Auteur Topic: Stoomlocomotief 1:45-0e  (gelezen 8437 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Stoomlocomotief 1:45-0e
« Reactie #25 Gepost op: 20 oktober 2020, 14:15:23 »
Ik ga eens kijken of ik dit op een fraaie manier kan oplossen. Liever laat ik de bovenkant in takt.


Dan wordt het zoiets als dit, maar dan met een grotere cabine. We gaan het zien.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Stoomlocomotief 1:45-0e
« Reactie #26 Gepost op: 21 oktober 2020, 12:01:44 »
Ik heb nog even nagedacht over mijn stoomlocomotief.
Dat wat @Rob schreef ligt niet erg voor de hand om cilinders onder de ketel te suggereren. In elk geval niet bij smalspoor.
Omdat ik geen passende onderstellen op voorraad heb met een mooie aandrijflijn, heb ik mij bedacht waar @Daniel Caso mij al veel eerder op heeft gewezen: een loc met een rok. En die rok is om te verbergen wat er niet zit... en waar zijn rokken anders voor?




Een voorbeeld van een erg Britse loc met een rok, waarbij al het moois is weggewerkt.
Meer voorbeelden waarbij beter te zien is dat de kolenbunker rond de stoomdom is gebouwd. Dat ga ik dus niet doen en ik ga ik ook niet dit model naadloos nabouwen.
Enfin, voor ik ga beginnen moet ik eerst even een passend onderstel bouwen.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Stoomlocomotief 1:45-0e
« Reactie #27 Gepost op: 21 oktober 2020, 12:06:40 »
Ah, da's een mooie oplossing, Wim.

Deze rok zal in dit geval vast geen stroomlijnbekleding zijn :)
Maar als ik het zo zie, dan is het best logisch om in een industriële omgeving het drijfwerk te beschermen tegen van alles en nog wat en/of de mensen te beschermen tegen alle bewegende delen waar je anders vervelend tussen kan komen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Stoomlocomotief 1:45-0e
« Reactie #28 Gepost op: 21 oktober 2020, 12:34:50 »
Er zijn talloze beelden van 'skirted' locomotieven op de net.

Hier een zeer mooie voorbeeld:

P1080805 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr


Daniel

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Stoomlocomotief 1:45-0e
« Reactie #29 Gepost op: 21 oktober 2020, 12:49:48 »
En die rok is om te verbergen wat er niet zit... en waar zijn rokken anders voor?

Euh, tis soms ff zoeken maar er zit toch echt wel wat ;D

Het nadeel van zo'n rok vind ik dat je dan het drijfwerk niet meer ziet maar veiligheid voor alles natuurlijk!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Stoomlocomotief 1:45-0e
« Reactie #30 Gepost op: 21 oktober 2020, 16:04:10 »
Euh, tis soms ff zoeken maar er zit toch echt wel wat ;D
Die had ik natuurlijk moeten zien aankomen.
Citaat
Het nadeel van zo'n rok vind ik dat je dan het drijfwerk niet meer ziet maar veiligheid voor alles natuurlijk!
Het drijfwerk werk is inderdaad wel het meest interessante onderdeel van een stoomlocomotief en dat je dat met zo’n rok niet ziet is inderdaad wel een dingetje.


Maar aan mijn drijfwerk is niet zoveel interessants te zien, dus kun je het maar beter verbergen.


Gisteren even in elkaar gefröbeld met een Fleischmann Magic Train motortje en wonderwel loopt-ie als een zonnetje. Nu is dit onderstel nog veel te licht, maar doordat de bovenkant plat is en onderin genoeg ruimte, kan ik aardig wat ballast toevoegen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Stoomlocomotief 1:45-0e
« Reactie #31 Gepost op: 22 oktober 2020, 15:51:06 »
Nog even terugkomend op het voorgaande:


Dit prachtexemplaar vond ik op het Britse NGRM-forum en is gebouwd op een Hippel-onderstel van Roco. En eerlijk gezegd lijkt het totaalplaatje helemaal te kloppen.
Bron: Lucien Eijdems.

Aanvulling: ik zie dat @Lucien zich inmiddels op het forum heeft aangemeld. Hij wilde zeker zien ik zijn foto een beetje knap heb geplaatst. :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Stoomlocomotief 1:45-0e
« Reactie #32 Gepost op: 22 oktober 2020, 19:54:23 »
Misschien klopt het totaalplaatje niet helemaal maar hij is wel heel erg fraai om te zien. (vind ik ::))
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Lucien

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 21
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
    • Smalspooratelier
Re: Stoomlocomotief 1:45-0e
« Reactie #33 Gepost op: 22 oktober 2020, 22:10:10 »
Hij klopt in ieder geval met de bouwtekening, alleen mis je het drijfwerk en de cilinders. Daar wordt nog aan gewerkt!
Narrow minded and proud of it

Yurze Ore Mine - h0e micro layout
Zweifelsfall- h0e micro layout
Buchau 1916 - h0e Württemberg Länderbahn
Bitry-Baulay - 0e Franse bietenbaan

En nog veel meer plannen voor nieuwe baantjes....

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Stoomlocomotief 1:45-0e
« Reactie #34 Gepost op: 25 oktober 2020, 19:46:27 »
Bij locomotieven op smalspoor is het inderdaad minder gebruikelijk dat de cilinders onder de stoomketel zijn weggebouwd, maar ze bestaan wel.


