Auteur Topic: En weer een topic over starten met digitaal  (gelezen 6157 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
En weer een topic over starten met digitaal
« Gepost op: 15 november 2020, 09:32:12 »
Ja sorry voor dit nieuw topic, maar ik kom er toch niet uit.

Zoals jullie waarschijnlijk weten is mijn baan begin dit jaar afgebroken i.v.m. verhuizing.
Uiteraard wil ik een nieuwe baan gaan maken.
De grote vraag is dus blijf ik bij mijn oude spullen (analoog) of voor digitaal.
Ik heb een groot aantal locs +/- 75 (stoomtreinen, länderbahn + DRG) waarvan enkele kleine locs zoals de glaskast.
Natuurlijk kun je alles verkopen en volledig opnieuw beginnen, maar dat is me te duur.
Meeste hobby heb ik aan het bouwen van het landschap en beweging, licht en geluid aan te brengen in de scenery.
Niet eens zo zeer het rijden van de treinen.

Maar, als ik dan op beurzen die locs zie rijden met stoom, geluid, licht enz, dan is dat wel erg mooi.
Dus nu de vraag, als ik voor digitaal kies, wat dan?
Op marktplaats kom je van alles tegen, maar ook veel spul wat niet meer te krijgen is in de reguliere modelspoorwinkel. Is dit dan wel bruikbaar genoeg? Gaat dit nog lang mee (ondersteuning)
Wat is verstandiger een startset kopen of losse onderdelen.
Voor de rails gaat mijn voorkeur uit naar Piko A rails zonder bedding.
Ik heb wel nog wat rails van roco/fleischmann kunnen behouden, met name wissels.
Maar een digitale centrale van trix is weer zeer betaalbaar, bijvoorbeeld bol.com 170€.
Die van ESU is natuurlijk de meest uitgebreide centrale, met bijbehorend prijskaartje.
Roco Z21 bestaat blijkbaar in meerdere uitvoeringen...
Tweedehands vind je nog wel eens Fleischmann multimaus 10764, is deze vergelijkbaar met roco multimaus?

Kortom ik snap er geen snars van.
Ik verwacht echt niet de wijze raad van koop die en je bent klaar, maar waar moet ik opletten?
Wat zijn de vragen die ik moet beantwoorden om tot een goede keuze te komen?

PS computers zijn niet helemaal mijn hobby, maar voor de scenery heb ik ook met Arduino gestoeid (led's, geluid, servo's) en dat liep redelijk.

Bij voorbaat dank, Mark.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: En weer een topic over starten met digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 15 november 2020, 11:05:39 »
Hoi Mark,

Dit is inderdaad een mooi moment om een keuze te maken.
Ik weet niet zo veel van digitaal, maar een oplossing waarbij op een of andere manier zowel analoog als digitaal ('hybride') kan worden gereden lijkt me in jouw geval wel zinvol. Of dat dan gelijktijdig moet kunnen of alleen om-de-beurt is dan nog te bezien.

Rob


Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: En weer een topic over starten met digitaal
« Reactie #2 Gepost op: 15 november 2020, 16:31:44 »
Hoi Mark

digitaal geeft zo veel meer mogelijkheden voor je baan en bediening ,,meerdere loc,s op een rail achter elkaar ,,verlichting die branden blijft met stil staan ,,ook de rijtuigen
schakelingen,,enz ,,
ombouwen is simpel van de analoog loc,s kleuren draadjes ,,en op internet is de aansluit schema zo gevonden
https://gertvanvoorst.nl/lenzindexlocdecoders.html even doorscrollen ,,

