Auteur Topic: Loc van digitaal naar analoog ombouwen  (gelezen 1911 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Online Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Loc van digitaal naar analoog ombouwen
« Gepost op: 7 maart 2021, 17:02:34 »
Ben je nou helemaal?  :o

Jawel. Deze BR71.3 van Gützold was door de vorige eigenaar digitaal gemaakt





Nu reed deze loc prima op mijn pulsbreedte besturing, alleen reageerde hij iets laat op het ompolen van de stroom. Dus de decoder gaat er uit. Daarna heb ik de bedrading weer hersteld, zodat motor en (LED) verlichting weer goed analoog werkt....

En dan is er ruimte voor mijn eigen "analoge" geluidsmodule


^de speaker is tijdelijk een te groot exemplaar: nieuwe, kleine, luidsprekertjes zijn ondertussen weer onderweg uit China.


Overigens was er nog wel meer te friemelen, voordat de loc weer goed reed. Hij heeft een, laten we zeggen, interessante aandrijving: de motor drijft via een snaar en wormwielen de voor- en naloop assen aan. De drijfwielen lopen niet aangedreven mee.



Dat levert een mooi langzaam lopende, en soepel aanlopende loc op. Maar de stroomafnemers van de los lopende drijfwielen moeten wel goed worden afgesteld om de stroom van de rails goed af te nemen terwijl ze wel soepel blijven draaien. Maar dat is ondertussen gelukt.

Overigens vind ik de geschiedenis van deze Saksische loc ook wel interessant. Het type is afgeleid van een snelle Beierse loc met eveneens twee dicht op elkaar staande drijfwielen en aan weerszijden een zijdelings verschuifbare loop as. De opzet maakte dat de loc op hoge snelheid erg slingerde en zelfs kon ontsporen.
Even goed zijn er bijna 100 exemplaren gebouwd, omdat de topsnelheid minder belangrijk was dan de optrek snelheid op de Saksische trajecten met veel stations en haltes kort op elkaar. Een vroege Sprinter, zou je dus kunnen zeggen.

Hoe dan ook, ik vind het wel een bijzondere verschijning.




En oh ja, ik heb natuurlijk een decoder over. Ik denk dat het een NEM decoder is voor N. Niet geschikt om een zware H0 motor mee aan te sturen, maar een klein motortje in een h0 loc kan wel, zo blijkt.




De decoder is voor de liefhebber. Bij interesse: stuur even een PB.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Loc van digitaal naar analoog ombouwen
« Reactie #1 Gepost op: 7 maart 2021, 17:48:10 »

^de speaker is tijdelijk een te groot exemplaar: nieuwe, kleine, luidsprekertjes zijn ondertussen weer onderweg uit China.
Misschien een ietwat rare gedachtegang maar zitten er in ongebruikte telefoons ook geen kleine(re) speakers?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Online Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Loc van digitaal naar analoog ombouwen
« Reactie #2 Gepost op: 8 maart 2021, 20:56:42 »
Hoi Wim,
Vast wel, maar het is vrij lastig om de speakertjes werkend uit de telefoons te krijgen, denk ik. Als ze al niet geïntegreerd zijn in de print of frame van de telefoon.
En... Ik heb er ondertussen al 32 gebruikt (kwam ik tot mijn schrik achter), en met 1 telefoon per 6 a 7 jaar (zo lang doe ik met een mobiel) is dat een project voor meerdere eeuwen :)
Voor 30 cent/stuk kun je er ook nog wel eens eentje slopen (dat heb ik ook gedaan: contacten afgebroken, doorgefikt met een te hoge stroom en nog zo wat).

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline NS1220

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 45
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Loc van digitaal naar analoog ombouwen
« Reactie #3 Gepost op: 8 maart 2021, 21:20:24 »
Citaat
En dan is er ruimte voor mijn eigen "analoge" geluidsmodule
Ah; je hebt je eigen systeem!
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
Ik wil nog wel een keer iets in LGBschaal of 1:32 doen.