Auteur Topic: Modelbaan in h0 op brede vensterbank, is dat mogelijk?  (gelezen 5188 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ArieK

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 10
  • Geslacht: Man
Modelbaan in h0 op brede vensterbank, is dat mogelijk?
« Gepost op: 24 april 2020, 14:50:55 »
Hallo,


Ik speel met de gedachte om een soort van kerst diorama te maken op onze vensterbank van 50 x 400 cm.


Ik snap dat ik geen keerlus kan maken vanwege de 50 cm breedte maar misschien kan iemand mij op weg helpen met een schets wat er wel mogelijk is?

Er hoeven dus geen lange treinen op de rijden, misschien 1 stoomloc met 2 of 3 wagons en een werk stoomloc.


Verder had ik een winters landschap in gedachte, dus met een berg en een dorpje met een station.


Hopelijk kan iemand mij op weg helpen met wat ideetjes of schetsen wat er wel mogelijk is op zo'n kleine baan?

Met vriendelijke groeten,


Arie
Beter één loc onder stoom dan tien in de loods

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modelbaan in h0 op brede vensterbank, is dat mogelijk?
« Reactie #1 Gepost op: 24 april 2020, 16:39:21 »
Hoi Arie,

Ook zonder keerlus kun je prima uit de voeten: denk hierbij aan pendelen. Dat kan met treinstellen, maar ook met trek-duw treinen voor personen verkeer. Dat laatste kan ook prima met een stoomloc.
Voor goederenverkeer kun je denken aan de nodige rangeersporen en spooraansluitingen (industrie), of een havenbaantje, waardoor je steeds heen en weer rijdt, wagons aan-en afkoppelen enzovoorts. Je kunt hierbij ook het spel element nog wat versterken met bijvoorbeeld een rangeerpuzzel.

Als je wat de hoogte in kunt, kun je ook nog denken aan een steil traject: daar zitten de locomotieven altijd aan de dalzijde en hoef je ook niet te keren.

groet,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modelbaan in h0 op brede vensterbank, is dat mogelijk?
« Reactie #2 Gepost op: 24 april 2020, 16:43:02 »
Hallo Arie,

50 cm is natuurlijk niet erg breed maar b.v. een Anna van Fleischmann kan dat denk ik wel hebben. Als je dan een baan in een 8 maakt kan je op het hoge gedeelte je bergdorp met stationnetje wel kwijt. Als je het baantje met een dubbele boden maakt heb je ook ruimte voor de bedrading. Als dit niet wil kan je altijd nog terug vallen op een pendelbaantje zoals Rob al aangeeft (met of zonder automaat). ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: Modelbaan in h0 op brede vensterbank, is dat mogelijk?
« Reactie #3 Gepost op: 24 april 2020, 17:56:26 »
Je kunt ook aan het eind - of waar je een station plant of wat dan ook - denken aan omlopen. Locomotief 1 brengt goederenwagons naar de ene kant. Wagons worden losgekoppeld. Van een ander spoor komt dan locomotief 2 die de wagons weer meeneemt naar de andere kant. Het bekende 'omlopen'.

Of je werkt met een draaischijf en wat loodsen, al weet ik niet hoe breed die dingen zijn. Ben N-spoorder immers.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modelbaan in h0 op brede vensterbank, is dat mogelijk?
« Reactie #4 Gepost op: 24 april 2020, 20:55:23 »
Of je werkt met een draaischijf en wat loodsen, al weet ik niet hoe breed die dingen zijn. Ben N-spoorder immers.

Alles is ongeveer twee keer zo groot Martin.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline ArieK

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 10
  • Geslacht: Man
Re: Modelbaan in h0 op brede vensterbank, is dat mogelijk?
« Reactie #5 Gepost op: 28 april 2020, 11:47:17 »
Hallo Arie,

50 cm is natuurlijk niet erg breed maar b.v. een Anna van Fleischmann kan dat denk ik wel hebben. Als je dan een baan in een 8 maakt kan je op het hoge gedeelte je bergdorp met stationnetje wel kwijt. Als je het baantje met een dubbele boden maakt heb je ook ruimte voor de bedrading. Als dit niet wil kan je altijd nog terug vallen op een pendelbaantje zoals Rob al aangeeft (met of zonder automaat). ;)


Even voor mijn beeldvorming, een 8 is toch hetzelfde als een keerlus, misschien niet exact hetzelfde maar je maakt in ieder geval een 180 graden bocht?

Maar dat gaat toch niet lukken met h0 met 50 cm ruimte?
Beter één loc onder stoom dan tien in de loods

Offline ArieK

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 10
  • Geslacht: Man
Re: Modelbaan in h0 op brede vensterbank, is dat mogelijk?
« Reactie #6 Gepost op: 28 april 2020, 11:54:18 »
Hoi Arie,

Ook zonder keerlus kun je prima uit de voeten: denk hierbij aan pendelen. Dat kan met treinstellen, maar ook met trek-duw treinen voor personen verkeer. Dat laatste kan ook prima met een stoomloc.
Voor goederenverkeer kun je denken aan de nodige rangeersporen en spooraansluitingen (industrie), of een havenbaantje, waardoor je steeds heen en weer rijdt, wagons aan-en afkoppelen enzovoorts. Je kunt hierbij ook het spel element nog wat versterken met bijvoorbeeld een rangeerpuzzel.

