Auteur Topic: Lotschhardbahn  (gelezen 8934 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Lotschhardbahn

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 30
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Lotschhardbahn
« Gepost op: 12 maart 2021, 20:22:44 »
Hallo Allen - Zoals al aangegeven in het voorstel topic ben ik bezig met de bouw van de Lotschhardbahn (een samentrekking van Lotschberg en Gotthard). Een redelijk grote gelijkstroom-digitale baan. Thema is Zwitserland met een vleugje Italiaans (een nog te verschijnen Italiaans grensstation). Moet nog even uitzoeken hoe ik foto's oplaad. Maar hierbij wat video links van mijn baan in aanbouw. Groet, Marc








Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Lotschhardbahn
« Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2021, 21:01:50 »
Ik zie dat je al een aardig eind op weg bent en ik denk dat foto’s posten ook wel gaat lukken.
Begrijp me niet verkeerd en ik bedoel het ook niet onaardig, maar heb je nog plannen met je schrootjes achterwand?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: Lotschhardbahn

Offline Lotschhardbahn

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 30
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re: Lotschhardbahn
« Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2021, 21:07:55 »
Hi Wim - Ja die schrootjes gaan verdwijnen...deels achter het landschap en deels met fotoachtergronden (1 daarvan heb ik al in huis).

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Lotschhardbahn
« Reactie #3 Gepost op: 12 maart 2021, 21:15:15 »
Gelukkig! Goede keuze.
Het had natuurlijk ook best gekund dat voordat je met je gigantische treinen-bouwwerk begon je bij jezelf dacht: “Laat ik eens een mooie Zwitsers-houten achtergrond in elkaar timmeren.”  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Lotschhardbahn

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 30
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re: Lotschhardbahn
« Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2021, 21:31:41 »
Hier bij de link naar alle foto's van de baan tot nu toe.

https://myalbum.com/album/vXQh4mr7Unqc

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Lotschhardbahn
« Reactie #5 Gepost op: 12 maart 2021, 21:47:32 »
Wow! Mooie ruimte en je bent al een tijdje bezig zie ik!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Lotschhardbahn
« Reactie #6 Gepost op: 12 maart 2021, 23:19:11 »
Dat is een project van formaat, Marc.
Die onderbouw ziet er in ieder geval netjes en solide uit.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Lotschhardbahn
« Reactie #7 Gepost op: 13 maart 2021, 01:45:11 »
Mooie ruimte waar je jezelf goed kunt uitleven, Marc.
Ben benieuwd naar het vervolg.

grt Piet.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Lotschhardbahn
« Reactie #8 Gepost op: 13 maart 2021, 20:15:08 »
Wauw ... dit is wel een heel imposante baan Marc. Prachtig werk man! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Lotschhardbahn

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 30
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re: Lotschhardbahn
« Reactie #9 Gepost op: 13 maart 2021, 20:20:25 »
Dank voor alle leuke reacties.Ik zal snel meer plaatsen.

Offline Lotschhardbahn

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 30
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re: Lotschhardbahn
« Reactie #10 Gepost op: 13 maart 2021, 21:30:15 »

Offline Lotschhardbahn

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 30
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re: Lotschhardbahn
« Reactie #11 Gepost op: 13 maart 2021, 21:34:48 »
Ben nu bezig om mijn Italiaanse schaduwstation te bouwen. Dat ligt onder het nog te realiseren station van Hohtenn en boen de twee Zwitserse schdaduwstations die het zuidelijke schaduw station van de Lotschhhard baan vormen.

De foto in de hiervoorgaande post hoort daar ook bij. Ik moest even testen of het plaatsen van de foto's werkte.

Offline koosjong

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 71
  • Geslacht: Man
  • Je bent nooit te oud om digitaal te ontdekken!
Re: Lotschhardbahn
« Reactie #12 Gepost op: 13 maart 2021, 22:36:10 »
Beste Marc,

Ben erg onder de indruk van de grootte van je baan-project!! :) :)
Heb net de foto's en fimpjes zitten bekijken en zie diverse soorten lok's & rails (Fleischmann/Roco?) en ben benieuwd naar de digitale apparatuur, die je gebruikt. Natuurlijk ook welke software?
Gebruik je een tekenprogramma voor je baan ontwerp?
Zie op de foto's van alles voorbij komen.

