Auteur Topic: Nochlandschapstafel  (gelezen 360 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline alber818

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 2
  • Geslacht: Man
  • Herintreder met Märklin C-rails
Nochlandschapstafel
« Gepost op: 8 november 2020, 14:47:29 »
Ik ben nieuw hier, dus ik weet niet of ik hier goed zit, maar ik ben op zoek naar informatie over Noch landschapstafel. Ik ben niet zo heel handig met zagen etc, dus een kant en klare landschapstafel van Noch lijkt me wel wat. Hellingen, bruggen en uitsparingen voor tunnels zitten er bij.

Maar ik ben dus benieuwd of er op dit forum iemand is die zo'n tafel heeft, hoe het was om in elkaar te zetten etc.

Ik heb trouwens een setje met Märklin C-rails

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 1.971
  • Thanked: 85 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Nochlandschapstafel
« Reactie #1 Gepost op: 8 november 2020, 15:20:59 »
Hoi Erik,

Zoals ik al bij het voorstel bericht schreef: zo'n Noch tafel lijkt me een prima landschaps-bouwpakket.
Ik weet niet of er hier iemand is die er ervaring mee heeft, maar we kunnen je in ieder geval helpen bij vragen die eventueel bij de opbouw opkomen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met h0m ombouwprojecten.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.244
  • Thanked: 256 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Villa Volta
Re: Nochlandschapstafel
« Reactie #2 Gepost op: 8 november 2020, 16:56:16 »
Als je zoekt op “fertiggelände” dan kom je waarschijnlijk bij het complete assortiment van Noch uit.
Ik heb zelf niet zoveel (of eigenlijk helemaal geen) ervaring met kant-en-klare landschappen, maar ik ben wel benieuwd naar je ervaringen.
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline henkiehenk

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 327
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Nochlandschapstafel
« Reactie #3 Gepost op: 8 november 2020, 20:28:00 »
het is best leuk maar erg plastic en dun ,,verder kan je natuurlijk er zelf veel aandoen en veranderen ,,
alleen een beetje plaat kost duur en zelf proberen geeft voldoening en ben je lekker bezig ,
anders ben je met zelf er nog wat aan doen met een dag klaar en uit gekeken
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein

Offline Jan Trein

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 93
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Nochlandschapstafel
« Reactie #4 Gepost op: 9 november 2020, 00:29:35 »
Geen recente ervaring met Noch, wel met Menninghaus, wat ook perfect in elkaar is te zetten, en nieuw toch wel vergelijkbaar is geprijsd.

Het is in dit verband wel aardig om even te kijken naar dit filmpje, en met name naar het geluid erbij.
Bedenk dat het een reklame filmpje is van Noch zelf. Ik zou me schamen!



Maar het is wel wat er ook fout gaat bij Menninghaus, als je geen kurk (-bedding) onder de rails legt.
Van mijn ega zou ik nooit met treintjes mogen spelen, want dan had ze last van de herrie.
Als je dan bedenkt dat het Noch Fertiggelände Reklame Filmpje bestaat uit Märklin treintjes, rijdend op K-rails (zo ongeveer de stilste soort rails die Märklin ooit heeft gemaakt) dan snap je dat die herriebak die van M-rails en C-rails overstijgt.

Daarvoor is een reden: Fertiggelände bestaan uit "Struktur-Hartschaum" gemonteerd op "stabilen Holzrahmen". En als de treintjes op het Harde schuim reden, dan maakten ze nog wel wat herrie, maar al veel minder dan zo hier verfilmd: deze treinen rijden op een naakt stabielen houten raamwerk. En houten raamwerken werken als klankkast. Vergelijk het met een gitaarbody of een vioolkist (hol, dus herrie).

Dat gaat er dus ook fout bij Menninghaus. Minder, omdat uit gegaan wordt van een open spanten structuur met uitgezaagde baanstukken, maar hun keerlussen liggen pal op net zo'n raamwerk, en het effect is dus net zo erg.

Je kunt daar 4 dingen aan doen: 2 boven tafel, en 2 eronder.

Er boven:
1. leg op het hout onder de rails XPS (3 mm), en verlijm dat
2. leg op het XPS kurk (3 mm) (en verlijm dat op de XPS), en daarop de rails
NB: schroef de rails niet vast in het hout.

Als je C-rails of K-rails hebt, gebruik je hier een daar warme lijm of 2-zijdig tapijt tape om de rails op de kurklaag vast te zetten. Als je 3 mm kurk op de rol neemt, dan kun je die met een keukenschaar knippen op de gewenste maat.
Kurk op de rol koop je b.v. bij Kurk24 of bij Kurk en zo, of in Duitsland waar kurk goedkoper is.
XPS koop je bij de bouwmarkt (b.v. bij Hornbach, eentje waar ik zelf nooit kom).