de remweg in stellen en optrekken is niet moeilijk ,,en vragen hier kan altijd ,,
ik werk zelf met een intellie box en multimause ,,met bijde kan je programmeren ,
ik denk als je toch over nieuw begin ,,,(netzo als ik ook door verhuizing)
zou ik gelijk met de toekomst mee gaan ,,
zelf net op de 1100
een decoder zonder geluid kost bij tante alie nu 12,00 euro ,,normaal 15 ,,nou dat valt wel mee
een met geluid hier in de winkel 115 euro en kan je de geluiden in zetten die jij wil ,,
zelf op de 1100 met bots neus een blinker gemaakt die de vonken van de bovenleiding na bootst ,,die je digitaal
aan en uit kan zetten
of zoals op mijn no 91


maar snuffel eens rond op het internet en de decoders en mogenlijkheden ,,is echt de moeite waard vind ik ,,
bv deze


https://www.youtube.com/watch?v=NZXiJzXD8GA&t=389s
kijk op 7,30 dan word het leuk

gr henk
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: En weer een topic over starten met digitaal
« Reactie #3 Gepost op: 15 november 2020, 18:14:40 »
Hoi Mark, leuk dat je weer met de modelbaan begint.

Wat je vraag betreft, tja, die is inderdaad al tig keer gesteld en niet zo eenvoudig te beantwoorden.

Je zou moeten kiezen uit 2 protocollen in de decoders nl. Motorola (3-rail) of DCC (2-rail).

Zoals Henk al aangaf zijn de decoders niet meer zo duur en kun je vrijwel elke analoge loc ombouwen naar digitaal (dus ik zou zeker nog niks verkopen).

Stel je ook de vraag of je met de pc een dienstregeling wil bijhouden of niet, wil je de wissels en seinen ook digitaal aansturen of andere zaken op de modelbouw (overwegen ed.).

Wat de centrale betreft kun je als richtlijn: hoe nieuwer en duurder hoe groter de mogelijkheden aanhouden. Let wel op dat ze ofwel Motorola of DCC (of beide) ondersteunen.

Ik zou de fora eens nalopen, je inlezen en dan een keuze maken. Het budget is natuurlijk ook niet onbelangrijk.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline NS1220

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 45
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: En weer een topic over starten met digitaal
« Reactie #4 Gepost op: 17 november 2020, 00:33:40 »
Digitaal zal je zeker bevallen, Mark!
Ik heb de Roco MultiMaus in 2007 gekocht voor 79€. Hij was nieuw uit een startset.
Die van Fleischmann is dezelfde met een andere kleur overigens.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
Ik wil nog wel een keer iets in LGBschaal of 1:32 doen.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: En weer een topic over starten met digitaal
« Reactie #5 Gepost op: 17 november 2020, 22:47:59 »
Bedankt voor de reacties.

Ik heb mijn best gedaan om wegwijs te worden op verschillende websites, maar dat helpt niet echt.

Wel heb ik een wensenlijstje met wat ik minimaal wil en als extra eventueel mogelijk moet zijn/worden.

Wensenlijstje minimaal;
Digitaal rijden
Licht per loc/wagon aan en uit
Geluid in verschillende locs (waarschijnlijk niet allemaal, te duur en overbodig veel geluid)
Rookgenerator in verschillende locs.
Zien waar welke loc is, met name voor een eventueel schaduwstation belangrijk.
Dus de baan in blokken verdelen en teruggekeerd hebben.
Logisch wordt dan ook de wissels (servo's) en seinen hiermee te bedienen, zodat er een dienstregeling opgezet kan worden.

Verder is het aansturing spoorwegovergang, servo's en motors voor scenery, geluiden, licht, enz.
Ook hier zou een “dienstregeling” van verschillende opvolgingen wenselijk zijn.

Protocol lijkt mij DCC de meest gangbare te zijn, ik rij normaal roco/fleischmann/trix gelijkstroom.
Een pc/laptop zie ik minder zitten, reden hiervoor mijn afkeer tegen computers. (Pc's en ik zijn niet de beste vrienden) Thuis enkel een MacBook als privé computer, meeste doe ik met een iPad.
Voor mijn werk heb ik wel een Windows laptop en daar kan ik ook goed mee overweg, maar gaat het mis dan moet ik toch de helpdesk bellen. En voor het werk vind ik dat prima, maar voor privé hobby vind ik dat niet de bedoeling.
Een tablet met app lijkt mij daardoor verstandiger / minder lastig voor mij.

