Auteur Topic: eerst rijden of eerst de ontkoppelaar ?  (gelezen 3095 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline treinenwaal

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 30
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
eerst rijden of eerst de ontkoppelaar ?
« Gepost op: 15 mei 2020, 11:26:38 »
eerst rijden of eerst de ontkoppel rail activeren

ik rijd met een trein besturings- programma
mijn vraag  bij t ontkoppelen door een ontkoppel rail:
1 zal ik eerst de trein laten rijden en al rijden over de ontkoppel rail die activeren   of
2 eerst de ontkoppel rail activeren  en daarna de trein eroverheen laten rijden ?
Hoe hebben jullie dat geprogrammeerd en wat zijn de voors en tegens ?

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: eerst rijden of eerst de ontkoppelaar ?
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2020, 11:43:31 »
Hoi …

Ik rij analoog, maar adviseer het ontkoppelen te testen voordat je het programmeert.
Welke methode het beste werkt is mede afhankelijk van het type koppeling en de (kracht) van de ontkoppelaar.

Als ik (analoog) rij met Fleischmann profi koppelingen, werkt langzaam over een geactiveerde  ontkoppelaar heen rijden meestal goed. Alleen bij zware treinen is even stilzetten, en soms een tikkie achteruit, beter. Er staat dan minder trekkracht op de koppeling, waardoor die beter los laat.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline ROBERT.

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Man
Re: eerst rijden of eerst de ontkoppelaar ?
« Reactie #2 Gepost op: 3 juni 2020, 15:04:42 »
Hallo ,een goede vraag  ik ben op het internet de nieuwe gebruiksaanwijzing gaan bekijken ( meer dan 200 blz) en ik vindt geen antwoord op je vraag.
ik ben zelf maar van maart 2020 met I Train gestart. had mij ingeschreven voor het volgen van lessen maar door corona is er niets van door gegaan.
en zonder een woord uitleg is het toch niet simpel.
 ik ben op zoek maar mensen of iemand uit de regio Mechelen  die mij kunnen helpen.

Robert.

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: eerst rijden of eerst de ontkoppelaar ?
« Reactie #3 Gepost op: 14 oktober 2020, 00:35:33 »
Zulke contacten zijn er wel te vinden, zo niet hier, dan toch bij de naburige forums.
Mechelen (Zuid Limburg of Vlaanderen)?

Wat ik altijd gelezen heb, en zelf inmiddels aan der lijve ondervond, is dat ontkoppelen nauwkeurigheid vereist.
Daarom raden kenners aan om of reflexie-detectie (tussen de bielsen) of infrarood detectie (boven of naast de rails) te benutten om (door iTrain) vast te (laten) stellen waar die koppeling exact zit.

Het eerste draadje wat ik hier over tegen kwam was bij het Koploper-forum in 2013 of zo.
Daar had iemand een kopstation gebouwd, en een procedure ontwikkeld voor loc-wissel op basis van een infrarood lichtsluis.
Korte tijd later (denk ook ergens tussen 2013-2015) kwam ik een draadje tegen op een ander forum van iemand die zelfgebouwde infrarood gebruikte om heel precies te kunnen ontkoppelen, en die had daar zulke goed ervaringen mee dat hij het iedereen aanraadde.

Als laatste:onlangs las ik op een forum iemand die in de jaren '90 een (analoge) baan had gehad met een complex kopstation. Hij had ten behoeve van het succesvol ontkoppelen 4 ontkoppelrails achter elkaar neergelegd, omdat elke loc nu eenmaal een andere lengte heeft.

Zo'n paardenmiddel voorkom je met goede detectie. En in Koploper, iTrain, Windigipet, TrainCommander, en nog een paar van dat soort programma's kun je lichtsluizen net zo configureren als je dat zelf wilt. Voorbeelden daarvan kun je, denk ik, vinden op het 3rail forum bij PC-Besturings software, want veel iTrain gebruikers zijn aangesloten bij het 3railforum.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof