Auteur Topic: H0m op basis van TT  (gelezen 28299 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #125 Gepost op: 10 juli 2021, 16:18:01 »
Volgens mij gaat dit weer een heel leuk projectje worden om te volgen Rob. We gaan het zien. Doe je best zou ik zo zeggen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #126 Gepost op: 20 mei 2022, 09:44:10 »
Goed, er is nog een triebwagen en een stomer in ombouw, maar ik ben evengoed alvast begonnen aan een loc die geïnspireerd is op de Harzkamel.




Dit is een ombouw van een Oostduitse normaalspoor V100 naar meterspoor. Deze loc is daarmee ook flink groter dan ander meterspoor materieel. Nu de bouw van een H0m baantje gestart is, ben ik wel benieuwd of mijn op de Harzkamel geïnspireerde loc daarop gaat passen. Dus gisteravond maar eens een begin gemaakt.

Het uitgangsmateriaal: Een Oostduitse V100 van Piko en een BR130 van BTTB .




De Piko lok is redelijk gehavend en heeft kortsluiting. Geeft niet, want het is de bedoeling dat de kap van de H0 V100 op het onderstel van de TT BR130 komt






Qua lengte lijkt dat aardig te passen. Ik zaag de lamphouders van het BTTB onderstel en haal 3 mm van de uiteinden af.




Nog een beetje vijlen aan de zijkanten en dan past het onderstel al heel aardig in de kap. Met motor en al




Om de draaistellen te monteren, moet er een stuk van de onderkant van de bufferbalk af: ook hier zagen en vijlen.






En dan wordt het al wat.




Er moet nog wel wat gebeuren (zowel optisch als technisch), maar rijden doet mijn interpretatie van de Harz-kameel al...




Tot zover,

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #127 Gepost op: 20 mei 2022, 10:09:58 »
Leuk project alweer Rob. Is het niet mogelijk de kap nog iets te verlagen? Zo te zien valt de motor in de cabine. Een velletje schuurpapier plat op de tafel en dan de kap heen en weer halen werkt prima ( en de kap blijft mooi vlak aan de onderkant ) . ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #128 Gepost op: 21 mei 2022, 21:17:48 »
Bedankt, Pierre

Is het niet mogelijk de kap nog iets te verlagen? (...) Een velletje schuurpapier plat op de tafel en dan de kap heen en weer halen werkt prima ( en de kap blijft mooi vlak aan de onderkant ) . ;)
Ik heb de kap inderdaad nog wat afgeschuurd.




Daarmee komt de loc iets lager, maar het was vooral om de draaistellen meer ruimte te geven. De kap ruste nog op de bovenkant van de draaistellen. Deze kunnen nu vrij draaien en ook iets kantelen om hobbels te nemen.




Aan de onderkant wil ik voldoende ruimte houden voor de bak (dieseltank?) van de v100.




Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #129 Gepost op: 5 augustus 2022, 23:02:37 »
Voor ik weer nieuwe projectjes op stapel ga zetten, dacht ik eerst maar eens een lopend project verder af te maken.

De Harzkamele kan nog wel wat afwerking gebruiken. Dus dat maar eens gedaan...

Verlichting er in.




De oorspronkelijke brandstofrank van de V100 gaat er weer op. Daarvoor moest wel het nodige worden weggezaagd, zodat deze over de TT aandrijving heen valt. Beetje lood waar nog ruimte is.






Ik vijl alle H0 en TT buffers weg. Het schroefgat in het dak maak ik dicht met een stukje styreen en wat plamuur.
Dan alles even in een sopje. De kap staat nog vrij goed in de verf. Alleen hier en daar wat zilverren randjes bijwerken.
Het dak wordt metaal-grijs, De bufferbalken en onderzijde zwart. Ook de draaistellen krijgen alvast een lichte zwarte wash en daarna wat lichtbruin drybrush.

En dan ziet het er zo uit.




Ik heb nog even gewacht met de aandrijving oliën tot na al het zaag- en schuurwerk. Dat moest nu wel gebeuren, want het motortje werd na een minuut of wat rijden erg heet. Maar een beetje olie op de juiste plekken heeft dat verholpen.

Dus: rijden maar!




Als laatste wil ik nog iets aan de bedrijfsnummers doen. ik ben er nog niet uit of ik de Duitse nummering (BR 199)  ga aanhouden of een eigen RMB nummer er op ga zetten.

Maar verder is deze loc klaar.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...