Auteur Topic: Het ontstaan van het baanplan: "Obertsmoor'  (gelezen 2597 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zilte

  • Gast
Het ontstaan van het baanplan: "Obertsmoor'
« Gepost op: 28 mei 2020, 10:46:27 »
Beste lezers,

Om het ontstaan van het baanplan: 'Oberstmoor' uit te leggen, moet ik eerst wat over mijzelf vertellen. Dus dit is de inleiding en aanleiding. In de volgende post de gedachte achter 'Oberstmoor'. U mist niets als u deze post overslaat, alleen maar mij.

Het is nu bijna 6 jaar geleden, dat er een chaos in mijn hoofd ontstond en ik vluchtte op het internet. Daar aangekomen kwam ik, via de u welbekende 'ubuis', in her-aanraking met het modelspoor. Ooit vroeger een analoge Märklinbaan gehad, maar deze is na mijn 13de levensjaar in een bak beland en daar eigenlijk nooit meer uitgekomen. Defecte locomotieven en geen geld voor reparatie lagen daaraan ten grondslag. De bak heeft mij al die jaren trouw gevolgd, maar de inhoud heeft het daglicht niet meer gezien.
Op filmpje van ubuis, zag ik dat de techniek voor de modelbaan een behoorlijk vlucht had genomen en analoog digitaal was geworden. Het bekijken van de filmpjes paste goed bij de chaos in mijn hoofd, maar ik zonderde mij sociaal meer af en uiteindelijk ging het ook mis op het werk. Dan kom je 'in de molen' en de diagnose was een combinatie van bore-out/burnout. Na een half jaar thuis gezeten te hebben, ontstond er een situatie op mijn werk, waar ik onmisbaar bleek, maar mocht mijn uren vrij indelen en dus weer begonnen in het arbeidsproces. Werken werkt aan één kant louterend, maar aan de andere kant heeft het mijn herstel vertraagd.

In dit proces moest ik van de zielenknijper ook gaan nadenken over een hobby, want die had ik niet meer. Mijn werk was mijn leven geworden en mijn werk had mij in de greep. Loslaten werd het gevleugelde woord en je mag overal iets van vinden, maar hoeft je niet met alles te bemoeien, het advies. Het realiseren, dat mijn cirkel van invloed vele malen kleiner was, dan mijn ego mij vertelde, was een belangrijke stap. Vroeger zeiden ze dan: Schoenmaker, hou je bij je leest. Tegenwoordig spreken ze over energielekken en waar je energie van krijgt.

Ik heb toen het modelspoor omarmd en ben in de actie gegaan. Een meerdaags bezoek aan Miniatur Wunderland in Hamburg was de eerste grote stap. Twee volle dagen heb ik daar rondgelopen en nog heb ik niet alles gezien. Maar de 'begeisterung war da'. Thuis gekomen het (g)orakel weer raadplegen de diverse fora ontdekt. Daar als gast veel gelezen en langzaam rijpte het enthousiasme voor het modelspoor. Gezien het vroeger en nu, kun je niet meer spreken van een her-ontmoeting, maar is het eerder een ontmoeting. 

Ook ontdekt, dat er goeie software was voor het ontwerpen van een baan, dus mij daar eerst op gestort. Na veel wikken en wegen gekozen voor Anyrail. Begonnen met ontwerpen en op een gegeven moment ontstond de gedachte, dat ik er ook een ruimte voor moest hebben. Langdurige onderhandelingen met mijn betere helft en het doen van veel concessies en beloftes, leverden een kamertje op met een respectabele afmeting van 3 bij 2,5 m. Met deze maten weer aan de ontwerptafel en op de computer zijn geen bergen te hoog en in het hoofd is 3 bij 2,5 m gigagroot. Het ene ontwerp volgde op het andere en uiteindelijk had ik bij de 141ste poging een ontwerp waarvan ik dacht, dat zou het wel eens kunnen worden. 137 m rails, een dubbele helix en een schaduwstation met zes sporen, waarvan de kortste 4,75 was. De euforie schudde handen met het ego.

Maar ik denk, dat iedereen het wel herkent, zo'n piepklein bescheiden stemmetje in het hoofd, die dan zegt: 'nah', dat stemmetje, die jou bij vlagen ook nog weet te vertellen, dat je op 17 maart 1973 zonder toestemming een koekje uit de trommel hebt geroofd. Deze begon mij ook aan het twijfelen te brengen, maar euforie en ego, wisten hem af te leiden en dus werd er begonnen met de bouw van een tafel. Maar tijdens deze bouw ontglipte de stem aan de aandacht van euforie en ego en nam ratio mee. De kamer, wat de treinkamer moest worden, had wel een erg oud en gammel dakkapel. Ratio leek het goed om na te denken over het vervangen van de dakkapel en de dakkapel te vergroten naar de aangrenzende kamer. De verbouw kan ook leiden tot een grote beschikbaar oppervlak. Euforie taaide bij zoveel logica af en ego hield zich op de achtergrond. Ratio zei toen ook, kijk nog eens naar je baan. Zijn de bergen wel zo hoog en is het gras wel zo groen?

Ik ben toen - bijna een jaar geleden - eens op de kamer gaan zitten en heb mijn gedachten de vrije loop gelaten. Gedachten over het plan, de dakkapel, wat ik eigenlijk wil met een baan. Ik heb toen besloten het plan te parkeren. Om mijn gedachten te verzetten ben ik op zoek gegaan naar iets anders, namelijk een modulebaan. Maar wat? Ik ben diverse beurzen gaan aflopen, heb de Lehranerbahn bezocht en een bezoek bij de Railrunners in Groningen bracht mij bij de modulebaan 'Station Sauwerd'. Ik vond dit een schitterende baan met ook voor veel detail en toen kwam de herinnering aan vroeger boven: 'Het spooremplacement van Zoutkamp". Ik ben daarin gedoken en deze avonturen kunt u lezen via de link onder dit stuk proza.

Zoutkamp vroeg meer tijd om mij te verdiepen en informatie moet je opzoeken door heel Nederland en dus weer de deur van de treinkamer open gedaan. Intussen was ik ook al via het (g)orakel terecht gekomen bij Train Safe. Niets mee gedaan, maar toen ik op de treinkamer was, klikte er iets. Het schaduwstation van mijn plan was niet nodig. Veel te lang en te groot. En als liefhebber van stoom, ga ik toch niet rijden met lange treinen. Op een baan met een lengte van 3 m kun je met radius 2 hooguit 2 m recht spoor hebben en dan is een trein met een lengte van 1,5 m al heel wat. Daar ook nog bij opgeteld de ingewikkeldheid van het plan, schoonhouden, enz. zette mij weer aan de tekentafel en als tekenend ontstond het organisch ontwerp 'Oberstmoor'.
Hierover meer in de post hierna.

Zilte

  • Gast
Re: Het ontstaan van het baanplan: "Oberstmoor'
« Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2020, 11:11:35 »
Oberstmoor

Oberstmoor is een fictief buurtschap ergens in Duitsland en ligt in een wat glooiend landschap. Er ligt een stuk grond met bos met wat moeras, wat men 'Adlers Land' noemt. Dit, omdat er al sinds mensenheugenis zeearenden broeden.
Het kenmerk van Oberstmoor is agrarisch. Het ligt precies in het midden van een redelijk druk gebruikte lokaalspoorlijn tussen Hügelstad en Taldorf en heeft een klein rangeergebied.
Aan het rangeergebied ligt een overslagloods voor agrarische goederen en een spoorlijn voor de houtvesterij. Ook zijn er twee locomotiefloodsen, 1 voor de Triebwagen en 1 voor de rangeerlocomotief. Oberstmoor kent een halteplaats voor de Triebwagen.
De enkele spoorlijn wordt uitsluitend gebruikt voor goederenvervoer, omdat er de nodige bedrijvigheid is rond de spoorlijn. Mensen wonen al generaties in de dorpen en buurtschappen en hebben ook hun werk daar. Forenzen zijn er nauwelijks en de paar forenzen, die er zijn maken gebruik van de historische Triebwagen uit 1933 van Herr Hartmann. De exploitatie van Triebwagen is een gezamenlijke inspanning van alle toeleverende bedrijven van het spoor en heeft geresulteerd in een zeer recente restauratie.
Herr Hartmann woont in het buurtschap Oberstmoor en daarom heeft de Triebwagen er zijn thuis. Herr Hartmann is ook verantwoordelijk voor de nodige rangeerwerkzaamheden bij Obertsmoor.
Een smal weggetje loopt langs Oberstmoor en leidt aan de ene kant naar Tiefmoor en aan de andere kant naar Zweikronen.

Het ontwerp is dus in basis een enkelspoor. In de bijgevoegde afbeeldingen heb ik dit 'enkel'-spoor in blauw weergegeven. Rechtsboven en rechtsonder gaat het enkelspoor verder in een een aantal wentelingen van een helix en komt uit op een keerlus. Parallel aan het spoor in de keerlussen zitten een paar opstelsporen. Bij keerlus 2 zit een roze aftakking. Dit wordt de aansluiting op de Train Safe. Na het rijden gaat al het materiaal weer in de Train Safe en aan de muur. Blijft het mooi schoon en ik heb de mogelijkheid heel veel combinaties te verzamelen en afwisselend te laten rijden.
De tafel wordt een zwevende tafel met een stalen frame van muur tot muur. Dus geen poten op de vloer. De helix en de keerlussen met opstelsporen komen aan de tafel te hangen. De tafel komt op 1100 mm en het laagste punt van de keerlus hangt er 340 mm onder, dus er blijft 760 mm vrije ruimte over. Met een rolplank red ik het dan wel om onder de tafel te komen.

