Auteur Topic: Codes van Peco wissels  (gelezen 2038 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Erik

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 2
Codes van Peco wissels
« Gepost op: 5 augustus 2020, 21:57:26 »
Dag,

Ik heb van iemand een doos rails gekregen en daar zaten wat Peco wissels bij. Ik zag op internet dat Peco met codes werkt, naar ik heb geen idee hoe dat precies werkt. Kan iemand mij advies geven?

Groeten Erik

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Codes van Peco wissels
« Reactie #1 Gepost op: 5 augustus 2020, 23:35:34 »
Hoi Erik,

Bedoel je code 100 of code 75 of zoiets?
Dit is namelijk de standaard codering (over merken heen) over hoe hoog de rails (railstaaf) is. Code 100 is 100% van 2,5mm. Code 75 is dan 0,75 * 2,5 = 1,9 mm (afgerond).
Een lagere rails is meer natuurgetrouw, maar ouder rollend materieel heeft te hoge wielflenzen om hier goed op te rijden en stuitert daarmee over de bielzen.

Op code 100 rails kun je met vrijwel al het materieel rijden, oud en nieuw (al heeft heel oud materieel, zeg van voor 1960, soms nog hogere flenzen en dus een hoger rail profiel nodig). Met code 75 kun je alleen alleen met nieuwer materieel rijden (al weet ik niet precies vanaf welk bouwjaar). Er zijn eventueel ook vervangende wielen te krijgen om oud materieel geschikt te maken voor lagere rails.
Andere codes (zoals code 85) zijn er ook, maar nu weet je hoe je die om kunt rekenen naar de hoogte van de railstaven.

Als het goed is zijn rails van verschillende merken, maar met dezelfde rail hoogte (code) goed te combineren. Als je rails met verschillende hoogtes (codes) hebt zal je vaak iets moeten doen om de bovenkanten van de rails op dezelfde hoogte te krijgen.

Hopelijk is dit antwoord op je vraag?

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...