Auteur Topic: En weer een topic over starten met digitaal  (gelezen 195 keer)

Offline mark mms

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
En weer een topic over starten met digitaal
« Gepost op: 15 november 2020, 09:32:12 »
Ja sorry voor dit nieuw topic, maar ik kom er toch niet uit.

Zoals jullie waarschijnlijk weten is mijn baan begin dit jaar afgebroken i.v.m. verhuizing.
Uiteraard wil ik een nieuwe baan gaan maken.
De grote vraag is dus blijf ik bij mijn oude spullen (analoog) of voor digitaal.
Ik heb een groot aantal locs +/- 75 (stoomtreinen, länderbahn + DRG) waarvan enkele kleine locs zoals de glaskast.
Natuurlijk kun je alles verkopen en volledig opnieuw beginnen, maar dat is me te duur.
Meeste hobby heb ik aan het bouwen van het landschap en beweging, licht en geluid aan te brengen in de scenery.
Niet eens zo zeer het rijden van de treinen.

Maar, als ik dan op beurzen die locs zie rijden met stoom, geluid, licht enz, dan is dat wel erg mooi.
Dus nu de vraag, als ik voor digitaal kies, wat dan?
Op marktplaats kom je van alles tegen, maar ook veel spul wat niet meer te krijgen is in de reguliere modelspoorwinkel. Is dit dan wel bruikbaar genoeg? Gaat dit nog lang mee (ondersteuning)
Wat is verstandiger een startset kopen of losse onderdelen.
Voor de rails gaat mijn voorkeur uit naar Piko A rails zonder bedding.
Ik heb wel nog wat rails van roco/fleischmann kunnen behouden, met name wissels.
Maar een digitale centrale van trix is weer zeer betaalbaar, bijvoorbeeld bol.com 170€.
Die van ESU is natuurlijk de meest uitgebreide centrale, met bijbehorend prijskaartje.
Roco Z21 bestaat blijkbaar in meerdere uitvoeringen...
Tweedehands vind je nog wel eens Fleischmann multimaus 10764, is deze vergelijkbaar met roco multimaus?

Kortom ik snap er geen snars van.
Ik verwacht echt niet de wijze raad van koop die en je bent klaar, maar waar moet ik opletten?
Wat zijn de vragen die ik moet beantwoorden om tot een goede keuze te komen?

PS computers zijn niet helemaal mijn hobby, maar voor de scenery heb ik ook met Arduino gestoeid (led's, geluid, servo's) en dat liep redelijk.

Bij voorbaat dank, Mark.

Offline Rob

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: En weer een topic over starten met digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 15 november 2020, 11:05:39 »
Hoi Mark,

Dit is inderdaad een mooi moment om een keuze te maken.
Ik weet niet zo veel van digitaal, maar een oplossing waarbij op een of andere manier zowel analoog als digitaal ('hybride') kan worden gereden lijkt me in jouw geval wel zinvol. Of dat dan gelijktijdig moet kunnen of alleen om-de-beurt is dan nog te bezien.

Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met h0m ombouwprojecten.

Offline henkiehenk

• Rangeerder
    • onze baan en materiaal
« Reactie #2 Gepost op: 15 november 2020, 16:31:44 »
Hoi Mark

digitaal geeft zo veel meer mogelijkheden voor je baan en bediening ,,meerdere loc,s op een rail achter elkaar ,,verlichting die branden blijft met stil staan ,,ook de rijtuigen
schakelingen,,enz ,,
ombouwen is simpel van de analoog loc,s kleuren draadjes ,,en op internet is de aansluit schema zo gevonden
https://gertvanvoorst.nl/lenzindexlocdecoders.html even doorscrollen ,,

de remweg in stellen en optrekken is niet moeilijk ,,en vragen hier kan altijd ,,
ik werk zelf met een intellie box en multimause ,,met bijde kan je programmeren ,
ik denk als je toch over nieuw begin ,,,(netzo als ik ook door verhuizing)
zou ik gelijk met de toekomst mee gaan ,,
zelf net op de 1100
een decoder zonder geluid kost bij tante alie nu 12,00 euro ,,normaal 15 ,,nou dat valt wel mee
een met geluid hier in de winkel 115 euro en kan je de geluiden in zetten die jij wil ,,
zelf op de 1100 met bots neus een blinker gemaakt die de vonken van de bovenleiding na bootst ,,die je digitaal
aan en uit kan zetten
of zoals op mijn no 91

maar snuffel eens rond op het internet en de decoders en mogenlijkheden ,,is echt de moeite waard vind ik ,,
bv deze

https://www.youtube.com/watch?v=NZXiJzXD8GA&t=389s
kijk op 7,30 dan word het leuk

gr henk
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #3 Gepost op: 15 november 2020, 18:14:40 »
Hoi Mark, leuk dat je weer met de modelbaan begint.

