Auteur Topic: Welke baanontwerp software?  (gelezen 5619 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Andre H0

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Man
Welke baanontwerp software?
« Gepost op: 1 november 2020, 11:58:33 »
Hallo allemaal,

De afgelopen tijd ben ik met mijn oude H0 Fleischmann materiaal bezig geweest, een testbaantje neergelegd en me verdiept in de digitale modelspoorwereld: iTrain, Digikeijs wisseldecoders en baandetectie i.c.m. een Z21 startersbaantje van Roco. Dat het ik inmiddels aardig onder de knie.

Nu ben ik al een tijdje aan het nadenken over een ‘definitief’ baanontwerp (met RocoLine rails met bedding). Dat is voor mij nogal een uitdaging, ik ben niet zo creatief.
Baangrootte 3,5-4 meter lang en 1,25 breed. Ik denk zelf aan schaduwstation met keerlus (zodat treinen tegengesteld rijden op naastliggende sporen, dat vind ik heel erg mooi) op benedenniveau en daarboven de zichtbare stukken met station, brug en een berg met tunnels.

Om toch wat sneller verschillende ideeën te kunnen bekijken, wil ik aan de slag met baanontwerpsoftware zoals Wintrack of Anyrail.  Pakketten kunnen grofweg hetzelfde volgens mij, maar Wintrack is 2x zo duur (en niet in het Nederlands). Is het die meerprijs waard?
Heeft iemand ervaring met beide pakketten, kunnen jullie mij adviseren over de (on)mogelijkheden.

Ik ben eigenlijk een Apple iMac gebruiker, maar daar is de keuze wat actuele ontwerpsoftware beperkt tot 1: Railmodeller pro.
Als iemand daar ervaring mee heeft of vergelijk met Wintrack en Anyrail, hoor ik dat ook graag.
Gevoelsmatig is ondersteuning van Wintrack en Anyrail beter dan Railmodeller.

Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn!

Groeten André

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Welke baanontwerp software?
« Reactie #1 Gepost op: 1 november 2020, 12:08:42 »
hoi Andre

Ik zelf ga ook weer een ontwerp maken ,,volgend jaar pas en met mijn vorige baan heb ik ideeën
op gedaan van de kant en klare banen van ,,noch ,,en kibri  ,, https://www.noch.de/de/produkt-kategorien/modellbahnen/fertiggelaende.html

https://www.bing.com/images/search?q=kibri+fertiggelande&id=442695864AAB26BDEB2FBADA737A492ED01FAE24&form=IQFRBA&first=1&scenario=ImageBasicHover&disoverlay=1


deze ideeën gebruikt en wat aan gepast ,,zelf wat langer en extra wissels enz ,,

gr Henk
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Andre H0

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Man
Re: Welke baanontwerp software?
« Reactie #2 Gepost op: 1 november 2020, 21:06:57 »
Beste Henk,

Bedankt voor jouw reactie. Ik wist niet dat er ‘ Fertiggelände ‘ bestonden,  dank voor de links.
Ik had wel al vele banen gegoogled maar die waren vaak te groot en met alleen de platte railtekening kan ik me er dan nog niet zo veel bij voorstellen. Bij Noch zie je hoe het kan worden!
Inderdaad een goed idee om op basis hiervan eens aan de slag te gaan, ik kan inderdaad in de lengte nog wat groeien  zoals jij ook gedaan hebt.

Ik wacht ook nog even reacties af van anderen, die wellicht ervaring hebben met de baanontwerpsoftware. Ik kan bijna niet meer wachten.

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Welke baanontwerp software?
« Reactie #3 Gepost op: 3 november 2020, 00:55:57 »
Apple iMac gebruiker
Ik heb m'n iMac naar de gemeentewerf gebracht. Ik vond het helemaal nix, voor mij. Zesentwintig Chinese kruiskop schroeven zaten er in, en ze pasten allemaal alleen maar in hun eigen gaatje. Dus toen een onderdeeltje bezweek, en door mijzelf vervangen werd, vielen er woorden die niet herhaalbaar zijn.

Maar als jij er blij mee bent, prima.
Hou 'm dicht, hou je handen ervan af, en breng 'm naar een dealer als er iets mis is.
Apple doet je keurig een inruilactie als er een nieuw model uit komt, in de trant van "Vijftig euro inruil voor je oude barrel bij aanschaf van een nieuwe voor € 2450,-".

Probleem stip je al aan : Wintrack en Anyrail zijn Windows programma's, en natuurlijk kun je die (geëmuleerd) op een iMac draaien, maar echt native? Neuh.

Ik werk al jaren met demo's van Wintrack. Nooit de moeite genomen om het ook aan te schaffen. Dat heeft een verleden (Borland) waarmee ik je niet zal vemoeien (het dracula icoon ontbreekt nog in de smileys).

Veel plezier met het vinden van een apple-minded baanontwerp programma.

Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Welke baanontwerp software?
« Reactie #4 Gepost op: 3 november 2020, 10:47:56 »
...en natuurlijk kun je die (geëmuleerd) op een iMac draaien, maar echt native? Neuh.
Ik wil hier geen wellus-nietus discussie van maken, maar er is wel een verschil tussen emuleren, native en installeren. De iMac bestaat al vanaf 1998 en ik weet niet welke generatie iMac Jan uit elkaar heeft proberen te schroeven, maar op de latere Mac’s kun je Windows 10 gewoon installeren. Na installatie van Windows kun je tijdens het opstarten van je computer kiezen of je je computer met Windows wilt laten werken of met MacOS. Als je vanaf Windows dan weer terug wilt naar MacOS, dan moet je je computer weer herstarten. Het voordeel van installeren is dat er niet twee besturingssystemen (MacOS èn Windows) tegelijkertijd draaien en dat scheelt natuurlijk in snelheid. Houd er wel rekening mee dat installeren van het Windows besturingssysteem ook ruimte inneemt op je harde schijf.
Succes met je keuze.

