Auteur Topic: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1:32  (gelezen 61131 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #75 Gepost op: 10 juni 2020, 10:17:54 »
Die kroppen sla vind ik weer geniaal gevonden. Dat is ook wel een kunst om van niets iets te maken.
Ik vind het alle drie wel mooie hijskraantjes.


MiniArt heeft ook hijskraantjes in het programma. Maar een handige bouwer zie ik zo’n ding wel zelf maken.

Waarom kopen als je het ook zelf kunt maken en waarom zelf bouwen als je het ook kunt kopen.
Oud Chinees spreekwoord

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #76 Gepost op: 10 juni 2020, 10:45:48 »
Bedankt, Wim.

Je moet wel voortaan vroeger opstaan: Ik heb drie minuten geleden  een minder leuke kraan besteld dat moet ook verbouwd worden simpelweg omdat had nooit die van Miniart gezien!!!  :'(

(Maar die van Miniart is nu al aan het provoceren en wilt dat ik een op de garage vrachtwagentje zet!)

Daniel


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #77 Gepost op: 10 juni 2020, 11:14:40 »
Je moet wel voortaan vroeger opstaan: Ik heb drie minuten geleden  een minder leuke kraan besteld...
Ik wilde gisteravond al reageren maar er kwam iets tussen.  :o
MiniArt is eigenlijk de reden dat ik aan het twijfelen ben geslagen tussen schaal 1:43,5/1:45 en 1:35. Ze maken daar in Kiev, Ukraine fantastisch mooie kitjes en niet alleen spul voor Tweede Wereldoorlog-diorama’s, maar ook bruikbare accessoires zoals meubilair dat makkelijker te kopen is dan zelf te maken.


Ook de figuren in 1:35 vind ik er qua detaillering beter uitzien dan de figuren van de bekende merken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #78 Gepost op: 10 juni 2020, 11:44:11 »
Ja, Miniarts heeft zat zeer mooie dingen maar elke keer als Mr. Wallet het Miniart-logo ziet verschijnen, begint hij in paniek te beven!

(Hij weet het niet maar ik heb een labe lijst van Miniart dozen wachtend om te zien dat ik ooit op 'bestellen' click.)


Daniel


[Voor de duidelijkheid: Mr Wallet is Magoo's zijn 'alter-ego'.]

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #79 Gepost op: 10 juni 2020, 11:55:45 »
[Voor de duidelijkheid: Mr Wallet is Magoo's zijn 'alter-ego'.]
Ja, dat had ik al wel een beetje door: mooie dingen kosten klauwen vol geld.  :(
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #80 Gepost op: 11 juni 2020, 10:13:24 »
...en nog een:

DSC06531 by d.caso, on Flickr

Daniel

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #81 Gepost op: 11 juni 2020, 17:43:30 »
IMG_0001 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0008 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0002 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0003 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0004 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0006 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0014 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0005 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0012 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Ja, de eerste poging werd met te zachte gips gemaakt en die was ook nog niet goed voorbereed dus zat bubbeltjes overal. Maar met hars zal vel lukken. (Ik zei vanacht tegen Magoo: je bent veel te moe om nu wat dan ook te doen, maar tjá...hij lusitert niet vaak naar wat ik zeg.)

Daniel


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #82 Gepost op: 11 juni 2020, 22:20:34 »
Dag @Daniel Caso,
Fantastisch resultaat en foto’s zeggen vaak een heleboel, maar in dit geval ook niet alles. Ik begrijp dat het veel werk is, maar het zou mooi zijn als je bij de foto’s kunt uitleggen wat je precies gedaan hebt. Op die manier wordt het een echte workshop.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #83 Gepost op: 12 juni 2020, 06:20:59 »
Goede morgen Wim

Goed, het is al 6.15 en ik moet gaan fietsen om mijn 15km achter de rug te hebben als de fietspaden vol mensen naar hun werk beginnen te worden.
Ik zal als ik terug ben een beetje uitleggen maar eigenlijk  was ik gewoon wat aan het spelen en een silicone rubber maal van een zeer oude (al veteraan) winkel gevel dat ik zou graag kunnen gebruiken voor een nieuwe project.
Tot straks!

Daniel

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #84 Gepost op: 12 juni 2020, 10:28:32 »
Hier de beloofde uitleeg.


Een beetje zat van taken voor de nieuw versie van de Papier Berken met ijzerdraad bundels te maken mijn vingertips wilden even iets anders doen. Het werd wat volgt.

Dit is een winkel gevel dat ik ontwierp en liet lasersnijden lang geleden en daarna gebruikt werd voor een van de cafés in mijn nu al lang gesloopt baan "PONDÉZAR"

DSC07828 by d.caso, on Flickr

DSC08244 by d.caso, on Flickr

Het café werd een paar dagen gecannibalizeerd om wat anders van te maken:

IMG_0012 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Ik wil ooit een soort groot bazaar bouwen en daarvoor zou ik een aantal van dergelijke panelen willen gebruiken.
Helaas, geen van de oude tekeningen werd bewaard en mijn gedoeld om weer zo iets te ontwerpen is verdampot met de jaren dus het zou op een andere manier moeten. En dat is een silicpone rubber mal van te maken en zo veel haars castings te maken als nodig.
Maar om de silicone rubber mal te kunnen maken moet men de prototype plat op een stevige material lijmen.
Normaal hout lijm zou goed genoeg geweest zijn, maar dan zou ik het aorigineel voorgoed kwijt raken. Niet wetend als een goeie mal te kregen zou lukken, wilde ik dus niet riskeren en besloot in plaats van houtlijm 3M fotomonage lijm te gebruiken.

Dat lukte aardig:

IMG_0006 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

De siliconerubber dat ik altijd gebruik is van POLYSERVICE en werkt geweldig, droog compleet in twee uur (ik laat het 3uur drogen) het stinkt echt helemaal niet en de weinige lucht bubbeltjes dat ontstaan komen vanzelf naar de oppervlak:

https://www.polyservice.nl/mallenrubber/419-siliconenrubber-ps-8510-set.html

Hier het resultaat:

IMG_0014 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0005 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

De intentie was en nog is de mal te gebruiken om hars afgietsels te maken maar, tjá, waar moet Magoo gedoeld genoeg van halen om te wachten todat Mr. Wallet overtuigd wordt van de nood om hars te kopen?
Dus  zonder gedoeld om te wachten en wetend dat de kans om een goed gips aggietsel te kregen minder dan 0,0000001 % was deed ik een poging.

Natuurlik, de gips raampjes en de dorpel kamen zo zlecht gegoten uit dat ik heb ze weg gesneden. Ook zijn er in de afgitsel een hoop holtjes (lucht belletjes in de gips) maar dat alles zal goed komen als in plaats van gips een meer vloeibaar hars gebruikt wordt.

IMG_0004 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Omdat Magoo op de witte gips niks goed kon zien, heb ik het een was groene anhilinewater gegeven

IMG_0010 (3) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Maar dan: waarom dit foto op de eerste plaats?:

IMG_0008 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Gewoon omdat de rest is niet new voor mij maar de sporen van de papier, het schuren om alles plaat op de bodem van de maal te kregen en de resten van de fotomontage lijm een zeer mooie onverwacht verouderde wand hebben gemaakt!


CONCLUSIE

Men kan geen conclusies trekken over iets dat waar is zonder te liegen.


Daniel







The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #86 Gepost op: 12 juni 2020, 16:12:49 »
Beste @Daniel Caso,
Met jouw uitleg erbij vind ik het een bijzonder informatief en interessant verhaal geworden. Dank voor de moeite.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #87 Gepost op: 12 juni 2020, 17:42:47 »
Graag gedaan, Wim.
Goed, here wat mini-nieuws:

Het werk on de nieuwe taken voor de Papier Berken gaat door maar mijn vingertips willen een pauze dus...

Ik ben begonnen thet 3D schetsen voor de tijdelijke werkplek voor de bouwers van de brug. Zo ver is het alleen maar zoekn en vinden ook niet alleen waar maar ook 'wat':

IMG_0043 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Natuurlijk de emmers en andere gereedschao zullen nog geselecteerd of gemaakt worden en een ander type kruiwagen zal komen, maar het geeft een beetje een idee.

IMG_0040 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Helaas, de mixer is een electrische model dus ik must gaan zoeken voor een generator acceptabel voor een scène in Frankrijk 1900-1930.
Ik heb een paar niet Franse maar wel veel gebruikt in Frankreijk en het model is van 1920:

IMG_0020 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Ik zou ZEER GRAAG liever zo een gemaakt hebben:

IMG_0038 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Helaas dat zou betekennen dat geen ruimte over blijft voor de tuin van de dame dat in het huisje woont en zo iets kan ik niet maken.