Als je wat de hoogte in kunt, kun je ook nog denken aan een steil traject: daar zitten de locomotieven altijd aan de dalzijde en hoef je ook niet te keren.

groet,
Rob


Dat pendelen lijkt mij wel wat maar de eerste vraag die boven komt drijven is of ik wel kan afkoppelen als ik analoog / blok wil gaan rijden of kan dat alleen als je digitaal rijdt?


Ik kan zeker wat de hoogte in gaan al snap ik niet helemaal wat je bedoelt dat dan de locomotieven altijd aan de dalzijde zitten en dus niet hoeven om te keren.


Hoogstwaarschijnlijk allemaal enorm domme vragen maar zoals je wel begrijpt ben ik een beginner ....  ;D
Beter één loc onder stoom dan tien in de loods

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modelbaan in h0 op brede vensterbank, is dat mogelijk?
« Reactie #7 Gepost op: 28 april 2020, 12:36:39 »
Domme vragen bestaan niet; domme antwoorden wèl.
Even voor mijn beeldvorming, een 8 is toch hetzelfde als een keerlus, misschien niet exact hetzelfde maar je maakt in ieder geval een 180 graden bocht?
Een keerlus maakt een bocht en komt via een wissel uit op hetzelfde spoor. Omdat bij een keerlus de spoorstaven worden verwisseld, krijg je kortsluiting als je op twee-rail rijdt. Eén van de voordelen van Märklin is dat drie-railers daar geen last van hebben. Voor twee-rail moet je dus bij een keerlus een keerlus-systeem op je baan aansluiten zodat er geen kortsluiting ontstaat.
Bij een 8-baan heb je dat probleem niet omdat je dan met een kruising of een brug werkt.
Maar je zit met de diepte van 50cm en dat is wellicht wat krap. In jouw geval zou een pendelautomaat (heen-en-weer-rijden) misschien een uitkomst zijn.
Als je beperkte ruimte hebt en om wat meer rij-mogelijkheden te hebben, is een zogenaamde Inglenook Sidings een idee. Je hebt dan op een beperkte ruimte tóch heel veel mogelijkheden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modelbaan in h0 op brede vensterbank, is dat mogelijk?
« Reactie #8 Gepost op: 28 april 2020, 13:33:22 »
Hoi Arie,

Vragen staat vrij en het Forum is er ook om elkaar verder te helpen.

Dat pendelen lijkt mij wel wat maar de eerste vraag die boven komt drijven is of ik wel kan afkoppelen als ik analoog / blok wil gaan rijden of kan dat alleen als je digitaal rijdt?
Afkoppelen kan prima analoog: met een ontkoppelaar. Dit is een soort van plankje tussen de rails dat omhoog kan en de koppelingen zo los kan maken. Die heb je als ontkoppelrails, maar ook als los in te bouwen mechaniek. Heel algemeen is dat deze bedient worden met een magneetspoel, maar andere aandrijvingen (hand, servo) zijn ook mogelijk.

Ik kan zeker wat de hoogte in gaan al snap ik niet helemaal wat je bedoelt dat dan de locomotieven altijd aan de dalzijde zitten en dus niet hoeven om te keren.
Het idee van een bergtraject is dat de loc de trein tegen de berg op duwt (en dus achteraan de trein zit), en berg af ook aan de dalzijde (dan voorkant van de trein) zit. Dit spaart ruimte, omdat je nergens de loc hoeft 'om te rijden' naar de andere kant van de trein. Al kun je dit "duwen en trekken" ook prima doen zonder bergtraject :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...
The following users thanked this post: ArieK

Offline ArieK

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 10
  • Geslacht: Man
Re: Modelbaan in h0 op brede vensterbank, is dat mogelijk?
« Reactie #9 Gepost op: 1 mei 2020, 13:33:49 »
Mede dankzij bovenstaande aandachtspunten heb ik onderstaande ontwerp gemaakt in AnyRail.


Zouden jullie kunnen kijjken of er nog wat verbeterpunten te verzinnen zijn?


Alvast bedankt!


Beter één loc onder stoom dan tien in de loods

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: Modelbaan in h0 op brede vensterbank, is dat mogelijk?
« Reactie #10 Gepost op: 1 mei 2020, 13:38:00 »
Het station tussen twee sporen in is een ietwat rare situatie. Ik vroeg me af hoe je met een trein met wagons op het onderste spoor komt? Dat dat lukt met een locomotief snap ik of ga je op het onderste spoor louter pendelen? Als je het station boven het tweede spoor zet, zou je ook nog wat huisjes daarbij kunnen plaatsen, als zijnde een dorpje.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline ArieK

