Auteur Topic: afmetingen duitse armseinen  (gelezen 3042 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Paul

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 7
afmetingen duitse armseinen
« Gepost op: 2 juli 2021, 09:54:41 »
Hallo,
Voor mijn te bouwen modelspoorbaan, heb ik een aantal armseinen nodig. Ik wil proberen om deze zelf te gaan maken. Op internet heb ik al diverse mogelijkheden kunnen vinden o.a. aansturing met geheugenmetaal en servo's. Gezien de prijzen van de armseinen absoluut de moeite waard om te proberen zelf iets te bouwen. Waar ik nu tegenaan loop zijn de afmetingen van de seinen. Het gaat dan om de hoogte (tot nu toe gevonden dat dit 11,2cm moet zijn) maar ook de afmeting van de seinvleugels zelf. Bij 2-armige seinen lijkt de onderste vleugel ook iets korter te zijn. Kan iemand mij hiermee verder helpen?

Groeten,
Paul

Offline koosjong

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 71
  • Geslacht: Man
  • Je bent nooit te oud om digitaal te ontdekken!
Re: afmetingen duitse armseinen
« Reactie #1 Gepost op: 3 juli 2021, 12:13:37 »
Hi Paul,
Ik heb flink zitten zoeken via Google, maar ik vind niet meer dan dat die Duitse armseinen H0 ca. 12,5 cm hoog zijn.
Heb zelf (denk ik) oude Trix seinen en die zijn inderdaad van die maat.
Echte afmetingen schetsen kan ik niet vinden.
Wel van oude NL seinen, zoals:



Een interessante link over zelfbouw is uit de BeneluxSpoor.net Encyclopedie:

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Zelfbouw_armseinen

Uit het hoofdstuk:

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Armseinen

Hoop dat dit je verder op weg helpt.

Gr Koos



Koos kan helpen met: 2 rail analoog én digitaal, Koploper software besturing, Digikeijs hardware, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: afmetingen duitse armseinen
« Reactie #2 Gepost op: 3 juli 2021, 12:46:37 »
Hoi Paul,

Helaas, de exacte afmetingen van een standaard armsein weet ik ook niet.
Maar ik weet wel dat er ook afwijkingen zijn, als dat voor de zichtbaarheid nodig is. Zo kunnen armseinen ook op een korte mast staan. Of in het geheel wat kleiner zijn, zoals hier op station Goslar (hij staat wat in de schaduw).




Ik weet 't. Geen antwoord op je vraag. Maar als je zelf bouwt heb je ook de mogelijkheid om, net als in werkelijkheid, af te wijken van de standaard. Wellicht ter inspiratie.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: afmetingen duitse armseinen
« Reactie #3 Gepost op: 3 juli 2021, 18:09:39 »
Ik weet dat Duitsland andere seinen heefd dan Nederland naar de betekenis het zelfde zijn
Zij hebben apparte rangeer seinen ,,die W ,,is met lamp dan mag je rangeer werk door het gesloten armsein gaan ,,
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: afmetingen duitse armseinen
« Reactie #4 Gepost op: 3 juli 2021, 19:55:13 »
Hallo Paul.

Kijk eens op deze site (Weinert) hier staan ook de hoogtes bij van de seinen.

Gr. Bert.

https://www.modellbahnshop-lippe.com/Zubeh%C3%B6r/Zubeh%C3%B6r/de/liste.html?spur=H0&hersteller=Weinert&grup=Formsignale

Offline Paul

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 7
Re: afmetingen duitse armseinen
« Reactie #5 Gepost op: 7 juli 2021, 20:53:43 »
Hallo,

Hartelijk dank voor jullie reacties! Ik ben met jullie tips gewoon maar eens aan de slag gegaan. Een beetje van het een en een beetje van het ander  :D De hoogte van de seinmast heb ik uiteindelijk 90mm gemaakt en de seinarmen zoveel mogelijk in verhouding. Het geheel is gemaakt van messing. Voor de mast heb ik vierkant buis gebruikt van 3mm en de verlichting is weggewerkt in ronde buis van 2 mm. De seinarmen zijn gemaakt van messing plaatmateriaal. Op de foto's een beeld van mijn eerste Duitse armsein. Er moet nog het e.e.a. verbeterd worden maar ik ben erg tevreden met dit prototype. De draden voor de seinarm bediening zijn nog niet gemonteerd. Ik heb hiervoor in eerste instantie geheugendraad besteld waar ik mee wil gaan experimenteren.
Omdat ik helemaal geen ervaring heb met airbrushen, is dit model gewoon met verfspuitbussen gespoten. Ik heb geen primer o.i.d. gebruikt maar dat is wel nodig. De zwarte verf op de mast laat nu te gemakkelijk los. Geen idee wat ik hiervoor moet gebruiken. Alle tips (ook voor verbeteringen) zijn van harte welkom!

Groetjes,
Paul

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: afmetingen duitse armseinen
« Reactie #6 Gepost op: 7 juli 2021, 21:44:43 »
Hoi Paul,

Dat ziet er goed uit. Erg goed, zelfs!
Ik zie dat je nu een PDF voor de foto als bijlage bij het bericht hebt gevoegd. Het is beter voor de leesbaarheid om de foto's direct in het bericht zetten. Je kunt in de tips en tricks lezen hoe je dat kunt doen. Zie Handleiding foto's plaatsen.

