Auteur Topic: Terugbouwen Märklin-locomotieven naar analoog  (gelezen 9354 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline nander

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 6
Terugbouwen Märklin-locomotieven naar analoog
« Gepost op: 21 september 2021, 17:53:11 »
Ik ben weer opnieuw aan het beginnen met modeltreinen, en vroeg mij af of ik mijn oude locomotieven kan verbouwen naar analoog gebruik. Ze zijn rond de vijftien jaar oud, en gekocht als digitale modellen.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Terugbouwen Märklin-locomotieven naar analoog
« Reactie #1 Gepost op: 21 september 2021, 22:11:24 »
Ik denk dat als het originele Märklin loks zijn met hun originele decoders ze op analoge spanning kunnen rijden, terugbouwen geeft uitdagingen m.b.t het omschakelen van de rijrichting.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline nander

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 6
Re: Terugbouwen Märklin-locomotieven naar analoog
« Reactie #2 Gepost op: 21 september 2021, 22:12:43 »
Ah, want ze missen de electronica die nodig is om de 24V-pulsen te begrijpen?

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Terugbouwen Märklin-locomotieven naar analoog
« Reactie #3 Gepost op: 22 september 2021, 01:49:47 »
Alle decoders (MM en DCC) begrijpen de omschakel puls.
Terugbouwen is onnodig.

Offline nander

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 6
Re: Terugbouwen Märklin-locomotieven naar analoog
« Reactie #4 Gepost op: 22 september 2021, 09:37:50 »
Cool!  Hoe weet de locomotief dan dat hij op een analoge baan staat, en niet op een digitale?

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Terugbouwen Märklin-locomotieven naar analoog
« Reactie #5 Gepost op: 22 september 2021, 10:25:07 »
Het digitale signaal bestaat, naast het "vermogensdeel" uit twee sets gegevens: het adres van de decoder en de opdracht om "wat" te doen, als de decoder dat signaal niet "hoort" dan zegt hij simpel "analoog" tegen zichzelf en gaat dan rijden als een analoge lok.

Er zijn berichten dat "niet-Märklin" decoders schade kunnen oplopen van de omschakelpuls van een oude "220 volt" transformator.

Groet, Anne W

Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline nander

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 6
Re: Terugbouwen Märklin-locomotieven naar analoog
« Reactie #6 Gepost op: 22 september 2021, 11:02:27 »
Ah, dus de digitale aansturing zegt als een locomotief stilstaat de hele tijd "Locomotief vier, doe niets", en de locomotief 'denkt' na een tijdje niet gehoord te hebben dat hij niets moet doen dus 'mja, blijkbaar moet ik gaan rijden'?

Nice! Cool dat dit zo makkelijk werkt!

Ik ben van plan om met "zo'n witte" transformator te gaan rijden, die zijn al voor 230V toch?

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Terugbouwen Märklin-locomotieven naar analoog
« Reactie #7 Gepost op: 22 september 2021, 22:47:48 »
Digitale adres/instructies worden geregeld herhaald, als hij helemaal niets digitaals hoort dan kan het niets anders als analoog zijn, het zal wel wat ingewikkelder zijn voor niet-Märklin decoders want er is natuurlijk ook een onderscheid te maken tussen DC en AC.

Even op de onderkant van de trafo kijken, daar staat het, maar ik lees over het algemeen alleen maar waarschuwingen over de blauwe trafo's, het kan overigens natuurlijk geen kwaad om de omschakelpuls kort te houden, je hoeft geen echte schakelaar in de lok meer om te schakelen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Terugbouwen Märklin-locomotieven naar analoog
« Reactie #8 Gepost op: 23 september 2021, 16:03:46 »
Cool!  Hoe weet de locomotief dan dat hij op een analoge baan staat, en niet op een digitale?
De locomotief weet niets, die wordt door de decoder gestuurd.
En als de decoder geen impulstrein zoals deze krijgt aangeboden

afbeelding afkomstig van beneluxspoor.net
Maar een constante spanning dan zal de decoder omschakelen op 'analoog bedrijf'

grt Piet.