Ik heb zitten te kijken naar de Z21 van roco, lijkt mij een plug and play keuze.
Heeft hier iemand ervaring mee?
Alternatief heb ik zitten te kijken naar digikeijs maar ben bang dat deze met een pc moet en niet mbv tablet met app.
Klopt dit wel?

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: En weer een topic over starten met digitaal
« Reactie #6 Gepost op: 18 november 2020, 10:27:19 »
Dus word het digitaal  :D
De z21 is in 2 vormen de z21 kleine z en de Z21 grote Z
Dit ivm meer mogenlijk heden voor aansluitingen en spanning meer amp .
Je kan met een mulitmause er op aansluiten en met WiFi,,op je tablet of mobiele telefoon ,,
Een camera lok de beelden naar je tablet of computer sturen en zo rijden ..

Klinkt ingewikkelder dan dat het is gewoon durven en Google,,en natuurlijk hier op de site alle kennis aanwezig 😆😆😆🤪
Zelf vind ik een intelliebox lekkerder werken ,,met een telefoon of tablet gaat het schakelen tussen loc,s wat trager door de foto zoeken van je loc en actief maken ,,ook met wissels schakelen is dat zo ,,
Met een intelliebox kan je al met 2 loc,s tegelijk rijden ,,en gewoon schakelen naar een ander door even loc adres in tikken en klaar ,,een knop in drukken en terug naar vorige ,,,dus 4 loc s eigenlijk tegelijk ..
Sterkte met kiezen en uit zoeken hoorde bij de hobby
Gr henk
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline LeoD

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Man
Re: En weer een topic over starten met digitaal
« Reactie #7 Gepost op: 14 december 2020, 22:19:56 »
Ik heb zitten te kijken naar de Z21 van roco, lijkt mij een plug and play keuze.
Heeft hier iemand ervaring mee?
Alternatief heb ik zitten te kijken naar digikeijs maar ben bang dat deze met een pc moet en niet mbv tablet met app.
Klopt dit wel?

Hallo Mark,

Ik rijd al een poos met een Digikeijs Centrale. Die bevalt me uitstekend. Alleen DCC. Geen "gemengde" centrale. En niet zo duur.
Je kunt de treinen besturen met een niet al te oude Android telefoon of tablet met de Z21 app van FLM/Roco.
Ik gebruik Lenz decoders - die hebben het het bijzonder makkelijke ABC afremsysteem bij seinen. Ook niet duur.
En Tams decoders. Met geluid rijden is inderdaad prijzig.
De bediening met een telefoon of tablet gaat prima, je houdt die bij je en maakt zo nodig makkelijk een noodstop. De centrale heeft zelf Wifi dat hoef je er niet bij te kopen.
Ik zeg er wel bij dat ik een niet zo grote baan heb. Ik gebruik geen terugmelding of laptop, dan zit je bij de treinbaan de hele tijd naar een scherm te kijken (Je kunt overigens heel makkelijk een laptop koppelen aan de centrale met een Digikeijs programmaatje, maar dat is niet geschikt voor grote banen). De wissels / seinen bestuur ik analoog met de hand of schakelrails.
Er staat veel info op Youtube. Zoek maar op Digikeijs DR5000.
Tot verdere tips graag bereid.

Vriendelijke groet

Leo



Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: En weer een topic over starten met digitaal
« Reactie #8 Gepost op: 3 december 2021, 09:32:14 »
Het is alweer een tijdje terug dat ik dit draadje ben gestart.
Helaas ben ik nog niet gestart met het bouwen van een baan.
Eerst de hobbyruimte bouwen…. Hierover later meer.

