Auteur Topic: Andreaskruisjes in N  (gelezen 1310 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Andreaskruisjes in N
« Gepost op: 12 januari 2021, 15:09:49 »
Ik ga zelf proberen 2 andreaskruisjes te maken voor mijn N baantje. Eigenlijk was de bedoeling om per paaltje 2 ledjes te plaatsen maar na een tijdje zoeken vond ik maar twee heel kleine ledjes die geschikt waren voor dit doel. Dus …. Het gaat één knipperlicht per paaltje worden. Ach … waarom ook niet.

Uit een stukje dun (0,3mm) styreen snij ik met een hoop gepiel twee andreaskruisjes uit en met een kleine vijl kan ik ze wel een beetje gelijk krijgen zodat ze voor mij  acceptabel zijn.



Dan zoek ik de rest van de benodigde materialen bij elkaar. Het dunste messing buisje wat ik kon vinden was 1,5 mm dik. Misschien iets aan de dikke kant maar ook hier telt … ik zal het er mee moeten doen. In de buisjes boor ik een gaatje voor de draadjes en ….



….  soldeer daar het min pooltje van het ledje aan. Het draadje van de plus voer ik door het pijpje en de min soldeer ik aan de voet.





Een stukje krimpkous aan de voet en als kapje voor het ledje.



Dan nog een beetje verf hier en daar en de andreaskruisjes zijn klaar.



Het knipperen gebeurd met een printje dat ik denk ik ooit eens uit een stukje speelgoed gesloopt heb.



En de kruisjes kunnen op de baan geplant worden.


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Andreaskruisjes in N
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2021, 18:33:41 »
Buitengewoon knap gemaakt!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Andreaskruisjes in N
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2021, 22:43:19 »
Wat Wim zegt.
En dat voor 5 cent.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Andreaskruisjes in N
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2021, 23:33:10 »
Pfiew. Wat een gepriegel.
Maar goed gelukt, Pierre!
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...