Auteur Topic: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?  (gelezen 3409 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline treinenwaal

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 30
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
« Gepost op: 29 november 2020, 10:01:39 »
Beste forum leden,

ik weet wel hoe ik zelf van een gewone marklin C rail  een contact rail kan maken, maar kan je dat ook met een K rail ?
en is t ook mogelijk om 3 kleine stukjes K rails te nemen en dan bij de middelste "de blikken A" er aan een kant uit te halen en dan dat stuk als melder te gebruiken ?


Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
« Reactie #1 Gepost op: 29 november 2020, 12:05:00 »
Dat zal zeker kunnen, en er zullen best wel wat ideeën zijn.
Misschien is dit een idee?


Maar altijd eerst z'n idee op een testopstelling uit proberen.
Het idee hier is om een kleine weerstand van zeg 1 Ohm te plaatsen in de rijdraad.
Rijdt er geen trein, dan heb je geen stroom afname en geeft de opamp geen stroom af.
Rijdrt er wel een trein, dan heb je een kleine spanning over de weerstand en geeft de opamp een pulsspanning af.
Deze pulsspanning wordt met een condensator afgevlakt naar een gelijkspanning.

Gr Theo

Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
« Reactie #2 Gepost op: 29 november 2020, 13:23:41 »
Ik heb ook nog even gekeken naar de K-rails:

Beide spoorstaven hebben geen verbinding met elkaar.
Op het eind van de rail zitten 4 lipjes,
- de binnenste zijn verbonden met elkaar en met de 3e rail (rijspanning)
- de beide buitenste lipjes zijn alleen met elkaar verbonden.

Dus ook met de rails kun je wat bouwen.

Gr Theo

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2020, 20:23:45 »
Niets is zo eenvoudig als zelf contactrails maken van k-rail. Twee zaagsnedes in een spoorstaaf, (Fleischmann, Piko, Peco of Roco) isolatieraillasjes er tussen, of een druppel vullende lijm (meestal montagelijm), draadje aan solderen of een 0,6 tot 0,7 mm dik draadje of plaatje klemmen tussen bielsmat en spoorstaaf (met daaraan een draadje), en klaar.

3 kleine stukjes K rails te nemen en dan bij de middelste "de blikken A"
De "blikken A" zit alleen in standaard k-rail wissels (226x). Als je die eruit haalt, en terug vastlijmt met isolerende lijm, dan kun je die gebruiken voor massadetectie.

Bij standaardwissels is het analoog zinvol om ook de binnenliggende spoorstaven op massa aan te sluiten (verbetert het rijgedrag), want die spoorstaven zijn standaard stroomloos (zonder massa). Die spoorstaven kun je (in plaats van de letter "A") ook voor massadetectie gebruiken, en dat is op zich makkelijker (maar met enig risico), want kijk maar eens naar de plaatjes: de letter "A" zit aan twee kanten vast aan de wisseltong scharnieren, en is nog niet zo makkelijk los te krijgen. De letter "A" moet er alleen echt uit als je een standaard wissel ook met 2-rail locs wilt kunnen gebruiken.




Dit in tegenstelling tot slanke wissels (227x); de blikken letter "A" ontbreekt. Daar is ook geen noodzaak toe.
Binnenliggende spoorstaven zijn wel op massa aangesloten. De puko's zijn voldoende hoog om de sleper zonder kortsluitgevaar over de kruisende spoorstaaf te liften.

Dat doet de vraag rijzen waarom standaard wissels dan wél die blikken letter "A" hebben.
Waarschijnlijk vanwege kortsluitgevaar als de sleper zo'n binnenliggende spoorstaaf kruist.
Standaard wissels hebben te weinig hoge puko's om de sleper veilig over zo'n staaf heen te liften.

Je rijdt digitaal dus kortsluitgevaar ligt kritischer dan bij analoog gebruik.
Een centrale slaat af bij kortsluiting, een analoge trafo bromt even maar negeert het signaal.

Normale rechte rails en flexrails heeft geen verbinding tussen de spoorstaven (aansluitrails wel),  spoorstaafisolatie is genoeg.
Even uitkijken bij schakelrails (maakt contact met dichts bijzijnde spoorstaaf), en de voet van standaard oude bovenleidingmastjes (die zitten klem tussen biels-mat en spoorstaaf en verbinden beide spoorstaven, dus daar moet je iets anders op vinden).


Rijdt er geen trein, dan heb je geen stroom afname en geeft de opamp geen stroom af.
Rijdt er wel een trein, dan heb je een kleine spanning over de weerstand en geeft de opamp een pulsspanning af.
Aan wat voor opamp denk je dan? Want die truc is ook analoog goed bruikbaar. Je hebt dan geen tweede voedingsbron nodig.

Als je zoals veel digitaalrijders doen, een bipolaire optocoupler neemt met diodetruc dan doe je feitelijk  het zelfde.
En dat kan analoog ook, mits je een tweede voedingsbron aansluit (ter referentie) voor die situaties waarin er geen rijspanning op de rails staat. Digitaal staat er altijd rijspanning op de rails, ook als er geen trein rijdt.

Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
Re: zelf een contact rail maken van een marklin K rail ?
« Reactie #4 Gepost op: 30 november 2020, 09:04:58 »
Inderdaad de diode truc kan ook, maar deze geeft wel een spanningsdaling.
De opamp zou al schakelen bij enkele mV, zodat deze schakeling ook zou werken bij een weerstand van 0,1 Ohm.
Als de passerende trein b.v. 1 ampere afneemt, krijg je een spanningsval over de weerstand van 0,1 Volt, daar merkt de trein helemaal niets van.
En welke omamp je dan zou kiezen is even uitproberen, ik heb er verschillende liggen, ik zou de opstelling kunnen uittesten.