Auteur Topic: Diorama van restanten ( Station Meuk)  (gelezen 5611 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Diorama van restanten ( Station Meuk)
« Gepost op: 29 juli 2021, 15:15:56 »
Ik ben een beetje aan het opruimen en heb een heleboel losse rommel en daar wil ik een diorama mee/van maken. Waaronder veel resten schuimplaat in allerlei diktes en vormen die ik anders weg ga gooien omdat ze in de weg liggen. Ook weer jammer.



Een hele tijd geleden in een tuincentrum een schijf hout gekregen waar ze niets meer mee deden. Ik dacht er een voederplank van te maken in de tuin voor de vogels. Niets van gekomen dus en die ligt hier ook maar. Deze schijf wil ik gebruiken als basis. Waarom? Omdat he volgens mij kan. Hij heeft een diameter van 34 cm en dat is niet al te veel omdat ik er ook nog een treintje op wil laten lopen.



Als treintje heb ik een N locje met twee wagonnetjes. Ik denk uit een startsetje of zo.



Nou heb ik geen rails met zo’n kleine radius en ook geen flex rails meer in N. Wel heb ik ooit een donatie gekregen van Tom in de vorm van wat stukken H0e. Ik heb nog een paar stukken over en deze stukken ga ik maar gebruiken. Per slot van rekening gaat het bij dit diorama om de resten op te maken die ik nog heb.



Het gaan twee cirkels worden die elkaar overlappen. Eén boven en één beneden. De krapste bocht is maar 24 cm.



Het stijgingspercentage van 3 procent is hier natuurlijk ook ver te zoeken maar het locje huppelt er vrolijk tegenop. De wagonnetjes gaan niet zo best. De wielstellen staan te ver uit elkaar zodat ze stroef gaan lopen in de veel te krappe bocht. Ook de wieltjes wat dichter bij elkaar schuiven heeft geen goed resultaat. Ik zal ze later moeten inkorten of zo. Het is niet anders.



Ik begin met de rails overal goede ondersteuning te geven en er gelijk maar een mooi muurtje van te maken. Ik heb alleen nog maar kleine stukken muurplaat van verschillende merken dus ik moet wat knutselen hier en daar.









Ik kreeg van Wim twee stukken schuimplaat van 2,5 mm dik. En zelf had ik in de rommelbak nog wat ramen en deuren die ik kan gebruiken. Eens kijken of ik daar een leuk berg dorpje van in elkaar kan fröbelen.





Ik begin met een bergstationnetje en een klein perronnetje. Als je goed kijkt ligt er linksboven op mijn werkblad een foto die ik een beetje als voorbeeld gebruik. Ik begin met de voorgevel. Het perron loopt zo krom dat dit stationnetje in een knik gebouwd moet worden om het pas te maken.



Voor de raampjes er in gaan is het geveltje eerst in de kleur gezet om de kozijnen heen. De raampjes liggen vrij diep en dan hoef ik later niet zo te priegelen.





De stratenmakers moeten ook met de scherpe bocht mee straten.





Ik wil een beetje Franse/Spaanse dakpannen op mijn huisjes. De dakpannen die ik heb voldoen hier niet aan dus ik probeer ze zelf te maken. Een stukje golfplaat  daar maak ik dwarsgroeven in met een mesje en dat gebruik ik dan als mal voor aluminium folie. Ik krijg wel een soort dakpannen maar helaas lijkt dit niet op wat ik voor ogen heb.



Ik zal wat anders moeten verzinnen. Nou vind ik in mijn la met stukjes karton een stukje (golf)karton waar ik wel wat mee kan. De golven zijn precies op maat. Wel wat werk om af te pellen maar ja … dan heb je ook wat.





Er is net zo veel rommel als bruikbaar spul. De laatste snippers borstel ik er af met een koper borsteltje.



Dan om de 2 mm dwars inkrassen.





En dan is het na een verfbeurtje toch een heel aardig dakje.





Later meer huisjes …..
 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama van restanten ( Station Meuk)
« Reactie #1 Gepost op: 29 juli 2021, 19:50:26 »
Schandalig mooi!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Diorama van restanten ( Station Meuk)
« Reactie #2 Gepost op: 29 juli 2021, 21:56:59 »
Wat ben je toch een artiest, Pierre!

