Auteur Topic: BR 515 mega ombouw.  (gelezen 3620 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Riny

  • Gast
BR 515 mega ombouw.
« Gepost op: 18 mei 2011, 18:54:00 »
Ben bezig, tussendoor, met de ombouw van een analoge BR 515 railbus met bijwagen.
Wat moet er allemaal gebeuren?

  • Digitaliseren.
  • Verlichting aanpassen.
  • Interieurverlichting (ledstrips) aanbrengen.
  • Aansluiting overgang wagens.

Hoe een motor aan te passen is en een decoder in te bouwen is, is wel bekend.
De front en sluitverlichting is/was een verhaal apart.
Beide wagens hebben aan beide zijde "front" en "sluit" verlichting met de analoge lampjes.
Veel ruimte is er niet om de verlichting te vervangen door Digitale lampjes en steekfittingen vandaar dat er gekozen is voor Leds.

De cabineruimte is bij deze uitvoering van metaal dus mag niet op de leds of aansluitingen daar van terecht komen.
Ook moeten de led- aansluitingen binnen de "kap" blijven en het mogelijke doorschijn door de kap moet ook aangepast worden.
Voor dit laatste is zwarte verf een optie.

Ik heb er voor gekozen om de rode Led te plaatsen waar ook het rode lampje heeft gezeten.
Omdat de diameter van de Led 5 mm is, heb ik het "kokertje" waar het rode lampje heeft gezeten, ietsje opengebogen zodat de Led er strak ingaat.
Omdat de witte Led niet is vast te zetten worden beide Leds aan elkaar gesoldeerd zodat het klemmende rode Led, de witte op zijn plaats houd.


De oude situatie.


De nieuwe situatie.

Dit is nog maar de basis, uiteraard worden de draadjes nog netter weggewerkt.
Ik heb voor de gemeenschappelijke + (blauw) dus ook een draadje geplaatst en de nodige weerstand(en) komen op een minuscuul experimenteer-printje, welke in de wagens wordt bevestigd.
Immers bij de Leds is er voor een weerstand te plaatsen geen ruimte meer.

Wordt vervolgd.