Er onder:
Hangt van het type raamwerk af
1. piepschuim of XPS platen ter dikte van het raamwerk onder tafel lijmen, sluit de klankkast (dempt het geluid)
2. diagonale latten lijmen onder het raamwerk verbreken de trillingen die ontstaan door de trein
(Deze beide methodes zie je bij banen van modelbouwclubs als je een blik onder hun tafel werpt in plaats van erop.)

De oudere ervaring met Noch stamt uit m'n jeugd. Mijn oom had z'n eerste Märklinbaan, Fertiggelände, gekocht bij Noch. Dat heeft hij nooit verteld, natuurlijk, maar dat kwam vanzelf uit toen ik zijn baan aantrof in de Noch catalogus, compleet met schakelrails, seinen, overweg, kruisingen en tunnels, en meerdere treinen.
Hij was apetrots, want hij had de baan in dat ene weekje herfstvakantie eventjes gerealiseerd. En een herriebak!
Maar ja, dat was toen nog allemaal metaalrails, en daarvan verwacht je niet anders.
Toch heeft hij 'm binnen een jaar afgebroken, en is zelf gaan bouwen (boven de badkamer in plaats van boven de ouderlijke slaapkamer) want tante had migraine als hij met z'n treintjes reed (oorzaak-gevolg?).  :D

 
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.244
  • Thanked: 256 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Villa Volta
Re: Nochlandschapstafel
« Reactie #5 Gepost op: 9 november 2020, 13:23:05 »
Maar ik ben dus benieuwd of er op dit forum iemand is die zo'n tafel heeft, hoe het was om in elkaar te zetten etc.
Dag @alber818,
Voordat je zo’n Fertiggelände gaat kopen, moet je misschien eerst voor jezelf eens verzinnen wat je precies met je (toekomstige) modelspoorbaan wilt gaan doen. Ik heb even de prijzen bekeken van zo’n kant-en-klare modelspoorbaan maar met een beetje opzet zit je al aan de  € 599,99.

Op dit moment ben je misschien nog niet zo heel erg handig, maar na enige tijd wordt die handigheid steeds beter, verleg je steeds meer grenzen en ga je verder vooruitkijken.
Maar laat je vooral niet afschrikken.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.165
  • Thanked: 237 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Station Hoogbaan
Re: Nochlandschapstafel
« Reactie #6 Gepost op: 9 november 2020, 17:27:51 »
Behalve de hoge prijs omzeilen kan je ook nog prima zo'n fertiggelände gebruiken als voorbeeld. Als het baanplan je bevalt probeer je deze zelf na te maken. Hier heb je veel meer voldoening van. ;)
Groet Pierre.




Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en zelfs een klein beetje in N    ;D

Offline Jan Trein

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 93
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Nochlandschapstafel
« Reactie #7 Gepost op: 9 november 2020, 18:22:29 »
Ik ben niet zo heel handig met zagen etc, dus een kant en klare landschapstafel van Noch lijkt me wel wat.
Zelfkennis is een deugd. Ik ben ook niet zo heel handig, maar ik heb van mijn vader geleerd (die had twee linkerhanden) dat onk gereedschap geramd staat voor het falen van elke klus.

Voor zagen van een treintafel neem je een decoupeerzaag of een cirkelzaag, en denk niet dat je los uit de hand recht kunt zagen, dat lukt je niet. Inmiddels lukt het me met een handzaag wel, hoofdzakelijk omdat de zaagjes voor de decoupeerzaag op waren, en ik dus de handzaag ter hand moest nemen.
 
In mijn ogen was dat een goede handzaag van de gamma. Inmiddels heb ik zoveel ervaring met de gamma, dat ik van geluk heb mogen spreken met een goede gamma zaag thuis te zijn gekomen .... Volgens een buurman (hij bleek timmerman van beroep, en hij zag leken graag tobben met wat hij zelf automatisch goed kon), kon deze zaag er mee door.

Kortom: neem geleiders bij je werk (oftewel zorg voor lijmklemmen) en zorg voor een goede ondergrond waarop je de plaat kunt vast klemmen voordat je de geleideregels op de plaat vast schroeft (een zaagtafel, in mijn geval een aquarium onderstel).

En o ja: denk van te voren goed na over de onderbouw. De poten, het frame. Bij Menninghaus hout, bij Noch geanodeerd aluminium. Tip: overweeg je zoiets als van bij Noch, kijk dan online bij volière bouwers. Er zijn handige systemen van gemoffeld aluminium met plastic hoekstukken, aanzienlijk goedkoper dan Noch of Menninghaus, en toch klik,klak,klaar. Maar je moet dan afzien van hoeken van minder dan 90 graden, want die bestaan niet.

Bedenk of je wielen onder de poten van je treintafel wilt of niet. Bij Menninghaus kan dat, bij Noch niet.

Noch waarschuwt ervoor dat al hun Fertiggelände ontwerpen gebaseerd zijn op R1 en R2, en dat radius I te krap kan zijn voor langere wagons. Voor K-rails is dat zekerheid. Van M- en C-rails weet ik dat niet zeker (de hart-op-hart afstand tussen de sporen is circa 77 mm).

Dat is iets om in de gaten te houden. Want dat betekent dat het profiel vrije ruimte te krap is/kan zijn om in parallelle bogen evenwijdig op te rijden wegens overhang en uitzwenking van lange wagons (bij personentreinen).

Het schijnt dat de nieuwe Märklin TEE niet door radius I rijdt. De TEE van Roco en Trix kunnen het niet (zonder de schortplaten te verwijderen) en er zijn minimaal 5 Roco stoomlocs die volgens de Roco-catalogus niet door radius I kunnen rijden vanwege een te star frame. Radius I is een forse beperking op de rijmogelijkheden. En dat kan achteraf een teleurstelling zijn.

Zelf gebruik ik radius I al in geen jaren meer. Maar ik heb dan ook type B (278 mm) en type C (313 mm) wagons (volgens de NEM-normen, blad 103-nl (als pdf te downloaden via nproject.org)).


Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.244
  • Thanked: 256 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Villa Volta
Re: Nochlandschapstafel
« Reactie #8 Gepost op: 9 november 2020, 19:24:48 »
Bedenk of je wielen onder de poten van je treintafel wilt of niet. Bij Menninghaus kan dat, bij Noch niet.
Bij mij staat werkelijk alles op zwenkwieltjes; behalve m’n werktafel want dat is lastig met zagen of vijlen.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.945
  • Thanked: 66 times
  • Geslacht: Man
Re: Nochlandschapstafel
« Reactie #9 Gepost op: 9 november 2020, 20:43:53 »
Ik denk dat jullie afdwalen van de vraagstelling  :P

Ik heb in ieder geval geen enkele ervaring met die kant-en-klare landschappen, er staan er wel een paar op marktplaats en zo rond de €100 moet die wel te scoren zijn.
Verzenden wordt dan een nieuwe uitdaging...


Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Jan Trein

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 93
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Nochlandschapstafel
« Reactie #10 Gepost op: 9 november 2020, 23:55:43 »
Dat (€ 100,-) klinkt als een koopje! Ik heb me zitten vergapen aan de nieuwprijzen voor de Heidelbergbahn:
 
En dat zijn dan prijzen zonder kurk en zonder pootjes eronder.

Maar kleiner baantjes, kleinere prijzen, natuurlijk. Gewoon een kwestie van even de Noch Prijslijst downloaden (via de opgegeven link) en de catalogusnummers vergelijken.

Zoals hier alvast gedaan (dat geeft alvast wat houvast voor een Marktplaats onderzoek):
 

Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Jan Trein

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 93
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Nochlandschapstafel
« Reactie #11 Gepost op: 10 november 2020, 00:23:39 »
Ik denk dat jullie afdwalen van de vraagstelling
Ik denk dat we alle drie zeggen:
"Ik zou het niet doen. Maar als je het wel doet, let dan in ieder geval op de volgende punten:"

-pootjes
-wieltjes
-kurk (geluidsisolatie)
-radius I
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.945
  • Thanked: 66 times
  • Geslacht: Man
Re: Nochlandschapstafel
« Reactie #12 Gepost op: 10 november 2020, 11:30:09 »
Ik had even snel gekeken, deze staat op MP, laatste bod was (is) € 115

https://link.marktplaats.nl/m1623183558


Of deze, vraagprijs €125

https://link.marktplaats.nl/m1624723180
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.244
  • Thanked: 256 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Villa Volta
Re: Nochlandschapstafel
« Reactie #13 Gepost op: 10 november 2020, 16:38:01 »
Eerlijk gezegd vind ik dit draadje steeds interessanter worden. En laten we eerlijk zijn: er zijn verschillende manieren om deze hobby leuk en interessant te maken. Voor modelspoorders die minder hebben met scenery en het geklieder met natte narigheid om bergen te maken, is deze manier natuurlijk een uitkomst.
En een onderstel voor je pre-fab baan? Ga naar marktplaats en koop een vet goedkope eettafel met de juiste afmetingen en je hobby kan beginnen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Jan Trein

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 93
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Nochlandschapstafel
« Reactie #14 Gepost op: 10 november 2020, 18:09:12 »
Voor modelspoorders die minder hebben met scenery en het geklieder met natte narigheid om bergen te maken, is deze manier natuurlijk een uitkomst.
Noch verkoopt die bergen ook los, al zo'n 60 jaar. De Hema had ze vroeger ook.
Dus je hebt geen Fertiggelände nodig als het je alleen maar om een berg en een tunneltje gaat.

