Auteur Topic: Diode Trucs S88 Terugmeldsystemen  (gelezen 7703 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Online Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Diode Trucs S88 Terugmeldsystemen
« Gepost op: 6 juni 2011, 12:04:38 »
In het draadje http://www.modelspoorh0.nl/forum/index.php?topic=373.25, is een discussie ontstaan over de zgn "diode trucs" bij een S88 terugmeldsysteem gebaseerd op massa detectie met 3 rail, zie het topic.

De massa detectie is gebaseerd op een stuk railstaaf wat ge?soleerd is van de digitale massa railstaven, dit stuk railstaaf is verbonden met een uitgang van een terugmeldeenheid, deze eenheid zet (bij normale melders) een spanning van 5 volt op dat stuk railstaaf.

Als er geen trein is dan meet de eenheid dus 5 volt, is er wel een trein dan wordt de ge?soleerde railsstaaf verbonden met de digitale massa (de tegenoverliggende railstaaf) en is de spanning 0 volt, dat meet de eenheid en zet de conclusie op de S88 bus.

Nadeel van dit systeem is dat ter plekke van de ge?soleerde railstaaf er maar ??n railstaaf beschikbaar is voor de digitale massa, als een lok dan per ongeluk geen contact heeft met die ene massarailstaaf staat hij stil.

Om te kijken of we toch nog een beetje extra massacontact kunnen maken, bekijken we de digitale stroom, die bestaat uit een positieve component, van middencontacten naar de massa railstaaf, en uit een negatieve component, van de massa railstaaf naar de middencontacten.

Met de positieve component kunnen we, op het eerste gezicht, niets omdat dat ook de stromingsrichting is van het S88 meldsysteem, met de negatieve component kunnen we wel wat: we maken een verbinding in ??n richting tussen de massa railstaaf en de meldrailstaaf, zodat de digitale stroom wel kan lopen van de massa railstaaf via de meldrailstaaf naar de lok en vandaar naar de middenleider.

De motor krijgt daardoor een beetje stroom, draait iets, de lok beweegt wat en het normale massa kontakt wordt weer hersteld.

Die verbinding in ??n richting is dus een diode, een "klep" die slechts stroom doorlaat in ??n richting, van massa railstaaf naar meldrailstaaf.

Op zich is deze truc voldoende, maar ook met de positieve digitale component kun je wat, als je de bovengenoemde diode vervangt door een zenerdiode van 5,6 volt, dan verspert die "klep" in de sperrichting alle spanningen onder de 5,6 volt, dus ook de 5 volt van het S88 systeem, alle spanningen boven de 5,6 volt worden wel door gelaten, dus krijgt de lok nog wat meer stroom.

Daarnaast worden er wel eens diodes geplaatst in de draad tussen de uitgangen van de meldeenheden en de meldrailstaaf, deze zijn puur bedoeld om de meldeenheid te beschermen tegen positieve spanningspieken die uit de meldrailstaaf komen, die diode zorgt er voor dat er alleen maar stroom kan gaan lopen de meldeenheid uit en niet de meldeenheid in, of het zin heeft moet je zelf ontdekken, als je veel spookmeldingen hebt dan kun je het eens proberen om te zien of die spookmeldingen minder worden.

Groet, Anne W

Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Riny

  • Gast
Re:Diode Trucs S88 Terugmeldsystemen
« Reactie #1 Gepost op: 6 juni 2011, 12:39:38 »
Hier heb ik niets meer aan toe te voegen.
Alles is goed en duidelijk uitgelegd.

Piet

  • Gast
Re:Diode Trucs S88 Terugmeldsystemen
« Reactie #2 Gepost op: 6 juni 2011, 13:12:47 »
Mannen ik vind het een mooi verhaal, maar het blijft symptoom bestrijding.
Het is de bedoeling dat je er voor zorgt dat je rijdt met goed onderhoude locs.
Die over beide wielkanten contact maken en als dat niet zo is dan moet je de stroomvoorziening reinigen, vind ik hoor!
Maar kennelijk zijn jullie hier een andere menig toegedaan.
Nog even ter verduidelijking de meldcontacten van de S88's zijn geen uitgangen maar ingangen!

grt P.

Online Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Diode Trucs S88 Terugmeldsystemen
« Reactie #3 Gepost op: 6 juni 2011, 14:24:07 »
Beste Piet,

Niets in het leven is perfect en zeker niet in het modelspoorleven, ??n van de voordelen van 3-Rail is juist dat we twee massa railstaven hebben, nu nemen we er ??n terug voor een simpele terugmeldmethode, dus is het logisch dat we daar ook de nadelen van ondervinden, dat lossen we weer op met de diode truc.