(Gelukkig, op een van de komende even grotte twee diorama's (Ja, twee; en zijn al onderweg naar Magoo's verbeelding) zal zo een beest hebben om de draagbare cirkelzaag te voeden.   ;)

Daniel

Beste Wim

Je had toch gelijk, ik zou better de Miniart kraan moeten gebruiken.
Ik vond het wel mooi maar dacht zijn bereikt zou niet genoeg om het werk nast de rotsen te doen. Dus ik heb een andere witmetaal kit besteld. Die kwam gisteren. Mooi, maar niet echt om te doen wat ik wil. Wel twee keer so duur.
Dus ik heb net de Miniarts besteld.
Waarom?
Omdat na goed de foto's en de onderdelen te kijken zag ik dat het bereik van de kraan kan worden verlengd door twee onderdelen gewoon wat te schuifen.
Dombo

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #88 Gepost op: 15 juni 2020, 11:40:23 »
Nou, onze Wim is goed en super snel bezig.
Alle berichten over het tweede diorama zullen in de nieuwe draad verschijnen zodat de nu ineens 'oude' diorama draad verder kan zonder zulke drempels.

Magoo

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #89 Gepost op: 15 juni 2020, 11:42:53 »
Het is wat Daniel schrijft (hij was me weer voor).
Om het overzicht er een beet je in te houden, heb ik overleg met Daniel dit topic opgesplitst naar een nieuw topic: Druppels (diorama 1:32).
Groet,
Wim

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: Daniel Caso

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1:32
« Reactie #90 Gepost op: 16 juni 2020, 10:12:27 »
Sorry voor dat, Wim.
(Je heb geen idee hoe lastig kunnen zulke bezoeken van Mevrouw Ongeduld worden als ze wat gedaan hebben wilt!!! :'(  )
____________________________________________________________________________________________________

Nu een zeer leuke resultaat met de planten uit de (deze keer 3 weken) glycerine bad:

IMG_0080 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0081 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0082 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0082 (3) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0083 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0083 (3) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0084 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Dus nu wel terug naar de bomenfabriek.

Daniel





Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1:32
« Reactie #91 Gepost op: 16 juni 2020, 14:33:27 »
Ik probeer niet twee keer dezelfde vis te verkopen. Dit is de andere helft van wat zich in het glycerinebad bevond en nu heb ik gezeefd en gedroogd.
De meeste zijn wel van hetzelfde type plant als in de vorige bericht maar er zijn ook twee kleine hoeveelheden van een vergelijkbare plant, beide met donkerder blad en één met kleinere, meer overvloedige bladeren.

Dit is merd van hetzelfde als eerst

IMG_0086 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

... maar deze zijn van een iets donkerder versie van hetzelfde plant

IMG_0087 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Hier zie je beide nast elkaar:

IMG_0088 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

... en hier de tweede van dichterbij:

IMG_0091 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Hier alle drie:

IMG_0093 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

...en hier alleen de derde met kleinere bladeren:

IMG_0094 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Met deze productie en wat ik al had voorbereed sinds 2018 heb ik genoeg voor alle drie diorama's (ja, het is een derde op komst) en als die drie later gesloopt worden er zal dan genoeg bomen en gebladerte zijn ook voor een flinke toename van de vegetatie op mijn baan ... totdat die ook gesloopt wordt en alle bomen en andere recyclebare materialen samen met Magoo en de muzen ( hoppelijk ook Mr. Wallet) mijn handen weer aan het werk zetten op iets voor mij voorloppig ondenkbaar.

Daniel


Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1:32
« Reactie #92 Gepost op: 17 juni 2020, 11:41:07 »
Welnu, alle gebladerte varianten voor de Papier Berken zijn droog en klaar om te worden gelijmd op de bomen.
Er zijn in totaal zes varianten en ik heb geprobeerd ze zo te fotograferen zodat elke foto de een en de volgende in de rij laat zien zodat de verschillen kunnen worden waargenomen.


De naam van deze plant is Slaapkamergeluk en het is heel gemakkelijk om online te kopen maar ook op plaatsen als Intratuin of ieder ander tuincentra en natuurlijk heeft de planten winkel in jouw buurt ze ook of kan ze voor je bestellen.
De prijs varieert enorm van +/- 2 euro per plant tot +/- 6euro maar na alle varianten geprobeerd te hebben zie ik nog steeds geen geldige reden om deze verschillen uit te leggen.

Als men voorzichtig is om de planten maar niet de wortels te snijden, is de plant binnen een paar weken, mits men vergeet niet ze te wateren (met wat POKON aan het water toegevoegd) terug gegroeid.
In mijn ervaring groeien ze de tweede keer een beetje dunner en nog dunner de derde, maar ze blijven nog steeds even bruikbaar.