Wel nog een vraag betreffende TRIX mobile station.
Is dit wat? Of is deze te beperkt voor mijn wensenlijstje?

Ik heb het idee dat digikeijs erg duur wordt als ik een schaduw station en een station met elk tien sporen maak en nog een heel gedeelte goederen emplacement.

Wissels zal ik altijd moeten voorzien van servo’s en locs van decoders.
Dus dat zal hetzelfde blijven, maar hoe zit het met die losse modules zoals terugmelders, servodecoders, boosters, enz.? Bij digikeijs is heel veel te krijgen, maar hoe zit dat bij TRIX of ROCO?

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: En weer een topic over starten met digitaal
« Reactie #9 Gepost op: 3 december 2021, 11:41:23 »
Ik heb het idee dat digikeijs erg duur wordt als ik een schaduw station en een station met elk tien sporen maak en nog een heel gedeelte goederen emplacement.

Als je vindt dat Digikeijs erg duur wordt: alle andere merken zijn beduidend duurder, soms meer dan 4x zo duur :(   
De enige manier om goedkoper uit te zijn is alles zelf bouwen. Dat kan als je genoeg weet van elektronica en van eenvoudig programmeren. Er is best veel te vinden voor Arduino en Raspberry.

... hoe zit het met die losse modules zoals terugmelders, servodecoders, boosters, enz.? Bij digikeijs is heel veel te krijgen, maar hoe zit dat bij TRIX of ROCO?

Bij losse modules gaat het meestal niet om de merknaam maar om de technische specificaties. Bijvoorbeeld bezetmelders, wil je een open systeem* als S88 of Loconet, of een merk-eigen systeem? De DR5000 kan met beide open systemen uit de voeten. De z21 en z21Start met geen van beide. De Z21 en Z21XL kunnen wel Loconet maar geen S88. Roco kent voor bezetmelders z'n eigen R-Bus (met veel te dure randapparatuur). ESU Ecos heeft het merk-eigen EcosLink maar kent ook S88.

*  Een open systeem is een systeem waarop geen licenties zitten, zodat elke fabrikant die dat wil er apparatuur voor kan bouwen. Bijvoorbeeld DCC is een open systeem.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: En weer een topic over starten met digitaal
« Reactie #10 Gepost op: 3 december 2021, 12:27:05 »
Wensenlijstje minimaal;
...
Zien waar welke loc is, met name voor een eventueel schaduwstation belangrijk.
...
de wissels (servo's) en seinen hiermee te bedienen, zodat er een dienstregeling opgezet kan worden
...
Een pc/laptop zie ik minder zitten, reden hiervoor mijn afkeer tegen computers.

Dat neigt naar tegenstrijdige wensen. Als de centrale weet waar een loc is, zal je toch iets moeten hebben waarop dat zichtbaar wordt. En dan is het scherm van een tablet best klein, zodat je eigenlijk automatisch aan een PC of Mac vast zit. En die PC of Mac heb je dan ook weer nodig om seinen en wissels te bedienen als je met een dienstregeling wilt rijden.

Wil je software gebruiken zonder Windows PC: de programma's iTrain en RocRail werken ook op een Mac.

Een dienstregeling zonder PC of Mac kan ook, maar dan moet de centrale dat zelf kunnen. De Raptor kon het (alleen nog tweedehands te verkrijgen, en let dan op welke modules geactiveerd zijn). De ESU Ecos kan het, de Märklin/Trix Central Station (60226) kan het, de Intellibox kan het. Het is aan jou of je het alles invoeren op de centrale prettiger of vervelender vindt dan op een PC of Mac, en zo ja, welke centrale je dan het best bevalt.

Als je wilt zien waar een trein in het schaduwstation is, kun je ook een goedkope camera met een beeldscherm gebruiken. Dan krijg je zoiets als de ouderwetse videobewaking. Altijd handig, ook als je volledig geautomatiseerd rijdt.

Alternatief heb ik zitten te kijken naar digikeijs maar ben bang dat deze met een pc moet en niet mbv tablet met app.

De Digikeijs kan bijvoorbeeld met de zZ21 app op een tablet/iPad/iPhone/smartphone. Je kunt geen dienstregeling op de centrale invoeren. Maar je kunt wel Digikeijs gebruiken met iTrain of RocRail op een Mac.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: En weer een topic over starten met digitaal
« Reactie #11 Gepost op: 3 december 2021, 19:31:05 »
Bedankt voor de informatie.

Beste keuze voor mij zal dan digikeijs worden.
Heb zojuist eens naar mijn locs gekeken en tja, het zijn er wel erg veel.
Alles bij elkaar (hoop dat ik allemaal heb geteld) zit ik al op honderd stuks.
Nu ben ik gaan kijken wat ik werkelijk mooi genoeg vind om mee te blijven rijden en kom ik op zo’n dertig stuks.
Hiervan zullen er misschien een stuk of tien digitaal voorbereid zijn.
De andere zullen dus omgebouwd moeten worden.

Om een loc enkel te laten rijden en het licht aan en uit te doen, welke decoder heb ik dan nodig?
De prijzen lijken redelijk gelijk voor een basis decoder, ik gok zo’n dertig euro.
Ik moet natuurlijk leren hoe een loc om te bouwen, maar dit moet te doen zijn.
Kosten locs ongeveer 900-1000€.

De centrale is af en toe te koop voor zo’n 175€.
Dan een stuk of vijf schakeldecoders á 40-45€ Voor wissels.
En nog een stuk of vijf schakeldecoders voor seinen enz.
Wat bezetmelders voor tien opstelsporen schaduwstation, gewoon station, loc emplacement enz.

Kostenplaatje tot zover, 1750/2000€ en dan heb ik nog geen rails….

Wat heb ik dan nog nodig?
Iets om te programmeren?



Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: En weer een topic over starten met digitaal
« Reactie #12 Gepost op: 3 december 2021, 20:17:09 »
hier staat een goede uitleg kijk en lees ,,
https://gertvanvoorst.nl/lenzindexlocdecoders.html

gr henk
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: En weer een topic over starten met digitaal
« Reactie #13 Gepost op: 3 december 2021, 22:10:33 »
Om een loc enkel te laten rijden en het licht aan en uit te doen, welke decoder heb ik dan nodig?
De prijzen lijken redelijk gelijk voor een basis decoder, ik gok zo’n dertig euro.

Daarvoor voldoen Train-o-matic decoders, kosten zo'n twintig euro en zijn leverbaar zowel bedraad als met verschillende stekkers.

Wat heb ik dan nog nodig?
Iets om te programmeren?

Programmeren gaat mooi met het gratis programma JMRI. Dat werkt onder andere met de Digikeijs DR5000 centrale en je kunt het installeren op een Mac. Daar hoef je dan dus geen geld aan uit te geven.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: En weer een topic over starten met digitaal
« Reactie #14 Gepost op: 11 december 2021, 12:58:04 »
Nog een kleine vraag…

I.p.v. de digikeijs centrale zou ik ook voor roco Z21 wit WiFi kunnen kiezen. Niet de start uitvoering.
Zou deze ook voldoende zijn om wissels en locs mee te bedienen en te zien waar wat staat?
Op internet wordt heel veel uitgelegd maar ik vind het nog steeds verwarrend.

De twijfel tussen beide is met name dat ik het idee heb dat roco meer plu and play is dan digikeijs.
En aangezien mijn affiniteit met computers… trekt mij dat wel.

Ik heb namelijk de kans om een roco set over te nemen.

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: En weer een topic over starten met digitaal
« Reactie #15 Gepost op: 11 december 2021, 14:53:24 »
Met de Z21 zie je niet waar de loc staat ,,en inderdaad ug and play ,
Er zijn veel mogelijkheden en optie op de Z21 ,
Zoals camera ,telefoon,enz

twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: En weer een topic over starten met digitaal
« Reactie #16 Gepost op: 11 december 2021, 15:42:01 »
De twijfel tussen beide is met name dat ik het idee heb dat roco meer plu and play is dan digikeijs.
En aangezien mijn affiniteit met computers… trekt mij dat wel.

Tja, wat is plug and play? 

Om te zien waar een trein staat heb je ook bezetmelders nodig om de techniek te laten weten waar een trein staat. Daaraan is niets plug and play. Dat moet je echt zelf uitzoeken en aansluiten.

Vervolgens heb je software nodig zodat de techniek jou kan laten zien wat het weet over de treinen. Die software moet ingesteld worden. Daaraan is niets plug and play. Jij moet uitzoeken hoe je in de gekozen software je banenplan tekent. En hoe je daarin aangeeft welke bezetmelder bij welk stukje rails hoort. Dat gaat niet vanzelf, en is zeker niet plug and play.

Besef dat er hoe dan ook veel werk aan zit, en dat je veel moet leren. Plug and play in de digitale modelspoorwereld bestaat alleen in de marketing verhalen. Tenzij je een heel eenvoudige baan hebt waarop je uitsluitend handmatig rijdt.

Wil je niets met computers, maar wel wat dingen automatiseren, dan kom je wat betreft centrale al gauw uit bij de Ecos van ESU, of een tweedehands Raptor. Ook die zul je dan moeten vertellen welke bezetmelder welke betekenis heeft. En je zult die ook moeten vertellen welke automatische dingen zij voor je moeten regelen.

Ga je voor een z21, dan moet je weten dat je daarbij twee mogelijkheden hebt als het gaat om bezetmelders. Mogelijkheid 1 is dat je die van Roco koopt en op de z21 aansluit. Dat is duurder dan bij andere merken, en nog steeds niet plug and play. Mogelijkheid 2 is dat je een losse interface koopt naar de computer waarop je treinbesturing draait, en dat je op die losse interface de bezetmelders van jouw keuze aansluit. Dat kan veel goedkoper uitpakken dan de Roco oplossing, en is net zo goed of net zo min plug and play.

Is een Mac net zo problematisch voor jou als een Windows PC? Als dat zo is, vergeet dan het "zien waar een trein is" via de centrale. Hang een camera in het schaduwstation en kijk op een televisiescherm naar je schaduwstation, dan zie je veel makkelijker waar een trein is!

Kun je met een Mac wèl uit de voeten, gebruik dan iTrain of RocRail op je Mac. Die keuze moet je maken vóór je een centrale koopt. En bedenk dan welke moeite je moet gaan doen om het programma werkend te krijgen, en om jouw baanplan erin te zetten met alle wissels, seinen en bezetmelders. Denk je dat je het al die moeite waard vindt voor wat je ermee wilt bereiken? Zo ja, ga ervoor. Zo nee, pas je wensen aan aan wat wel binnen je bereik ligt.

Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: En weer een topic over starten met digitaal
« Reactie #17 Gepost op: 11 december 2021, 22:53:11 »
Heren bedankt voor jullie reactie.

Ik heb zowel een MacBook als een Windows laptop.
Daar zal ik eens proberen software op te zetten.
Op de iPad heb ik wel de roco app op gezet en dat leek redelijk overzichtelijk.
Vandaar de gedachte plug and play.

Wordt vervolgd.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: En weer een topic over starten met digitaal
« Reactie #18 Gepost op: 11 december 2021, 23:46:36 »
Bij het automatiseren van je baan zul je altijd moeten proberen te begrijpen waarom het programma zus of zo doet met je loks/wissels/seinen, zelfs met het programma wat het meest "plug en play" is: iTrain.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"