Auteur Topic: Graag feedback op mijn baanplan, 2x2 meter H0  (gelezen 4420 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline GreenOwl

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 8
Graag feedback op mijn baanplan, 2x2 meter H0
« Gepost op: 18 januari 2021, 08:54:11 »
Hallo,
Ik heb een bestaand baanplan voor een baan van 2,4 * 2,4 meter (Fleischmann Profi H0), maar ik heb slechts 2 * 2 meter ter beschikking.
Dus, nu moet ik dat baanplan aanpassen, of een heel nieuw baanplan maken. Maar ik weet heel weinig van modeltreinen af, en ik ben op zoek naar de basisregels van het maken van een baanplan. Zoals bijvoorbeeld;
Maakt het voor de electriciteit uit hoeveel loops er komen te liggen?
Zijn er tips om te zorgen dat je 2 of 3 treinen tegelijk kunt laten rijden zonder aanrijdingen?
De maximale hellingsgraad is 3%, kan deze ook in bochten worden aangehouden?
Ik lees iets over dat R1 bochten niet goed zijn. Ik heb hier vooral 6120 en 6125 bochten. Zijn dit R1 bochten, en zo ja, hoe moet ik deze dan vooral niet gebruiken?
Geen bochten naar rechts direct naar bochten van links en andersom. Helder, zijn er nog meer van zulke regels?
Ik heb het oude baanplan ook bijgevoegd. Ongeveer dat lijkt ook de rails te zijn die ik heb.
Graag hoor of er nog meer regels en tips zijn voor het bouwen van een baanplan. Alvast bedankt!


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Regels bij opstellen baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2021, 12:47:20 »
Hallo.
Ik heb een bestaand baanplan voor een baan van 2,4 * 2,4 meter (Fleischmann Profi H0), maar ik heb slechts 2 * 2 meter ter beschikking.
Stel dat je een baan zou maken van 2 x 2 meter dan kan ik uit je ontwerp niet goed opmaken hoeveel werkbare bewegingsruimte je rondom je baan hebt. Eigenlijk zou je een plattegrond moeten maken van de ruimte waar deze baan zou moeten komen te staan om een compleet beeld te krijgen.
Als bijvoorbeeld deze baan tegen een muur zou komen te staan dan lijkt me 2 meter een te grote afstand om achterin je baan behoorlijk te kunnen werken.

Citaat
Dus, nu moet ik dat baanplan aanpassen, of een heel nieuw baanplan maken. Maar ik weet heel weinig van modeltreinen af, en ik ben op zoek naar de basisregels van het maken van een baanplan. Zoals bijvoorbeeld;
Maakt het voor de electriciteit uit hoeveel loops er komen te liggen?
Ik weet niet precies wat je met “loops” bedoelt, maar ik zag wel al een aantal keerlussen in je baanplan voorkomen die zonder oplossing voor kortsluiting zullen zorgen.

Citaat
Zijn er tips om te zorgen dat je 2 of 3 treinen tegelijk kunt laten rijden zonder aanrijdingen?
Als je analoog gaat rijden, dan zul je bepaalde baanvakken van elkaar moeten isoleren. Op die manier kunnen meerdere treinen -zonder elkaar te hinderen- op de verschillende baanvakken.

Maar voordat ik teveel in details treed lijkt het me handig als je eerst een tekening van de kamer maakt, dan kunnen we verder.
Succes.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: GreenOwl

Offline GreenOwl

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 8
Re: Regels bij opstellen baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2021, 13:26:17 »
Hallo.
Ik heb een bestaand baanplan voor een baan van 2,4 * 2,4 meter (Fleischmann Profi H0), maar ik heb slechts 2 * 2 meter ter beschikking.
Stel dat je een baan zou maken van 2 x 2 meter dan kan ik uit je ontwerp niet goed opmaken hoeveel werkbare bewegingsruimte je rondom je baan hebt. Eigenlijk zou je een plattegrond moeten maken van de ruimte waar deze baan zou moeten komen te staan om een compleet beeld te krijgen.
Als bijvoorbeeld deze baan tegen een muur zou komen te staan dan lijkt me 2 meter een te grote afstand om achterin je baan behoorlijk te kunnen werken.

Citaat
Dus, nu moet ik dat baanplan aanpassen, of een heel nieuw baanplan maken. Maar ik weet heel weinig van modeltreinen af, en ik ben op zoek naar de basisregels van het maken van een baanplan. Zoals bijvoorbeeld;
Maakt het voor de electriciteit uit hoeveel loops er komen te liggen?
Ik weet niet precies wat je met “loops” bedoelt, maar ik zag wel al een aantal keerlussen in je baanplan voorkomen die zonder oplossing voor kortsluiting zullen zorgen.