PS: In de .pdf de afbeelding

Zilte

  • Gast
Re: Het ontstaan van het baanplan: "Obertsmoor'
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2020, 11:39:25 »
En de keerlussen. Ook als .pdf

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Het ontstaan van het baanplan: "Obertsmoor'
« Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2020, 13:37:12 »
Hoi Zilte,

Mooi sporenplan. Ik hou wel van dat geboemel.
Is het station als keerstation bedoeld om (ook) van blauw op geel (en omgekeerd) te rijden?

En is het een idee om ergens op de vrije baan nog een spooraansluiting te maken voor nog wat meer mogelijkheden om goederen te brengen en halen?

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Het ontstaan van het baanplan: "Obertsmoor'
« Reactie #4 Gepost op: 28 mei 2020, 13:43:38 »
Mooie plannen Zilte, maar ik kan nog niet helemaal de link tussen Zoutkamp en Obertsmoor leggen, is Obertsmoor
geïnspireerd op Zoutkamp? Die laatste vind ik wel erg mooi en de nostalgie druipt er vanaf, daar hou ik wel van.

Train safe, zijn dat die opbergdingeses op die Duitse site?

In ieder geval veel succes met je uitvoering van de plannen, spoorplan ziet er goed doordacht uit.




Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Zilte

  • Gast
Re: Het ontstaan van het baanplan: "Obertsmoor'
« Reactie #5 Gepost op: 28 mei 2020, 14:03:34 »
@Robvd: Je moet het plan zien als een eindeloos traject. Een trein, die blauw volgt, blijft het 'hondenbot'-spoor (blauw/licht blauw) volgen. Ik kan vanuit beide richtingen de trein het rangeerterrein op laten rijden en weer laten vertrekken (dus zowel via rood als via geel). Dus je zou kunnen zeggen, dat geel en rood de y-takken van het blauwe spoor zijn. Daarom ook de draaischijf, die alleen maar is bedoeld om de loc te keren.
Groen gebruik ik als het passeerspoor voor de Triebwagen. Deze zal immers halt moeten houden om reizigers in en uit te laten stappen.
Bijgevoegd een .pdf met een schematisch beeld.

@SuperSylvester: Er is geen link tussen anders dan mijzelf. Wel heeft Zoutkamp inzichten opgeleverd om Oberstmoor te ontwerpen.
Train Safe is inderdaad het merk van de 'showcases' van acrylaat. Ik heb hier nu twee van en deze zijn als 3-rail uitgevoerd. Met een speciale adapter kun je de treinen vanuit de koker de baan op rijden en er ook weer in. Twee afsluitingen aan de uiteinden sluiten de koker stofdicht af. Ik ben erg enthousiast over het systeem, maar er hangt wel een prijskaartje aan.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Het ontstaan van het baanplan: "Obertsmoor'
« Reactie #6 Gepost op: 28 mei 2020, 20:35:35 »
Leuk sporenplan Zilte. Dat gaat wel wat worden. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Zilte

  • Gast
Re: Het ontstaan van het baanplan: "Obertsmoor'
« Reactie #7 Gepost op: 7 juni 2020, 10:16:21 »
Ik heb een leuke startset (29721) voor een leuke prijs op de kop getikt. Gisteren de baan maar eens op de tafel gelegd en de zaak laten rijden. Lok BR94 loopt erg mooi en kruipt ook fantastisch. De vorige eigenaar heeft een rookgenerator in laten bouwen, maar helaas had ik geen olie om het uit te proberen.
De MS2 (zwart) teruggezet naar fabrieksinstellingen. Binnen kort komt de update erop.
De wissels handbediend, dus daar zal in de toekomst iets aan moeten gebeuren, aangezien er in de schaduwstations de nodig wissels (15) komen te liggen. Ik weet, dat Märklin aandrijvingen heeft voor de wissels en decoders. Ik weet ook, dat er andere merken aandrijvingen zijn, dat je wissels kunt bedienen met servo's of wisselmotoren. Ook de techniek met geheugendraad is mij bekend.
Pffffff, dit maakt het altijd weer lastig om te kiezen. Veel te veel smaakjes. Hetzelfde als je voor een stelling staat met verschillende soorten snoep of koekjes.
Ik weet, dat ik een voorstander ben van 'less is more', dus des te simpeler des te beter. Ook wil ik zo weinig mogelijk geluid bij het omgaan van de wissels. Misschien wel teveel eisen. In ieder geval kan ik experimenteren met servo's en Arduino, met een stappenmotor en geheugendraad, want dat heb ik.
Verder de vraag of er mensen zijn, die ervaring hebben met wisselmotoren. Van de aandrijvingen van Märklin en Viessmann heb ik genoeg gelezen en gezien.