Nadat ik me hier heb voorgesteld zal ik ook eens iets delen over de baan waar ik nu met tussenpozen al een paar jaar mee bezig ben.
Tussenpozen, omdat de creatieve geest nooit lang met één ding bezig kan zijn, en er dus allerlei "projecten" tussendoor komen.
Zo kwam er al een een smalsporige oprisping in h0e voorbij, die binnen een paar maanden een nieuw tentoonstellingsbaantje opleverede, gewoon omdat ik daar even meer zin in had dan verder te bouwen in 0.
De aanleiding voor deze baan is veelzijdig. In aanraking gekomen met smalspoor tijdens een vakantie in Bretagne, en zoekende op de 60 cm. bietenlijnen terecht gekomen. Een uitstapje op uitnodiging van een franse kennis naar het museum in Froissy (
appeva.org voor de nieuwsgierigen) deed een vonk overslaan voor dit soort kleinschalige baantjes.
Een tekening van een motorwagen van de TPT (Tramway Pithiviers - Toury) in een oude uitgave van het duitse blad Mittelpuffer gaf een extra zetje, en een goed modelbouwvriend die aanbood om hem voor mij te bouwen gaf de doorslag.
Toen er later nog een mooi boek uit kwam waarin alles uit de doeken gedaan werd, samen met een hele berg tekeningen in 1:43,5 heb ik me er met hart en ziel in gestort.
Een groot nadeel (maar ook een voordeel) bleek dat er niet of nauwelijks dingen te koop zijn. Er zijn een paar modellen in resin maar die zijn vrij prijzig. Als je dit wil doen ben je dus aangewezen op vrijwel volledige zelfbouw. Dat was wel een drempel. Maar door de hulp van dezelfde modelbouwvriend die me met raad en daad terzijde stond en me mijn angst voor styreen en fouten maken deed overwinnen, heb ik inmiddels de nodige dingen zelf kunnen bouwen.
Zelfbouw is wel met de nodige compromissen, zo vind ik een goed rijdend chassis belangrijker dan dat het exact op maat is. Natuurlijk moet dit niet teveel afwijken, maar je ontkomt er niet aan als je op jacht gaat naar een goed en goedkoop H0 onderstel dat dit niet altijd precies is wat je zou willen, maar wel het beste, en soms enige alternatief voor een complete zelfbouw. Nu ben ik iemand die heel goed kan trommelen, maar met een chassis moet je secuur werken, en daarvoor mis ik dan toch de precisie. Ken uw beperkingen....
Van mijn vriend Tom kreeg ik dus de AT1, een Crochat autorail, gebouwd op een op maat gemakt chassis van Hollywood Foundry.
20190911_214650 by
Lucien Eijdems, on Flickr
Als cadeautje deed hij er nog een paar Pershing goederenwagens bij. Deze waren afgeschaald van modellen in 1:76, en zijn niet helemaal correct wat afmetingen betreft, maar voor mij zijn ze prima.
2011-07-09170558 by
Lucien Eijdems, on Flickr
Aangespoord door Ton ben ik toen heel braaf zelf aan een lok begonnen, ondanks zijn uitdrukkelijk advies om eerst eens wagentjes te gaan bouwen. Maar de kriebel voor een Decauville was te groot, en ziedaar, na 3 jaar bouwen met tussenpozen had ik eindelijk mijn eerste lokje zelf gebouwd op een Roco BR80 onderstel:
20170225_142841_zpskdxk4jay by
Lucien Eijdems, on Flickr
Daarna werd ik wat brutaal, en na een bezoek aan Froissy moest er een model komen van de Coferna locomotief die daar reed:
20180114_133706 by
Lucien Eijdems, on Flickr
De lok is gebouwd op een Bachmann switcher onderstel. Ik had dezelfde lok al eens gebouwd in h0e / 009 op het onderstel van een Roco smalspoordieseltje, wat er na wat heen en weer mailen in resulteerde dat James Hilton in Engeland er een 3d geprint model van uitbracht in 009. Als service kon hij voor mijn model de aspotten 3d geprint aanleveren in 1:43,5. Iedereen blij.
Tot mijn grote verbazing ging in Luxemburg op een tentoonstelling het model door allerlei handen van voor mij bekende franse modelbouwers, totdat iemand in heel rap frans mij allerlei vragen ging stellen. Uiteindelijk resulteerde het in een artikel voor het franse smalspoorblad Voie Libre. En dit was pas mijn tweede model....
Er moesten ook wagens bij komen, dus ging ik op basis van de tekeningen in het boek aan de slag met 3D print. OOk dexe agens heb ik eerst in 009 geprint en later verkocht, maar ze staan nog steeds in mijn bestnden bijn Shapeways. In 0 heb ik ze oo geprint, maar het materiaal is niet geweldig, en qua prijs zou ik ze nu eerder met de hand in styreen bouwen dan dat ik ze weer zou printen. Maar het was een leuk experiment.
20151031_120219_zps1sgmklwi by
Lucien Eijdems, on Flickr
Ook een duitse Brigadewagen is nog in 3D gedrukt:
20160507_180643_zpsgb56ecir by
Lucien Eijdems, on Flickr
Verdere wagens zijn met gewoon handwerk ontstaan uit Evergreen plaat en profielen, zoals open wagens en twee begeleidingswagens.
20180128_174144 by
Lucien Eijdems, on Flickr
20190811_152109 by
Lucien Eijdems, on Flickr
20191109_182821 by
Lucien Eijdems, on Flickr
20200604_133748 by
Lucien Eijdems, on Flickr
20200403_073532 by
Lucien Eijdems, on Flickr
Daarnaast moesten er nog wat lokjes bij dus er is nog een HF50B gebouwd op een Roco Sik onderstel., die er eigenlijk niet thuis hoort, een kitje van een Kerr Stuart dieselelectrische lok op een 3D geprint onderstel van Locos'n'Stuff, een Couillet stoomlok op een Roco Hippel onderstel en een duitse KDL11 stoomlok op een BR 93 chassis:
20170202_061655_zpshkpcoo8p by
Lucien Eijdems, on Flickr
20190119_204909 by
Lucien Eijdems, on Flickr
20180108_190136 by
Lucien Eijdems, on Flickr
In een volgende bijdrage wat meer over het baantje en de gebouwen.