Auteur Topic: Lima en Piko rails te koppelen?  (gelezen 6215 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline hansdevries

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 8
  • Geslacht: Man
  • Toys for big boys
Lima en Piko rails te koppelen?
« Gepost op: 22 december 2020, 23:31:28 »
Beste modelbaan liefhebbers.
Na lange tijd heb ik m'n oude hobby weer opgepakt.
Ik ben aan het verzamelen. De treinstellen die ik verzamel, zijn die in Nederland rijden of gereden hebben.
Ik heb een partij rails van Piko en Lima.
Is er een mogelijkheid deze twee verschillende systemen aan elkaar te koppelen?

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Lima en Piko rails te koppelen?
« Reactie #1 Gepost op: 23 december 2020, 10:12:37 »
Hoi Hans,
Heb je een foto van de betreffende rails? We hebben niet allemaal Lima e/o Piko rails liggen.
Koppelen zou altijd moeten kunnen, maar daar zal wel wat geknutseld moeten worden. Een plaatje van de rails helpt om mee te denken hoe.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...
The following users thanked this post: hansdevries

Offline hansdevries

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 8
  • Geslacht: Man
  • Toys for big boys
Re: Lima en Piko rails te koppelen?
« Reactie #2 Gepost op: 23 december 2020, 12:00:15 »
Hierbij in pdf een foto.
Lastig dat er geen jpg op de site gezet kan worden.

Offline hansdevries

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 8
  • Geslacht: Man
  • Toys for big boys
Re: Lima en Piko rails te koppelen?
« Reactie #3 Gepost op: 23 december 2020, 12:02:08 »
Hoi Hans,
Heb je een foto van de betreffende rails? We hebben niet allemaal Lima e/o Piko rails liggen.
Koppelen zou altijd moeten kunnen, maar daar zal wel wat geknutseld moeten worden. Een plaatje van de rails helpt om mee te denken hoe.

Rob
Hoi Rob,
Ik heb een bijlage toegevoegd.
Alvast bedankt voor het meedenken.
groetjes, Hans

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Lima en Piko rails te koppelen?
« Reactie #4 Gepost op: 23 december 2020, 12:45:43 »
Hierbij in pdf een foto.
Lastig dat er geen jpg op de site gezet kan worden.
Dat kan alleen als je via een fotoserver even een account aanmaakt zoals bijvoorbeeld Flickr of MyAlbum. Daarvandaan kun je dan een linkje naar dit forum kopiëren en die staat dan direct bij je tekst. Op die manier doen we het allemaal en dat werkt prima.
Een nadeel van PDF-bestanden is dat je dan extra moet klikken, downloaden en dan weer vanaf je computer het bestand moet openen. De meeste forumleden vinden dat teveel gedoe en zullen je pdf-bestand ook niet bekijken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Lima en Piko rails te koppelen?
« Reactie #5 Gepost op: 23 december 2020, 13:05:35 »
Hoi Hans,

Ah, ik zie het: een vol profiel rails, met railverbinders (raillassen) om de spoorstaaf heen (links op de foto), koppelen met een hol profiel rails met de railverbinder in de spoorstaaf (rechts op de foto)
Ik denk dat het lastig wordt om iets te verzinnen dat je makkelijk en betrouwbaar steeds weer kunt verbinden en losmaken, maar iets dat meer definitief een verbinding maakt moet wel lukken. Desnoods maak je een paar van die permanent verbonden rails, die je dan als overgangsrails naar believen kunt gebruiken.

Wat ik zou proberen is het volgende:
  • Van de holprofiel rails de uitstekende railverbinder (het staafje) verwijderen. Eruit trekken of gewoon afzagen.
  • De laatste biels van de holprofiel rail zit vast aan de rails (in tegenstelling tot de volprofiel rails). Die verbinding moet weg, zodat de raillas tussen spoorstaaf en biels kan schuiven. Je kunt ook de laatste biels er helemaal afhalen en er later (zonder de lipjes van de rails) er weer onder lijmen.
  • Dan met een extra raillas beide rails aan elkaar koppelen.
Waar je vervolgens op moet letten is de hoogte: zowel de spoorstaaf als de bielzen kunnen verschillende hoogtes hebben. Mogelijk moet je de raillas nog wat buigen en/of bielzen verlagen (aan de onderkant wegvijlen) of verhogen (papier of dun karton er onder).
Ik weet niet of de rails te solderen zijn, maar je kunt overwegen om deze samengestelde/overgangsrail aan elkaar te solderen met wat soldeer op de raillassen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline hansdevries

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 8
  • Geslacht: Man
  • Toys for big boys
Re: Lima en Piko rails te koppelen?
« Reactie #6 Gepost op: 23 december 2020, 20:16:19 »
Hoi Rob.
Dankjewel voor je reactie.
Daar kan ik wel wat mee.
Ik ga knutselen.

Volgens mij zijn andere merken Lima, Jouef, Fleischman. Roco wel uitwisselbaar.
Ik lees wel over de hoogte van de rail die kan verschillen.
Ondertussen verzamel ik veel rails.
Groetjes. Hans

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Lima en Piko rails te koppelen?
« Reactie #7 Gepost op: 23 december 2020, 20:47:42 »
Alles valt altijd te koppelen, een papiertje eronder, een stukje eraf, dat komt altijd wel goed.

Er zijn mensen die lijstjes aanleggen, zoals hier, en die lijstjes zijn altijd incompleet.

Neem Piko-A (volprofiel rails, behalve bij Piko-A wisseltongen oude stijl) wijkt af van holprofielrails Piko
Maar niet in de profielhoogte. En niet in de artikelnummers.

Oude Lima rails is 2,7 mm hoog, nieuwe Lima rails is 2,5 mm hoog net zoals Peco Streamline Code 100 (maar nieuwere Peco series hebben een lager profiel), en Roco 2,5 mm, bijnaam Roco Modelrails is net zo hoog, (maar alle nieuwere Roco Rocoline , Geoline, heeft een lager profiel, net als Lima Nova).

Aangezien je holprofiel Piko hebt (ouder) heb je waarschijnlijk oude Lima rails, dat scheel 0,2  mm in de bovenkant, en dat vang je op met A4-typepapier strookjes onder de bielzen van de holle Piko rails.

Lastiger op te lossen zijn deze verschillen bij wissels, kruisingen e.d.

De Piko-bielsmat is smaller dan die van Lima en Roco (dat blijf je zien), en de spoorstaaf is smaller dan die van Lima en Roco (en daar moet je oog op vallen, want het scheelt hooguit tienden van millimeters).

Ik zou vast houden aan een van beide soorten rails, en dan met als standaard Piko-A (volprofiel, gewoon nieuw en 2ehands te koop) en Roco Modellgleis (nog zelden 2e hands te koop). Aanbod van Lima rails is bijna net zo zeldzaam als aanbod van Roco Modellgleis (2,5 mm).

Uit het zicht kun je het koppelen, in het zicht eenheidsworst. Want die minieme verschillen gaan je op een bepaald moment ergeren.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline hansdevries

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 8
  • Geslacht: Man
  • Toys for big boys
Re: Lima en Piko rails te koppelen?
« Reactie #8 Gepost op: 27 december 2020, 12:54:07 »
Dankjewel voor je reactie Jan.
Dat gaat me zeker helpen.
Inmiddels heb ik flink wat rails via Marktplaats aangeschaft.
Daarbij heb ik de holle aansluitingen van Piko uitgesloten.
Ik heb me vooral op Fleischman gericht.
En ik heb een loc NS 2200 bruin. Ik ben namelijk van plan zoveel mogelijk historisch NS materiaal te verzamelen.
Groetjes. Hans