Auteur Topic: Uitleg Loconet.  (gelezen 17586 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet

  • Gast
Uitleg Loconet.
« Gepost op: 11 mei 2011, 15:17:16 »
Hallo Allemaal,
ik heb een documentje gemaakt waarin op eenvoudige wijze het hoe en wat van Loconet wordt uitgelegd.
Het document is te downloaden vanaf mijn site.
Ik kan het helaas hier niet als attachement uploaden, naar de server van Riny.

Het is een document dat in wording is, er zal de komende tijd best nog wat aan toegevoegd gaan worden.
Via mijn site zal ik de updates publiceren, zodat hier altijd een up to date versie is te downloaden.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Loconet.
« Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2011, 20:34:02 »
Beste Piet,

Dit ziet er keurig uit, ben benieuwd naar het vervolg want ik leer graag bij.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Uitleg Loconet.
« Reactie #2 Gepost op: 11 mei 2011, 21:08:48 »
Hallo Piet,

Zeer interessant draadje wordt dit. Met Riny ben ik benieuwd naar het vervolg.
Ik blijf het zeker volgen.
Laat je het op dit forum weten als er weer een update gekomen is?

Met groet, Roel  ;)


Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Piet

  • Gast
Re:Uitleg Loconet.
« Reactie #3 Gepost op: 12 mei 2011, 00:32:34 »
Hi Roel en Riny,
uiteraard vertel ik hier wanneer er een update is.
Ik denk dat het volgende verhaal zal zijn over de programmering van de S88LN en misschien als vervolg nog een uitleg van de techniek achter loconet.
Maar ik weet niet of er voor een heel diepe technische verhandeling animo is.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Loconet.
« Reactie #4 Gepost op: 12 mei 2011, 09:33:56 »
Maar ik weet niet of er voor een heel diepe technische verhandeling animo is.

Beste Piet,

Wat dacht je zelf? :'(
Zelf wil ik altijd tot het gaatje gaan dus laat maar komen.
Leer ik ook wat bij op het gebied van Loconet want daar heb ik, zoals al eerder aangegeven, geen ervaring mee, zowel in theorie als in praktijk.

Piet

  • Gast
Re:Uitleg Loconet.
« Reactie #5 Gepost op: 12 mei 2011, 10:38:55 »
Wat dacht je zelf? :'(
Zelf wil ik altijd tot het gaatje gaan dus laat maar komen.
Leer ik ook wat bij op het gebied van Loconet want daar heb ik, zoals al eerder aangegeven, geen ervaring mee, zowel in theorie als in praktijk.
Ja dat begrijp ik best, zo ben ik ook.
Maar het moet, althans dat probeer ik, voor iedereen begrijpelijk blijven, toch?
Als men na het lezen van 2 pagina's afhaakt dan heeft het document geen doel.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Loconet.
« Reactie #6 Gepost op: 12 mei 2011, 11:05:13 »
Als men na het lezen van 2 pagina's afhaakt dan heeft het document geen doel.

Piet,

Als men stop met lezen (bestuderen) na twee pagina's, zijn dit mensen zonder ?chte serieuze interesse.
Wanneer 7 van de 10 mensen afhaakt met lezen heeft je werk en inzet toch zijn doel bereikt voor de 3 overgebleven mensen.
Deze 3 zullen je dan zeker dankbaar zijn.

Uiteraard dient iets dergelijks leesbaar te blijven zonder al te moeilijke termen of deze termen moeten dan weer verder toegelicht worden.
Zelf probeer ik in gedachten te houden dat het, doorgaans, mede hobbyisten zijn die in het begin van de ontdekkingsreis en/of materie zitten.
 

Piet

  • Gast
Re:Uitleg Loconet.
« Reactie #7 Gepost op: 12 mei 2011, 21:00:33 »
Aan allen,
Zoals beloofd de eerste aanvulling op het document.

grt Piet

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Uitleg Loconet.
« Reactie #8 Gepost op: 12 mei 2011, 22:37:29 »
Beste Piet,

Dank je wel voor de eerste aanvulling.
Ik zal misschien tot de drie mensen behoren waar Riny het over had.
Omdat Loconet voor mij compleet nieuw is wil ik graag weten hoe het werkt.
Vooral ook omdat nog steeds in mijn achterhoofd het idee speelt te stoppen met de huidige baan en aan een nieuwe, gebruiksvriendelijke, te beginnen.
De leeftijd gaat nu toch wel meetellen  >:(.
Vandaar mijn interesse.

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Piet

  • Gast
Re:Uitleg Loconet.
« Reactie #9 Gepost op: 13 mei 2011, 01:06:10 »
Ik weet alleen niet of loconet een haalbarekaart is met de CS1 Roel.
Dus kijk uit voordat je begint te investeren in spullen waar je niets aan hebt.
Mijn Intellibox Basic heeft een Loconet-T interface, dat betekent dat ik met Loconet kan werken.
Ik heb niet vodoende kennis van de CS1 om je daar bij te kunnen adviseren.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Loconet.
« Reactie #10 Gepost op: 13 mei 2011, 09:03:44 »
Ik weet alleen niet of loconet een haalbare kaart is met de CS1 Roel.

Ik zal eens in de Esu updates duiken om te kijken of er buitenom een software (firmware) ook hardware bij komt kijken (dacht het wel),
Om de CS 1 een update te geven is aanzienlijk goedkoper dan een gehele nieuwe centrale/interface aan te schaffen.

P.s. mocht ik te lang wegblijven met een verlossend woord, geef even een seintje want dan is het er bij ingeschoten.

Piet

  • Gast
Re:Uitleg Loconet.
« Reactie #11 Gepost op: 13 mei 2011, 09:17:43 »
Het is niet alleen een software kwestie maar er moet ook een stukje hardware op de CS1 aanwezig zijn.


De twee RJ12 aansluitingen midden onder het koellichaam, van deze IB, zijn resp de Loconet-B en de loconet-T aansluiting.
De Loconet-B kan voor het aansluiten van een Loconet Booster worden gebruikt en de Loconet-T is de besturings bus.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Loconet.
« Reactie #12 Gepost op: 13 mei 2011, 12:12:31 »
Ik zal eens in de Esu updates duiken om te kijken of er buitenom een software (firmware) ook hardware bij komt kijken (dacht het wel),

Beste Piet,

Zelf ben ik op de hoogte betreffende de noodzaak van de hardware.
Moet alleen kijken voor Roel of de CS1 update van ESU, buitenom de uitbreiding (hardware), ook de eventuele Loconet aansluitingen van toepassing zijn van de Update/reloaded uitbreiding.
Mogelijk heb ik het verkeerd verwoord maar bij deze hopelijk rechtgetrokken.

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Loconet.
« Reactie #13 Gepost op: 13 mei 2011, 12:31:40 »
Even een tussendoortje.

Hier een pdf bestand met de door Esu uitgebrachte flyer betreffende de CS1-reloaded.
Ik zal even bij de Importeur navraag doen om zekerheid te krijgen welke, volgens mij, niet op de flyer is terug te vinden.
Mogelijk dat het via de sniffer- functie mogelijk zou kunnen zijn?

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Uitleg Loconet.
« Reactie #14 Gepost op: 13 mei 2011, 12:46:02 »
Hallo Riny,

Hier een pdf bestand met de door Esu uitgebrachte flyer betreffende de CS1-reloaded.
De link naar het pdf bestand werkt bij mij niet. Ik krijg een melding Error (403) of zoiets  ;D.

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Loconet.
« Reactie #15 Gepost op: 13 mei 2011, 13:33:32 »
Beste Roel,

Bedankt voor de melding.
De link werkt nu wel als het goed is.

P.s. Ik heb inmiddels ge?nformeerd en wacht op antwoord van de importeur van Esu.

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Loconet.
« Reactie #16 Gepost op: 13 mei 2011, 16:27:25 »
Hier het antwoord welke ik retour heb ontvangen betreffende mijn vraag (aan de importeur) CS1 i.c.m. Loconet.

Na de (eenmalig te betalen) ESU-update wordt uw CS1 eigenlijk een ECoS1 en
dan dienen alle updates (gratis!) ge?nstalleerd te worden.
Als de L.net adapter beschikbaar wordt zal een (gratis) update ter
beschikking gesteld worden zodat zowel CS1R, ECoS1 als ECoS2 "samenwerken"
met de L.net adapter.


Hopelijk zegt dit genoeg, dus op dit moment is de CS1, Ecos-1 en de Ecos-2 (nog) niet geschikt voor het Loconet- systeem.

Piet

  • Gast
Re:Uitleg Loconet.
« Reactie #17 Gepost op: 13 mei 2011, 16:32:55 »
Ik was er al een beetje bang voor, dit is feitelijk de voortzetting van de strijd die in het verleden heeft gewoed tussen MM en DCC ondersteunende fabrikanten.
Het kan soms een tijd duren voor men het 'licht' ziet.
En het zal ook wel met patentrechten te maken hebben.

grt P.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Uitleg Loconet.
« Reactie #18 Gepost op: 13 mei 2011, 17:49:45 »
Dank je wel, Riny, voor de opgevraagde informatie.
Jullie hadden dit al een beetje verwacht, terwijl ik ervan uitging dat CS1 direct al geschikt zou zijn voor het Loconet-systeem. Achteraf gezien wat naief  :-[.
Gebrek aan inzicht in de werkwijze van diverse fabrikanten  :'(. Zal zeker ook te maken hebben met patentrechten, zoals Piet al aangaf.
Voorlopig blijf ik dus gewoon het topic volgen. En vragen stellen bij onduidelijkheden. Want ik bljf het Loconetnet-systeem, althans wat ik er nu van gelezen heb, toch wel een aantrekkelijk systeem vinden.

Maar het moet, althans dat probeer ik, voor iedereen begrijpelijk blijven, toch?
Als men na het lezen van 2 pagina's afhaakt dan heeft het document geen doel.
Omdat jij en ook Riny vertrouwd zijn met deze materie, bestaat het gevaar dat de tekst vaak ingewikkeld wordt neergezet. Zonder dat je dat wilt overigens.
Ik denk dat veel mensen dan afhaken omdat het niet meer te volgen is. Tot nu toe is het heel begrijpelijk wat je over het Loconet-systeem hebt geschreven. Probeer dat vol te houden.
Over het algemeen vind ik wel dat er op dit forum in duidelijke taal wordt geschreven

Met groet, Roel  ;)

Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Loconet.
« Reactie #19 Gepost op: 13 mei 2011, 19:15:27 »
Over het algemeen vind ik wel dat er op dit forum in duidelijke taal wordt geschreven

Persoonlijk vind ik het een noodzaak dat bepaalde, moeilijk te doorgronde technische informatie cq. termen, herleid moet worden naar begrijpelijke tekst.
Wij zijn allemaal een dagje ouder dus absorbeert men minder makkelijk. :(

Om het afhaken juist v??r te zijn, dient het zeer zeker tot een doel, interesse vast zien te houden met en voor de mede hobbyisten.
Dat is volgens mij de enige manier om op bepaalde onderwerpen discussie te voeren d.m.v. vragen en antwoorden.
Oplossingen komen er altijd, zeker weten. ;)

Een oud gezegde (Chinese wijsheid)
Wie iets vraagt is vijf minuten dom, wie ni?ts vraagt, is zijn/haar hele leven dom.

Piet

  • Gast
Re:Uitleg Loconet.
« Reactie #20 Gepost op: 13 mei 2011, 20:36:03 »
Tot nu toe is het heel begrijpelijk wat je over het Loconet-systeem hebt geschreven. Probeer dat vol te houden.
Over het algemeen vind ik wel dat er op dit forum in duidelijke taal wordt geschreven
Dank voor het compliment Roel.
Ik kom zelf uit de (millitaire)luchtvaarindustrie en die is vergeven van afkortingen en terminologie?n.
Daar heb ik me jaren tegen verzet, dus zal ik altijd proberen iets begrijpelijk uit te leggen, zonder belerend of neerbuigend te worden.
Ik huldig de stelregel: waarom een heleboel energie steken in een uitleg die niet begrepen kan worden?

grt P.

Piet

  • Gast
Re:Uitleg Loconet.
« Reactie #21 Gepost op: 14 mei 2011, 13:37:46 »
Ik heb inmiddels het document voltooid met een praktijkvoorbeeld om een treinbaan opgebouwd met kassieke componenten, uit te rusten met een loconet commando bus, Klik voor het up to date document.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Loconet.
« Reactie #22 Gepost op: 14 mei 2011, 16:00:46 »
Beste Piet,

Ziet er weer netjes, verzorgt en duidelijk uit.

Piet

  • Gast
Re:Uitleg Loconet.
« Reactie #23 Gepost op: 14 mei 2011, 16:08:09 »
Hi Riny,
bedankt voor het compliment.
Ik hoop dat er veel mensen hun voordeel mee kunnen doen, want het werkt fantastisch.
En het is een systeem dat groeit en dan nog transparant blijft.

grt P.

Frans

  • Gast
Re:Uitleg Loconet.
« Reactie #24 Gepost op: 1 juli 2011, 10:49:44 »
Hallo Piet,

Ik lees deze topic net wil je bedanken voor de heldere uitleg,ben zelf nog niet zover heb een 6021 en dat loconet spreekt heel erg aan bij mij.
Ik denk dat ik tot de aanschaf over ga,en met wat hulp en eind kan komen.
Er zijn wat dingen die ik niet snap maar daarover later.
Ook je site ziet er goed en interessant uit kan ik veel van leren.

Piet bedankt,
Mvg Frans (pas nieuw hier)