Deze K-class 0-6-4 locomotief is de enige smalspoorlocomotief die op de South Australian Railways reed met ingebouwde cylinders.
...alleen mis je het drijfwerk en de cilinders. Daar wordt nog aan gewerkt!
Ga ik zeker volgen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Stoomlocomotief 1:45-0e
« Reactie #35 Gepost op: 25 oktober 2020, 20:14:12 »
dat met smal spoor de cilinders onder de ketel zitten meestal is ook bij de trams op normaal spoor ,,onze loc no 26 en de gooise moordenaar bv ,,
dit was en is om dat ze rijden waar niet veel ruimte is en zo de mensen er tegen aan kunnen komen
en verwonden,,,of met werken
ook was het wat compacter en beter in balans met rijden (het waggelen)
gr Henk 
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Stoomlocomotief 1:45-0e
« Reactie #36 Gepost op: 28 oktober 2020, 17:41:02 »
Maar die locomotieven (of misschien eigenlijk stoomtrams) reden waarschijnlijk op een wat breder spoor.
Nadat ik al het voorgaande heb gelezen en de voor en tegens tegen elkaar heb afgewogen, ga nu voor de volgende opties:


De dieselloc -maar dan met de grotere cabine- krijgt een indeling 0-6-0 op het Hippel-onderstel.


En de stoomlocomotief krijgt een afgeschermde zijkant (een rokje) maar dan natuurlijk anders en zodat de cylinders wel zichtbaar blijven. Dat vind ik toch mooier dan zo’n saaie zijkant.
Dank voor jullie feedback.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Stoomlocomotief 1:45-0e
« Reactie #37 Gepost op: 28 oktober 2020, 20:46:09 »
Diesel EN stomer?
Begrijp ik dat de stomer dan op het twee assige onderstel komt?
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Stoomlocomotief 1:45-0e
« Reactie #38 Gepost op: 29 oktober 2020, 00:19:09 »
Inderdaad krijgt de stomer twee assen. Maar dat ga je nauwelijks zien omdat er een rok omheen komt.
Ik heb geen bruikbare onderstellen met cylinders en een fatsoenlijk drijfwerk op voorraad. Bij de meeste H0-loc’s zit er zo’n gigantische motor in het cabine en dat machinistenhuis wil ik juist vrijhouden voor de inrichting.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Stoomlocomotief 1:45-0e
« Reactie #39 Gepost op: 29 oktober 2020, 14:31:24 »
Ik ben zeer benieuwd Wim. Klinkt wel spannend. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Stoomlocomotief 1:45-0e
« Reactie #40 Gepost op: 29 oktober 2020, 16:38:15 »
Ik ben zeer benieuwd Wim. Klinkt wel spannend. ;)
Mij ook. Maar eerst ben ik (weer) bezig met een vernieuwd onderstel. Het hele plan van aanpak voor die stoomloc zit in m’n hoofd, maar een steeds weer terugkerend en ook uitdagend verhaal blijven de onderstellen. Ik heb nog een BR 80 van Fleischmann liggen, maar om al mijn H0-materieel op te offeren is ook een beetje zonde. Dus ben ik voor het chassis van die stoomloc opnieuw begonnen. Ik ga dit winnen.


Om de motorkap van de dieselloc passend te maken moet ik alleen voorzichtig een paar millimeter wegvijlen van het stuk ballast dat te ver uitsteekt. De suggestie van Rob om een stuk uit de motorkap te halen vind ik eigenlijk jammer van de kap en ik denk dat dit beter werkt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Stoomlocomotief 1:45-0e
« Reactie #41 Gepost op: 29 oktober 2020, 16:58:22 »
Ziet er al leuk uit, zo in zijn natuurlijke habitat.
Overigens geeft die motor al aardig een indruk (vorm) van een dieselmotor. Misschien kun je daar iets strak omheen bouwen, en dan de luiken openzetten of een goed doorzichtig rooster er in?

Succes met vijlen. als het goed is is het redelijk zacht witmetaal. Zelf zou ik eerst een stuk (voorzichtig) met de haakse slijper doen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Stoomlocomotief 1:45-0e
« Reactie #42 Gepost op: 29 oktober 2020, 18:59:12 »
Overigens geeft die motor al aardig een indruk (vorm) van een dieselmotor. Misschien kun je daar iets strak omheen bouwen, en dan de luiken openzetten of een goed doorzichtig rooster er in?
Goed idee!


Die exercitie heb ik al eens eerder uitgevoerd met een motor uit een Supermarine Spitfire. Daar zit een -zo even uit m’n hoofd- een Rolls-Royce Merlin 45 supercharged V12 motor in met een vermogen van 1096 kW. Maar achter al dat geweld zat een lullig Fleischmann-motortje dat vastliep.

Citaat
Succes met vijlen. als het goed is is het redelijk zacht witmetaal. Zelf zou ik eerst een stuk (voorzichtig) met de haakse slijper doen.
Met mijn Makita haakse slijper? Dát dacht ik dus even niet. Dan moet ik dit fantastisch in elkaar gefröbelde kunstwerkje demonteren en de kans dat ik hem weer netjes werkend in elkaar krijg is nagenoeg nul. Nee Rob, ik doe heel voorzichtig.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Stoomlocomotief 1:45-0e
« Reactie #43 Gepost op: 29 oktober 2020, 23:27:31 »
Heb je geen Dremeltje dan? Slijpschijfje erop en gaan met die banaan...

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands