Auteur Topic: Terugmelding via massadectectie  (gelezen 1829 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Paul

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 7
Terugmelding via massadectectie
« Gepost op: 19 juni 2021, 17:37:33 »
Hallo,

Ter voorbereiding op de bouw van een nieuwe baan, heb ik het voorstel van R. Smetsers ter harte genomen en een testbaan gemaakt. Ik heb een ovaal gemaakt met C rails met daarin een parallelspoor en een zijspoor. Hierop rij ik in afwachting van de bestelde CS3 plus nog even analoog. Nu ben ik begonnen met het maken van (voorlopig) één baanvak met daarin 3 secties. Ik loop gelijk tegen een aantal problemen aan. Ten eerste is het natuurlijk voor de massadetectie belangrijk dat het signaal via de wielen doorgevoerd wordt naar de geïsoleerde spoorstaaf. Hiervoor moeten de wielen goed contact maken met de rail en dat was bij mij niet het geval (oude locomotief  :D). Na enig schoonmaakwerk is dat gelukt. Wellicht dat iemand mij al kan vertellen hoe ik dat voor al het ander rijdend materiaal het beste kan doen?
Ten tweede constateerde ik dat meteen in sectie 1 de geïsoleerde spoorstaaf contact maakte met de ertegenaan liggende spoorstaaf van de voorliggende sectie. Is het gebruikelijk dat de spoorstaven zelf ook geïsoleerd worden of moet daar misschien iets vanaf gehaald worden zodat deze elkaar niet kunnen raken? 

Als terugmeldmodule is mijn oog gevallen op de RM-88-N van Littfinski Daten Technik. Heeft iemand hier ervaring mee en is dit een goede keuze? 
Hopelijk kunnen jullie mij  helpen.

Groetjes,
Paul

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Terugmelding via massadectectie
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2021, 23:14:58 »
Beste Paul,

Poetsen is de enige remedie tegen slecht contact.

De koppen van de spoorstaven even bewerken met een klein vijltje of als je die hebt, even tegen een dremel slijpschijfje houden

Aan de binnenkant van een C-rail zitten ook verbindingen tussen de beide spoorstaven, die moet je dus goed doorknippen.

Dan de terugmeldmodule: de gebruikte techniek is al vele tientallen jaren dezelfde en gebaseerd op standaard schuifregisters en flip-flops en die zitten dus in elke module die werkt volgens het S88 systeem, belangrijk zijn het type kabels tussen de modules die dienen volgens S88-n te zijn.

LDT is een goed merk, als je "lokaal" wilt dan is Rosoft ook een optie, zie https://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-17445739/S88-n-met-diode-truc.html , de eigenaar is niet de makkelijkste als jij in zijn ogen wat doms doet, maar hij staat voor vele honderden procenten achter zijn product.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Paul

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 7
Re: Terugmelding via massadectectie
« Reactie #2 Gepost op: 20 juni 2021, 13:56:45 »
Hallo Anne W,

Bedankt voor je reactie. Het is dus geen uitzondering dat de spoorstaven tegen elkaar kunnen komen. Daar moet ik bij de bouw van de baan dus goed op letten en de spoorstaven gewoon een beetje korter slijpen. Dat heb ik nergens gelezen.
De verbindingen aan de onderkant van de rail had ik inderdaad allemaal al weggeknipt. Om te controleren of de secties allemaal "terugmelden" had ik de terugmelddraden verbonden met een groene, een gele en een rode led voor respectievelijk sectie 1, 2 en 3. Deze lichten mooi op zodra de loc eroverheen rijdt. Alleen de groene led bleef branden omdat de spoorstaven dus tegen elkaar aan kwamen. Dat zou wellicht de nodige problemen hebben opgeleverd als ik straks een terugmeldmodule ga aansluiten.
De terugmeldmodule van Littfinski was mij opgevallen omdat zij die ook als bouwpakket verkopen.

Nog een vraag: waarmee en hoe kun je het beste poetsen?

Groetjes,
Paul

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Terugmelding via massadectectie
« Reactie #3 Gepost op: 20 juni 2021, 16:27:57 »
Beste Paul,

Zoals vaak in "modelspoorland" zijn de meningen verdeeld, maar wasbenzine werkt volgens mij het beste, en ik doe de slepers met een "smerende" contactvloeistof uit een spuitbus.

Die van Rosoft kosten geloof ik 25 Euro per stuk, inclusief de ingebouwde diodetruuk, https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Diode-truc_voor_betere_Rail-Massa

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Paul

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 7
Re: Terugmelding via massadectectie
« Reactie #4 Gepost op: 20 juni 2021, 16:51:37 »
Hoi Anne W,
Die diodetruc is inderdaad een simpele maar doeltreffende oplossing. Bedankt voor de tips!

Groetjes,
Paul

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Terugmelding via massadectectie
« Reactie #5 Gepost op: 20 juni 2021, 22:24:58 »
Zoals vaak in "modelspoorland" zijn de meningen verdeeld, maar wasbenzine werkt volgens mij het beste, en ik doe de slepers met een "smerende" contactvloeistof uit een spuitbus.
Ik gebruik met veel tevredenheid ATF (Automatic Transmisson Fuid)
https://www.youtube.com/watch?v=bmOPOcxXPjE

grt Piet.