Auteur Topic: Welke Koppeling in HO  (gelezen 2811 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline lukeskysailor

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 10
Welke Koppeling in HO
« Gepost op: 19 februari 2021, 19:58:51 »
Ik ben bezig met het bouwen van een inglenook sidings rangeer spel voor mijn vader. De gebruikte schaal is HO en het materiaal van Rocco. Als rollend materiaal is er gekozen voor 8 verschillende 2 assige goederen wagons en een 3 assige Lok (V36). Er is gekozen voor 1 ontkoppelspoor in het korte stuk van de "doorgaande lijn". De bedoeling is dus dat er daar voor ontkoppeld wordt en dan terug geduwd wordt op een van de rangeer sporen. Is dit haalbaar met elke koppeling of dien ik voor een specifiek type te gaan? Alle wagons en de lok hebben verwisselbare koppelingen.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Welke Koppeling in HO
« Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2021, 09:37:33 »
Hoi Luc,

Ik denk dat je voor het opdrukken koppelingen met voorontkoppeling nodig hebt. Dit zijn koppelingen die los blijven zolang je duwt na het ontkoppelen. Fleischmann profi koppelingen hebben deze mogelijkheid en ik meen dat Roco kortkoppelingen het ook kunnen. Misschien zijn er nog meer typen, maar deze ken ik.

Ik heb ervaring met de profi koppelingen, ook met voorontkoppelen. Mijn ervaring is dat het redelijk werkt, maar zeker niet feilloos is. Als de wagon even wat wegloopt (rails niet helemaal vlak, of de loc hapert) dan kan de wagon weer koppelen. Sommige koppelingen of combinaties 'willen' niet zo goed samen en dan wordt het ontkoppelen ook opgeheven.
Natuurlijk kost koppelen ook nog enige moeite, en vaak kun je ook voorzichtig opduwen met geheel ontkoppelde wagons zonder dat deze vast gaan zitten.
Dit voorzichtig opduwen kan, denk ik, ook met beugelkoppelingen, omdat deze ook wat kracht nodig hebben om te koppelen. De haakkoppelingen (die oude van Fleischmann) koppelen daarentegen heel licht en opdrukken zonder te koppelen lukt niet.

Er is nog iets waar je aan moet denken met de één ontkoppelaar aanpak: als je wagons op een spoor achter wil laten bij het rangeren/puzzelen, moet je ze nu eerst naar de ontkoppelaar meenemen en dan weer op hetzelfde spoor terugduwen.
Dit, en de (voor)ontkoppel perikelen, hebben voor mij de doorslag gegeven ontkoppelaars op elk doodlopend spoor in te bouwen op de rangeerpuzzel.

Misschien heb je nog wat koppelingen liggen en kun je met een setje een en ander proberen....

Oh ja nog iets: het rangeren wordt wat makkelijker als de wagons een beetje gewicht hebben, zowel het koppelen als ontkoppelen wordt dan meer betrouwbaar.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline lukeskysailor

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 10
Re: Welke Koppeling in HO
« Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2021, 22:06:30 »
Dag Rob,

Bedankt voor de info. Ik heb de klassieke beugel koppelingen en ook enkel wagons met de profi koppeling. Enkel lukt het mij niet om te koppelen met de V36 van LENZ. De koppelings pin zit lager dan de beugels op de wagons en de lok zelf heeft geen beugel. Ik weet niet of ik in de lok een profi koppeling kan monteren.

Groeten, Luc

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Welke Koppeling in HO
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2021, 10:16:37 »
Dag Luc,
Als je zoekt op “Fleischmann Profi koppelingen” dan vind je een behoorlijke variatie aan mogelijkheden. Niet alleen koppelingen met een NEM-schacht maar ook variaties die op het oudere materieel past en in hoogte verstelbaar is.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Welke Koppeling in HO
« Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2021, 15:25:34 »
Er is, zoals Wim aangeeft, vaak wel iets te vinden of te verzinnen. Misschien dat je voor de Lenz lok zelf wat in elkaar kunt/moet knutselen.
Op mijn baan/materieel gebruik ik uitsluitend Profikoppelingen, zodat alles met alles kan koppelen. Dat is een beslissing van 25 jaar geleden, waar ik nu ook min of meer aan vast zit.  :-X
Daardoor heb ik bijvoorbeeld aardig wat zitten fabrieken aan oude koppelingen van Trix, Roco, Rivarossi, Piko en Lima om die te verbouwen tot Profikoppelingen of, omgekeerd,  Profikoppelingen (steek, sleuf) aan te passen, zodat die op 'vreemd' materieel passen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline lukeskysailor

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 10
Re: Welke Koppeling in HO
« Reactie #5 Gepost op: 1 maart 2021, 08:10:31 »
Ondertussen heb ik alle koppelingen veranderd naar de profikoppelingen. De Lok is vervangen door een stoomrangeerder, Fleischman 040T GTL 2560. Bij de Lenz kan de koppeling niet vervangen worden daar die een gestuurde ontkoppeling ingebouwd heeft. De testen met de nieuwe lok en koppelingen zijn geslaagd.

Iederren bedankt voor de info.

Luc

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Welke Koppeling in HO
« Reactie #6 Gepost op: 1 maart 2021, 15:19:45 »
Hoi Luc,

Mooi dat de koppeling perikelen zijn opgelost.
Nu ben ik wel benieuwd naar (foto's van) de rangeerpuzzel zelf  ;D - Oh, ik zie al een bericht er over.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...