Auteur Topic: Wie heeft er ervaring met Magnorail?  (gelezen 6800 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Wie heeft er ervaring met Magnorail?
« Gepost op: 29 april 2020, 23:25:26 »
Zoals de titel al verklapt, ik zit me hier suf te plannen op een baan en wil daar ook wat fietsers in hebben.
Ik dacht dat Pierre ooit zo'n setje gekocht heeft?


Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Wie heeft er ervaring met Magnorail?
« Reactie #1 Gepost op: 30 april 2020, 09:41:04 »
@Slimme Jack we hebben op ons forum een simpel maar doeltreffend zoeksysteem: Geknutsel met Magnorail
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Wie heeft er ervaring met Magnorail?
« Reactie #2 Gepost op: 30 april 2020, 09:54:38 »
Ohja? Ik typ 'magnorail' in het zoekvenster en dan vindt hij helemaal niets (naja naar dit draadje inmiddels wél) vandaar mijn vraag.

Maar bedankt voor het linkje  :D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Wie heeft er ervaring met Magnorail?
« Reactie #3 Gepost op: 30 april 2020, 10:08:16 »
Ik denk dat de zoekfunctie effect heeft als je naar het forumoverzicht gaat en dan de zoekt.
Je gaat iets doen met fietsertjes?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Wie heeft er ervaring met Magnorail?
« Reactie #4 Gepost op: 30 april 2020, 10:21:17 »
Ik snap 'm  :D hij zoekt alleen onder de boards welke je op dat moment geopend hebt.

Inderdaad wil ik één of meerdere fietsers laten rondtrappen (ik kwam bij het opruimen toevallig mijn fietsertje tegen die ik ooit op een verjaardag kreeg, die met die dikke kop  :P).
Probleem is dat die in het stadscentrum moeten manoeuvreren en daar wordt het een beetje chaotisch  :-\

Ik zou graag willen weten hoe stijl de hellingen kunnen en de radius van de kortste bocht die mogelijk is maar ik denk dat ik daar op zijn best maar op één manier achter kan komen.
Dan vraag ik me ook nog af of de ketting en/of aandrijving van bovenaf bereikbaar moeten blijven dat is ook wel een dingetje.

Enfin, ik zoek nog ff verder...

 

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Wie heeft er ervaring met Magnorail?
« Reactie #5 Gepost op: 30 april 2020, 11:39:51 »
Ik ben er inderdaad ook mee bezig geweest Jack maar ben er niet kapot van. Het geeft een hoop storingen. Ik bedoel dan niet dat de aandrijving storing geeft maar het gaat om de ondergrond waar de fietsertjes overheen moeten glijden. Het is al snel te dik materiaal waardoor de magneetjes niet goed aangrijpen en de fietsertjes "verliezen" Bovendien moet de ondergrond zo glad mogelijk zijn en dat maakt het wegdek er niet mooier op. Ik heb verschillende ondergronden getest en wat er nog een beetje redelijk uit zag was geprint wegdek (b.v. kinderhoofdjes) en dat glad afgelakt. Werkt wel maar nogmaals het is niet mooi en als er maar een hapering in zit gaat de fietser over de kop :( Wat bochten betreft kan je heel klein gaan. Er zijn een soort schijfjes waar de ketting om kan draaien. De diameter is volgens mij iets van 5 cm en dat werkt goed. Het is niet nodig om een opening te maken zodat je bij de ketting kan. Hij is onderhoudsvrij. Je moet wel goed kijken waar je de magneetjes stopt en kan beter een paar plaatsen extra maken waar je later nog iets op kan laten meedraaien. De motor zit aan de onderkant en daar moet je wel een plekje voor hebben. Hoe groot de helling is die je kan gebruiken weet ik eigenlijk niet. Ik heb twee hellingen van 3 cm over een lengte van 25 cm en dat gaat goed.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Wie heeft er ervaring met Magnorail?
« Reactie #6 Gepost op: 30 april 2020, 11:58:48 »
Dankje Pierre, daar kan ik wat mee!

Dat van dat wegdek heb ik al meer gelezen, ze (Magnorail) adviseren om dik fotopapier te gebruiken met de gladde kant naar beneden.

Wat betreft die salto's; is het niet zo dat zowel voor- als achterwiel aan een magneet in de ketting 'gebonden' zijn? Vreemd dat dan de achterste magneet 'los' laat.
In de aandrijving zitten o-ringen die tegen de ketting aandrukken, kun je die van onderop vervangen als ze versleten zijn?

Ik wil zelf alleen een fietspad maken, ongeveer 1 á 2 cm breed wat naast het Faller wegdek loopt, dat zou het cosmetisch misschien wat meer verantwoord maken.
Zal straks eens een plaatje uploaden wat ik in gedachten heb.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Wie heeft er ervaring met Magnorail?
« Reactie #7 Gepost op: 30 april 2020, 12:34:52 »
De rubber wieltjes zijn inderdaad niet van onderaf te vervangen Jack. Dan zal je een stukje wegdek moeten slopen of een plekje moeten maken onder een tunneltje of zo die open kan. Ik heb verschillende proefjes gedaan en bij mij voldeed een soort etalage karton van 0,3 mm dik (misschien toch nog te dik) met de gladde kant naar onderen het beste. Nadeel is dat als je niet uitkijkt het op sommige plaatsen een beetje gaat trekken als het te nat wordt. Omdat de onbehandelde kant boven zit en vocht opneemt bij schilderen. Beplakken gaat het beste.