Apple doet je keurig een inruilactie als er een nieuw model uit komt, in de trant van "Vijftig euro inruil voor je oude barrel bij aanschaf van een nieuwe voor € 2450,-".
Apple iMac 4K 21,5" (2020) 16GB/256GB Intel Core i3: € 1749.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Welke baanontwerp software?
« Reactie #5 Gepost op: 3 november 2020, 11:25:15 »
Nog even terug naar de software.

Zelf gebruik ik vooral ouderwets papier en potlood, om in ieder geval de grote lijnen neer te zetten  :o. Maar dan heb je natuurlijk niet zomaar een stuklijst van rails die je moet aanschaffen.

Voor detailuitwerking (delen van de baan) maak ik af en toe gebruik van een gratis online editor: https://www.traxeditor.com
De gebruikersinterface was voor mij even wennen, maar het werkt best aardig.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Welke baanontwerp software?
« Reactie #6 Gepost op: 13 december 2020, 20:58:29 »
hoi alle ..
heeft iemand de handleiding van wintrack 8 ,,,die ben ik kwijt door de verhuizing
gr Henk
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Welke baanontwerp software?
« Reactie #7 Gepost op: 14 december 2020, 17:55:57 »
Volgens mij is er alleen een online handleiding die je oproept uit het programma
Groet Mies

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Welke baanontwerp software?
« Reactie #8 Gepost op: 14 december 2020, 18:56:44 »
heeft iemand de handleiding van wintrack 8
Dat was de versie met een NL-handleiding. Neem ik aan. WT7 had die NL handleiding niet, een aantal latere versies heeft die ook niet.  WT maakt onderscheid tussen 2 soorten handboeken, simpele pdf-bestanden van rond € 5,- en dikke, uitgeprinte, die bij het pakket geleverd werden/worden.

Ik heb een WinTrack handboek.pdf uit 2020 (versie 15), Duitstalig. Geen idee hoe ik er aan kom  :-\ .

Maar als je rond kijkt op www.wintrack.de dan vind je een en ander bij de historie. Per versienummer staan er "Ausführliche Beschreibungen" bij, dat zijn Duitstalige pdf-bestanden die je kunt downloaden. De oudere staan in msword in zip-files ingepakt. (En "mijn" handboek komt misschien daar viavia ook vandaan). Wat me opvalt is dat de tekst onderscheid maakt tussen versies.

Wintrack heeft een eigen forum. Daarin vind je o.a. een link naar een Duitstalig te downloaden handboek (tegen betaling van € 5,-, dat dan weer wel): modellplan.de."Handbuch WINTRACK V15.0 {# 030}".

Los daarvan is een apart forum voor baanontwerpers: Maput.de. Die verspreiden dat handboek niet. Waar dan wel? Allerlei (online) winkels, ook Huider, Viessmann, Lippe, ....

Keuterman (is tegenwoordig: Luc Veldhuis) levert nog steeds NL versies van Wintrack tot versie 13, maar met de mededeling dat ze ermee stoppen. Bestellingen die voor 02-11-2020 zijn geplaatst zullen nog worden verwerkt. Je kunt in ieder geval de laatste NL-demo (13) met laatste NL servicepack en hulpbestand nog downloaden van die site, tot de stekker eruit gaat. Waarschijnlijk tot uiterlijk 31-12-2020. Versie 14 en 15 is niet in het Nederlands uitgebracht, voor zover bekend.

Succes.

ik weet niet welke generatie iMac Jan uit elkaar heeft proberen te schroeven, maar op de latere Mac’s kun je Windows 10 gewoon installeren.
Je hebt gelijk, na enig nadenken: dat was lang geleden, onder MAC OS 9. Sindsdien is er veel veranderd, en volgens het wintrack forum draait wintrack zelfs op Ubuntu 14 en 18 in een wine emulator op zowel mac als intel platforms.
Moet ik ook eens uitproberen op een pc met Ubuntu 64-bits ....
Formeel wordt Mac OS nog steeds niet ondersteund door Buro Schneider (volgens dat forum).


Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Doornboom

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 6
Re: Welke baanontwerp software?
« Reactie #9 Gepost op: 28 november 2021, 10:23:17 »
Goedemorgen André,

Deze reactie komt waarschijnlijk als mosterd na de maaltijd maar heb jij er niets aan dan wellicht iemand anders op dit forum.
Je kunt op een IMac op meerdere manieren een Windows programma draaien. Het is niet nodig om een complete Windows installatie te doen.
Als je het programma “crossover” installeert kun je vrijwel ieder Windows programma draaien. Programma is niet gratis er is een probeerversie. Kosten zijn zonder updates rond de $20 en met alle ondersteuning en updates $39. Het is geen abonnement maar een “eeuwige” licentie.
Zelf draai ik zo “easydraw” en een programma om printplaten te tekenen, werkt voorbeeldig.
Als programma voor je baanontwerp is het al eerder genoemde programma “Railmodeller pro” een optie, werkt prima.

Groet Wout