Fertiggelände neem je juist, zoals vroeger mijn oom, om een compleet werkende treinbaan in amper een week tijd te realiseren.
Een baan die er dan uit ziet als om door een ringetje te halen, en een treinbaan die ook helemaal nooit faalt, behalve als je met de hand gaat rangeren (omdat daar eigenlijk net te weinig ruimte voor is).
Een treinbaan die licht is (makkelijk te tillen), rechtop tegen de muur is weg te zetten (alles zit vast geschroefd), en met een handig, licht onderstel (liefst opvouwbaar).

Net zoals we dat vroeger deden met de sjoelbak, het tafelvoetbalspel en de dartschijf.

Ga naar marktplaats en koop een vet goedkope eettafel met de juiste afmetingen en je hobby kan beginnen.
Of bij de kringloopwinkel om de hoek ....

Denk ook aan behangers schragen. Die zijn van tijd tot tijd bij bouwmarkten te koop (2 stuks voor € 9,95). Ze zijn circa 60 cm hoog, dus 18 cm lager dan de poten van Noch of Menninghaus, en dus ideaal voor kleine kinderen. En ze zijn opklapbaar, en dus met weinig ruimteverlies weg te zetten tegen de muur. Ik zou het dan wel weten, daar pingpongden we ook op in de tuin, vroeger. Daar kan geen kringloop (Marktplaats) tafel tegen op.

Blijf denken over isolatie onder de rails, én onder het tafel-frame.

Tegenwoordig kun je ballastrepen kopen van Woodland Scenics.
Met het Woodland Scenics materiaal kun je de rails alleen maar erop leggen, en dan kun je ook Neopreen (zelfklevend) band (celrubberband) nemen.
Dit kun je o.a. kopen bij Het rubbermagazijn (Zoetermeer).
Voordeel daarvan is dat het makkelijk is los te krijgen (spiritus) als je er weer vanaf wilt.

En als je toch bezig bent met rondkijken: Noch  heeft ook railsisolatie, maar dan van kurk (voor onder de rails). Noch had altijd al van alles.

Dat schuimplastic (op de rol) waarover ik het eerder had (gaat hooguit 20 jaar mee), verkoopt Noch ook nog steeds, maar is eigenlijk van de firma Mössmer. Dat spul moet je dus niet 2ehands kopen, maar nieuw. Bovendien moet je de rails dan vastschroeven om de bedding ertussen vast te klemmen, en zodra je de rails vast schroeft, hef je de isolerende werking weer op.

Wat sterk op Mössmer lijkt, maar alleen voor K-rails bestaat (en dus niet voor C-rails) is de Styroplast railbedding van Merkur, die is degelijker dan die van Mössmer, isoleert K-rails beter, en is wel te verlijmen.

De truc bij M-rails en C-rails is dat je de rails met bedding en al erin opsluit, m.a.w. dat ook onder en tussen spoorrails in isolatie ligt (zachtboard, schuim). Noch verkocht daarvoor vroeger een product van Merkur, maar verkoopt die productlijn niet meer. Het spul was waarschijnlijk te duur, vergeleken bij kurk onder de rails, want elk stukje rails en elk wissel, had z'n eigen pasvorm, en tja, dan lopen de kosten snel op.

C-rail rijders kopen vaak groene zachtboard platen bij de bouwmarkt. Die zijn 7 mm dik, veel zwaarder dan kurk of XPS, maar garanderen ruim 7 decibel besparing (en daar kan geen xps of kurk tegen op).

Er zijn 4 belangrijke bezwaren tegen (waar dan wel weer een oplossing voor te vinden is):
-stof bij het verzagen (kleine tanding, veeltandige zaagjes gebruiken, traag zagen, vaak stofzuigen)
-slecht schoon te houden (stof kleeft er aan vast, niet nat afneembaar)
-zwaar (voor een module die je wilt kunnen tillen)
-nauwelijks verlijmbaar (het spul zuigt vocht op, trekt snel krom, en verslindt lijm bij het leven).

Je kunt dit spul slecht aan hout verlijmen, je kun er geen kurk op lijmen, en je kunt de rails er niet op vast lijmen.
Maar als je de rails erop verschroeft (door het hout heen van de Fertiggelände), dan doe je de isolatie teniet.
Je kunt wel apart de groene plaat op het hout verschroeven, en de rails op de groene plaat, mits niet door en door, en mits niet op een en dezelfde plek.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof