In het draadje
http://www.modelspoorh0.nl/forum/index.php?topic=373.25, is een discussie ontstaan over de zgn "diode trucs" bij een S88 terugmeldsysteem gebaseerd op massa detectie met 3 rail, zie het topic.
De massa detectie is gebaseerd op een stuk railstaaf wat ge?soleerd is van de digitale massa railstaven, dit stuk railstaaf is verbonden met een uitgang van een terugmeldeenheid, deze eenheid zet (bij normale melders) een spanning van 5 volt op dat stuk railstaaf.
Als er geen trein is dan meet de eenheid dus 5 volt, is er wel een trein dan wordt de ge?soleerde railsstaaf verbonden met de digitale massa (de tegenoverliggende railstaaf) en is de spanning 0 volt, dat meet de eenheid en zet de conclusie op de S88 bus.
Nadeel van dit systeem is dat ter plekke van de ge?soleerde railstaaf er maar ??n railstaaf beschikbaar is voor de digitale massa, als een lok dan per ongeluk geen contact heeft met die ene massarailstaaf staat hij stil.
Om te kijken of we toch nog een beetje extra massacontact kunnen maken, bekijken we de digitale stroom, die bestaat uit een positieve component, van middencontacten naar de massa railstaaf, en uit een negatieve component, van de massa railstaaf naar de middencontacten.
Met de positieve component kunnen we, op het eerste gezicht, niets omdat dat ook de stromingsrichting is van het S88 meldsysteem, met de negatieve component kunnen we wel wat: we maken een verbinding
in ??n richting tussen de massa railstaaf en de meldrailstaaf, zodat de digitale stroom wel kan lopen van de massa railstaaf via de meldrailstaaf naar de lok en vandaar naar de middenleider.
De motor krijgt daardoor een beetje stroom, draait iets, de lok beweegt wat en het normale massa kontakt wordt weer hersteld.
Die verbinding in ??n richting is dus een diode, een "klep" die slechts stroom doorlaat in ??n richting, van massa railstaaf naar meldrailstaaf.
Op zich is deze truc voldoende, maar ook met de positieve digitale component kun je wat, als je de bovengenoemde diode vervangt door een zenerdiode van 5,6 volt, dan verspert die "klep"
in de sperrichting alle spanningen onder de 5,6 volt, dus ook de 5 volt van het S88 systeem, alle spanningen boven de 5,6 volt worden wel door gelaten, dus krijgt de lok nog wat meer stroom.
Daarnaast worden er wel eens diodes geplaatst in de draad tussen de uitgangen van de meldeenheden en de meldrailstaaf, deze zijn puur bedoeld om de meldeenheid te beschermen tegen positieve spanningspieken die uit de meldrailstaaf komen, die diode zorgt er voor dat er alleen maar stroom kan gaan lopen de meldeenheid
uit en niet de meldeenheid
in, of het zin heeft moet je zelf ontdekken, als je veel spookmeldingen hebt dan kun je het eens proberen om te zien of die spookmeldingen minder worden.
Groet, Anne W