IMG_0001 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0002 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0004 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0005 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0006 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0007 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0008 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Wat maat en schaal betreft, ze zijn iets aan de kleine kant voor 1/35, ideaal vor 1/45 maar nog helemaal niet verkeerd voor H0.
Als ik ooit geld genoeg heb om mijn ogen te laten laseren zodat ik weer op 0 of zelfs H0 schaal kan werken, zal ze zeker ze blijven gebruiken.

https://goedegroei.nl/kamerplanten/slaapkamergeluk/

Persoonlijk ik vindt het prettigste ze in het echt zien als ik ga kopen, dus liever niet via internet. Maar ik heb vorige maand 10 Vrouwenmantel planten via internet gekocht en zijn ook gewoon perfect. Ik hoop dat ook zo goed gaat als de bloemen uitkomen wat zou deze of volgende week gaan gebeuren. Maar dat is een andere verhaal.

Ik heb gehoord dat jaren geleden deze planten waren verboden en uitgeroeid uit de UK omdat vormden een plaag dat niet te stoppen was.
Mr. Wallet was erg blij met de notitie en hopte danks dat met alleen een of twee planten genoeg voor alle Magoo's verwachtingen te kregen. Helaas, in Nederland zijn deze planten 'een beetje dom' en durven niet, zelfs als he wordt ze aangeboden, een centimeter grond te veroveren.

En nu terug naar 'draadland' waar alles draait om ... draad.

Daniel

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1:32
« Reactie #93 Gepost op: 17 juni 2020, 12:11:59 »
Hoi Daniel,

Hoe heb je dit slaapkamergeluk nu behandeld?
Eerst water en pokon geven
dan afnkippen
en daarna?
 (…)
en uiteindelijk op de bomen van draad plakken  :)
 
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1:32
« Reactie #94 Gepost op: 17 juni 2020, 14:29:06 »
Hi Rob

Pokon voeg ik aan het water dat ik gebruik voor de tweede 'pers', dus voor wat over blijft in de pot, niet voor wat ik he geknipt.

In de foto zie je een armoedige plantje onderweg naar zijn derde scheerburt wat ergens volgende week zal plaats vinden

IMG_0001 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Veel hoger dat wat je hier ziet komt die nooit, ook niet aan het begin. Maar het maakt wel een twee keer groter schijf dan de pot

IMG_0002 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Ik kantel de pot, trek de plant met grond en al ietjes naar buiten en zaagend snij ik langzaam het geheel met een broodmes:

IMG_0003 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0004 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Afhankelijk van hoe wasdoor de tuinders voorbereid, je krijg zo iets:

IMG_0005 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

...of zo iets:

IMG_0006 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Daarom moet men zeer zachtjes, langzaam sniden.
Als fout gaat is niet erg, maar dan is wel een gedoe de plant goed te wassen totdat alle resten van grond zijn weggewassen.
Als niet, het glyerine bad maak de overblijvende grond erg sterk en lastig te verwijderen.

Pas dan ga ik met water+ Pokon zorgen dat de grond met de wortels in de pot goed gevoed wordt totdat een nieuwe plant groeit:

IMG_0007 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

HET BAD

Ik droog de planten niet meer zoals ik een paar jaar geleden deed en gebruik ook niet meer zuiver glycerine.

De beste resultaten dat ik kreeg zijn als ik de plant snij zoals hierboven uitgeleegd, meteen met kraanwater was om aarde resten en eventueel verdwaalde olifanten weg te wassen en in een mix 50% heet(niet kokend!)water/50% glycerine zet.
Dan laat ik met een deksel en liever in het donker voor minimaal drie weken (liever vier) zonder wat meer aan te doen behalve chekken dat geen schimmels of andere rariteiten gebeure. (Ik heb nooit zoiets meegemaakt maar ik moet mijn  neus volgen en die zecht dat ik zo moet doen.)

Hier bestel ik Glycerine 99.5% 

https://www.werkenmetmerken.nl/nl/wmm-chemie/glycerine/c/661

Je heeft absoluut geen handschoenen of wat dan ook nodig. Glycerine is super vijlig en wordt normaal in vopedsel gebruikt.

Dus dan is drie+ weken wachten.

Ik heb een zeef gemaakt met een stuk aluminium gaas en wat hout om de planten te laten uitlekken als ik ze uit de badkamer haal:

IMG_0010 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0008 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Ik volgde weer mijn neus die zei dat ik moest met waterproof lijmn de mesh goed lijmen en dan nog een houten strip ook met lijm, erop spikeren omdat de nate planten zijn niet piepschuim maar het water dat moet uitlekken is echt zwaar. Ik heb in jaren geen probleem mee gehad:

IMG_0011 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0012 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Als de planten uitgelekt zijn ik pers ze nog zachtjes met mijn handen om zo veel mogelijk water er uit te kregen en dat leg ze op een 'bed' van minimaal vier of vijf lagen keuken papier en dan rool het op als een 'cannelloni'.
Dan met de palm van de handen pers ik een beetje op en maakt de cannelloni rollen op iets plaat een  paar keer zodat zo veel mogelijk van de vogt naar de papier gaat.