Succes en groetjes,
Koos
Koos kan helpen met: 2 rail analoog én digitaal, Koploper software besturing, Digikeijs hardware, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁

Offline Lotschhardbahn

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 30
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re: Lotschhardbahn
« Reactie #13 Gepost op: 14 maart 2021, 19:13:05 »
Hi Koos - Dank voor je reactie.

Ik rij inderdaad (als het allemaal rijdt) digitaal. Ik gebruik de volgende componenten:
- Centrale - ESU ECoS
- Decoders - LDT hoofdzakelijk (ESU voor de servo motoren)
- Software - RailWare

Ik gebruik Fleischmann Profi in de twee grote schaduwstation (blijft minder rommel tussen liggen en defecte wisselaandrijvingen zijn makkelijker te vervangen) en roco-line (zonder ballast) voor de rest van de baan. Het overgrote deel van de zichtbare wissels zijn slanke 10 graden wissel/engelse wissels en in bogen R 9/10 wissels. De minimale boogstraal voor de zichtbare delen is R10. De spiralen zijn R5 (binnen) en R6 (buiten). Ik heb nu ruim 95 wissels verwerkt in de baan (allen in het Zwitserse deel) en er komen er nog zo'n 11 bij in het Zwitserse deel. In totaal ligt er nu bijna 1000m rails.

Rijden materieel:
- 95 Zwitserse Loks/treinstellen (64 SBB [Roco en enige Liliput, Trix], 24 BLS [meeste roco, Re 4/4 Rivarossi en een Brawa Te 2/3, 2 SOB, 2 Sersa [Brawa], 2 Crossrail en 1 ELB)
- 20 Italiaanse Loks/treinstellen, 19 FS en 1 Trenord (Roco, Lima [ETR 610 2 stuks], ACME & ViTrains)
- 22 Overige loks/treinstellen zoals DB Vectrons (2 stuks), DB Br 185 (2 stuks), DB BR103, DB Br 218 railreiningsloks van Fleischmann (2 stuks), wat SNCF waaronder de RTG T2000 van EPM en de NS DE TEE.

Verder 200+ personenrijtuigen en 300+ goederenwagens.

Het loopt allemaal een beetje uit de hand maar dat heb je met een hobby vrees ik.

Groet,
Marc

Offline koosjong

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 71
  • Geslacht: Man
  • Je bent nooit te oud om digitaal te ontdekken!
Re: Lotschhardbahn
« Reactie #14 Gepost op: 14 maart 2021, 21:56:03 »
Hi Marc,
Heel veel dank voor de uitgebreide info.
Het is echt heel veel en nog zoveel te doen.
Het is ook een waanzinnige ruimte, die je ervoor hebt!

Wat is je planning? Ik neem aan dat je genoeg tijd (en budget) ervoor hebt?
Doe je het helemaal alleen?
Nu hebben we het alleen over de treinen, maar de scenery is ook een levenswerk?!?

NB> waarmee heb je de baan ontworpen? WinTrack of zoiets?
Heb je een principe schets hiervan?

Ben gewoon nieuwsgierig.
Met name naar de (digitale) techniek.
De laatste tijd zie ik op dit forum prachtige scenery en trein ombouw, maar daar ligt mijn interesse niet.

Heb zelf een baan met 21 wissels en 21 seinen van meer dan 30 m rails gepropt op een plank van 2,30 bij 1,20 m, rijdend op Digikeijs equipment en Koploper software.
Kan al mijn 9 treinen door elkaar laten rijden.
Als er interesse voor is dan wil ik hierover best wel een lijntje openen.

Groetjes en veel succes,
Koos


Koos kan helpen met: 2 rail analoog én digitaal, Koploper software besturing, Digikeijs hardware, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁

Offline Lotschhardbahn

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 30
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re: Lotschhardbahn
« Reactie #15 Gepost op: 16 maart 2021, 19:19:19 »
Hierbij het oorspronkelijke baanplan. Tijdens de bouw is (en wordt) er (behoorlijk) van afgeweken.

Offline Lotschhardbahn

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 30
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re: Lotschhardbahn
« Reactie #16 Gepost op: 16 maart 2021, 20:05:54 »
Hi Koos,

Mijn planning...tja...ik hoop dat ik voor de zomer alle rails van het Zwitserse deel heb liggen en de trein kan rijden. Dan heb ik ook alle wissels en bijbehorende decoders aangesloten. In het najaar wil ik dan alles digitaal (terugmelders met name) voor elkaar hebben en beginnen met de eerste aankleding van de baan. Ik doe inderdaad alles zelf.

Ik gebruik Railmodeller Pro voor het ontwerp. Ik ben een Apple MAC gebruiker en dit is één van de weinige pakketten die op een MAC draait.

Ik moet zelf nog het een en ander ontdekken op het gebied van digitaliseren dus een draadje met informatie en voorbeelden is altijd welkom.

Groet,
Marc

Offline koosjong

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 71
  • Geslacht: Man
  • Je bent nooit te oud om digitaal te ontdekken!
Re: Lotschhardbahn
« Reactie #17 Gepost op: 17 maart 2021, 21:42:42 »
Beste Marc,

Heel erg bedankt voor alle info over je project!  :)

Ik zal binnenkort een lijntje openen over mijn 'ontdekkingsreis door de digitale wereld'.
Oftewel 'hoe kom je als net gepensioneerde door de corona crisis!' :D :D
Wellicht geeft dit wat nuttige info voor gelijkgezinden.
Heb net voor mijn verjaardag wat nieuwe hardware gekregen en ga dit deze week inbouwen en testen.
Als voorproefje een AnyRail schema van wat het gaat worden.

Groetjes en hou ons op de hoogte van je vorderingen.

Koos
Koos kan helpen met: 2 rail analoog én digitaal, Koploper software besturing, Digikeijs hardware, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁

Offline Lotschhardbahn

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 30
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re: Lotschhardbahn
« Reactie #18 Gepost op: 21 maart 2021, 19:37:08 »
Goedenavond allen,

Dit weekend weer een stukje verder gekomen. Bezig met de bouw van de zuidhelling van de Lotschhard bahn. Er komen drie niveau's. Het hoogste niveau bevat de Bietschtal brug, het middelste niveau is het stationnetje van Hohtenn en het onderste niveau heet een stukje met een gescheiden rijbaan waarbij één deel door een kort tunneltje zal gaan en het andere deel om de rotspartij heen. Uiteraard moet al dit moois nog gerealiseerd worden. Dit weekend is een deel van de rails van het onderste niveau gelegd en een stukje van Hohtenn (westelijke inrij wissels). Groet, Marc








Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Lotschhardbahn
« Reactie #19 Gepost op: 22 maart 2021, 12:31:00 »
Nou .. nou ..Marc wat een imposant geheel man. Geweldig. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Lotschhardbahn
« Reactie #20 Gepost op: 22 maart 2021, 12:38:10 »
Poeh... je hebt het groots aangepakt, daar zit nog wel behoorlijk wat werk in.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline koosjong

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 71
  • Geslacht: Man
  • Je bent nooit te oud om digitaal te ontdekken!
Re: Lotschhardbahn
« Reactie #21 Gepost op: 23 maart 2021, 10:17:08 »
Hi Marc,
Wat een ruimte én uitdaging! Indrukwekkend.
Ben benieuwd wat voor ruimte dit is?
Een apart gebouw, schuur, garage, je huis..?
Groetjes en nog een keer succes ermee
Koos
Koos kan helpen met: 2 rail analoog én digitaal, Koploper software besturing, Digikeijs hardware, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁

Offline Lotschhardbahn

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 30
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re: Lotschhardbahn
« Reactie #22 Gepost op: 23 maart 2021, 19:55:39 »
Hi Koos - Er is een grote kelder onder ons hele huis. De baan bevind zich in een deel van de kelder.
The following users thanked this post: koosjong

Offline Lotschhardbahn

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 30
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re: Lotschhardbahn
« Reactie #23 Gepost op: 27 maart 2021, 21:49:26 »
Hallo allen - Even weer een kleine update. Vandaag de 'fundering' voor de laatste te bouwen spiraal geplaatst. Op de 'fundering komt eerst het retourspoor voor het Italiaanse schaduw station (4 sporen en twee kopsporen). Daar boven op komt de spiraal die het onderste deel van de zuidelijke helling met Hohtenn gaat verbinden. Groet, Marc


The following users thanked this post: koosjong

Offline Lotschhardbahn

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 30
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re: Lotschhardbahn
« Reactie #24 Gepost op: 8 april 2021, 13:20:11 »
Nieuwe video, Noord helling, Blausee, Goschenen en de Bietschtalbrug op de Lotschhardbahn.