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 10
  • Geslacht: Man
Re: Modelbaan in h0 op brede vensterbank, is dat mogelijk?
« Reactie #11 Gepost op: 1 mei 2020, 14:19:46 »
Bedankt voor je opmerkingen, ik had gedacht om op het onderste spoor alleen maar een goederentrein te laten rijden, dus inderdaad van achter de berg tot aan de loods.
Ik snap wat je bedoelt met het station boven het tweede spoor zetten maar dan zit je vanuit de raamzijde tegen de achterkant van het station te kijken wat niet echt het mooiste is om te bekijken lijkt mij, ik probeer in ieder geval vanaf de raamzijde het mooiste overzicht te hebben  ;D
Beter één loc onder stoom dan tien in de loods

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: Modelbaan in h0 op brede vensterbank, is dat mogelijk?
« Reactie #12 Gepost op: 1 mei 2020, 16:03:56 »
Je zou de baan ook een halve slag kunnen draaien, met het station dan aan de andere kant, maar wel achter de sporen. Dan kijk je van voren naar de sporen en dan het station. Of er moet een andere reden voor de huidige indeling aan de raamzijde.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline ArieK

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 10
  • Geslacht: Man
Re: Modelbaan in h0 op brede vensterbank, is dat mogelijk?
« Reactie #13 Gepost op: 1 mei 2020, 16:27:47 »
Sorry maar ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met een halve slag draaien .....  :-[
Het wordt een soort van diorama in mijn raamkozijn dus ben in deze situsatie wel gebonden aan de vorm van de rechthoek en dan met name aan de breedte van 50 cm van de vensterbank.
Beter één loc onder stoom dan tien in de loods

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: Modelbaan in h0 op brede vensterbank, is dat mogelijk?
« Reactie #14 Gepost op: 1 mei 2020, 16:46:28 »
Wat nu aan de raamzijde staat, doe je onderaan. Wat nu onderaan staat, doe je aan de raamzijde. Met station achter de twee sporen.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline ArieK

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 10
  • Geslacht: Man
Re: Modelbaan in h0 op brede vensterbank, is dat mogelijk?
« Reactie #15 Gepost op: 1 mei 2020, 17:16:21 »
ooh, je bedoelde in de lengte spiegelen .....  :D , bedankt voor de tip, ik zal daar eens naar kijken of dat mij dat gaat lukken  ;D
Beter één loc onder stoom dan tien in de loods

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modelbaan in h0 op brede vensterbank, is dat mogelijk?
« Reactie #16 Gepost op: 1 mei 2020, 18:36:04 »
Hoi Arie,

Grappig. Ik begrijp dat het diorama vooral (ook) van buiten af aantrekkelijk uit moet zien?

Mooi dat er een ontwerp ligt. Dat geeft iets concreets om over mee te denken.

Een stationsgebouw tussen sporen kan wel, meestal als er een splitsing is Het station staat dan in de Y. Dit heet in het Duits een "Keilbahnhof". In Nederland is station Muiderpoort in Amsterdam ook zoiets.
Ik weet niet of je het stationsgebouw al hebt aangeschaft, maar je kunt ook denken aan een stationsgebouw over de sporen of het straatniveau lager dan de sporen.

Verder kun je nog overwegen de sporen niet parallel aan de lange zijde te leggen, maar iets schuin. Dat geeft vaak een wat speelser en natuurlijker effect.

Groet,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modelbaan in h0 op brede vensterbank, is dat mogelijk?
« Reactie #17 Gepost op: 1 mei 2020, 19:07:31 »
Dan heb ik ook nog een dingetje: dat wissel links onderin, daar kan eigenlijk alleen een enkele lok zinnig gebruik van maken. Als je dat wissel een eind naar rechts schuift dan heb je daar denk ik meer plezier van. Je zou de bocht boven het wissel dan iets naar rechts moeten schuiven. En datzelfde geldt eigenlijk ook voor het wissel rechts onderin. Tenzij je die lokloods naar onderen zou verplaatsen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Modelbaan in h0 op brede vensterbank, is dat mogelijk?
« Reactie #18 Gepost op: 1 mei 2020, 19:18:23 »
Hoi Arie,

stuur me even je email adres in een PB.
Ik heb alle bladen van het duitse blad MiBa digitaal.
daar zitten ook een stuk of 8 specials bij die over "Anlagen" gaan. handig voor ideetjes  ;D

Groet Mies
The following users thanked this post: ArieK

Offline ArieK

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 10
  • Geslacht: Man
Re: Modelbaan in h0 op brede vensterbank, is dat mogelijk?
« Reactie #19 Gepost op: 2 mei 2020, 11:32:00 »
Superbedankt Michel, de PM is met email adres is inmiddels verstuurd.
Beter één loc onder stoom dan tien in de loods

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Modelbaan in h0 op brede vensterbank, is dat mogelijk?
« Reactie #20 Gepost op: 2 mei 2020, 12:56:22 »
onderweg via Wetransfer
Groet Mies

Offline ArieK

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 10
  • Geslacht: Man
Re: Modelbaan in h0 op brede vensterbank, is dat mogelijk?
« Reactie #21 Gepost op: 6 mei 2020, 11:30:20 »
Nogmaals bedankt! Ik kom er wel achter dat mijn Duits niet erg goed (meer) is maar daar worstel ik mij wel doorheen .....  ;D
Beter één loc onder stoom dan tien in de loods