Prachtig.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Diorama van restanten ( Station Meuk)
« Reactie #3 Gepost op: 30 juli 2021, 20:18:23 »
Waar haal je het vandaan, ja deels van het tuincentrum dat had ik gelezen.  :D
Maar de creativiteit viert weer hoogtij met dit stukje modelbouw.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Diorama van restanten ( Station Meuk)
« Reactie #4 Gepost op: 30 juli 2021, 21:38:12 »
Ach Tom ... ik had nog zoveel incourante rommel over. Allemaal punten en strookjes. Samen met de boomstam schijf en jouw rails resten is dit geboren. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Diorama van restanten ( Station Meuk)
« Reactie #5 Gepost op: 31 juli 2021, 08:55:07 »
Je onderschrift even aanpassen: Ik rommel wat met rommel....  :)

...en een nieuw kunstwerkje is geboren. Benieuwd waar je die glazen stolp van gaat maken  ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Diorama van restanten ( Station Meuk)
« Reactie #6 Gepost op: 2 september 2021, 20:19:19 »
Het is zeer stilletjes op het forum en ik zal maar eens wat posten.

Zoals ik al eerder vertelde lopen de wagonnetjes die ik wil gebruiken voor dit diorama zwaar door de veel te scherpe bochtcirkel. Het locje gaat prima maar die is ook een stuk korter. Er zit niets anders op dan de wagonnetjes een stuk in te korten.



Dus sloop ik de wagonnetjes uit elkaar en dan … de zaag er maar in.





En dan net zo lang schuren en vijlen tot de delen naadloos op elkaar aansluiten.





De zijkantjes zijn prima te doen omdat het plastic door en door groen is maar het dak heeft nogal schuursporen en krijgt dan ook een nieuw verfje.



Dan het onderstel. Hier zaag ik ook een stukje tussenuit. Ook het plaatje voor het gewicht moet worden ingekort.



Ik lijm de twee delen aan elkaar op het metalen plaatje wat gelijk als maatvoering dienst doet.



Dan kan alles weer in elkaar gezet worden.



Het zwaar bespeelde locje krijgt ook nog een opfris beurtje en een open schoorsteen.



Tot slot alles een beetje zwart, rood, roest en vuil.




Later meer ….. ;)


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Diorama van restanten ( Station Meuk)
« Reactie #7 Gepost op: 2 september 2021, 20:30:40 »
En dat doe je dan ff zo tussendoor.
Leuk treintje hoor.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Diorama van restanten ( Station Meuk)
« Reactie #8 Gepost op: 2 september 2021, 20:52:17 »
Leuk projectje, Pierre.
Bij mij staat de hobby ook nog op een laag pitje. Ik denk dat een beetje inspiratie en spulletjes op De Nederlandse Modelspoordagen de boel weer een beetje op gang kan brengen bij mij :)
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Diorama van restanten ( Station Meuk)
« Reactie #9 Gepost op: 2 september 2021, 23:16:18 »
Dank je Tom en Rob.  Ik ben op het ogenblik ook met heel veel andere dingen bezig. De tuin en mijn autootje vooral. Maar ik ben ook bezig met een treinbaan voor een buurman van nul af op te bouwen. Het is wel in N maar dat is net zoveel werk als H0. Hij heeft gelukkig wel al een heleboel spullen verzameld maar weet niet hoe te beginnen ;D.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Diorama van restanten ( Station Meuk)
« Reactie #10 Gepost op: 5 september 2021, 20:41:39 »
Het is zeer stilletjes op het forum

Was me nog niet opgevallen...  8)

Goed idee met die wagonnetjes, heb je nog een bepaald doel met dit dio of gewoon omdat het kan



Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Diorama van restanten ( Station Meuk)
« Reactie #11 Gepost op: 6 september 2021, 10:14:41 »
Goed idee met die wagonnetjes, heb je nog een bepaald doel met dit dio of gewoon omdat het kan

Tja Jack .... het is gewoon omdat ik nog een heleboel "rommel" had liggen die de hele tijd van links naar rechts gaat op mijn werkblad en andersom. Ik kan het weg gooien/geven maar ik doe er dan liever iets leuks mee. Ik ben nou eenmaal niet zo'n weggooier. Deze keer een bouwwerkje op een paar cm2. ;D Hier leer ik ook weer wat van .... toch?  :-\
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Diorama van restanten ( Station Meuk)
« Reactie #12 Gepost op: 9 september 2021, 18:41:16 »
Pierre, ik vind altijd een genot om jouw knutsel meuk te zien.
En dat het stil is op het forum verbaasd me dan ook wel.
Waarschijnlijk vanwege het goede weer.  ;)

Zelf kan ik niets laten zien, alles staat nog in dozen opgeslagen en de hobby ruimte moet nog gebouwd worden.
Zodra dat begint zal ik e.e.a. laten zien hier.

Groeten Mark

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Diorama van restanten ( Station Meuk)
« Reactie #13 Gepost op: 9 september 2021, 18:44:40 »
Dankjewel Mark. Ik hoop dat je snel ook weer wat kan laten zien. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/