Verder over het messing verven. Ik heb ook eerder gemerkt dat de verf niet goed hecht als je het messing niet goed voorbereidt.
Op zich is primer niet nodig (in mijn -recente- ervaring), maar goed ontzuren, oxidatie en vet verwijderen wel. Dit is wat ik heb gedaan:
Eerst onderdompelen in, of afborstelen met, een soda oplossing (soldeerzuren neutraliseren)
Dan met schuur-schoonmaakmiddel en een tandenborstel de oxidatie verwijderen
En vervolglns ontvetten met water met afwasmiddel.
Laten drogen, niet meer met de vingers aanraken (vet en zuur op de huid) en niet te lang wachten met de eerste verflaag (anders komt er weer oxidatie op),
Zie ook het intermezzo over messing verven in dit bericht over de bouw van mijn Garratt.

Succes en ga zo door!
(en ik ben ook wel benieuwd hoe dat geheugendraad gaat werken)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline koosjong

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 71
  • Geslacht: Man
  • Je bent nooit te oud om digitaal te ontdekken!
Re: afmetingen duitse armseinen
« Reactie #7 Gepost op: 7 juli 2021, 23:02:12 »
Hi Paul,

Ziet er goed uit!
Ben benieuwd hoe je de armen gaat aandrijven?
Heb even voor je geplaatst:  :D met:
https://postimages.org/



Succes ermee!
Gr Koos
Koos kan helpen met: 2 rail analoog én digitaal, Koploper software besturing, Digikeijs hardware, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: afmetingen duitse armseinen
« Reactie #8 Gepost op: 8 juli 2021, 07:14:32 »
Dat ziet er mooi uit.  ;D

Gr. Bert.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: afmetingen duitse armseinen
« Reactie #9 Gepost op: 8 juli 2021, 10:56:16 »
Dat ziet er zeer goed uit.

Zelf maak ik koper of messingwerk gewoon schoon met water en zeep en zet het daarna gelijk als het droog is in de verf. Spuiten heb ik ook slechte ervaringen mee. Inderdaad kan je de verf er met je nagel soms zo afschrapen. Ik doe het tegenwoordig altijd met een kwastje. Ik gebruik Humbrol of een soortgelijke verf en het liefst in matte kleuren. Ook zo min mogelijk verdunnen. Door de matte kleuren zie je ook geen strepen van je kwastje.

Succes man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rein

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 17
Re: afmetingen duitse armseinen
« Reactie #10 Gepost op: 8 juli 2021, 15:31:56 »
Dag Paul,
je vroeg naar de maten van Duitse seinen, hoofdseinen neem ik aan. De maten en de modellen hangen heel erg af van voor waar (welk gebied) en wanneer (welk tijdperk) je dat wilt weten. Je zou eigenlijk moeten kijken of je MIBA Report Signale nr. 2 te pakken kan krijgen. Dat gaat uitgebreid in op de verschillende voor- en hoofdseinen en bevat van veel seinen ook de afmetingen.
Ik probeer een plaatje van DB-standaardseinen met resp. één en twee vleugels bij te voegen. De masthoogte is 8 meter, maar 10 meter kwam ook voor. Zoals Rob al schreef: de maten zijn ook afhankelijk van de situatie.
Hmm, ik zie nu dat plaatjes niet in een bijlage mogen. Vreemd.
Ik maak er een pdf van.
Oh en voor ik het vergeet: je eerste poging ziet er prima uit!

Offline koosjong

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 71
  • Geslacht: Man
  • Je bent nooit te oud om digitaal te ontdekken!
Re: afmetingen duitse armseinen
« Reactie #11 Gepost op: 8 juli 2021, 16:59:16 »
Dag Paul,

Hmm, ik zie nu dat plaatjes niet in een bijlage mogen. Vreemd.
Ik maak er een pdf van.


Hi Rein > je mag wel plaatjes publiceren
In het forum wordt dat ergens uitgelegd.

Gr Koos
Koos kan helpen met: 2 rail analoog én digitaal, Koploper software besturing, Digikeijs hardware, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: afmetingen duitse armseinen
« Reactie #12 Gepost op: 8 juli 2021, 17:09:57 »
Hi Rein > je mag wel plaatjes publiceren
In het forum wordt dat ergens uitgelegd.
Inderdaad, bij de tips en tricks. Zie Handleiding foto's plaatsen.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Paul

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 7
Re: afmetingen duitse armseinen
« Reactie #13 Gepost op: 25 juli 2021, 17:26:36 »
Hallo,

Allereerst wil ik jullie weer bedanken voor de reacties. Mede hierdoor heb ik mijn prototype verder kunnen verbeteren. Op dit moment heb ik een werkend armsein klaar. De besturing van de seinarmen heb ik met geheugenmetaal gemaakt en dat werkt fantastisch! Digitale aansturing wordt met een magneetartikeldecoder van Littfinski gerealiseerd. Alles met alles ben ik hier zeer tevreden over. De seinen die ik nodig heb voor mijn nog te bouwen modelspoorbaan, zal ik nog iets meer gedetailleerd maken. Zo zullen de armseinen een beetje smaller worden en wil ik voor de smd leds een mooiere lantaarn maken. Verder is het rode licht nog erg rose en zal ik een ander glaasje moeten gebruiken voor een betere kleur. Jammer dat ik geen video kan plaatsen om jullie het resultaat te laten zien.
Ik ga nu verder met mijn testopstelling waar ik de baan heb opgedeeld in blokken. Op dit moment weet in nog niet hoe ik dat allemaal moet gaan aansturen maar ik hoop dat als het nodig is, ik ook daarvoor kan rekenen op jullie expertise!

Hartelijke groeten,
Paul