Vervolgens rol ik de cannelloni uit en schud elk stuk plant in de lucht zodat het niet aangekoekt wordt legt ik het op een andere droge bed van minimaal vier of vijf lagen keukenpapier.
Dan komt de belangrijkste stap: ik ga naar de keuken en maakt  warme koffie voor mezelf, Magoo en Mr. Wallet

Ik laat de plant op de droge bed liggen op de vensterbank omdat ik denk dat de dag licht, de zon en in de winterdagen ook de verwarming gratis maar zeer goeie helpers zijn.

Het blijft zeer belangrijk steeds de stukken plant even in de lucht zachtjes te schudden zodan alles losjes wordt.

Nu moet ik weer naar de keuken omdat Mr. Wallet en Magoo hebben warme koffie gemaakt en wachten op mij.


Daniel




Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1:32
« Reactie #95 Gepost op: 17 juni 2020, 21:40:26 »
Bedankt voor de duidelijke uitleg, Daniel
Ik kan m'n geluk niet op  ;)

Het is nog wel een hele procedure, maar de voldoening is daarmee alleen maar groter.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1:32
« Reactie #96 Gepost op: 17 juni 2020, 22:55:38 »
Graag gedaan, Rob.

Het is een lange bla-bla en veel beelden om het uit te leggen maar het is echt simpel werk.
Het moeilijkste vind ik gedoeld te vinden om niet na een week al resultaat willen hebben. Maar behalve dat elke stap is zeer weinig werk.
Je zal het zeer makkelijk vinden en zeker geen spijt van hebben.

Het zal onmogelijk worden om je ervan te weerhouden vele andere planten te proberen.
Je zult een nieuwe reden vinden om te wandelen dwat op zichzelf erg gezond is. Dan ontdek je de verbazingwekkende modelbouw materialen die gratis verkrijgbaar zijn bij de modelwinkel van mother natuur.
Ook wandelen door de stad met echte aandacht zal veel leveren. En zeer zeker ook door plekken war veel industrie of bouwwerk is.

Kijk b.v. dit:

IMG_0002 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0003 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Hewt lijkt een takje van niks maar het is een volle plant. Ontkruid zeggen ze. Ik zeg goud. Het voedt zich voornammelijk van stikstof dus groeit in gebieden waar veel industrie of bouw is. Ik geeft het de glycerine bad maar ook zonder kan die jaren lang zonder minder te worden.
Het is wel groen als je vindt het maar Dombo hier wilde het eerst drogen dus heeft een flinke magnetron behandeling gegeven en doordat werd het geel.

Het is fanastisch wat men met een beetje aandacht in iedere omgeving kan vinden voor modelbouw.

Ik hoop dat als je wat ermee gedaan heeft je zal het ook an ons laten zien.

Ik ben wel vergeten iets belangrijks te melden: de planten zijn nu nog makkelijk te vinden maar na de zomer niet meer tot het voorjaar.

Daniel





Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1:32
« Reactie #97 Gepost op: 18 juni 2020, 12:39:55 »
Eindelijk de eerste geboorte van de nieuwe generatie Papier Berken.
De stam is van de vorige generatie, het blad was twee generaties geleden gebruikt maar ik wilde het recyclen (om een ​​goede indruk te maken op Mr. Wallet) en de takken zijn allemaal van het nieuwe type gemaakt met gedraaide draad.
Het gebladerte is va de kleinste bladeren type en zij zouden veel better op H0 pPapier Berken uitzien omdat zien veel te klein hier. Tweede geborte zal beter gaan.

IMG_0004 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0006 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0007 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0008 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0009 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0010 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0011 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0012 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0013 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0014 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0015 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0016 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0017 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0018 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr


Daniel


Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1:32
« Reactie #98 Gepost op: 18 juni 2020, 13:22:17 »
Ik vind ze mooi Daniel ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1:32
« Reactie #99 Gepost op: 18 juni 2020, 14:22:40 »
Bedankt Pierre.

Ik zie duidelijk dat ik moet absoluut rustiger met het lijmen van het gebladerte doen en in laagjes opbouwen maar Mevrouw Ongeduld bleef duwen en duwen met clusters gebladerte en ze is zo moeilijk te weerstaan...!

Hier de tweede poging:

IMG_0001 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0002 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0003 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0004 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0005 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0006 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0007 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0009 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0010 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0008 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr


Straks meer.

Daniel