Citaat
Zijn er tips om te zorgen dat je 2 of 3 treinen tegelijk kunt laten rijden zonder aanrijdingen?
Als je analoog gaat rijden, dan zul je bepaalde baanvakken van elkaar moeten isoleren. Op die manier kunnen meerdere treinen -zonder elkaar te hinderen- op de verschillende baanvakken.

Maar voordat ik teveel in details treed lijkt het me handig als je eerst een tekening van de kamer maakt, dan kunnen we verder.
Succes.

Ik heb deze ruimte beschikbaar:


Ik dacht zelf om in het midden, aangezien treintjes toch meestal rond rijden, een opening te houden waar ik doorheen kan kruipen en waar ik dan overal bij kan.
Een keerlus is een route waarbij treintjes de andere kant op kunnen rijden?
Ik heb dit baanontwerp niet gemaakt, en mijn vader is er helaas niet meer om dingen aan te vragen, maar ik meen me te herinneren dat dit baanplan vroeger ook daadwerkelijk is gelegd en op gereden.
Analoog/digitaal - ik heb zo weinig verstand van dit dat ik niet eens weet of deze baan digitaal of analoog is. Er zit een Fleischmann Lokboss bij, een Marklin transformator 32A en deze wissels en kastjes;


Offline GreenOwl

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 8
Re: Regels bij opstellen baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 18 januari 2021, 19:02:08 »
Hier alvast hoe het niet moet. Ik weet niet hoe ik het voor elkaar heb gekregen, maar ik vind het nog best knap.
Waar je ook begint op deze baan, en welke kant je ook op rijdt, je komt uiteindelijk altijd vast in een loop waar je niet meer uitkomt  ;D


Offline GreenOwl

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 8
Re: Regels bij opstellen baanplan
« Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2021, 20:23:35 »
Oke, ik heb na veel pogingen een baanplan wat ergens op lijkt.

Ik heb dus 2x2 meter beschikbaar, waarbij ik langs twee zijden bij de baan kan, en langs twee zijden niet.
Ik wil een gat maken met makkelijk weg te halen plaat waardoor ik mijn hoofd kan steken om bij de baan te kunnen.
Aan de linkerkant van de baan komt een berg.
Het spoor aan de linkerkant stijgt tot 9cm in de berg, en daalt daarna weer.
Ik wil het liefst 3 treinen tegelijk laten rijden.
Ik ga digitaal rijden.
Qua tijdperk; modern. Qua regio: NL/Duitsland, maar ik zeg geen nee als ik eens een mooie Japanse Shinkansen betaalbaar tegenkom.
Scenery is mijn al bestaande hobby, dus ik wil genoeg ruimte voor bos, water, een meer, een berg, en andere natuur.
Aan de rechterkant denk ik een centraal station en wat stads scenery. Op het rangeerterrein in het midden wat industrie.

Ik weet dat nog niet alles perfect is ontworpen en aansluit, maar voordat ik dat doe, hoor ik graag jullie feedback. Is dit een goed baanplan? Wat kan er nog aan verbeterd worden?

Alvast bedankt!

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Graag feedback op mijn baanplan, 2x2 meter H0
« Reactie #5 Gepost op: 22 januari 2021, 16:08:23 »
Hoi,

Als je een baan in een 8 vorm maakt en de diagonaal gebruikt dan heb je over de diagonaal bijna 3 meter waar je bv je hoofd station kan maken.
Ik denk dat je dan iets minder rails kwijt kan maar wel meer scenery kan maken. Onder je hoofd station kan je dan een schaduw station maken voor het stallen van treinen.
Ik zie nu veel wissels met korte stukjes rails waar je eigenlijk niets mee kan. Probeer te bedenken wat het doel is van de rail. voor opstellen of een depot heb je wat lengte nodig.
een loc met een paar wagons is snel 50-60 cm lang.

Succes!
Groet Mies

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Graag feedback op mijn baanplan, 2x2 meter H0
« Reactie #6 Gepost op: 22 januari 2021, 16:15:37 »
denk er ook aan dat je bij de midden wel bij moet kunnen ,,ontsporen trein,,elektra,huisjes enz
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Graag feedback op mijn baanplan, 2x2 meter H0
« Reactie #7 Gepost op: 22 januari 2021, 18:57:04 »
Hoi Martin,

Als ik het goed heb, was je passie landshap bouwen, en wat minder 'treintjes'. Dan vind ik het wel veel rails op deze oppervlakte.
Verder vind ik het mooier om sporen niet (alleen maar) parallel aan de muren te leggen. Als deze ietwat schuin lopen en/of een beetje kronkelen is het geheel wat minder star en wat meer natuurlijk.

Ik zie dat je drie ovalen hebt gemaakt. Ik denk dat die er zijn om 3 treinen onafhankelijk te laten rijden, zonder ingewikkelde schakelingen? Je zou kunnen kijken of je 2 van de ovalen dicht bij elkaar kan leggen (als hoofdtraject met dubbelspoor) en eentje (voor een deel) verder af als zijlijn.

Maar het begin is er!

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Graag feedback op mijn baanplan, 2x2 meter H0
« Reactie #8 Gepost op: 22 januari 2021, 22:00:18 »
Als ik het goed heb, was je passie landshap bouwen, en wat minder 'treintjes'. Dan vind ik het wel veel rails op deze oppervlakte.
Bouwen is ook veel meer mijn passie dan rijden en als ik dan de afmetingen van het te bebouwen oppervlak bekijk, dan zou ik dat een lastig overbrugbare afstand vinden. En niet alleen om ontspoorde treinen weer op de rails te zetten, maar juist bij het bouwen zou ik er zelf wel wat dichter op willen zitten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GreenOwl

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 8
Re: Graag feedback op mijn baanplan, 2x2 meter H0
« Reactie #9 Gepost op: 28 januari 2021, 10:12:01 »
Hoi,

Als je een baan in een 8 vorm maakt en de diagonaal gebruikt dan heb je over de diagonaal bijna 3 meter waar je bv je hoofd station kan maken.
Ik denk dat je dan iets minder rails kwijt kan maar wel meer scenery kan maken. Onder je hoofd station kan je dan een schaduw station maken voor het stallen van treinen.
Ik zie nu veel wissels met korte stukjes rails waar je eigenlijk niets mee kan. Probeer te bedenken wat het doel is van de rail. voor opstellen of een depot heb je wat lengte nodig.
een loc met een paar wagons is snel 50-60 cm lang.

Succes!

Ik wil het expres simpel houden omdat het mijn eerste baan is, dus alles op dezelfde verdieping, en dan een kleine heuvel waar een spoor iets omhoog ingaat. Dus geen mogelijkheid voor schaduwstations etc. Ik ga wel eens kijken naar een 8 vorm en de korte stukjes rails. Ik vind treinen en wagons ook leuk als ze gewoon niks staan te doen op de baan ergens, dus vandaar stukjes daarvoor.

denk er ook aan dat je bij de midden wel bij moet kunnen ,,ontsporen trein,,elektra,huisjes enz
Yes, ik heb een luikje gemaakt waar ik onder vandaan kan komen


Hoi Martin,

Als ik het goed heb, was je passie landshap bouwen, en wat minder 'treintjes'. Dan vind ik het wel veel rails op deze oppervlakte.
Verder vind ik het mooier om sporen niet (alleen maar) parallel aan de muren te leggen. Als deze ietwat schuin lopen en/of een beetje kronkelen is het geheel wat minder star en wat meer natuurlijk.

Ik zie dat je drie ovalen hebt gemaakt. Ik denk dat die er zijn om 3 treinen onafhankelijk te laten rijden, zonder ingewikkelde schakelingen? Je zou kunnen kijken of je 2 van de ovalen dicht bij elkaar kan leggen (als hoofdtraject met dubbelspoor) en eentje (voor een deel) verder af als zijlijn.

Maar het begin is er!

Rob
Alles wat je zegt klopt zeker. Ik ga naar je feedback kijken  :)

Als ik het goed heb, was je passie landshap bouwen, en wat minder 'treintjes'. Dan vind ik het wel veel rails op deze oppervlakte.
Bouwen is ook veel meer mijn passie dan rijden en als ik dan de afmetingen van het te bebouwen oppervlak bekijk, dan zou ik dat een lastig overbrugbare afstand vinden. En niet alleen om ontspoorde treinen weer op de rails te zetten, maar juist bij het bouwen zou ik er zelf wel wat dichter op willen zitten.
Ik heb de tafel intussen al gebouwd. Zal straks eens een foto maken van het luikje. Dichterbij de actie kan niet  :D

Offline GreenOwl

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 8
Re: Graag feedback op mijn baanplan, 2x2 meter H0
« Reactie #10 Gepost op: 28 januari 2021, 11:07:52 »


Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Graag feedback op mijn baanplan, 2x2 meter H0
« Reactie #11 Gepost op: 28 januari 2021, 15:25:10 »
Mooie basis, Martin.
Dat gaat goed komen!
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...
The following users thanked this post: GreenOwl