Wat je vraag betreft, tja, die is inderdaad al tig keer gesteld en niet zo eenvoudig te beantwoorden.

Je zou moeten kiezen uit 2 protocollen in de decoders nl. Motorola (3-rail) of DCC (2-rail).

Zoals Henk al aangaf zijn de decoders niet meer zo duur en kun je vrijwel elke analoge loc ombouwen naar digitaal (dus ik zou zeker nog niks verkopen).

Stel je ook de vraag of je met de pc een dienstregeling wil bijhouden of niet, wil je de wissels en seinen ook digitaal aansturen of andere zaken op de modelbouw (overwegen ed.).

Wat de centrale betreft kun je als richtlijn: hoe nieuwer en duurder hoe groter de mogelijkheden aanhouden. Let wel op dat ze ofwel Motorola of DCC (of beide) ondersteunen.

Ik zou de fora eens nalopen, je inlezen en dan een keuze maken. Het budget is natuurlijk ook niet onbelangrijk.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline NS1220

• Kruier
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 17 november 2020, 00:33:40 »
Digitaal zal je zeker bevallen, Mark!
Ik heb de Roco MultiMaus in 2007 gekocht voor 79€. Hij was nieuw uit een startset.
Die van Fleischmann is dezelfde met een andere kleur overigens.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
Ik wil nog wel een keer iets in LGBschaal of 1:32 doen.

Offline mark mms

• Super Modelspoorder
« Reactie #5 Gepost op: 17 november 2020, 22:47:59 »
Bedankt voor de reacties.

Ik heb mijn best gedaan om wegwijs te worden op verschillende websites, maar dat helpt niet echt.

Wel heb ik een wensenlijstje met wat ik minimaal wil en als extra eventueel mogelijk moet zijn/worden.

Wensenlijstje minimaal;
Digitaal rijden
Licht per loc/wagon aan en uit
Geluid in verschillende locs (waarschijnlijk niet allemaal, te duur en overbodig veel geluid)
Rookgenerator in verschillende locs.
Zien waar welke loc is, met name voor een eventueel schaduwstation belangrijk.
Dus de baan in blokken verdelen en teruggekeerd hebben.
Logisch wordt dan ook de wissels (servo's) en seinen hiermee te bedienen, zodat er een dienstregeling opgezet kan worden.

Verder is het aansturing spoorwegovergang, servo's en motors voor scenery, geluiden, licht, enz.
Ook hier zou een “dienstregeling” van verschillende opvolgingen wenselijk zijn.

Protocol lijkt mij DCC de meest gangbare te zijn, ik rij normaal roco/fleischmann/trix gelijkstroom.
Een pc/laptop zie ik minder zitten, reden hiervoor mijn afkeer tegen computers. (Pc's en ik zijn niet de beste vrienden) Thuis enkel een MacBook als privé computer, meeste doe ik met een iPad.
Voor mijn werk heb ik wel een Windows laptop en daar kan ik ook goed mee overweg, maar gaat het mis dan moet ik toch de helpdesk bellen. En voor het werk vind ik dat prima, maar voor privé hobby vind ik dat niet de bedoeling.
Een tablet met app lijkt mij daardoor verstandiger / minder lastig voor mij.

Ik heb zitten te kijken naar de Z21 van roco, lijkt mij een plug and play keuze.
Heeft hier iemand ervaring mee?
Alternatief heb ik zitten te kijken naar digikeijs maar ben bang dat deze met een pc moet en niet mbv tablet met app.
Klopt dit wel?

Offline henkiehenk

• Rangeerder
    • onze baan en materiaal
« Reactie #6 Gepost op: 18 november 2020, 10:27:19 »
Dus word het digitaal  :D
De z21 is in 2 vormen de z21 kleine z en de Z21 grote Z
Dit ivm meer mogenlijk heden voor aansluitingen en spanning meer amp .
Je kan met een mulitmause er op aansluiten en met WiFi,,op je tablet of mobiele telefoon ,,
Een camera lok de beelden naar je tablet of computer sturen en zo rijden ..

Klinkt ingewikkelder dan dat het is gewoon durven en Google,,en natuurlijk hier op de site alle kennis aanwezig 😆😆😆🤪
Zelf vind ik een intelliebox lekkerder werken ,,met een telefoon of tablet gaat het schakelen tussen loc,s wat trager door de foto zoeken van je loc en actief maken ,,ook met wissels schakelen is dat zo ,,
Met een intelliebox kan je al met 2 loc,s tegelijk rijden ,,en gewoon schakelen naar een ander door even loc adres in tikken en klaar ,,een knop in drukken en terug naar vorige ,,,dus 4 loc s eigenlijk tegelijk ..
Sterkte met kiezen en uit zoeken hoorde bij de hobby
Gr henk
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein