Auteur Topic: Even een analoog zijspoortje!  (gelezen 4183 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Even een analoog zijspoortje!
« Gepost op: 17 mei 2011, 20:20:57 »
Beste forumleden,

Een vijftal jaren geleden kreeg ik van mijn zoon, tijdens de zomervakantie van school, de vraag of bij analoog bedrijf een 2 sporige driehoek vol automatisch bedrijf mogelijk was. Oftewel als ik een wissel omzet dan stoppen automatisch de treinen die een botsing zouden kunnen veroorzaken. De rest rijdt gewoon door.

Mijn reactie was: je hebt 7 weken de tijd om daar over na te denken en iets te maken. Mijn zoon is driftig aan de gang gegaan met een CAD programma en na een anderhalve week nadenken en ijsberen kreeg ik de vraag of hij een aantal bi-stabiele relais zou mogen gebruiken aangezien hij er een paar tekort kwam.

Bekijk de foto?s (soms begrijp ik wel eens waarom mede-hobbyisten digitaal gaan rijden)....









Met groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Piet

  • Gast
Re:Even een analoog zijspoortje!
« Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2011, 20:45:12 »
Ik vind dat werkblad meesterlijk!!!!!!!!!!!
In een heel oud verleden heb ik met numerieke freesmachines gewerkt, die hadden een 'breadboard' om logische verbindingen te leggen.
Wij noemden dat de 'wurmenkast' maar dat is niks vergeleken met deze shakeling, hoera!!!!!
Want een inventiviteit.
Daar ligt gewoon een hele digitale centrale, want relais doen ook in enen en nullen.

Ik voorzie een mooie toekomst voor jouw zoon, Johan!

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Even een analoog zijspoortje!
« Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2011, 20:47:01 »
Beste Johan,

Dat ziet er indrukwekkend uit.
Nu zeg je wel dat je begrijpt waarom medehobbyisten Digitaal gaan, maar wanneer een digitale baan, qua bedrading goed bereikbaar moet zijn wordt dat ook een hele kluwen onder de baan hoor.

M?rklin roept wel, Digitaal met "maar" twee draadjes, en dat kan dan ook maar al het vermogen wordt dan wel van de railspanning afgesnoept wat weer betekend, boosters bijplaatsen met,.........................nog meer touwtjes.

Neem bijvoorbeeld seinen, men heeft daar een magneetartkeldecoder voor nodig met ook de nodige relais, en dan is het doel alleen nog maar voor het optische gedeelte effect.
Het voor een sein stoppen of vertrekken gebeurd via de centrale d.m.v. terugmeldingen naar de S88 bezetmeldmodules.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Even een analoog zijspoortje!
« Reactie #3 Gepost op: 17 mei 2011, 21:03:47 »
Want een inventiviteit.

Piet, inderdaad - we hebben er veel van geleerd, naast de bi-stabiele relais heeft hij ook gelijkrichters en diodes gebruikt. En daar leer je veel van en kan je weer toepassen in andere schakelingen.

Dat ziet er indrukwekkend uit.
Nu zeg je wel dat je begrijpt waarom medehobbyisten Digitaal gaan, maar wanneer een digitale baan, qua bedrading goed bereikbaar moet zijn wordt dat ook een hele kluwen onder de baan hoor.

Riny, enerzijds was dit een grapje want of je inderdaad analoog of digitaal rijdt het is lood om oud ijzer! Het verschil is mijn inziens wat je zelf prefereert!

Dank voor de reacties.

Met groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Piet

  • Gast
Re:Even een analoog zijspoortje!
« Reactie #4 Gepost op: 17 mei 2011, 21:07:39 »
enerzijds was dit een grapje want of je inderdaad analoog of digitaal rijdt het is lood om oud ijzer! Het verschil is mijn inziens wat je zelf prefereert!
Nou ik vind persoonlijk het optrek en afrem gedrag van een digitaal treinstel wat mooier dan van een analoge versie.
En het met meerdere loc's onafhankelijk in ??n stroomkring rijden is analoog ook niet haalbaar.
Dus om het nou lood om oud ijzer te noemen gaat mij te ver.

grt P.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Even een analoog zijspoortje!
« Reactie #5 Gepost op: 17 mei 2011, 21:12:01 »
Nou ik vind persoonlijk het optrek en afrem gedrag van een digitaal treinstel wat mooier dan van een analoge versie.
En het met meerdere loc's onafhankelijk in ??n stroomkring rijden is analoog ook niet haalbaar.

Piet,
Natuurlijk zijn er verschillen daar hebben we geen discussie over!
Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Even een analoog zijspoortje!
« Reactie #6 Gepost op: 17 mei 2011, 21:57:13 »
Riny, enerzijds was dit een grapje want of je inderdaad analoog of digitaal rijdt het is lood om oud ijzer! Het verschil is mijn inziens wat je zelf prefereert!

Van het grapje had ik dus niet door, maar ja, ben ook maar een dombo. :D :D
Wat analoog of digitaal rijden betreft, wij moeten daar een ieder in respecteren betreffende de gemaakte keuze.
Het gaat om het plezier beleven aan/van de hobby, en als dat er is, heeft men zijn doel bereikt. ;)