaat.


Voordeel: je hoeft geen gaatje te boren in je C-rails. De straal staat opgesteld dwars over de rails.

ad 3 massadetectie, bezetmeldingsmodule met relais:
Lichtsluizen kun je vervangen door massadetectie, mits je de C-rails spoorstaven isoleert.

Als je analoog schakelt, dan zet je een controle stroompje op de niet-geïsoleerde spoorstaaf
(mensen noemen dat stroompje vaak referentiespanning maar het gaat om logica-stroomspanning,
stroom waarmee je analoog een relais in-, uit- of om- schakelt, ook  als een trein stil staat en er geen rijspanning is) .

Bij massadetectie heb je iets nodig om massa te detecteren.
Technisch heet dat een optocoupler, praktisch bezien zit die al op de print van de bezetmelder 
(als het goed is, daar moet je bij aanschaf in de documentatie op letten).

Een zeer gering stroompje wordt waargenomen en opgepept tot een digitaal signaal
(logisch 0 of 1, qua voltage en stroomsterkte is dat iets waarmee je analoog nog geen relais kunt schakelen).

Om toch analoog een relais te kunnen schakelen moet het signaal nog wat meer versterkt worden.
Daar weet leverancier Rosoft wel raad mee, maar je moet erom vragen.
Hij levert die optie niet standaard, zijn standaard is digitale apparatuur.

Wat massadetectie zo duur maakt, is dat je maar 1 baanvak wil aanpakken en
niet alle 16 poorten van de kaart kunt gebruiken.
Zelfs als je wel 4 ingangen kunt gebruiken, is het nog steeds echt te duur naar verhouding.

Nadeel: je moet de C-rails "knippen" t.b.v. massadetectie
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 165
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
Re: Geautonatiseerd stoppen en rijden.
« Reactie #9 Gepost op: 28 oktober 2021, 15:01:58 »
Misschien kan je hier wat mee, je hoeft niets te solderen.
Je hebt twee treinen die om beurten rijden.
Je laat de wissels in een vaste stand staan, zo gauw trein A binnen is vertrekt trein B en weer omgekeerd.
Alles wat je nodig hebt is een holdrelais (kan je bij tante Ali kant en klaar kopen) en twee contactrails.
Deze schakeling heb ik ooit wel eens gemaakt toen ik nog 8 jaar was.

Gr Theo