Ik heb nog niet de moed gehad om de hele boel weer af te breken om het probleem op te lossen. De fietsertjes maken soms drie rondjes goed en dan gaat er ineens weer zo'n fietsertje op z'n bek. Frustrerend wel ... en zeker niet alleen voor het fietsertje. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Jacques van Houtert

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 8
Re: Wie heeft er ervaring met Magnorail?
« Reactie #8 Gepost op: 8 juli 2021, 13:12:14 »
Ik heb in mijn Diorama een parkje aangelegd met een fietspad eromheen. Eerst uitgebreid geëxperimenteerd met het wegdek en gekozen voor knutselkarton plm 0,35 mm in de juiste kleur. Twee fietsers rijden er storingsvrij overheen in een zo laag mogelijk tempo...want te snel geeft meer kans op storing en is minder leuk. (gewoon een trein-gelijkstroomtrafo op 1 na laagste stand).
Ik heb het zo moeten inbouwen dat het losmaken een ramp zou zijn. De rubber aandrijfwieltjes hebben de neiging "omhoog" te kruipen, dus heb ik daar het karton strak en precies moeten monteren. Ik heb gekozen voor een groot karton, om zo min mogelijk "spleetjes" in het wegdek te krijgen. Als iemand vragen heeft of een filmpje/foto's wil zien, laat maar weten. Succes, Jacques.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Wie heeft er ervaring met Magnorail?
« Reactie #9 Gepost op: 8 juli 2021, 15:10:58 »
Beste @Jacques,
Mocht je handig genoeg zijn om foto’s te plaatsen dan maak je veel mensen blij.
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Jacques van Houtert

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 8
Re: Wie heeft er ervaring met Magnorail?
« Reactie #10 Gepost op: 31 juli 2021, 17:41:27 »
Beste Wim,

Het lukte dus niet met de foto's helaas.
Maar...wat wél gelukt is, is een filmpje op you-tube...
Diorama Leusderhout....
Ik hoop dat je het kunt vinden en benieuwd naar je reactie.

Groeten,

Jacques.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Wie heeft er ervaring met Magnorail?
« Reactie #11 Gepost op: 31 juli 2021, 19:40:57 »
Net als foto’s kun je ook filmpjes direct in je bericht plaatsen; dat scheelt voor de lezer weer een aantal klikken.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: Jacques van Houtert

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Wie heeft er ervaring met Magnorail?
« Reactie #12 Gepost op: 1 augustus 2021, 12:20:31 »
Ziet er mooi uit Jacques. knap gedaan. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Jacques van Houtert

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 8
Re: Wie heeft er ervaring met Magnorail?
« Reactie #13 Gepost op: 2 augustus 2021, 13:30:11 »
Dankjewel, Pierre. Groet, Jacques.

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Wie heeft er ervaring met Magnorail?
« Reactie #14 Gepost op: 8 augustus 2021, 19:27:51 »
Dat bootje maakt duidelijk dat je met Magnorail zoveel meer kunt dan alleen wat fietsers.

Het idee van een ketting met magneten die voorwerpen met een stukje ijzer eraan meeslepen, is gaaf.
Je kan er van alles mee bewegen: fiets, paard, auto, boot, skier. Enig probleem: ze bewegen alle even snel, tenzij je meerdere kabels (kettingen) afzonderlijk laat draaien.

Onderstaande filmpjes zijn niet van mij, de module is van Vincent de Bode (een tandarts, maar niet de mijne),
en ik heb deze module o.a. gezien op een beurs in in Rijswijk (Broodfabriek).
Aan die module (de Graafstroom) zie je van alles wat met Magnorail ook zou kunnen.




Eerder in dit draadje had je het over hellingen met Magnorail, en dat bracht me bij een film over een Landrover op een helling (kennelijk hoef je niet in een plat vlak te werken. Misschien met fietsers wel, maar er kan beslist meer, als ik dit zo zie):



Zelf ben ik nooit aan Magnorail begonnen. Maar het heeft beslist wat. Het oogt zelfs beter dan FCS of AMS.

Zo kwam ik bij de buren een draadje tegen van Wheels (Project ketting aandrijving boten in haven), van iemand die zelf tandwielen ontwikkelde om de ketting langs te leiden.
Wheels vond Magnorail te duur, en hij bestelde wat spullen bij de Chinees.
 
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Wie heeft er ervaring met Magnorail?
« Reactie #15 Gepost op: 9 augustus 2021, 10:33:53 »
de module ,,is geen stoomtrein maar tram  :o,de gooise moordenaar
deze tram is te zien en rijdend bij ons museum SHM tram 18
zeker de moeite waard om deze in het echt te bekijken
gr henk
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Wie heeft er ervaring met Magnorail?
« Reactie #16 Gepost op: 14 augustus 2021, 13:05:01 »
Zelf ben ik nooit aan Magnorail begonnen. Maar het heeft beslist wat. Het oogt zelfs beter dan FCS of AMS.
Faller Car System (FCS) en het Faller Auto Motor Sport (AMS)-systeem is een beetje een appel en een peer naast elkaar leggen. AMS werd geïntroduceerd in 1963 en had auto's in de schaal 1:64 en was AMS dus te groot voor schaal 1:87 omdat het met de technieken van toen onmogelijk was de schaal kleiner te maken.
Dat Magnorail er beter uitziet (en werkt) dan Faller Car System zal vast niet iedereen met je eens zijn.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)