Uitgangen-ingangen: er loopt alleen maar stroom de terugmelder uit, vandaar mijn stelling dat het uitgangen zijn, maar je kunt het ook anders benaderen natuurlijk.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Piet

  • Gast
Re:Diode Trucs S88 Terugmeldsystemen
« Reactie #4 Gepost op: 6 juni 2011, 15:36:46 »
Niets in het leven is perfect en zeker niet in het modelspoorleven, ??n van de voordelen van 3-Rail is juist dat we twee massa railstaven hebben, nu nemen we er ??n terug voor een simpele terugmeldmethode, dus is het logisch dat we daar ook de nadelen van ondervinden, dat lossen we weer op met de diode truc.
Toch blijft het in essentie verkeerd, Anne.
??n massa rail en een middenrail moet voldoende zijn voor een betrouwbare stroomvoorziening.
Is dat niet het geval dan moet je de oorzaak wegnemen en niet op die manier het symptoom bestrijden.
Uitgangen-ingangen: er loopt alleen maar stroom de terugmelder uit, vandaar mijn stelling dat het uitgangen zijn, maar je kunt het ook anders benaderen natuurlijk.
Ja zo lust ik er ook nog wel een.
De achterliggende electronica op de S88 reageert op een niveau verandering op het meld contact.
Dus is het een signaal ingang en het resultaat van deze niveau verandering is terug te vinden op de S88 bus.
Dat is dan de uitgang.
Een gebeurtenis aan de ingan heeft een gevolg aan de uitgang.

De gehele electronicawereld hangt aan elkaar van afspraken en conventies, dus daar moet je je dan ook wel aan houden.

grt P.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Diode Trucs S88 Terugmeldsystemen
« Reactie #5 Gepost op: 6 juni 2011, 15:39:06 »
Hallo Anne W en Riny,

Zijn de nadelen van het inleveren van een massarailstaaf dan zo groot dat er op elke terugmeldcontact een diode geplaats moet worden?
Wanneer is het wel perse noodzakelijk en wanneer niet?
Ik heb ook nog geen antwoord gelezen op de stelling van Piet dat, als je met goed onderhouden locs rijdt, het plaatsen van dioden niet nodig is.
Als ik dit draadje zo lees, krijg ik het gevoel dat er soms heel moeilijke constructies wordt bedacht voor iets dat misschien ooit wel eens kan voorkomen.
Kijk, als het noodzakelijk is moet dat gedaan worden. Ik heb 60 terugmeldcontacten, dus dan zal ik 60 dioden plaatsen.
Maar als het niet perse noodzakelijk is, en dat proef ik een beetje uit dit draadje, dan kan ik mijn tijd wel beter aan andere dingen aan mijn baan besteden dan aan het plaatsen van dioden  :D.

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Riny

  • Gast
Re:Diode Trucs S88 Terugmeldsystemen
« Reactie #6 Gepost op: 6 juni 2011, 16:08:42 »
Zijn de nadelen van het inleveren van een massarailstaaf dan zo groot dat er op elke terugmeldcontact een diode geplaatst moet worden?

Nee hoor Roel,

Doorgaans is dat niet echt (meer) nodig.
Destijds heb ik het toegepast toen ik nog met Koploper en de IB IR werkte.
Nu zijn in de vele updates van Koploper dat soort hiaten wel weggehaald en in de loop der tijd is de IB vervangen voor de Tams MC, Koploper is vervangen door WinDigi-Pet.
Met de daarop volgende baan die ik gebouwd heb met de laatst genoemde hard en software had ik deze oplossing niet meer nodig.

Wanneer is het wel perse noodzakelijk en wanneer niet?

Is moeilijk aan te geven en kan dus van diverse factoren afhangen.
Wanneer alles werkt zoals het hoort zou ik er geen kostbare tijd insteken.
Mocht na de samenstelling van een baan het toch nodig blijken te zijn om deze toepassing toe te passen zijn de printjes vlug genoeg samengesteld en kunnen vervolgens ten aller tijden tussen de S88 modules en de stekkertjes geplaatst worden.

Ik zou er maar niet wakker over gaan liggen.

P.s. Deze oplossing is per toeval in de discussie gekomen.



Online Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Diode Trucs S88 Terugmeldsystemen
« Reactie #7 Gepost op: 6 juni 2011, 18:28:46 »
Beste Piet,

Natuurlijk proberen we het het op de beste manier te doen, daarom heb ik de voorloop as van mijn M?rklin BR85 ook maar voorzien van een massa aansluiting, maar als ik een probleem voor kan zijn, dan bewandel ik alle wegen.

Wij zijn allemaal elektronika "beten" en gebruiken de elektronika als hulpmiddel, dat geeft mij de vrijheid dingen te benoemen zoals ik die wil benoemen, dat geldt ook voor jou natuurlijk.

Beste Roel,

Het stilvallen van een lok op een melder komt het meeste voor als de lok op (bijna) kruipsnelheid rijdt

Als bij jou de loks niet stilvallen op de melders dan heb je gewerkt volgens de normen van Piet en zijn de diodes niet nodig

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"