Auteur Topic: Marklin wissels  (gelezen 3475 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Alex

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 2
  • Geslacht: Man
  • ik rijd met marklin digitaal met n CS 3
Marklin wissels
« Gepost op: 30 augustus 2020, 21:37:16 »
Wisselaandrijving marklin ik heb 18 wissels en5 m83 decoders echter de laatste 6 wissels doen het ineens niet meer
Zijn dan de decoders stuk ?of de aandrijvingen? Men zegt dat ik de eindafschakeling en moet verwijderen!1
Wat vinden we hiervan? Heb ik iets verkeerd gedaan?

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.910
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Marklin wissels
« Reactie #1 Gepost op: 30 augustus 2020, 22:07:46 »
Beste Alex,

Indien het aandrijvingen zijn van "K" of "C" wissels dan is de kans groot dat de eindschakelaars door vonkvorming ingebrand zijn waardoor ze geen contact meer maken.

Eerst even controleren of de M83 uitgangen die nu op wissels staan die het niet meer doen, het wel doen op andere wissels, of twee Faller lampjes aansluiten en kijken of die willen "flitsen".

Indien het de eindafschakelingen zijn, dan deze verwijderen en de contacten overbruggen, voor "C" zie https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_74490_C-rail_wisselaandrijving

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Marklin wissels
« Reactie #2 Gepost op: 15 december 2020, 23:18:17 »
Anne vertelt het compact. Ik breid zijn verhaal uit.
Heb je er geen behoefte aan, dan leg je het naast je neer.

Als je K-rails hebt, kijk dan eens hier Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491

Een verwante vraag: wat is de oorzaak van het doorbranden van K- en C-wissel eindafschakelingen?
(Waarom zijn de bananen krom?) :D

Daar zijn vele, vele theoriëen over. De overheersende gedachte is dat als Märklin het wist, zij met een goede oplossing komen. Helaas, ook de allernieuwste aandrijving voor C-wissels heeft het zelfde euvel.

Dus de echte oorzaak wordt niet onderkend, of wordt niet bekend gemaakt (aansprakelijkheid?).
Het probleem doet zich voor op de digitaal aangestuurde baan met Märklin (Intellibox) aansturing.
De oorzaak doet zich niet voor op een analoge baan.

Een van andere theorieën staat hier www.hjb-modellbahn.de (een site over k-rails), en bij dezelfde site hier en hier: fout-analyse.

Met dit citaat:
Citaat
In vielen Foren ist zu lesen, dass es bei Märklin Weichenantrieben zu Ausfällen kommt (sporadisch bis permanent). Meist wird dieser Defekt den Micro-Endabschaltern zugeordnet. An dieser Stelle möchte ich dazu einige Informationen bereitstellen. Mögen diese Ihnen ein wenig hilfreich sein.
En dan volgt uitleg, fout-analyse en oplossing, en die oplossing is niet: "haal die rotte kies maar weg".

Anderen zijn van mening dat er 2 oorzaken zijn: een te hoog aantal milliseconden aanstuurtijd (75 ms zou genoeg moeten zijn, max 250 ms, meer mag niet), en een foutje in de Märklin en Intellibox besturing die maakt dat bij kortsluiting van de centrale het signaal naar een wissel niet wordt afgebroken (maar door door blijft "loeien"), oftewel doorbranden door te langdurige aansturing: de afschakeling brandt dan door in plaats van de spoel (dat is toch al winst?).

Het bezwaar tegen het weghalen van de Endabschalter (Eind-afschakeling) is dat daarmee wisselterugmelding ook niet meer werkt. Dat is het principe waarmee je de stand van de wisseltong kunt terugmelden naar leds op een analoog paneel.
M.a.w. het gebruik ervan is in hoofdzaak analoog (bedoeld).
Desondanks zijn er mensen die ervan gebruik maken bij PC-gestuurde banen, zoals met iTrain), om de digitaal gezette wisselstand gelijk op te laten gaan met een handmatig verzet wissel.
Het hangt er dus van af hoe je een digitale baan gebruikt, of je de eind-afschakelaar gaat missen, of kunt missen.
En voor veel digitale Märklin-rijders is weghalen dus toereikend, ze missen er niets aan.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof